Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstkeuze Lusitano merrie

 
Profiel   

De eigenaar van mijn bijrijdpaard loopt er nu toch over na te denken om volgend jaar een veulentje te fokken. Het veulen gaat niet voor de verkoop zijn. Nu zien we hier en daar wel wat hengsten maar niks waar we van zeggen, JA dat is hem. Daarom hoop ik dat de mensen van bokt misschien kunnen helpen!

De merrie is lief, maar heel sensibel en snel onzeker. Een goed karakter vinden wij voor een hengst daarom erg belangrijk. Merrie heeft correcte beenstand en goede hoeven. Ze is erg compact gebouwd en ook best klein gebleven, ze haalt de 145 denk ik niet. Ze heeft prima gangen maar mist soms een beetje souplesse. Hierdoor willen we ook graag een hengst die iets meer aan de maat is en iets meer lengte in de rug heeft.

We neigen nu naar een lusitano hengst, maar omdat het veulen niet voor de verkoop zal zijn mogen er ook andere rassen worden voorgesteld. Het zou ook leuk zijn als de hengst een apart kleurtje heeft, maar geen vereiste. Schofthoogte van de hengst 148 t/m 165.

Hier is haar afstamming
https://www.allbreedpedigree.com/duquesa42

En nog wat foto's van de dame.

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 20:16 



 
Profiel   

Voor deze merrie zou ik inderdaad voor een grotere hengst gaan met een stabiel karakter. Ik weet niet welke Lusitanohengsten je al bekeken hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 20:44 



 
Profiel   

Boemio van Chawwa Visser is een fijne stabiele hengst met een mooie maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:07 



 
Profiel   

Bednankt voor de reacties, ik zal zo meteen even kijken naar Boemio en de link. _/-\o_

abby schreef
Voor deze merrie zou ik inderdaad voor een grotere hengst gaan met een stabiel karakter. Ik weet niet welke Lusitanohengsten je al bekeken hebt?


We hebben nog niet al te diep onderzoek gedaan, maar nu hebben we Ultramar en Curro XLI op het lijstje staan. Equador vind ik ook enorm gaaf maar 2000 euro dekgeld is best veel voor een veulen wat voor de recreatie gebruikt gaat worden haha. Soajo vind ik ook leuk maar dan krijg je lijnteelt op Universo dus ik denk niet dat we dat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:17 



 
Profiel   

Diepvries of vers?
Als je maat en beweging wil denk ik meteen aan de nakomelingen van Spartacus en zijn zoon Escorial.
Ik heb momenteel een hengstveulen van Irs, die een zoon is van Escorial.
En dat is een groot en stevig veulen en echt een hele goede beweger. Beter dan zijn broer en zus die ik uit dezelfde merrie had.
Met met dit bloed ga je al snel aan diepvries vastzitten. Dus dat moet je willen...
Uit deze lijn heb je wel Indigo en Imperador, beiden in Frankrijk waarvan vers te krijgen is. Maar dat vind ik dan zelf weer een risico ivm de afstand. Imperador is een valk, dus dat zou ook mooi meegenomen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:25 



 
Profiel   

Lijnenteelt op Universo zou ik geen schrik voor hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:26 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie! Vers of diepvries hebben we nog niet besloten, dus voor nu kijken we naar beide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:38 



 
Profiel   

Met nakomelingen van Spartacus heb je ook Universo in de moederlijn van Spartacus. Maar dat zit al heel ver weg. En zoals ik al opmerkte, Universo zien terugkomen in de lijn, zou ikzelf helemaal geen bezwaar tegen hebben.

Je hebt ook nog Jasmim Plus uit die lijn bijvoorbeeld. Die is enorm populair. Grote hengst ook.
Maar qua dekgeld gaan die allemaal rond de 2000 zitten en diepvries waarschijnlijk.
En de voorwaarden vind ik zelf niet super. Geen garantie.
Irs is verkocht naar Amerika maar er is nog diepvries van. België en wel garantie
Mijn merrie is qua type ook wat klassieker. En het resultaat met Irs ben ik echt enorm blij mee. Dus ik zou dat zeker opnieuw overwegen.

Alleen Imperador zit volgens mij wat lager qua dekgeld. Hij staat in de regio van Nantes.

Het bekendste filmpje van hem is waarschijnlijk wel dit:

https://www.youtube.com/watch?v=2migoIKANf4

Ik vind zijn nakomelingen zeker niet verkeerd. Al mooie veulens van gezien.
https://www.facebook.com/lusitanosport/photos/?ref=page_internal

Zo van de foto’s zou ik van de ruglijn bij de hengst zeker een aandachtspunt maken. Dat wil je zeker niet zwakker dan de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 05:11 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor alle informatie _/-\o_ Ik denk dat we toch weg gaan blijven van die hoge dekprijzen, al helemaal als ze een slechte garantie hebben. Imperador gaat wel op het lijstje, die ziet er erg gaaf uit, en zoals je al zei is de valk kleur een pluspunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 13:10 



 
Profiel   

Geen idee of ze (nog) ter dekking staan, maar Gin Fizz en Gin Lemon vond ik hele aansprekende hengsten. Goed gebouwd en zeer goede beweging, volgens mij zijn/ waren ze van Romina Steiner. En ze hebben een apart kleurtje.

https://www.facebook.com/Lusitano-Gin-L ... 264871470/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Geen idee of ze (nog) ter dekking staan, maar Gin Fizz en Gin Lemon vond ik hele aansprekende hengsten. Goed gebouwd en zeer goede beweging, volgens mij zijn/ waren ze van Ploumen. En ze hebben een apart kleurtje.

Nee zijn beide gefokt door Romina Steiner. Gin Lemon is nog van haar maar staat in Portugal. Gin Fizz is verkocht naar Duitsland.

Ik zou ze trouwens niet kiezen voor deze merrie. Eerder een moderner typ met meer maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:13 



 
Profiel   

Ik zou even bij Hester Bischot kijken.
Curro is een Pre hengst overigens.
Ik zou wel bij een Lusitano blijven, maar dat is mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:14 



 
Profiel   

Gin Lemon is van Romina (eigenlijk Romina haar zoon)
En de andere Gin (Gin Fizz?) staat in Duitsland.
Inderdaad heel goed bewegende hengsten. Maar ik denk niet echt dat die maat gaan toevoegen.
Als je 1m55 à 1m60 ook ok vindt, Kan je hen ook overwegen.
Romina heeft trouwens nog een hele leuke Crème staan. Xavante.
Maar dat is volgens mij ook niet de grootste.

(Op mijn lijstje kunnen ze nooit want het zijn de broers van mijn merrie. )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:14 



 
Profiel   

En Luxor? Die staat ondertussen in Zwitserland maar volgens mij is daar nog spul van te krijgen bij Laurence.
Valk/modern/goed bewegend en groot

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:16 



 
Profiel   

Jessix schreef
Elisa2 schreef
Geen idee of ze (nog) ter dekking staan, maar Gin Fizz en Gin Lemon vond ik hele aansprekende hengsten. Goed gebouwd en zeer goede beweging, volgens mij zijn/ waren ze van Ploumen. En ze hebben een apart kleurtje.

Nee zijn beide gefokt door Romina Steiner. Gin Lemon is nog van haar maar staat in Portugal. Gin Fizz is verkocht naar Duitsland.

Ik zou ze trouwens niet kiezen voor deze merrie. Eerder een moderner typ met meer maat.


Ahja ik had het al gezien en aangepast inderdaad, op de laatste lusitano keuring liep ook een erg aansprekende en hele grote schimmel lusitano mee. Maar ik ben de naam vergeten.. :o misschien is die interessant, volgens mij was het een van de grootste in NL/ Belgie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:16 



 
Profiel   

Vraagje: Wil je met een bruine merrie wel een schimmelhengst overwegen?

Ik vind het risico op melanomen wel een dingetje eigenlijk. En als je merrie kleur heeft, zie ik geen reden om dat risico te gaan toevoegen door een schimmelhengst te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:21 



 
Profiel   

https://en.stoeterijdehogeginkel.com/gallito

Geen idee of het past qua bloedlijnen en of deze genoeg maat fokt maar ik zag deze vorige week irl en het leek me een heel braaf en getalenteerd dier. En een apartje kleurtje..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:24 



 
Profiel   

Ken je deze facebookpagina?
https://www.facebook.com/groups/lusitanobreedingstallions

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:25 



 
Profiel   

TS wat wil je wel uitgeven aan dekgeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:26 



 
Profiel   

Ultramar staat wel bekend om zijn fijn karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:33 



 
Profiel   

Gin lemon vind ik net iets te compact ogen, weet niet of dat helemaal aansluit op deze merrie. Stokmaat maakt niet heel veel uit, als het veulen boven de 145 komt ben ik al tevreden, al is groter natuurlijk mooi meegenomen.

@Luckystory schimmels sta ik niet om te springen om die reden inderdaad, maar ik weet eigenlijk niet wat de eigenaar van de merrie daar van vind, kom ik nog op terug. En bedankt voor de link, die kende ik inderdaad niet. Wij zitten beide niet echt in de fokwereld dus dit is allemaal vrij nieuw.

@Elisa2 Bedankt, hele gave hengst die gaat zeker op het lijstje.

@Jessix ik weet niet precies hoeveel de eigenaar aan dekgeld wil uitgeven, maar ik schat zo dat ze op 1000 euro of lager hoopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:42 



 
Profiel   

[img]
[ img ]
[/img]

Estandarte IIi (Rico) is een moderne hengst die maat doorgeeft aan nakomelingen en een heel rustig en stabiel karakter heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 20:21 



 
Profiel   

Citaat
Jessix schreef:
Elisa2 schreef:
Geen idee of ze (nog) ter dekking staan, maar Gin Fizz en Gin Lemon vond ik hele aansprekende hengsten. Goed gebouwd en zeer goede beweging, volgens mij zijn/ waren ze van Ploumen. En ze hebben een apart kleurtje.

Nee zijn beide gefokt door Romina Steiner. Gin Lemon is nog van haar maar staat in Portugal. Gin Fizz is verkocht naar Duitsland.

Ik zou ze trouwens niet kiezen voor deze merrie. Eerder een moderner typ met meer maat.


Ahja ik had het al gezien en aangepast inderdaad, op de laatste lusitano keuring liep ook een erg aansprekende en hele grote schimmel lusitano mee. Maar ik ben de naam vergeten.. :o misschien is die interessant, volgens mij was het een van de grootste in NL/ Belgie.


Dat was Estandarte III, onze hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 12:50 



 
Profiel   

PowerOfZoef schreef
Bednankt voor de reacties, ik zal zo meteen even kijken naar Boemio en de link. _/-\o_

abby schreef
Voor deze merrie zou ik inderdaad voor een grotere hengst gaan met een stabiel karakter. Ik weet niet welke Lusitanohengsten je al bekeken hebt?


We hebben nog niet al te diep onderzoek gedaan, maar nu hebben we Ultramar en Curro XLI op het lijstje staan. Equador vind ik ook enorm gaaf maar 2000 euro dekgeld is best veel voor een veulen wat voor de recreatie gebruikt gaat worden haha. Soajo vind ik ook leuk maar dan krijg je lijnteelt op Universo dus ik denk niet dat we dat doen.


Curro dekt niet meer, is tegenwoordig een ruin. Misschien dat er nog wel diepvries is, maar dat zou je even moeten navragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 12:58 



 
Profiel   

abby schreef
Citaat
Jessix schreef:
Elisa2 schreef:
Geen idee of ze (nog) ter dekking staan, maar Gin Fizz en Gin Lemon vond ik hele aansprekende hengsten. Goed gebouwd en zeer goede beweging, volgens mij zijn/ waren ze van Ploumen. En ze hebben een apart kleurtje.

Nee zijn beide gefokt door Romina Steiner. Gin Lemon is nog van haar maar staat in Portugal. Gin Fizz is verkocht naar Duitsland.

Ik zou ze trouwens niet kiezen voor deze merrie. Eerder een moderner typ met meer maat.


Ahja ik had het al gezien en aangepast inderdaad, op de laatste lusitano keuring liep ook een erg aansprekende en hele grote schimmel lusitano mee. Maar ik ben de naam vergeten.. :o misschien is die interessant, volgens mij was het een van de grootste in NL/ Belgie.


Dat was Estandarte III, onze hengst.


Ow gaaf, wat een plaatje was dat..in real life was ie veel knapper nog dan op de foto.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen