Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengt voor mijn tinker?

 
Profiel   

Hallo allemaal!
Komende lente willen we waarschijnlijk onze tinker laten dekken.
Nu is natuurlijk het kiezen van een hengt de volgende stap.
Ik ben er nog niet over uit of ik wil dekken met een tinker of met een ander ras. Ik ben niet mega fan van tinkers en vind het kruizen van de rassen intressant. Vooral vanwege alle ziektes in de benen van de tinkers. Ik zeg hiermee niet dat ik dit per se wil of ga doen, maar ik ben het zeker aan het overwegen.

Tijdens mijn opleiding paardenhouderij heb ik veel geleerd over het exterieur van een kwpner en hoe je dit kunt verbeteren. Over tinkers hebben we precies niks geleerd en hierdoor weet ik ook niet zo goed wat ik aan mijn merrie wil verbeteren. Het ideale paard heeft het exterieur van een kwpner, alleen dat stamboek is niet echt mijn ding. Daarnaast is het echt mijn droom om een eigen veulen te fokken en nu krijg ik hiervoor de kans!

Over mijn merrie:
[ img ]

[ img ]

Dani is 13 jaar oud en een tinkermerrie. Haar vader is ITS Thunder en haar moeder is ITS Tommie. Beide ouders zijn bont van kleur, Dani zelf is zwart.
Wat mij aanspreekt in mijn merrie is haar karakter wat ontzettend vriendelijk is. Daarnaast heeft ze een hele typische tinkerbouw. Korte rug, brede schouders, veel behang, overbouwt ect.
Met het veulen wil ik vooral recreatief rijden. Hieronder versta ik dressuur (eventueel wedstrijden), een klein sprongetje en buitenritten. Ik wil vooral een paard wat koel is tussen de oren maar ook niet 'dood' is.

Verbeterpunten voor mijn merrie:
- minimaal dezelfde stokmaat of groter
- langere rug
- bij voorkeur niet bont

Opties voor kruisingen zijn:
- fuchs
- toch wel een tinker
- Fries
- welsh cob
- vul aan:

Nogmaals alle opties zijn nog open. Ben op zoek naar de voor en nadelen van de verschillende opties en eventueel meer opties. Geschikte hengsten zijn ook zeker welkom!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 13:43 



 
Profiel   

Dankjewel voor je berichtje! Pssm1 ken ik helemaal niet. Daar ga ik me zeker in verdiepen. De hengsten zien er goed uit, dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 08:49 



 
Profiel   

Ik zou gewoon binnen het ras blijven met fokken, zoek gewoon een goede rijtypische tinkerhengst die jouw merrie kan verbeteren.

Een fuchs maakt de merrie waarschijnlijk zwaarder, en bij de rest heb je veel kans dat je vlees noch visch krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 12:51 



 
Profiel   

De tip PSSM1 zou ik zeker even testen. Is niet veel werk maar scheelt een hoop zorgen.

Persoonlijk zou ik ook bij een tinker blijven en misschien richting het vanner type gaan. Overbouwt is zeker niet ras typisch, maar is inderdaad iets wat ik zelf ook niet graag zie.

Hoe groot is je merrie?

Qua hengsten:
- Finnegan of Finlaystables
- Forrest
- Gorgeous Horse Stables Sir Camelot
- Janesho Snorremans van Germania
- Kachmir
- Legend From The Heavenlysmile

Al deze hengsten zijn in ieder geval boven de 150cm en n/n op PSSM1, waarbij ik denk dat ze ook qua bouw het een en ander kunnen verbeteren bij jouw merrie. Qua kleurkansen ben ik niet zo handig helaas.

Edit: Eventueel een (kleine maat) shire zou je ook nog kunnen overwegen. Mijn tinker heeft kwart Shire in zich en meet 166cm. Hij heeft mooi droog beenwerk, een goede bouw en dus maat.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 13:35 



 
Profiel   

Wat leuk dat jullie Dani willen laten dekken! De foto's die je hier hebt geplaatst doen haar niet echt recht aan denk ik, haar bouw lijkt zo onvoordeliger dan dat hij in het echt is. Om goed mee te kunnen denken voor mensen die Dani niet kennen zou ik nieuwe, goede standfoto's maken en die plaatsen :j

Een kruising kan of heel leuk uitpakken, of je krijgt net alle minpunten van beide ouders in één paard vertegenwoordigd. Ik zou ook eerder uitkijken naar een wat meer rijtypische Tinkerhengst, desnoods eentje die wat meer ruimte en maat met zich mee brengt.

Wat jullie zouden kunnen doen, als je wel op zoek gaat naar een hengst, is hengstenshows van de stamboeken bezoeken! Is Dani zelf opgenomen in een stamboek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 13:53 



 
Profiel   

Wat leuk dat je een veulen wilt fokken!
Tussen je lijst van kruising hengsten zie ik geen barok pinto of hengsten uit het bonte paarden stamboek. Daar kun je eventueel ook nog over nadenken, en nee, die zijn niet noodzakelijk allemaal bont :)
Ik heb zelf vorig jaar expres gekozen voor een hengst uit die groep, vanwege het goede karakter en om maat in mijn veulen te krijgen. Maar ook om minder sokken erin te krijgen in een poging om beenproblemen te verminderen en om een iets fijnere bouw erin te krijgen. Bij mij heeft dat goed uitgepakt vind ik zelf, minder sokken, fijner hoofdje, super karakter, goede gangen en een geschatte maat van 1.60-1.62.

[ img ]


[ img ]
De kleur zal je niet aanspreken, ik ging wel echt voor bont en heb vorig jaar Homozygoot Tiesto uitgekozen. Maar qua bouw zocht ik eigenlijk hetzelfde als jij, en ik ben dus in de barok pinto hoek beland, je zou het kunnen overwegen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 14:32 



 
Profiel   

Haflinger hengst wellicht.

Ik heb zelf een tinker x haflinger en is een veelzijdig dier.
Dressuur, buiten/strand/bosritten, springen, cross

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 15:23 



 
Profiel   

Als fan van de Welsh cob zie ik wel waarom dat bij je merrie zou kunnen passen en deze kan wel een iets luxer resultaat geven, maar past verder denk ik maar minimaal bij je wensen.
Dan denk ik dat barock pinto wel een meer passende optie is en anders inderdaad een grote rijtypische Tinkerhengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 15:32 



 
Profiel   

Ik sluit me idd aan bij pssm, dit is best wel een dingetje bij Tinkers. Het hoeft geen probleem te zijn per se met het juiste management zolang je een recreatieruiter bent, maar je moet er idd niet op willen fokken. En als je verantwoordelijk wilt fokken en je merrie pssm blijkt te hebben dan zou ik haar persoonlijk uitsluiten voor de fok.

Maar dat terzijde:

Ik vind de lengte van de rug van je merrie wel meevallen, het kan nog korter. Maar de punten die je noemt zijn zeker niet slecht en goed doordacht. Ik vind het kwalijk dat wel de KWPN standaard word besproken in je studie maar niet andere rassen. Zeker Tinkers komen hier veel voor en dat met een hoop gebreken, waaronder degenen die al zijn genoemd.

Ik snap het argument dat de KWPN het 'perfecte' paard zou zijn. Er is een ideaal voor rijpaard, maar ook binnen het KWPN stamboek is er veel mis. Denk bijvoorbeeld maar aan de temperamentvolle karakters, paarden die niet zomaar door de gemiddelde ruiter gereden kunnen worden. Daarnaast bestaat er geloof ik ook zoiets als een extra nekwervel bij KWPNers waardoor ze 'beter' aan de teugel kunnen lopen (pin me hier niet op vast).

Anyway, ik vind het zeker geen slecht idee om tinkers te kruisen. Als je fan bent van het ras, zoek het dan in andere Tinker types (zoals de sporttypes bijvoorbeeld) of misschien rassen die sterk verwant zijn aan tinkers.

Friesen kruisen bijna altijd erg leuk, ze veredelen en geven wat bloed, maar net zoals de Tinkers hebben ze wel veel rastypische gebreken. Let er dan dus op dat je een hengst heeft waarvan je al weet dat hij verbeterd op de punten waar je verbetering wilt zien. Het blijft echter altijd iets van een gok met een kruising als deze, daar ze een erg verschillend exterieur hebben. Maar als je graag veel verschil wilt zien zoek het dan idd in de friezen/akhal teke en misschien toch in de warmbloeden hoek (kwpn/oldenburger/groninger) maar zoek wat uit dat een grofweg soortgelijk exterieur heeft (zoek het niet in de extremen).

Van wat ik zoal heb gezien is dat rassen zoals de Akhal Teke en de Fries een dusdanig verankerd genetisch exterieur hebben dat ze een relatief groot percentage hiervan doorvererven. Dit is met andere warmbloeden iets minder zo. Ik ben echter geen fokker, enkel iemand die nu een jaar of 25 fokkerijen volgt.

Een andere optie is misschien de Du Bois lijn als je sportief maar toch kleiner wilt fokken.

Ik ben iig benieuwd naar je keuze en wat er uit gaat komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 23:52 



 
Profiel   

Wat gaaf dat je een veulentje wilt gaan fokken. Je staat iig op de juiste stal ervoor :) (mijn eerste zelf gefokte veulen is er jaaaaaren geleden geboren)

Toen ik je lijstje las, dacht ik als eerste aan een zeer bekende tinker hengst: Bing. Alleen met Bing heb je altijd een bont veulen.

Mijn eigen knapperd zou ook passen denk ik, maar alsnog 50% kans op bont. Wel absoluut lengte en ruimte aan de voorkant, met een sterke beweging en voldoende maat.

Een hengst die me daarna te binnen schoot, is Camfri. Camfri vind ik zeker voldoen aan veel punten die je noemt, en het veulen zal hoe dan ook zwart worden.

Een kruising is altijd interessant. Wel een lastige. Je wilt geen korte pootjes paard fokken, daardoor vallen best wat koudbloed rassen af. Maar ook niet te luxe, ivm worst op pootjes effect. De lengte in het voorbeen red je daarmee gewoon niet. Fries of barock pinto is een optie, maar qua karakter en gezondheid niet persee een match denk ik.

Je noemt zelf kwpn, en wij hebben dit jaar voor het eerst een veulen uit tinker merrie (vergelijkbaar aan dani) en kwpn hengst. Er is nog een fokker in nl die deze combinatie al 1 of zelfs 2 keer heeft gemaakt. Wij zijn erg gecharmeerd, het compacte en ronde van een Tinker, maar de stelten en chique van een kwpn. Is natuurlijk ook deels geluk hebben, volgende keer kan het zo een kromme knol zijn. Maar die kans is er altijd. Hier is de combinatie Tinker x warmbloed wel weer herhaald, zelfde merrie, andere hengst deze keer. Veulens kunnen gewoon opgenomen bij het Tinker stamboek, uiteraard wel in apart register van volle Tinkers. Maar ze mogen gewoon naar de keuring etc.

Mocht je het interessant vinden, ben je best welkom om het veulen (en tal van anderen) te bewonderen, want ze staat slechts een half uurtje met de auto bij jullie vandaan.

Overigens jammer dat hier pssm als Tinker kwaal wordt aangehaald. Uiteraard is testen een dringend advies. Maar pssm komt in extreem veel rassen voor, júíst ook bij kwpn (pssm2) en andere koudbloeden (pssm1 én pssm2), maar veel stamboeken -en eigenaren- doen struisvogel politiek. En anderen denken weer dat de wereld vergaat bij een positieve test. De realiteit ligt imo ergens in het midden. Maar er zijn behoorlijk wat meer (genetische) tekorten die je in mijn ogen zou moeten meenemen bij het combineren van merrie en hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 00:26 



 
Profiel   

Nee kwpners hebben geen extra nekwervel haha, sorry moet er even om lachen. Bij het kwpn is er wel veel exterieur kennis en veel informatie over de hengsten te vinden wbt de hengst zelf en de nafok in het genetisch profiel. Dit mist vaak bij andere stamboeken waardoor de hengstkeuze lastiger te maken is, daarnaast verschillen de fokdoelen natuurlijk.

Dieren die genetisch dicht bij elkaar liggen zullen de meeste kans geven op de gewenste eigenschappen in een veulen. Bij kruisingen is het net de vraag welke kant het balletje op rolt, uniform fokken kun je dan wel vergeten. De meeste kans maak je dan met een hengst die heel erg stempelt maar dat weet je ook pas als er veel nafok van bekend is. En het is ook maar de vraag hoe de merrie fokt natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 08:11 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nee kwpners hebben geen extra nekwervel haha, sorry moet er even om lachen. Bij het kwpn is er wel veel exterieur kennis en veel informatie over de hengsten te vinden wbt de hengst zelf en de nafok in het genetisch profiel. Dit mist vaak bij andere stamboeken waardoor de hengstkeuze lastiger te maken is, daarnaast verschillen de fokdoelen natuurlijk.

Dieren die genetisch dicht bij elkaar liggen zullen de meeste kans geven op de gewenste eigenschappen in een veulen. Bij kruisingen is het net de vraag welke kant het balletje op rolt, uniform fokken kun je dan wel vergeten. De meeste kans maak je dan met een hengst die heel erg stempelt maar dat weet je ook pas als er veel nafok van bekend is. En het is ook maar de vraag hoe de merrie fokt natuurlijk.


:') ik zou zweren dat ik het ergens heb gelezen dat het soms voorkomt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 10:48 



 
Profiel   

Dankjullie wel voor al deze reacties!
We gaan Dani zeker testen op PSSM.

De Fuchs valt voor nu af om mee te kruizen. Ik vind het echt mega vette paarden, maar het past denk ik niet in wat ik zoek.

@sanne1992
Wat een prachtige veulen! Zeker een hele goede optie Hij staat op mijn lijstje! Heb je zelf nog andere rassen overwogen? En waarom heb je uiteindelijk toch deze kruising gekozen?
Mijn merrie is rond de 1.50 denk ik. Dankjewel voor deze hengsten! Zelf had ik ook al een deel gevonden op internet. De Shire is ook zeker een optie, ik ben alleen bang dat ik dan nog zwaarder ga fokken, terwijl ik eigenlijk een iets luxer paard zou willen.

Een haflinger en een Welsh Cob heb ik ook toegevoegd aan mijn optielijstje!

@Xyris ja, heel jammer dat het KWPN wordt gezien als het ideale paard en je verder ook niks op de opleiding over exterieur leest. Zeker omdat er nog veel meer andere rassen zijn.
Friezen staan ook op mijn lijstje!
Waarom zou je kiezen voor een Akhal Teke? Ik ben heel nieuwsgierig en wil alle opties afwegen.


@Caily
Wat leuk! Dani staat nu op het Tinkerplein in Noordlaren. Of bedoel je daar ook?
Bing heeft wel echt een mega vette uitstraling! Camfri is voor een tinkerhengst op het eerste oog echt een hele goede optie. Wat een prachtig dier!
Waarom denk je dat friezen/barok pino's qua gezondheid niet zullen matchen? Puur belangstelling naar jouw mening.
Warmbloeden spreken mij niet per se heel erg aan. En ik ben bang dat dat verkeerd uitpakt en er een mislukt paard uitkomt
Hoe heb jij dat ervaren tijdens het fokken? Het lijkt me (voor mijn gevoel) best een 'gok' om dat te gaan doen. En waarom heb je hiervoor gekozen?

@Elisa2 Ja, ik vind het ook best spannend om te kruizen. Vandaar dat ik ook opzoek ben naar een vergelijkbaar ras. Het wordt het eerste veulen van mijn merrie, dus spannend hoe zij gaat fokken.


Andere vraag over het dekken. Op school heb ik geleerd dat natuurlijk dekken heel veel risico's mee brengt en eigenlijk viel het in de praktijk direct af. Bij een aantal hengsten zie ik dat ze alleen maar natuurlijk dekken. Is dit aan te raden? Wat zijn de voors en tegens? In mijn hoofd is het geen optie zegmaar, maar misschien heeft iemand hier een andere ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 11:04 



 
Profiel   

Ik denk dat je eerste gedeelte een reactie op het antwoord van Grainey is :). Ik heb geen veulen gefokt, maar de kruising met een shire.

Friezenstamboek heeft helaas ook veel ziektes erin zitten, denk ook aan PSSM maar ook bijv. waterhoofden.

Ik denk dat het zwaarder fokken met een shire wel mee gaat vallen. Uiteraard heb je de zwaardere shires, maar ook de wat meer sport types zijn er te vinden (net als ook in het tinker stamboek). Wat betreft mijn kruising is het qua bouw zeker wel een zwaar type, maar is hij ontzettend soepel tegelijkertijd. Het zware heeft voor hem zeker geen gevolgen. Zie bijv. ons topic

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=130&t=2063101&lr=679996844#unread

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 11:15 



 
Profiel   

Natuurlijk dekken geeft kans op geslachtsziekten, een vuile baarmoeder en verwondingen voor zowel hengst als merrie. Als het dekken aan de hand gebeurd vind ik het vaak net een verkrachting..als de merrie en hengst samen een tijdje in de wei staan is het een ander verhaal maar dan houdt je nog bovenstaande risico's.

Yyris: ben je niet in de war met ECVM?

Voor meer informatie over fokken met bepaalde rassen kun je natuurlijk het beste op de fokkerij dagen zijn van deze stamboeken. Het KWPN gaat natuurlijk alleen over het KWPN maar zoals de friezen fokkerij e.d. hebben ook informatie avonden. Keuringen e.d. zijn ook heel leerzaam om te zien wat wel of niet gewenst is bij een bepaald ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 13:26 



 
Profiel   

Persoonlijk vind ik Bing of Sir camfri idd heel mooi aansluiten bij jou wensen. Als je dezelfde maat wilt als je merrie vind ik Iona's Nolan ook nog een mooie combi.

Over natuurlijk dekken. Wij hebben 2 Tinker hengsten die uitsluitend natuurlijk dekken aan de hand. Nooit problemen ermee. Alles netjes drachtig zonder problemen mits de merrie een goeie cyclus heeft. Geen verwondingen, geen vuile baarmoeders of geslachtsziektes. Een hengst die respect heeft voor de merrie EN voor de persoon op de grond is belangrijk. Meer nog onze beide hengsten dekken nieteens als de merrie niet goed hengstig is of het ei al gesprongen is maar de merrie nog toont. Overlaatst nog gehad. Merrie had een beetje een lange cyclus. De laatste keer leek de merrie nog hengstig maar de hengst vond het al niet meer interessant.Ze snuffelen en lebberen de merrie wel af maar springen dan niet. Dus van verkrachting is er zeker geen sprake zoals elisa2 zegt hoor. Ondertussen al 100tal dekkingen gedaan en nog geen 1 met verwondingen of problemen of tegenzin van de merrie wat dat betreft. Bij Tinkers is natuurlijk dekken sowieso gangbaarder als KI. Alhoewel er steeds meer KI aanbieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 13:45 



 
Profiel   

Testen jullie de hengsten dan regelmatig op geslachtziektes?

Een goede hengst die respect heeft voor de merrie is sowieso heel belangrijk, het is ook al een verschil of er wel of niet met kluisters gewerkt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 13:49 



 
Profiel   

Ben je bekend met het begrip Drum horse? Kijk eens op nscd.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 13:53 



 
Profiel   

Mijn merrie is 2x natuurlijk ( in mijn bezit) gedekt. Mijn merrie kan je niet vastzetten om te laten dekken want dan gaat ze hangen.
Maar de hengst was keurig en beleefd. Mijn merrie stond los en de hengst werd aan de hand begeleid, hij wachtte netjes dat de merrie naar hem kwam.
Beide keren in 1x drachtig.
Geen vuile baarmoeder, geen vocht.

Dit jaar is ze via KI gedekt. Nou heel eerlijk iedere keer die arm erin met scannen vinden ze ook niet super leuk.
Bij de 3e poging was het pas raak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 13:56 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Testen jullie de hengsten dan regelmatig op geslachtziektes?

Een goede hengst die respect heeft voor de merrie is sowieso heel belangrijk, het is ook al een verschil of er wel of niet met kluisters gewerkt wordt.


Nee maar onze hengsten dekken voor 99% onze fokmerries. Externe merries worden vaak van te voren gescand om te zien of de baarmoeder schoon is. Maar dan weet je natuurlijk ook niet alles. In tinkers wordt dit ook niet zo vaak nagekeken tenzij ze KI doen. En toch hoor ik niks van geslachtsziektes. Onze oudste hengst heeft bij vorige eigenaren gewoon in kuddes gedekt en nooit problemen gehad.

Kluisteren doen wij NOOIT. Ik ken ook niemand die dit doet overigens. Dat is idd verkrachting. Als de merrie niet wilt geeft ze dit wel aan bij het schouwen. Een merrie die goed hengstig is blijft staan zodra ze de hengst nog maar hoort.
Daarom dat een hengst met respect belangrijk is. Die springt niet bij een niet hengstige merrie. En zelfs als ze ooit wel springen ( als de merrie net op het randje zit van niet meer hengstig) en ze mogen niet dan hebben ze genoeg respect voor de persoon op de grond om ermee te stoppen en weg te lopen zonder gedoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 13:57 



 
Profiel   

NienkeSchoon schreef
Tijdens mijn opleiding paardenhouderij heb ik veel geleerd over het exterieur van een kwpner en hoe je dit kunt verbeteren. Over tinkers hebben we precies niks geleerd en hierdoor weet ik ook niet zo goed wat ik aan mijn merrie wil verbeteren. Het ideale paard heeft het exterieur van een kwpner, alleen dat stamboek is niet echt mijn ding.
Het idee is natuurlijk ook om de opgedane kennis toe te passen op je eigen paard indien je deze wil beoordelen op rijtypische kenmerken. En als je veulen dan rijtypischer zou moeten worden dan de merrie, dan weet je ook op welke eigenschappen je moet letten bij de keuze voor een hengst. En daarvoor hoeft het echt geen opgeschoren KWPN-er te zijn.

Jouw foto's zijn niet heel ideaal genomen, ze lijkt hierdoor (nog meer) op de voorhand gebouwd dan ze is werkelijkheid is. Ik denk ook dat het overbouwd zijn wel een beetje meevalt, maar je merrie heeft wel een wat weke rug en vooral opvallend is de weke lendenpartij. Die weke bovenlijn zie je veel bij dit type paard en is niet zo wenselijk voor een rijpaard/-pony.
Helaas zijn dit ook eigenschappen die je tegenwoordig veel bij Welsh Cobs ziet, die zou daarom voor mij afvallen.

Verder heeft je merrie erg weinig hoek in spronggewricht en zal daarom waarschijnlijk een voornamelijk stuwende gang hebben en (zeer) slecht tot dragen komen. Het hoeft geen GP paard te worden, maar ik zou wel proberen wat meer hoek in het achterbeen te krijgen, dat komt het rijcomfort voor paard en ruiter ten goede.

Aangezien je het veulen onder het zadel wil gebruiken zou ik zoeken naar een hengst die jou aanspreekt bij een rijpony-/rijpaarden stamboek en die een goede rug en lendenpartij heeft en een goed gehoekt achterbeen. Hierboven werd DuBois genoemd, dat zou ik zeker een optie vinden. Maar je zo ook richting New Forest kunnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 14:07 



 
Profiel   

Bedoel het niet als grap, kruisen met een engels volbloed xx

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 14:44 



 
Profiel   

DWitzel schreef
Ben je bekend met het begrip Drum horse? Kijk eens op nscd.nl


Nog niet! Maar dit is wel de richting waar ik naar op zoek was. Weet je of je hiermee makkelijk kunt fokken in Nederland? Op internet kan ik 1 stal vinden met dekhengsten in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 14:52 



 
Profiel   

Fijn om te horen dat natuurlijk dekken niet zo slecht is als ik altijd hen geleerd. Kan ik ervanuit gaan dat mijn merrie schoon is aangezien ze nooit gedekt is geweest? Of heb je dan nogsteeds kans op ziektes oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 14:54 



 
Profiel   

Je opmerkingen over beenproblemen is een goede. En aanleg daarvoor lijkt toch vooral met beenbeharing te maken te hebben (wat vervolgens verergerd wordt door slecht voerbeleid en binnenstaan). Helaas wordt daar binnen de tinkers enorm op gefokt. Redelijk gevalletje beeldschoon maar funest voor de gezondheid. Zijn er nog tinkerhengsten zonder beenbeharing? Ik gok van niet eigenlijk
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 14:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen