Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor El Capone x Sandro Hit x Cocktail merrie

 
Profiel   

[ img ]
Omdat mijn hengstenkeuze lijstje te lang blijft lijkt dit topic me handig om een beetje te sparren over mijn hengstenkeuze :) .

Ik zoek een passende hengst voor mijn 7 jarige El Capone x Sandro hit x Cocktail merrie van 165 cm.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... opia-v-d-c

De merrie heeft 2 veulens gehad (niet bij mij) van Vaderland en McLaren, qua exterieur schijnen beide nakomelingen goed in elkaar te zitten en bewegen ze ook fijn. Ik heb hier geen beeldmateriaal van gezien dus kan er verder helaas weinig over zeggen.

Halfbroer v Vitalis loopt op GP niveau (nog niet gestart), halfbroer v Franklin was doorverwezen naar Westfalen hengstenkeuring (verkocht naar US dus niet naar HK geweest).

De merrie zelf heeft 70 punten voor exterieur, 65 stap, 75 draf, 70 galop en houding. Dit jaar ga ik nog 1x naar de keuring voor een ster predicaat, de vorige keer had ik haar te schraal. In het najaar mogelijk IBOP maar dat moet ik nog even zien.

Ik heb haar nu drachtig van Nordic Blue Hors, een paard met een geweldige stap en hij sluit qua exterieur en bloed ook goed aan bij mijn merrie.

Voor 2023 heb ik de volgende hengsten op mijn lijstje: Morricone I (favoriet), Vitalis, Vitalos, Escamillo (mogelijk niet aan sperma te komen), Escolar, Sezuans Donnerhall, Secret & So Perfect. Ik sta open voor suggesties (ook Nederlandse hengsten) maar wat tips oid over de hengsten op m'n lijst zijn ook welkom!

Als er een merrieveulen uit komt wil ik haar zelf houden, hengst wil ik verkopen.

Aandachtspunten m.i.: de stap verbeteren, niet te popperig, merrie heeft fijn beenwerk, daarnaast is de beenstand bij de merrie correct maar ik wil geen hengst die frans vererfd. Ik zie graag een hengst die een goed achterbeen, souplesse en veel beweging vererfd. Mijn merrie is wat matig qua beweging. Merrie is heel fijn in de omgang.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 12:11 



 
Profiel   

Hoe is de merrie onder het zadel? Ook iets om mee te nemen in je hengstkeuze. Al kun je dat niet van elke hengst gaan te weten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 18:16 



 
Profiel   

petraaken schreef
Hoe is de merrie onder het zadel? Ook iets om mee te nemen in je hengstkeuze. Al kun je dat niet van elke hengst gaan te weten komen.


Is zadelmak maar verder enkel ingezet als fokmerrie, heb haar nog niet opgepakt verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 18:21 



 
Profiel   

Uit het lijntje van Next One, mooi lijntje.

Als je niet te popperig wilt en veel beweging zou ik niet voor Morricone gaan.

Een goed achterbeen en Secret is ook niet iets wat ik match, Secret heeft juist merries nodig met een goed achterbeen. Maar wellicht is een zoon nog wel interessant.

Ik heb heel veel goede nakomelingen gezien van Viva Gold met heel veel beweging, souplesse en een net achterbeen maar dat kan wellicht met For Romance er achter te popperig en fijn worden.

Als ik de foto van de merrie zo zie dan denk ik dat ze wat meer met de schoft omhoog zou mogen bewegen vanuit het achterbeen?

Ik vind het Totilas bloed geen rare keuze, Newport vind ik ook een fijne Toto zoon met een fijne stap en veel massa. Alleen iets traag achterbeen.

Misschien is All at Once of een zoon (kleinzoon) interessant, vererft een goed achterbeen en veel beweging.

Escamillo vererft heel veel souplesse maar juist weer een trager achterbeen, zijn zoon Escanto lijkt dat net wat beter te hebben maar nog een jonge hengst. Geen idee ook of die correct op zijn benen staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 09:24 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Uit het lijntje van Next One, mooi lijntje.

Als je niet te popperig wilt en veel beweging zou ik niet voor Morricone gaan.

Een goed achterbeen en Secret is ook niet iets wat ik match, Secret heeft juist merries nodig met een goed achterbeen. Maar wellicht is een zoon nog wel interessant.

Ik heb heel veel goede nakomelingen gezien van Viva Gold met heel veel beweging, souplesse en een net achterbeen maar dat kan wellicht met For Romance er achter te popperig en fijn worden.

Als ik de foto van de merrie zo zie dan denk ik dat ze wat meer met de schoft omhoog zou mogen bewegen vanuit het achterbeen?

Ik vind het Totilas bloed geen rare keuze, Newport vind ik ook een fijne Toto zoon met een fijne stap en veel massa. Alleen iets traag achterbeen.

Misschien is All at Once of een zoon (kleinzoon) interessant, vererft een goed achterbeen en veel beweging.

Escamillo vererft heel veel souplesse maar juist weer een trager achterbeen, zijn zoon Escanto lijkt dat net wat beter te hebben maar nog een jonge hengst. Geen idee ook of die correct op zijn benen staat.


Bedankt voor je uitgebreide reactie, precies wat ik nodig heb haha!
Secret heb ik puur op de lijst omdat hij fijne nakomelingen lijkt te geven. Exterieurmatig is hij niet helemaal wat ik zoek maar heb inmiddels aardig wat goede nafok van hem gezien.

Wat betreft het bergop heb je wel gelijk. De kracht vanuit achter mist. Mijn merrie is qua beweging gewoon middelmatig maar geen wow, wel sterwaardig mijn inziens, vandaar dat ik nog een poging ga wagen.

Ik heb al heel veel hengsten van mijn lijst geschrapt want had een enorme lijst haha. Blue Hors Kingston blijft me nog wel aanspreken en Escolar eigenlijk ook wel. Denk dat Escolar ook dat extra bot kan meegeven.

All at Once wel bekeken maar heb ik me nog niet genoeg in verdiept om er iets over te kunnen zeggen, wel een goede suggestie dus die ga ik zeker bekijken.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn merrie erg stempelt. Haar 2 nakomelingen zijn qua uiterlijk echt kopietjes van haarzelf. Beide effen vossen met precies dezelfde hoofden.

Van Morricone zag ik veel elegante nakomelingen en vind de hengst echt geweldig om te zien maar heb nog geen wow beweging gezien in zijn nakomelingen, past dus niet helemaal vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 10:46 



 
Profiel   

Escolar geeft bot en beweging maar exterieur matig niet altijd de knapste paarden.

Qua Totilas nakomelingen vind ik Toto jr het beste fokken qua beweging en achterbeen gebruik tot nog toe.

Als de merrie heel erg stemptelt en je wilt echt verbeteren dan zul je dus een zeer sterk verervende hengst moeten hebben.

Ja als vooral kracht mist dan zou ik voor een hengst gaan die vooral kracht en een goed buigend achterbeen mee kan geven.
Vitalis bloed geeft geen kracht maar heeft juist merries met kracht nodig.

Secret kan zeker goed vererven met de juiste merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 13:45 



 
Profiel   

Wij hebben onze San Amour drachtig van Escolar, speciaal owv bot en massa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 15:05 



 
Profiel   

Misschien toch Escolar dan.. Alleen exterieur is een puntje. Zal nog eens goed naar zijn nafok kijken. Ik wil mijn andere merrie waarschijnlijk dekken met Toto JR dus voor deze merrie valt die eigenlijk af anders heb ik 2 veulens van dezelfde hengst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 09:56 



 
Profiel   

Met Osaka en Extreme zijn er bij het KWPN ook twee goede zonen van Escolar en Escamillo gekeurd. Waarbij de eerste waarschijnlijk beter scoort op bot en massa en de tweede op een goede stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 20:24 



 
Profiel   

Mooi paard! Miss even rond dwarrelen op internet en dan vind je ook wat hengsten. Als je een paar leuke hengsten hebt gekozen dan kan je meer informatie opzoeken zodat je uiteindelijk echt een leuke hebt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 20:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen