Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Duitse rijpony hengsten: Cosmopolitan en Gipfelstürmer

 
Profiel   

Quir: maar dan moet wel je accomodatie voldoen. want bij de meeste hengstenhouders, staan er een aantal hengsten in het zelfde pand waar ook alle andere trainingspaarden etc gehouden worden. En in principe zouden dus alle paarden in dezelfde ruimte getest moeten worden. En daarnaast als hengsten actief zijn in de sport moeten ze ook meermaals getest worden. Voor de Friezen rijpaarden kan dat wel uit, maar voor de ponyhengsten gaat dat nooit lukken..... Daarom zijn ze er ook bijna niet.
Als je nieuwe accomodatie kan opzetten zou je meteen het anders kunnen inrichten, door gescheiden panden /bakken/weides aan te leggen. Dan is het al een stuk beter te faciliteren
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 10:28 



 
Profiel   

Maar het is toch wel te doen? Ik zou hier thuis al 2 strikt gescheiden groepen kunnen hebben. Alleen heb ik 1 buitenbak om te rijden maar zelfs dat is in te plannen. Alleen is het duur(der) dan alles door elkaar, dat snap ik, zeker met testen. Die kosten zijn ook door te berekenen…
Je kunt er veel van vinden maar er wordt al best lang van alles gedoogd, ik vind wat meer aanpak niet zo gek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 18:46 



 
Profiel   

Ze kunnen gewoon in het zelfde pand staan (staan ze waar ik werk ook gewoon), alleen een deur met verboden toegang is voldoende want er mogen geen onbevoegde mensen bij komen. Ook weides hoeven echt geen kilometers uit elkaar te liggen (5m is voldoende).
Dekruimte mag ook door EU en niet-EU hengsten gebruikt worden mits de hygiëne in orde is (dat moet officieel bij alleen nationale hengsten ook, maar wordt nog wel eens makkelijk mee om gegaan). Ja het is iets meer werk, maar zeker goed te doen. Er zijn goede software systemen toegankelijk wat journaals bij houden nog eenvoudiger maakt.

Natuurlijk is een nieuw te bouwen accommodatie nog veel makkelijker, maar in een bestaande accommodatie is er ook meer dan genoeg mogelijk.

Er zijn ook genoeg stations met pony hengsten die EU het er makkelijk uit kunnen halen (zoal bijvoorbeeld een AT en Danica). En ik betaal ook gerust wat meer voor het dekgeld dan. :j

Gelukkig zijn er best wat bezig om te kijken naar de mogelijkheden voor een EU station nu er meer gecontroleerd gaat worden.

Ik vind het ook wel goed dat er meer controle komt (zeker als je er in verdiept waarom de regelgeving er is en wat het inhoudt), maar ja, ik baal ook regelmatig dat ik een pony hengst niet kan gebruiken omdat hij niet EU staat. Zeker omdat de kwaliteit van de pony hengsten in Zweden ronduit slecht is. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 19:29 



 
Profiel   

hooffie schreef
lailapri schreef
Ik heb 1x met een hengst bij deze hengstenhouder gedekt gedekt. We hebben sperma zelf gehaald. Voor ons vanaf noord holland een best eind rijden. Toen we daar aankwamen, kregen we het kwakkie en werden bijna weggekeken toen we nog heel even naast de auto een broodje opaten.

1x kunnen dekken, was al laat in seizoen, augustus dekken ze niet meer, en merrie niet dragend.
Ik zal daar niet zomaar een 2e keer heengaan.


+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€ :(

Paard kan net zo goed drachtig zijn van haar buurman. Hoe willen ze dit aantonen dat een buitenlandse hengst is geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 19:41 



 
Profiel   

Horsepride schreef
hooffie schreef


+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€ :(

Paard kan net zo goed drachtig zijn van haar buurman. Hoe willen ze dit aantonen dat een buitenlandse hengst is geweest?



_O- _O- _O-

Dat kan, dan krijg je er gewoon geen papier bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 19:43 



 
Profiel   

Quir schreef
Ze kunnen gewoon in het zelfde pand staan (staan ze waar ik werk ook gewoon), alleen een deur met verboden toegang is voldoende want er mogen geen onbevoegde mensen bij komen. Ook weides hoeven echt geen kilometers uit elkaar te liggen (5m is voldoende).
Dekruimte mag ook door EU en niet-EU hengsten gebruikt worden mits de hygiëne in orde is (dat moet officieel bij alleen nationale hengsten ook, maar wordt nog wel eens makkelijk mee om gegaan). Ja het is iets meer werk, maar zeker goed te doen. Er zijn goede software systemen toegankelijk wat journaals bij houden nog eenvoudiger maakt.

Natuurlijk is een nieuw te bouwen accommodatie nog veel makkelijker, maar in een bestaande accommodatie is er ook meer dan genoeg mogelijk.

Er zijn ook genoeg stations met pony hengsten die EU het er makkelijk uit kunnen halen (zoal bijvoorbeeld een AT en Danica). En ik betaal ook gerust wat meer voor het dekgeld dan. :j

Gelukkig zijn er best wat bezig om te kijken naar de mogelijkheden voor een EU station nu er meer gecontroleerd gaat worden.

Ik vind het ook wel goed dat er meer controle komt (zeker als je er in verdiept waarom de regelgeving er is en wat het inhoudt), maar ja, ik baal ook regelmatig dat ik een pony hengst niet kan gebruiken omdat hij niet EU staat. Zeker omdat de kwaliteit van de pony hengsten in Zweden ronduit slecht is. :=


Ik kom ook even invallen
Nou toch is het niet zo makkelijk hoor. Wij hebben ook de opties bekeken, maar in NL is echt alles overdreven. Wij mochten ook geen EU/nationaal gezamelijke dekruimte etc. En voor ponydekkingen hadden wij berekend dat we dan naar de 900 a 1.000 euro dekgeld moeten gaan (incl EU verzendcertificaten). Nou... ik kan je nu al zeggen! Dat gaan maar weinig ponyfokkers betalen. Vandaar de afweging bij ons voor alleen Nationaal. Nu kunnen de hengsten ook gewoon nog op wedstrijden en bekeken worden door de klant. (Want dat is ook een dingetje.... EU hengsten zijn op stal verboden toegang voor bezoekers. En hier merk ik dat mensen de hengsten toch graag gewoon een keertje bij mij thuis willen bekijken en willen aaien

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 08:04 



 
Profiel   

Als ik dit alles zo lees, ben ik dan de pineut met mijn dekkingen van FS Mr. Right van Ferienhof Stucker?
Die ik overigens via een Nederlands Station heb geregeld (Erik Braat).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 08:36 



 
Profiel   

Ik denk dat het dan wel goed gaat. Hoe Erik het doet, weet ik niet maar hij biedt het officieel aan, dat zit denk ik wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 08:59 



 
Profiel   

Hm dus als ik het goed lees wordt het een ingewikkeld verhaal allemaal.

Iemand nog suggesties voor een hengst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 09:22 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Hm dus als ik het goed lees wordt het een ingewikkeld verhaal allemaal.

Iemand nog suggesties voor een hengst?

Wat zoek je?
Binnenkort zijn de hengstenkeuringen van het NWCPS en NRPS en op 18 maart is een C/D/E-ponyhengstenshow van het DPC. Wellicht kun je daar je licht opsteken ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 09:23 



 
Profiel   

Op wedstrijd en bekijken kan wel, maar inderdaad niet zo makkelijk. We hebben ook genoeg klanten die de hengsten komen bekijken. :j
Ze mogen alleen niet zelfstandig de stallen in en ook niet vanuit de de gewone stallen (wat weer onzin is, want je hebt geen idee waar de mensen vandaan komen := ). Wedstrijden zijn uitgebreide journaals nodig en meerdaagse waar ze niet apart kunnen, moeten ze weer opnieuw getest worden. De 2 dravers koersen internationaal, maar in de draf sport is het wel wat beter geregeld dan in de rijsport. Daar heb je echt aparte stallen blokken, deels ook door doping.

Dekruimte mag gedeeld worden (ook in Nederland, al zit er wel veel verschil tussen inspecteurs := ), maar eerst de EU hengsten en daarna goed schoonmaken en dan de nationale hengsten (of andersom). Je mag ze niet door elkaar doen, ook in het lab niet. Plastic om de bok, wel een aparte VA nodig. In het lab moet elke hengst zijn eigen borstels, sponzen en plastic bekertjes hebben. Alleen glas uit de sterilisator mag wel gedeeld worden. Soms is het wel eenvoudiger en minder werk om aparte dekruimtes te hebben of alle hengsten EU.

Maar de EU regels zijn overal in de EU hetzelfde, de nationale regels kunnen wel afwijken.

In Nederland zullen ze het dekgeld waarschijnlijk niet zo snel betalen inderdaad, maar in het buitenland is 700/800/900 niet zo heel vreemd. Maar ik denk dat jullie hengsten in het buitenland veel vraag naar zal zijn Marjolein. :D
In Zweden in ieder geval wel!

En sowieso niet inclusief de certificaten doen, want die moeten elke verzending opnieuw. Dus als ze 6x nodig hebben, kost je dat 6x70 euro en hou je als hengst eigenaar helemaal niets over. Als ze het zelf moeten betalen, letten ze ook wel wat beter op. In buitenland zijn er ook best wat landen die maar wat doen...

Officieel wel Setteli, want FS verzend naar NL meestal zonder certificaat, scheelt 70 euro per verzending. Maar Mr. Right staat EU wat algemeen bekend is, dus gaat zeker geen probleem zijn. Ook voldoet hij gewoon aan de EU eisen. :)

De vraag is ook nog hoe de stamboeken daadwerkelijk gaan controleren.


Laatst bijgewerkt door Quir op 23-01-23 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 09:28 



 
Profiel   

Oh ik dacht dat dat in de beginpost stond maar niet!

Ik heb 2 connemara pony's.

Pony 1: Is niet zo heel groot in de D maat, mooi front en chique hoofdje, sensibel in haar karakter, een compacte bolle ronde pony. Daar wil ik wat meer lengte in krijgen en vooral een nuchter karakter.

Pony 2: Is groot in de D maat en vrij lang, nuchter karakter, wat de grond ingebouwd en heeft een groot hoofd en mag meer beweging hebben. Dus daarin moeten we verbeteren op: beweging en opwaartse bouw met een kleiner hoofd. Zeker niet meer lengte in het lijf dat heeft ze voldoende.

Ik heb 2 tegenpolen laten we maar zeggen.

Ik wil dus geen sensibel, bloederig bloed. Dus welsh en arabier valt af. Ik heb zelf goede ervaring met duitse rijpony's uit mijn ponytijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 09:30 



 
Profiel   

Eens bij Marjolein kijken! (Stoeterij du Bois). :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 09:35 



 
Profiel   

pony 1 zou ik don cremello bij durven. ik heb van hem 3x een langere/normale nakomeling gefokt en 1x een korte maar ook daar past wel gewoon een 17/17,5 inch zadel op.

pony 2 https://nrps.nl/database/52800816004521 ... badness-dk

maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 18:59 



 
Profiel   

Oh wauw badness is mooi!

Wat me in de twee eerst genoemde ponys ook beviel was de beweging. Ze lopen als een grote en veel pony hengsten in Nederland niet. Ik ga hem dadelijk eens opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:45 



 
Profiel   

Maar een cremello op een schimmel zetten is dat niet vragen om problemen qua melanomen enzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:39 



 
Profiel   

Hangt er maar net vanaf wat er verder aan kleurgenen in de merrie zit. Als er een smokey black uitkomt fie niet gaan doorschimmelen dan heb je gewoon een zwart/bruine van kleur

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 00:05 



 
Profiel   

lailapri schreef
Hangt er maar net vanaf wat er verder aan kleurgenen in de merrie zit. Als er een smokey black uitkomt fie niet gaan doorschimmelen dan heb je gewoon een zwart/bruine van kleur


Ik verwacht dat de Connemara’s volledig schimmel geven. Pony 2 heeft geen papier en was al wit met 3 jaar.

Pony 2
Haar moeder staat als palomino geregistreerd maar kan ook palomino schimmel zijn in Ierland registreren ze dat minder nauwkeurig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 00:07 



 
Profiel   

En Geronimo Taonga? Iemand daar een kijk op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 15:38 



 
Profiel   

Daarvan is nog weinig bekend van karakter nakomelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 15:46 



 
Profiel   

Een vriendin zegt steeds dat ze daarmee zou dekken, zij heeft zijn moeder gehad en is helemaal fan. Ik vind alleen zijn hals zo tja geen idee hoe je het omschrijft, vreemd op de foto's. Maar op het hengstenkeuring filmpje met 3 jaar is dat weer niet. Oogt ook wat paardachtig op de foto maar in dat ene filmpje niet, dan zou ik hem op pony 1gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 15:54 



 
Profiel   

En waarom niet gewoon bij connemara houden?

HRB heb ik hele gave nakomelingen van gezien, hij zelf doet ook onwijs goed. Ik heb van HRB zijn vader een veulen gehad en dat is ook giga dier. Ik ga zelf 1 van mijn merries nog weer eens bij Golden Dream doen. (Dekt alleen natuurlijk en geselecteerde merries)

Geronimo Taonga zit een GEWELDIG lijntje achter! Moeder is niet voor niks een hele bekende goede merrie. Bij ons op stal verwachten ze dit jaar eerste veulen ervan. Is ook zijn eerste jaargang.

Een schimmel die jong wit is hoeft niet altijd alleen maar schimmel te geven. Dit ligt puur aan feit of ze homo of hetero is voor schimmel. Dat kan je dus laten testen.

Wat wil je met de veulens gaan doen? Vooral uit de papierloze merrie? Wil je ze zelf aanhouden of verkoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 21:33 



 
Profiel   

Mijn beste vriendin opperde dat ook vandaag nog een keer maar ik vind de connemaras in nederland niet zo'n aanwinst en ik wil iets fokken met wat meer potentie of hoe ik dat moet zeggen. Dat is nog mijn sport mind in mijn achterhoofd. Dan worden ze alleen maar knolleriger van zeg maar, de beweging wordt er niet beter. Ik wil toch wel proberen wat meer beweging erin te krijgen en dat ze wat chiquer worden. Ik zal nog eens even foto's plaatsen van de twee pony's.

Ik fok deze veulentjes puur voor mezelf! Dus niet met het oog op verkoop of commercie. Ik wil een fijne pony fokken voor de toekomst voor mezelf, braaf, liefst mooi en liefst met wat (meer) beweging en die ik dressuurmatig zou kunnen trainen naar het Z.

Ik kan ze wel testen want als ze toch schimmel geven dan hoef ik sowieso niet ook nog te selecteren op kleur. Daar was ik al mee bezig met dat uitzoeken van die tests. Maar ik denk dat de kans groot is homozygoot.

Ik ben benieuwd naar zijn nakomelingen.

Edit:
Ik mis even de afkorting HRB O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 22:04 



 
Profiel   

Ik heb alleen oude foto's van de pony's, dus het is misschien wat vertekenend. Ze zijn nu of wat groter en sowieso breder :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 22:09 



 
Profiel   

Hopelijk nu niet heel de bokt clan over mij heen :')

Pony 1:

[ img ]


Pony 2:

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 22:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen