Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengsten keuze tuigpaard Crescendo HBC x Manno

 
Profiel   

Onlangs heeft mijn achtjarige tuigpaardmerrie het Ster predikaat gekregen. Super trots natuurlijk.
Het begint nu wel steeds meer te kriebelen om er (hopelijk) een veulen mee te fokken.

De betreffende merrie
[ img ]

Lineaire score
[ img ]

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Gelderse hengst boven een tuigpaardhengst. Ik wil graag een veelzijdig paard fokken, mag iets meer maat hebben.
Hebben jullie adviezen? Ik heb er zelf geen verstand van, dus graag onderbouwen. Alvast bedankt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-22 12:25 



 
Profiel   

Gefeliciteerd, die is mooi uitgegroeid.

Wat wil je verbeterd hebben behalve de maat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-22 14:39 



 
Profiel   

Dank je wel!
Mijn merrie heeft goede gangen, met name de stap. Maar ze is wat traag en stuwend in het achterbeen, dit zou ik graag verbeterd zien. Iets meer lengte in het voorbeen zou mooi zijn.
Qua karakter zou het iets nuchterder mogen en iets meewerkender. Ik heb een echte merrie met een flinke kop erop, die eerst begint te piepen dat alles zo moeilijk, eng, etc (vul maar een excuus in) is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-22 19:58 



 
Profiel   

Ik snap het, ze beweegt waarschijnlijk achter meer als een TP. Daarom zou ik ook geen hengst gebruiken met TP bloed.

Ik zag laatst een hele mooie Guardian x TP, geen Gelderse hengst maar die was echt goed gelukt met een geweldig achterbeen en 90 punten voor de draf.

Qua verbeteren van de beweging kun je natuurlijk ook kijken naar Alexandro P. Die geeft altijd goede bewegers en fijne gebruikspaarden. Ik weet alleen niet of hij de rug zal verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 10:51 



 
Profiel   

Ik zou ook kijken naar een hengst met een achterbeen die wat meer onder de massa staat, misschien iets meer in het vierkantsmodel?
Misschien is de recent goedgekeurde Odin iets? Heeft misschien wel een iets lang achterbeen maar oogt al best veelzijdig en braaf.
https://kwpn.tv/stream?embed=14920
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 11:07 



 
Profiel   

Je weet dat hij maar 1.61 cm is en waarschijnlijk verkleind net als zijn vader? Hoe leuke hengst ook verder..Edmundo bloed gaat niet het achterbeen verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:07 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Je weet dat hij maar 1.61 cm is en waarschijnlijk verkleind net als zijn vader? Hoe leuke hengst ook verder..Edmundo bloed gaat niet het achterbeen verbeteren.


Oh ik dacht dat hij 1.71 mtr was. Dan is het niet wat :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:10 



 
Profiel   

Je hebt gelijk, excuses..ik vergis me..het is warm...

Hij is wel 1.71 cm en volgens de database gaat hij vergroten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:16 



 
Profiel   

Hah toch. Ik vond m ook al redelijk wat maat tonen onder het zadel :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:36 



 
Profiel   

Ik had zelf idd ook aan Odin gedacht. Maar goed beschouwd is het verbeteren van het achterbeen mijn belangrijkste aandachtspunt. Dus als jullie denken dat hij dat niet gaat verbeteren zou dat onverstandig zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:39 



 
Profiel   

Ja in mijn ogen wel, want ik denk niet dat hij het achterbeen gaat verbeteren..zelf is zijn achterbeen ook niet zo geweldig. Ondanks dat ik het verder een heel leuk paard vind.

Om het achterbeen te verbeteren zou ik wegblijven bij hengsten met TP bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:57 



 
Profiel   

Top, dank je. Hier heb ik zeker wat aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 13:27 



 
Profiel   

Ik heb mijn tuigpaard merrie vorig jaar laten dekken met Mandienio WL. Onwijs blij met mijn fokproduct en heeft op mijn merrie zeker verbeterd voor zover ik nu kan zien qua bewegingen. Ze is ook al best heel flink aan de maat ondanks dat ze 3 weken te vroeg is geboren maar mijn merrie is dan ook 1.74.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 13:32 



 
Profiel   

Mooie merrie! Ik dacht dat ze Gelders was/had kunnen zijn toen ik de foto zag.

Hengsten keuze vind ik ook lastig hoor. Heb zelf voor Imposant Em gekozen. Mijn merrie lijkt qua karakter op de jouwe. Met op sommige dagen als toevoeging: ‘ècht geen zin in. Ik vind alles stom.’ Vandaar mijn keuze voor de meest blije, allround Gelderse hengst die er op dit moment in het bestand zit haha. Nu nog hopen dat het gelukt is, maar dat is een ander verhaal.

Maat is natuurlijk een ding, maar het zegt weinig. De mijne is 1.60, maar zo rondgeribt dat mijn man van 1.95 er zelfs op kan, zonder dat het te raar lijkt. Gelderse paarden horen ook niet zo groot is mijn mening :D
Dus ik vind body heel veel belangrijker dan stokmaat (moraal van verhaal ;-))

Maar goed, een hengst. Ik heb een nakomeling van Casaron. Eigenlijk vind ik alle nakomelingen aansprekender dan de hengst zelf (ik praat niet over de nakomelingen uit rijpaardmerries, maar de Geldersen dus). Het karakter van de mijne (ze is naast stront eigenwijs ook poepielief, zet er zo een klein kind op) komt trouwens echt bij moeders vandaan.
Met hem heb je wel een super allround hengst, uit een fantastische stam. Of ze echt gaan matchen op basis van de scores weet ik zo niet.

Mijn merrie komt wel uit Casaron en een TP typische, Gelders geregistreerde moeder. Foto’s staan wel in m’n profiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 15:20 



 
Profiel   

De aangewezen Henkie zoon Olaf is wellicht ook wel interessant. Hele goede beweger, eentje om in de gaten te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 15:29 



 
Profiel   

@Olympia96 dank je wel. Ik heb even in jouw profiel gekeken, wat een leuke vos! (De kruising haflinger is ook geweldig).

Ik ben het wel met je eens dat de maat niet zoveel zegt, mijn merrie toont ook veel groter.

Ik ga deze hengsten ook maar eventjes googlen.

@Hootje wat een knap veulen <3
Ik krijg ondertussen al een leuk lijstje. Dus vanavond maar eens even uitgebreid bekijken en vergelijken.

@Elisa dank je wel voor al jouw input! Echt super fijn.
Ik ga Olaf in de gaten houden volgend jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 16:24 



 
Profiel   

In de gelderse hoek zoekende een fijne allrounder; Ibsen B.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 16:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen