Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beco
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-03-18

Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 10:46

Helaas is mijn merrie afgekeurd voor de sport. Haar tussenpezen achter zijn niet goed.
Nog in dubio of we haar 1x laten insemineren, of dat ze enkel nog als recreatie-/ coachpaard zal dienen.
Ze heeft een gouden topkarakter *D . Weer van haar moeder meegekregen. Hoop dit ook weer door te geven aan haar veulen.
Echter is haar afkeur volgens de dierenarts ook genetisch (weke koot en ietsjes sabelbenig). Heel belangrijk om hier bij een eventuele dekking rekening mee te houden.
Nu ben ik op zoek naar een hengst met een te steil achterbeen/koot. Voorkeur spring/allround gefokt.
Niet te korte rug.
Wie kan mij hierbij helpen, of waar kan ik eventuele info terugvinden.
Alvast super bedankt.
groetjes
Bettie

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:23

Ik zou er eigenlijk niet mee fokken...

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:26

Dan heb je risico op een sabelbenig paard met slechte pezen en steil achterbeen, als je even pech hebt en je alle beroerde dingen in het veulen terugziet.

Ik geloof niet dat ik dat risico zou nemen.

Selente
Berichten: 1861
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:29

Even los van het feit of je hiermee zou moeten willen fokken of niet...
Ondanks dat je paard meer naar de ene kant neigt, moet je het nooit willen compenseren door een hengst te kiezen in het andere uiterste... Ik zou altijd op zoek gaan naar een hengst met een correcte beenstand. Het is niet zo dat je het ene uiterste x het andere uiterste zorgt er niet voor dat de nakomeling precies in het midden uitkomt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:32

Fokken is geen plus en min verhaal :n Het is niet zo dat steil x week een correct been oplevert.

Als je DA iets als DLSD (week gekoot plus peesproblemen klinkt als zodanig) vermoedt, zou ik vér uit de buurt van fokken blijven. Daar is de vererving absoluut nog niet volledig van bekend, de kans dat het veulen hetzelfde krijgt ligt (met de beperkte genetische kennis van nu) vermoedelijk tussen de 50 en 100%.

DSLD is progressief en onbehandelbaar.

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:37

Het perfecte paard moet nog geboren worden.Ga ik mee met Selente zoek een hengst met een correcte been stand en dat ook door geeft .

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:39

Lees je eens in op genetica: Wetten van Mendel.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:25

Zo werkt het niet. Fokken pakt geen gemiddelden. Gewoon niet mee fokken.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:22

Heb je een foto van de merrie in kwestie? Ben eigenlijk wel eens benieuwd..

Lyona

Berichten: 2007
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:42

Ik zou ook absoluut niet fokken met een merrie die een genetische afwijking heeft. Kan moeilijk zijn om te horen, dat weet ik maar al te goed, maar je fokt dan waarschijnlijk een veulen met een afwijking. Dat is niet paardvriendelijk tegenover het toekomstige veulen vind ik.
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto eigenlijk.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:02

Ik zou het ook niet doen, kun je haar nog beter inzetten als draagmerrie.

Qua gezondheid kun je niet kritisch genoeg zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:16

mino1 schreef:
Het perfecte paard moet nog geboren worden.

Dat is een onzinnige reden maar met een paard te gaan fokken dat duidelijke gebreken heeft.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:54

Of het erfelijk is of niet, is van latere zorg.
Ikzelf zou in een merrie met zulke slechte achterbenen/pezen geen veulen stoppen ivm het gewicht wat erbij komt tijdens de dracht.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:05

Niet doen.

Een goedgekeurde dekhengst heeft geen 'te steil achterbeen'. (Al zijn er vast wel ergens 'ongecastreerde ruinen' die dit wel hebben.)

Oude fokkerswijsheid: als jouw merrie geen goed achterbeen heeft, zoek dan een hengst met een uiterst correct achterbeen.

En bij vermoeden van DLSD of wat voor genetische oorzaak dan ook: denk aan het veulen dat een zeer grote kans heeft op dezelfde ellende.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:45

Wat hierboven al wordt gezegd; zo werkt fokken niet, dus zou het risico niet nemen.

En ook al wil je het graag en is ze super lief, je neemt een risico. Dan zit je straks met 2 paarden met slecht beenwerk.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Gezocht hengst met steil achterbeen/koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 02:40

Standfoto merrie en afstamming...

En ggk bewezen hengst kiezen die in balans staat en dus correct exterieur heeft.


Vele paarden die slecht gebouwd zijn en dus al snel op 500% overnomen worden.

Krijgen pijn en blessures.. die ook blijvend kunnen zijn.

Standfoto merrie en afstamming.. dan zou ik bepalen of ze kwa mijn mening geschikt is om mee te fokken.

En genetisch.. kan da bedoelen dat haar achterbeen stand zwak is en ze overnomen is in haar werk... of is ze erfelijk belast met afwijking??

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:41

Ibbel schreef:
Fokken is geen plus en min verhaal :n Het is niet zo dat steil x week een correct been oplevert.

Als je DA iets als DLSD (week gekoot plus peesproblemen klinkt als zodanig) vermoedt, zou ik vér uit de buurt van fokken blijven. Daar is de vererving absoluut nog niet volledig van bekend, de kans dat het veulen hetzelfde krijgt ligt (met de beperkte genetische kennis van nu) vermoedelijk tussen de 50 en 100%.

DSLD is progressief en onbehandelbaar.


_/-\o_

Indien DSLD ook totaal ongeschikt als draagmerrie overigens (en met slechte pezen zou ik me daar überhaupt goed over achter de oren krabben). Drachtige merrie met zere benen is not a pretty sight.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 01:21

Femke_Tweety schreef:
Dan heb je risico op een sabelbenig paard met slechte pezen en steil achterbeen, als je even pech hebt en je alle beroerde dingen in het veulen terugziet.

Ik geloof niet dat ik dat risico zou nemen.
of week gekoot met een stijle hak, vinden de strekpezen weer niet fijn.

Wil je dekken dan een goed correct achterbeen kiezen. En misschien dan niet te lang uitgerekt been maar een iets wat kortere koot. Evt iets neigend naar een heel klein beetje steiler. Kortom dat de verbindingen sterker zijn ipv te mobiel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 01:30

Beco schreef:
Helaas is mijn merrie afgekeurd voor de sport. Haar tussenpezen achter zijn niet goed.
Nog in dubio of we haar 1x laten insemineren, of dat ze enkel nog als recreatie-/ coachpaard zal dienen.
Ze heeft een gouden topkarakter *D . Weer van haar moeder meegekregen. Hoop dit ook weer door te geven aan haar veulen.
Echter is haar afkeur volgens de dierenarts ook genetisch (weke koot en ietsjes sabelbenig). Heel belangrijk om hier bij een eventuele dekking rekening mee te houden.
Nu ben ik op zoek naar een hengst met een te steil achterbeen/koot. Voorkeur spring/allround gefokt.
Niet te korte rug.
Wie kan mij hierbij helpen, of waar kan ik eventuele info terugvinden.
Alvast super bedankt.
groetjes
Bettie

Als je een sabelbenige merrie hebt moet je een hengst nemen die correct is in zijn beenstand. Zo verbeter je een paard. Het is niet zo dat als je een hengst met een steil achterbeen neemt dat je dan een soort middenweg krijgt. Dan krijg je een veulen met een sabelbenig of steil achterbeen. Dus…als je iets wilt verbeteren aan je merrie dan zoek je er een hengst bij die op dat punt heel correct is. En liefst alle andere punten ook. Dat maakt het fokken uitdagend.

Edit: ik had de rest niet gelezen maar gelukkig zeggen we allemaal hetzelfde :D