Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Glamourdale x Oscar

 
Profiel   

Hoi!

Voor mijn zelf gefokte merrie ben ik opzoek naar een passende dressuurhengst. Ze heeft helaas chronisch glaucoom in haar oog (door beschadiging van een maanblindheid aanval) en krijgt daarvoor dagelijks druppels die op de dopinglijst staat waardoor ik geen wedstrijden meer met haar mag starten.
Aangezien ik wedstrijden rijden wel heel erg leuk vindt maar met de huidige prijzen geen 2e paard kan aanschaffen wil ik haar laten dekken. Uiteraard heb ik dit met de dierenarts besproken en die geeft aan dat dit niet erfelijks is en ze er prima een veulen mee zou durven fokken.
Maar om tussen alle mooie, goede hengsten 1 te vinden die goed aansluit op mijn merrie vindt ik best een uitdaging. Vandaar dat ik hier om advies vraag :D .

Pluspunten:
- Het is een nuchtere en goudeerlijke merrie, doet geen vlieg kwaad en is ontzettend makkelijk in de omgang.
- Fijn en makkelijk te rijden, leert snel en staat open voor de hulpen. Ook onervaren ruiters kunnen er zo op wegrijden.
- Hele fijne stap en galoppade.

Verbeterpunten
- Iets té nuchter op eigen terrein, liever lui dan moe dus een hengst met meer looplust mag best!
- De draf. Ze mist schoudervrijheid en lossigheid in de draf, heeft weinig zweefmoment.

Wat ik zoek in een hengst
- Ik zoek een hengst die meer schoudervrijheid meegeeft en haar draf kan verbeteren.
- De merrie is zelf rond de 165 wat ik een mooie maat vindt maar kleiner moet niet, ik hoef tevens geen kasteel van boven de 175 te fokken. De hengst mag dus wel iets maat meegeven maar liever niet teveel
- Het goede/eerlijke karakter wil ik behouden, onder het zadel mag er best wat meer pit inzitten. Een iets sensibele hengst is dus geen probleem.
- Kleur maakt me niet uit, ik heb een zwak voor veel wit maar een hengst zonder wit is absoluut geen bezwaar.
- Een paard met veel body mag ik graag zien, maar is ook niet per se een must. Ik vindt wat dat betreft heel veel mooi.

Hieronder wat foto's, ik heb eventueel ook filmpjes voor degene die daar in geïnteresseerd zijn.

[ img ]

Op onderstaande foto was ze veel te lang niet naar de hoefsmid geweest wegens miscommunicatie.
[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 13:13 



 
Profiel   

Zou bijvoorbeeld This is Naqueen passen die onlangs is goedgekeurd bij het NRPS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 12:31 



 
Profiel   

Ik zou met This is Naqueen oppassen met de ruglengte. Denk wel dat hij de gewenste beweging mee kan geven.

Je kan ook kijken naar O’toto van de wimphof. Deze hengst past denk ik heel goed bij jouw wensen. Komt tevens uit een goede moeder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 17:06 



 
Profiel   

Geen hengsten advies, maar houd wel rekening met hoge kosten bij een veulen als je pech hebt. En voordat je er wat mee kan gaan doen, ben je zo drie jaar verder. Ik denk dat qua kosten kopen misschien goedkoper is

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 18:35 



 
Profiel   

kennissen van mij hebben zelf een aantal merries van Glamourdale.
Deze hebben wel wat meer beweging als die van jou maar ook erg lieve paarden.

deze merries hebben veulens gekregen van de hengsten
So perfect (heel mooi front en super bewegen)
Blue hors farrell (beweegt iets vlakker maar wel schoudervrijheid)

Freetown (van deze heeft weet ik zeker dat hij schoudervrijheid gaat geven en lengte in de rug) Hij is familie van mijn merrie en dit zit verankerd in zijn moederlijn)

De merries zijn nu alle 3 drachtig van So perfect

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 19:03 



 
Profiel   

Rivendell schreef
Geen hengsten advies, maar houd wel rekening met hoge kosten bij een veulen als je pech hebt. En voordat je er wat mee kan gaan doen, ben je zo drie jaar verder. Ik denk dat qua kosten kopen misschien goedkoper is


Als je echt eerlijk bent dan pas vanaf 4 jaar dat je gaat rijden/beginnen met wedstrijden...
Dus met jaar drachtigheid erbij ben je 5 jaar verder. Maar als je het echt voor het fokken doet en per se een dier uit deze merrie wil hebben snap ik het wel.

Je zou kunnen overwegen een jaarling aan te schaffen. Die zijn vaak niet heel duur en heb je wel al twee jaar winst.

Kijk hoeft niet duur te zijn...
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... in-te-koop


Laatst bijgewerkt door manubres op 10-06-22 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 19:06 



 
Profiel   

Dunkeedoo schreef
Zou bijvoorbeeld This is Naqueen passen die onlangs is goedgekeurd bij het NRPS?

Die zou supergoed passen zelfs. Met deze merrie echt oppassen dat het niet te klassiek is in de afstamming van de hengst want dan krijg je al snel een tank.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 19:11 



 
Profiel   

Ik ben me er van bewust dat ik 6 jaar verder ben voordat ik ermee kan starten. Wil haar ook pas volgend jaar laten dekken.
Financieel is het allemaal geen probleem en ik heb een royaal potje voor tegenslagen. Vindt alleen de huidige aankoopprijzen voor een over het algemeen paard zeer hoog, ook voor de veulens (al zijn de jaarlingen dus blijkbaar nog te doen). Dan wacht ik liever wat langer op een veulentje van mijn eigen merrie :) . Plus dat ik voorlopig toch maar tijd heb voor 1 paard, in de toekomst komt daar verandering in.
Is dus een bewuste keuze om te fokken met deze merrie :D .

Simpie - dat is inderdaad wel een goed punt, de ruglengte. Op mijn merrie past wel gewoon een 18 inch zadel, maar veel korter in de rug hoeft niet. Ik zal kijken naar O'toto.

Splenius - bedankt voor de opties. Fijn om te weten dat die hengsten goed kruisen met glamourdale bloed. Ik zal ze eens bekijken.

Janderegelaa - voor een tank ben ik inderdaad een beetje bang met een te klassieke hengst. Moeders was ook behoorlijk formaat tank. Was een grote, zware merrie. Wat dat betreft is ze wel een verbetering van haar moeder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 19:37 



 
Profiel   

Ik weet niet of This is Naqueen echt de beweging gaat verbeteren, vond hem super braaf maar niet bijzonder bewegen. En inderdaad een kortere rug, misschien is Hexagons Trademark dan interesanter..heeft meer lengte in de rug. Maar ik denk dat er nog wel meer passendere opties zijn.

De wat kortere rug en het iets steile achterbeen is wel een aandachtspuntje. Ik wil wel filmpjes zien.:-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 15:29 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik weet niet of This is Naqueen echt de beweging gaat verbeteren, vond hem super braaf maar niet bijzonder bewegen. En inderdaad een kortere rug, misschien is Hexagons Trademark dan interesanter..heeft meer lengte in de rug. Maar ik denk dat er nog wel meer passendere opties zijn.

De wat kortere rug en het iets steile achterbeen is wel een aandachtspuntje. Ik wil wel filmpjes zien.:-)

Heb je wel dezelfde gekeken…Hij wordt overal kampioen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-22 20:51 



 
Profiel   

Ja zeker, in real life voordat hij overal kampioen werd ;-) waar met name zijn braafheid en bewerkbaarheid mij positief op viel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 07:25 



 
Profiel   

Hij is toch niet KWPN goedgekeurd of wel? Dacht NRPS en Oldenburger stamboek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 10:16 



 
Profiel   

Elisa goed om te horen dat je hem braaf en bewerkbaar vindt. Hexagons Trademark mag ik ook graag zien lopen maar vindt ik op stand wat minder, kan alleen mijn vinger er niet op leggen. houd hem even in mijn achterhoofd.

Manubres, klopt. This is Naqueen is wel aangeboden bij het KWPN maar daar niet goedgekeurd.
Dit is voor mij geen belemmering, ik wil best buiten het KWPN stamboek kijken. Een goede Duitse hengst of NRPS sta ik ook voor open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 10:39 



 
Profiel   

Na de filmpjes te hebben gezien vind ik de lengte in de rug wel voldoende, de Trafalgars zijn niet goedgekeurd omdat het KWPN ze allemaal te kort in de rug vond. Ik heb de TS een PB gedaan met hengsten die ik vind passen.

Wil nog even toevoegen dat ik So Perfect ook geen gekke optie vind, hengst heeft veel beweging en souplesse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 11:24 



 
Profiel   

Hier word ik toch wel blij van als ik dit zie :D Hele fijne manier van bewegen...

https://youtu.be/XkRzfZmb0sk

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 16:14 



 
Profiel   

manubres schreef
Hier word ik toch wel blij van als ik dit zie :D Hele fijne manier van bewegen...

https://youtu.be/XkRzfZmb0sk

Exact mijn punt…

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 16:38 



 
Profiel   

manubres schreef
Hier word ik toch wel blij van als ik dit zie :D Hele fijne manier van bewegen...

https://youtu.be/XkRzfZmb0sk


Hele fijne hengst, en in Duitsland liet hij zich nog beter zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 17:19 



 
Profiel   

Als je van veel wit houd zou ik Benicio ook nog geen slechte keuze vinden. Al is dat wel al een duurdere dek. Verder heb je echt een mooie merrie waar je denk ik vele kanten mee uitkunt. Voor wat meer bloed weet ik niet of Benicio dat doorgeeft. Ik vind persoonlijk dat bloed en looplust niet altijd samengaan, maar dat dat ook echt een karaktertrek is. Ik heb zelf een heel klassiek paard gehad met heel veel looplust en hier een half volbloedje die een stuk zuiniger is met haar energie. Ook een bloederige ruin gehad waar het helaas te veel van het goede was en niemand er echt wat mee kon. Looplust moet van mij zeker niet altijd opgelost worden met meer bloed, maar ik zou er wel op letten bij de hengstenkeuze al is dat soms echt moeilijk te achterhalen. Zou dan eerder met een hengstenhouder zelf overleggen welke hengst dit echt kan toevoegen bij je merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 18:12 



 
Profiel   

Ik wordt ook zeker heel erg blij van de manier van bewegen van This is Naqueen :j.
Heb inmiddels Dynamic dream ook hoog op het lijstje staan.

Betadine bedankt voor de tip. Ik zal Benicio eens bekijken. Ken de hengst verder helemaal niet.
Verder heb je gelijk hoor met bloed en looplust. Is ook een karakterding. Moeders had looplust zat en glamourdale zelf geloof ik ook. Alleen dochterlief dus niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 19:07 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd wie van jullie This is Naqueen in real life heeft gezien? heb nergens gezegd dat het een slecht paard is he..maar hij blijft wel hoog in het kruis in de beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 07:39 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ben wel benieuwd wie van jullie This is Naqueen in real life heeft gezien? heb nergens gezegd dat het een slecht paard is he..maar hij blijft wel hoog in het kruis in de beweging.

Ik, meerdere malen. Ook op zijn trainingsstal.

Iets negatiefs vinden is makkelijk al deel ik jouw hoog in het kruis mening niet. Maar benoem nu eens zijn positieve punten. Dat zijn er aanzienlijk meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 08:11 



 
Profiel   

Ik zie dat kruis ook niet zo...Zie vooral een paard dat lichaam heel goed gebruikt, komt mooi vanuit de schoft omhoog met actief en ondertredend achterbeen. En wat betreft hoog kruis...je kan er de beste van de wereld mee worden :D


https://youtu.be/Z8Uq8p0fbNE
https://youtu.be/QFO1UwqOHNE
https://youtu.be/I1Lcsjo-Mq8

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 08:33 



 
Profiel   

Heb ik gedaan, hij viel mij op door zijn braafheid en bewerkbaarheid. In de eerste bezichtiging destijds viel hij me op door zijn goede achterbeengebruik en ik denk door deze zaken dat het een heel fijn sportpaard kan worden. Ik zie ze in beweging alleen gewoon liever niet hoog in het kruis blijven, niet bij een fokhengst. Hij rijst imo niet in de schoft.
Smaken verschillen :-) denk zeker dat hij voor de rest een positieve bijdrage kan leveren qua karakter en werkbaarheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 12:32 



 
Profiel   

betadine schreef
Als je van veel wit houd zou ik Benicio ook nog geen slechte keuze vinden. Al is dat wel al een duurdere dek. Verder heb je echt een mooie merrie waar je denk ik vele kanten mee uitkunt. Voor wat meer bloed weet ik niet of Benicio dat doorgeeft. Ik vind persoonlijk dat bloed en looplust niet altijd samengaan, maar dat dat ook echt een karaktertrek is. Ik heb zelf een heel klassiek paard gehad met heel veel looplust en hier een half volbloedje die een stuk zuiniger is met haar energie. Ook een bloederige ruin gehad waar het helaas te veel van het goede was en niemand er echt wat mee kon. Looplust moet van mij zeker niet altijd opgelost worden met meer bloed, maar ik zou er wel op letten bij de hengstenkeuze al is dat soms echt moeilijk te achterhalen. Zou dan eerder met een hengstenhouder zelf overleggen welke hengst dit echt kan toevoegen bij je merrie.


ik sluit mij ook wel aan achter Benicio. Heb er wel verschillende types uit gehad, onder het zadel. Meeste wel met veel wit. Zijn ook al meerdere jaargangen van aanwezig, wat degene hiervoor allemaal niet hebben, dus dat is een wat grotere gok. Hier kun je je wat makkelijker oriënteren, in de video van Beckmann zitten er ook een paar videos van nakomelingen.

https://www.youtube.com/watch?v=LQH4a-7-8n0&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=sxKBxkWOSoI

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 13:18 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip van Benicio, de hengst spreekt me echter niet zo aan. Zowel qua lopen niet als qua bouw, denk dat hij aan de stevige kant is voor mijn merrie. Qua lopen vindt ik het er zwaar en gemaakt uitzien. Kan ook geen video van hem vinden in zijn jongere jaren om te kijken wat zijn natuurlijke manier van lopen is. Qua kleur en hoeveelheid wit vindt ik hem heel gaaf maar hij komt niet op mijn lijstje ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 13:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen