Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengt voor mijn tinker?

 
Profiel   

Roodvos schreef
NienkeSchoon schreef
Tijdens mijn opleiding paardenhouderij heb ik veel geleerd over het exterieur van een kwpner en hoe je dit kunt verbeteren. Over tinkers hebben we precies niks geleerd en hierdoor weet ik ook niet zo goed wat ik aan mijn merrie wil verbeteren. Het ideale paard heeft het exterieur van een kwpner, alleen dat stamboek is niet echt mijn ding.
Het idee is natuurlijk ook om de opgedane kennis toe te passen op je eigen paard indien je deze wil beoordelen op rijtypische kenmerken. En als je veulen dan rijtypischer zou moeten worden dan de merrie, dan weet je ook op welke eigenschappen je moet letten bij de keuze voor een hengst. En daarvoor hoeft het echt geen opgeschoren KWPN-er te zijn.

Jouw foto's zijn niet heel ideaal genomen, ze lijkt hierdoor (nog meer) op de voorhand gebouwd dan ze is werkelijkheid is. Ik denk ook dat het overbouwd zijn wel een beetje meevalt, maar je merrie heeft wel een wat weke rug en vooral opvallend is de weke lendenpartij. Die weke bovenlijn zie je veel bij dit type paard en is niet zo wenselijk voor een rijpaard/-pony.
Helaas zijn dit ook eigenschappen die je tegenwoordig veel bij Welsh Cobs ziet, die zou daarom voor mij afvallen.

Verder heeft je merrie erg weinig hoek in spronggewricht en zal daarom waarschijnlijk een voornamelijk stuwende gang hebben en (zeer) slecht tot dragen komen. Het hoeft geen GP paard te worden, maar ik zou wel proberen wat meer hoek in het achterbeen te krijgen, dat komt het rijcomfort voor paard en ruiter ten goede.

Aangezien je het veulen onder het zadel wil gebruiken zou ik zoeken naar een hengst die jou aanspreekt bij een rijpony-/rijpaarden stamboek en die een goede rug en lendenpartij heeft en een goed gehoekt achterbeen. Hierboven werd DuBois genoemd, dat zou ik zeker een optie vinden. Maar je zo ook richting New Forest kunnen kijken.


Dankjewel! Een weke lendenepartij en een stijl achterbeen is veel voorkomend bij dit type Tinker? Ik wil liever niet kruisen met warmbloeden, omdat deze paarden mij niet zo aanspreken. Zou dit ook op te lossen zijn als je mijn merrie zou kruisen met een ander type tinker of bijvoorbeeld een Drum Horse?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 14:57 



 
Profiel   

Ik heb vooral op een rustige karakter gezocht, en iets wat qua bloed nog wel in de buurt komt, dus een volle kwpn, volbloed of welsh wilde ik niet doen. Hoe mooi ik de DuBois hengsten ook vindt, het leek mij geen goed idee. Ook wilde ik een fijnere bouw en minder sokken, dus tinkers, fell pony's, fjorden, fuchs, belg, trekpaard, shire vielen al af voor mij. Ik heb nog new forest overwogen, maar dan ga je de kleinere maten in, dan ga je waarachijnlijk naar een d-pony, daardoor viel die voor mij af. Maar door bouw en karakter heb ik het toch wel serieus overwogen.

Welsh cobs, die fokt mijn achterbuurvrouw, daar ben ik niet weg van. De bewerkbaarheid viel mij vies tegen, ze zijn toch wel heet, en de weke bovenlijn zie ik daar ook veel, zoals al genoemd is. Haflingers heb ik zelf niks mee, dus die vielen voor mij ook af. En een echte fries zag ik niet zitten om de ziektes, bouw en de gangen, dat hoefde van mij niet.

Uiteindelijk sprak deze Tiesto mij aan omdat het een hele lieve hengst is die veel in handen komt en heel bewerkbaar is. En hij heeft wel maat, maar is fijn gebouwd. Qua gangen is hij prima, maar mijn merrie heeft al hele ruime, goede gangen,dus dat was niet per se een verbeterpunt. Maar dat is allemaal puur mijn eigen mening en ervaring, ik heb er een jaar over gedaan om een hengst uit te zoeken, en dan nog blijft het gokken :')
Jij moet ook je eigen pad volgen natuurlijk, ik ben heel benieuwd waar jij op uit gaat komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 15:01 



 
Profiel   

NienkeSchoon schreef
Dankjewel! Een weke lendenepartij en een stijl achterbeen is veel voorkomend bij dit type Tinker? Ik wil liever niet kruisen met warmbloeden, omdat deze paarden mij niet zo aanspreken. Zou dit ook op te lossen zijn als je mijn merrie zou kruisen met een ander type tinker of bijvoorbeeld een Drum Horse?

Het stijle achterbeen zie je veel bij de types die in oorsprong vooral gefokt zijn voor het trekwerk. Dus tinkers, maar ook haflingers en de grotere trekpaardenrassen zie je dat rechte achterbeen. Dat is logisch, want dat is functioneel voor het trekwerk. Dat is ook heel erg verankerd in deze rassen.
De weke bovenlijn valt mij in het algemeen op bij de tinkers (ik heb geen verstand van de verschillende types) en tot in het extreme bij de Welsh cob zoals die tegenwoordig gefokt wordt -O- .

Dat is uiteraard ook op te lossen door met een ander ras te kruisen, als je maar goed let op de bovenlijn en stand van het achterbeen van de hengst. En bij voorkeur daarbij ook hoe de (groot)ouders gebouwd zijn en hoe de nafok eruit ziet.
Het gaat mij daarin vooral om de exterieur kenmerken en minder om het ras. Maar omdat je dit juist veel ziet bij de cobs en de trekpaardenrassen is een geschikte hengst daarin misschien moeilijker te vinden dan bij een meer rijtypisch gefokt type.

Ik vind de Shire-kruising van Sanne op de 1e pagina ook een mooi voorbeeld. Ik zie daar een mooie welvende bovenlijn maar ook dat stijle achterbeen. Ik vind het wel een heel machtig en stoer dier <3 (hoewel ik het zelf nooit zou uitzoeken).

Warmbloed is nogal een containerbegrip waar heel veel types paarden onder vallen. Ik denk dat je merrie wel wat massa gaat doordrukken, dus ik zou daar niet te bang voor zijn.
Heb je al eens gedacht in de richting van het IHW of de Groninger?
https://www.ihwstudbook.com/
https://www.hetgroningerpaard.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 15:24 



 
Profiel   

troi schreef
Je opmerkingen over beenproblemen is een goede. En aanleg daarvoor lijkt toch vooral met beenbeharing te maken te hebben (wat vervolgens verergerd wordt door slecht voerbeleid en binnenstaan). Helaas wordt daar binnen de tinkers enorm op gefokt. Redelijk gevalletje beeldschoon maar funest voor de gezondheid. Zijn er nog tinkerhengsten zonder beenbeharing? Ik gok van niet eigenlijk


Absoluut oneens. Ik heb hier een kudde van 5, en elders staan er nog een stuk of 20. Beide 1 paard erbij lopen met problemen. Bij beide absoluut niet de paarden met de dikte sokken. Bij beide wel de open optie dat de lever en nieren niet geheel optimaal werken. Dan zoeken afvalstoffen een andere weg. Mijn hengst met mega sokken van 22 jaar heeft veruit de beste benen van allemaal. Wat ik er ook mee uitspookt, irritatie, jeuk of plekjes krijg ik bij hem niet voor elkaar.

De rest van de vragen van TS reageer ik later even op :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:19 



 
Profiel   

Roodvos schreef
NienkeSchoon schreef
Dankjewel! Een weke lendenepartij en een stijl achterbeen is veel voorkomend bij dit type Tinker? Ik wil liever niet kruisen met warmbloeden, omdat deze paarden mij niet zo aanspreken. Zou dit ook op te lossen zijn als je mijn merrie zou kruisen met een ander type tinker of bijvoorbeeld een Drum Horse?

Het stijle achterbeen zie je veel bij de types die in oorsprong vooral gefokt zijn voor het trekwerk. Dus tinkers, maar ook haflingers en de grotere trekpaardenrassen zie je dat rechte achterbeen. Dat is logisch, want dat is functioneel voor het trekwerk. Dat is ook heel erg verankerd in deze rassen.
De weke bovenlijn valt mij in het algemeen op bij de tinkers (ik heb geen verstand van de verschillende types) en tot in het extreme bij de Welsh cob zoals die tegenwoordig gefokt wordt -O- .

Dat is uiteraard ook op te lossen door met een ander ras te kruisen, als je maar goed let op de bovenlijn en stand van het achterbeen van de hengst. En bij voorkeur daarbij ook hoe de (groot)ouders gebouwd zijn en hoe de nafok eruit ziet.
Het gaat mij daarin vooral om de exterieur kenmerken en minder om het ras. Maar omdat je dit juist veel ziet bij de cobs en de trekpaardenrassen is een geschikte hengst daarin misschien moeilijker te vinden dan bij een meer rijtypisch gefokt type.

Ik vind de Shire-kruising van Sanne op de 1e pagina ook een mooi voorbeeld. Ik zie daar een mooie welvende bovenlijn maar ook dat stijle achterbeen. Ik vind het wel een heel machtig en stoer dier <3 (hoewel ik het zelf nooit zou uitzoeken).

Warmbloed is nogal een containerbegrip waar heel veel types paarden onder vallen. Ik denk dat je merrie wel wat massa gaat doordrukken, dus ik zou daar niet te bang voor zijn.
Heb je al eens gedacht in de richting van het IHW of de Groninger?
https://www.ihwstudbook.com/
https://www.hetgroningerpaard.nl/


Dankjewel!! Ik ben ook heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden! Nog maar even goed over nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 09:54 



 
Profiel   

Hoi, is Carletto niet iets voor jouw merrie? Carletto is een Murgese hengst van Jolanda Adelaar. Zoek er maar eens op. Of George van Britt Dekker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 18:00 



 
Profiel   

vanillebaby schreef
Hoi, is Carletto niet iets voor jouw merrie? Carletto is een Murgese hengst van Jolanda Adelaar. Zoek er maar eens op. Of George van Britt Dekker?


Leuke paarden, maar waarom denk je dat dit goed zou passen bij mijn tinker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:01 



 
Profiel   

Wij hebben vorig jaar dezelfde zoektocht gehad. We hadden een poepiebrave( eigenlijk te :D ) Tinkermerrie, met weinig beweging en een korte rug.

Ons doel was om er net een beetje 'extra' in te fokken, dus meer beweging en net iets meer karakter.



[ img ]

[ img ]

Das aardig gelukt :+ . We wilden alleen graag een bruine, das iets minder gelukt :')

Wij zijn gegaan voor deze Welsh Cob hengst: Caederwen Saracen , staat bij super fijne mensen ook overigens :) !

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:09 



 
Profiel   

ruitje schreef
Wij hebben vorig jaar dezelfde zoektocht gehad. We hadden een poepiebrave( eigenlijk te :D ) Tinkermerrie, met weinig beweging en een korte rug.

Ons doel was om er net een beetje 'extra' in te fokken, dus meer beweging en net iets meer karakter.



[ [url=m/TkMHHB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lQ8LrA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Das aardig gelukt :+ . We wilden alleen graag een bruine, das iets minder gelukt :')

Wij zijn gegaan voor deze Welsh Cob hengst: Caederwen Saracen , staat bij super fijne mensen ook overigens :) !


Wat een mooie!! Haha, bruin is idd niet gelukt
Waarvoor hebben jullie hem gefokt? Puur voor de recreatie? En vanwaar dat jullie voor deze hengst hebben gekozen? Wat waren de afwegingen en de andere opties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 22:13 



 
Profiel   

Ik geef Berdien helemaal gelijk. Dani is zo knap, er zijn vast betere foto's van haar :D Een tinker hengst die ik vaak tegenkom op wedstrijden is Finnegan of Finlaystables. Super braaf voor een hengst en staat bij je in de buurt in Lieveren. Je mag vast wel een keer komen kijken als je contact opneemt met Stal Koolen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 11:01 



 
Profiel   

Finn is momenteel wel even uit logeren elders, en we doen nog geen beloftes of hij volgend jaar weer beschikbaar is...

Hij is zeker geweldig! Maar past hij bij de wensen van de TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 11:35 



 
Profiel   

Carletto en George zijn allebei groter dan jouw merrie, geen bonte hengsten en dressuur gefokt maar ook geschikt voor buitenritten. Misschien kunnen ze de gangen van je merrie verbeteren, meer opwaarts. Ik weet niet of je dit precies zoekt voor je merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-22 16:31 



 
Profiel   

Maar Caederwen Saracen is maar 120 groot. En wat een korte rug.
Leuk voor aangespannen. Voor rijpony zou ik de gok niet wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-22 17:20 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar Caederwen Saracen is maar 120 groot. En wat een korte rug.
Leuk voor aangespannen. Voor rijpony zou ik de gok niet wagen.


Saracen is een welsh cob,groot ook.
En is juist een langgelijnde hengst.
De veulens van hem die ik gezien heb waren allemaal erg knap.

Foto van gisteren door wil smeets
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-22 17:32 



 
Profiel   

Oh ja kreeg met Google een ander in beeld en keek met mijn neus :+

Deze is wel mooi ja!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-22 17:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen