Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst keuze Spielberg x rohdiamant merrie

 
Profiel   

Hoi allemaal.

Ik ben stil aan aan het rond kijken om mijn merrie volgend jaar te laten dekken.

Ze is
168
Spielberg x rohdiamant x wendekreiss
Enorm bloed gemaakt.
Moeilijk te rijden.
Stresst snel, zeer gevoelig.
Maar wel mijn meest favoriete merrie ooit.
Ze heeft enorm veel beweging. Alle drie haar gangen zijn top.

Wat zoek ik :

Zeer braaf
Groter
Stoer bredere hengst
Fokt donker of juist valk.
Graag goed dressuur papier.
Liefst wat compacter.
Betaalbaar. Ik wil het veulen wel zelf houden.



Mijn oog viel al op fidertanz. Een nakomeling ervan zie ik ook wel zitten.



[ img ]

[ img ]

[ img ]


Dankjewel alvast
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 18:49 



 
Profiel   

Ik zou eens kijken naar Lowlands, die fokt best veel massa, maat en een super fijn karakter

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 06:36 



 
Profiel   

[ img ]
Gribaldi junior!

Grand prix dressuur hengst van Gribaldi.
Fantastisch karakter en veel kwaliteit !

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 11:18 



 
Profiel   

Heb je een linkje naar Horsetelex? het karakter wat je omschrijft herken ik van meer Rohdiamant nakomelingen en ik vermoed dat daarom Spielberg ook gebruikt is.

Bij je omschrijving denk ik aan Las Vegas, maar die is wellicht over budget. Fokt wel echt goed qua beweging en zeer goed achterbeengebruik.

Qua Fidertanz bloed is wellicht Foundation interessant als de merrie een goed achterbeen heeft, maar hoe hij zit met maat, massa en goed karakter door te fokken durf ik niet te zeggen.

Wellicht is Nacho ook interessant voor je qua maat, massa en karakter, of een van de JW zonen Number Two of die andere...afhankelijk van wat je zoekt qua beweging en wat voor een types je aanspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:27 



 
Profiel   

betaalbaar, groter en kalm : fontaine tn
Ik heb er nu een veulen van. Toont minder bloed dan de moeder, heel handelbaar. Vriendelijk. Beweegt goed. Valt me mee.

Voor breder en kompact weet ik het niet. Het veulen is nog maar 3 maanden.

Ik denk wel niet dat Fontaine zelf de gp zal lopen. Ik heb de indruk dat TN voor hem een traject zoals bij Spielberg in gedachten heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:46 



 
Profiel   

Desperado komt bij mij meteen in me op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 19:22 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Heb je een linkje naar Horsetelex? het karakter wat je omschrijft herken ik van meer Rohdiamant nakomelingen en ik vermoed dat daarom Spielberg ook gebruikt is.

Bij je omschrijving denk ik aan Las Vegas, maar die is wellicht over budget. Fokt wel echt goed qua beweging en zeer goed achterbeengebruik.

Qua Fidertanz bloed is wellicht Foundation interessant als de merrie een goed achterbeen heeft, maar hoe hij zit met maat, massa en goed karakter door te fokken durf ik niet te zeggen.

Wellicht is Nacho ook interessant voor je qua maat, massa en karakter, of een van de JW zonen Number Two of die andere...afhankelijk van wat je zoekt qua beweging en wat voor een types je aanspreken.


Grappig ik hoor juist van de meeste fokkers, dat rohdiamant juist het brave bloed is. En Spielberg niet IVM die Sandro hit erin.


[ img ]

[ img ]


Nog wat foto's

Ik zou graag de horse Telex plaatsen. Maar die vind ik dus niet op het internet. Ze is bwp ingeschreven.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 20:48 



 
Profiel   

Hier met Spielberg gefokt juist om mijn erg sensibele niet al te simpele merrie te compenseren, Spielberg wordt echt vooral aangeraden omdat hij fijne paarden geeft qua karakter.

Mijn Spielbergje is een heel fijn paard in de omgang maar heeft nog wat sensibele trekjes in het werk van haar Balzflug moeder geërfd, ik volg jouw topic dus ook even want jouw merrie en de wensen voor een mogelijke hengst komen erg overeen met de mijne :) (behalve vergrotend, ik heb een kanon van 1.75m staan inmiddels :P ). Ben benieuwd, leuke merrie heb je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 20:54 



 
Profiel   

Die fountain TN is wel echt een hele leuke! Ook mooi binnen budget. Boven de 1500 zou ik liever meteen voor fidertanz of Fransiscus gaan.

Maar wil graag een donkere, grote fokken.

Fountain komt zeker op mijn lijstje denkje!

Mijn merrie is vreselijk sensible, en enorm bloed gefokt. Super beweeglijk.
Vandaar dus de keuze om een wat rustige grote kerel op te zetten.
Indien ik mijn smaak niet vind bij de dressuur paarden, dan ga ik voor Ceasar ter Linde.

Echter met haar leuk papier zou dat een beetje zonde zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 20:59 



 
Profiel   

Ik heb ook Fontaine uit een Rhodium moeder. Ook lastig rijden maar echt mijn oogappeltje. Zo puur en eerlijk qua karakter, maar alles is eng en schiet enorm in de stress.
Veulen is mak en bomproof geboren, kijkt nergens van op, al was moeder in de stress stond hij rustig te snoozen.
Als je een opvolger zoekt en geen GP paard verwacht maar wel correct en goede gangen raad ik je zeker Fontaine aan.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 22:09 



 
Profiel   

Ik heb juist spielberg gebruikt op mijn niet al te makkelijk te rijden Sandreo merrie...het veulen is echt meer dan onze dromen konden zijn...echt een ronduit heerlijk karakter, super super nuchter, heel erg lief en heel goed bewegen.
Ik vind het lastig om te bepalen of het sensibele van jou merrie wel bij spielberg weg komt of niet hahaha...
Buiten dat snap ik uiteraard je keuze voor een hengst met een fijn meewerkend en goed karakter.

Ik kan je Lord Diamond ook aanraden, hij is een Daily Diamond x Scandic.
Mijn jaarlingmerrie komt van hem en uit een zeer hoogsensibele merrie (Solitair x Lysander) en het veulen is vergeleken met haar moeder echt heel nuchter en braaf, kan heel goed bewegen ook. Ook Lord Diamond zelf is heel fijn en nuchter in zijn karakter en niet snel onder de indruk van alles om hem heen.

Succes met je keuze

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 22:30 



 
Profiel   

Hele leuke merrie! Heeft wel wat weg van de mijne qua bloed en sensibel.

Ik zag dat je Franziskus noemt maar die geeft ze niet zo makkelijk/braaf volgens mij :o

Ik moest denken aan Secret. Die heeft zelf ook maat en body en vererft fijne karakters.

Met Taminiau fok je wel terug op Sandro Hit, maar dat zou er ook 1 zijn die maat en bewerkbaarheid kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 23:36 



 
Profiel   

Ik zou For Ferrero doen. Stoer, compact en heel goed papier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 23:37 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik zou For Ferrero doen. Stoer, compact en heel goed papier.


Daar moest ik ook aan denken maar ik durfde hem niet te noemen ivm de maat. Hij vererft niet echt vergrotend voor zover ik weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 23:49 



 
Profiel   

MariekeS_ schreef
janderegelaa schreef
Ik zou For Ferrero doen. Stoer, compact en heel goed papier.


Daar moest ik ook aan denken maar ik durfde hem niet te noemen ivm de maat. Hij vererft niet echt vergrotend voor zover ik weet.

Ik denk zelf dat het laatgroeiers zijn. Wat dat betreft is het jammer dat er op 6-8 jaar niet nog een keer gemeten wordt. For Ferrero was ook geen 1.67 op de keuring terwijl zijn volle zus heel groot is heb ik me laten vertellen. Op de maat na vind ik hem echt perfect voor deze merrie. Ik zou het risico durven nemen.

Merrie van TS is van Spielberg dus er is al een hengst die maat vererft gebruikt. Ik zou dan heel terughoudend zijn met een hengst als Fontaine omdat ik daar echt (te) grote van gezien heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 06:40 



 
Profiel   

Maar FF geeft ze niet bepaald breder...merrie lijkt al aardig chique te zijn. Wellicht is een zoon van FF dan interesanter. In combinatie met een hengst die wat meer body heeft en geeft.

Mooie merrie hoor TS, wat je omschrijft van het bloederige en sensibele herken ik echt van de Rohdiamant nakomelingen die ik gekend heb en Spielberg staat idd bekend om het fijne karakter wat hij doorgeeft. Zo zie je maar weer hoe ervaringen en perspectieven kunnen verschillen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... v-d-hoving
Dit is de moeder op horsetelex maar het zegt niet zoveel, moederlijn heeft weinig gebracht.

Heeft de merrie een goed achterbeengebruik? er worden best interessante hengsten opties genoemd maar daar in zou ik verder selecteren op de beweging die je zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 08:22 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
MariekeS_ schreef

Daar moest ik ook aan denken maar ik durfde hem niet te noemen ivm de maat. Hij vererft niet echt vergrotend voor zover ik weet.

Ik denk zelf dat het laatgroeiers zijn. Wat dat betreft is het jammer dat er op 6-8 jaar niet nog een keer gemeten wordt. For Ferrero was ook geen 1.67 op de keuring terwijl zijn volle zus heel groot is heb ik me laten vertellen. Op de maat na vind ik hem echt perfect voor deze merrie. Ik zou het risico durven nemen.



Mijn merrie is 168 en ik vind dat voor mezelf net iets te klein. 170-174 is me prefect mits ze compact zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:33 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar FF geeft ze niet bepaald breder...merrie lijkt al aardig chique te zijn. Wellicht is een zoon van FF dan interesanter. In combinatie met een hengst die wat meer body heeft en geeft.

Mooie merrie hoor TS, wat je omschrijft van het bloederige en sensibele herken ik echt van de Rohdiamant nakomelingen die ik gekend heb en Spielberg staat idd bekend om het fijne karakter wat hij doorgeeft. Zo zie je maar weer hoe ervaringen en perspectieven kunnen verschillen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... v-d-hoving
Dit is de moeder op horsetelex maar het zegt niet zoveel, moederlijn heeft weinig gebracht.

Heeft de merrie een goed achterbeengebruik? er worden best interessante hengsten opties genoemd maar daar in zou ik verder selecteren op de beweging die je zoekt.



Dankjewel, mijn merrie is inderdaad een chique type. Vind haar wat trackener achtig.
Ze heeft zelf enorm veel beweging vooral in haar schouders voor. Ze heeft een goede achterhand. Niet super opvallend maar ook zeker niet slap.
Er mag gerust een hengst op die minder beweging vererft.
Ik gebruik deze merrie enkel om mee in het bos te rijden . En dat wil ik met de nakomeling ook doen. Alleen wil ik , dat ene veulentje wat ik fok wel graag een met leuk papier en een kwalitatief paard. Maar het hoeft voor mij zeker geen gp paard te zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:35 



 
Profiel   

For Ferro is zeker een hele mooie hengst. Echter twijfel ik erg over de bouw. Of deze aansluit op die van mijn merrie. Mijn merrie staat ook wat op de voorhand gebouwd ( ik benoem het wellicht verkeerd) en for Ferro ook wat. Ik zoek ene wat evenwichtiger gebouwde hengst.

FF is zeker een hele leuke! Zeker een die op mijn lijstje komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:44 



 
Profiel   

roosjuh17 schreef
For Ferro is zeker een hele mooie hengst. Echter twijfel ik erg over de bouw. Of deze aansluit op die van mijn merrie. Mijn merrie staat ook wat op de voorhand gebouwd ( ik benoem het wellicht verkeerd) en for Ferro ook wat. Ik zoek ene wat evenwichtiger gebouwde hengst.

FF is zeker een hele leuke! Zeker een die op mijn lijstje komt.

En toch fokt hij volgens zijn genetisch profiel opwaarts (98) Merrie’s doen het ook heel erg goed op de keuringen. Van zijn eerste jaargang 21 op de keuring en 17 ster.

Moet zeggen dat mijn For Ferrero’s ook gewoon opwaarts waren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 23:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen