Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 117 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor merrie v Vivaldi x Gribaldi

 
Profiel   

Graag had ik advies gehad voor de hengstenkeuze van mijn merrie Dior v Vivaldi x Gribaldi.

Door een ongelukkige blessure moet ze helaas uit de sport, ze wordt dit jaar 15, ze heeft nog niet eerder een veulen gehad.

Het is mijn hartsmerrie, heb haar sinds veulen, bedoeling is 1 x te fokken om aan te houden.
Ze was net nog niet PSG klaar, dus tem niveau 4 / M10.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... lvia-hoeve

Haar sterke punten:

Karakter, met stip! => Verstandig, sensibel, veel bloed maar altijd eerlijk, extreme will to please en doorzettingsvermogen
Los van de pech die ze gehad heeft, een ijzersterk gestel, goede voeten en droog hard beenwerk. Geen pas kreupel geweest in haar leven.
De stap
Schwung
Souplesse voor lateraal werk

Wat ik graag zou willen verbeteren:

Schuinere schouder, meer bergopwaarts/wat knie in draf
galop
maat
bovenlijn

Liefst hengsten die vers beschikbaar zijn. Mag gerust wat duurder zijn ook, in principe fok ik met haar wschl toch maar eenmalig om een nakomeling van mijn lieveling te hebben.

Standfoto is al oud, zal eens kijken voor een recente en betere.


[ img ]


[ img ]

Alvast dank alleszins!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 12:06 



 
Profiel   

Knappe merrie heb je!

Ik zie dat ze nog veulenboek is, ik zou als eerste toch naar een keuring gaan of op zijn minst een thuiskeuring. Zeker omdat ze het wel erg goed in de sport heeft gedaan. En ook al is het veulen voor jezelf, je weet maar nooit....

Je zoekt dus een grotere, bergopwaartse hengst met goede beweging en een goede bovenlijn. Obsession schoot mij als eerste te binnen, maar dat kan niet (inteelt vivaldi). Verder denk ik aan Mauro Turfhorst of bijvoorbeeld Extreme. Ook Glamourdale zou misschien wel passen. Ik ga nog even nadenken of ik meer ingevingen krijg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 19:22 



 
Profiel   

Voor de keuring wel eerst even haar sportprestaties doorgeven aan het KWPN.

Extreme US heeft als moedersvader ook Vivaldi, dus het lijkt me dat er beter passende keuzes zijn.

Lijkt me een merrie waar je veel kanten mee op kunt. Watvoor paarden spreken je zelf aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 19:32 



 
Profiel   

Aimee schreef
Extreme US heeft als moedersvader ook Vivaldi, dus het lijkt me dat er beter passende keuzes zijn.


Ja, sorry, je hebt helemaal gelijk. Die valt dus ook af. Vivaldi zit wel in veel hengsten tegenwoordig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 19:34 



 
Profiel   

Ik denk dat Mauro Turfhorst zeker geen verkeerde optie is.
My blue hors Santiano zou ook nog heel mooi kunnen passen bij de wensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 20:30 



 
Profiel   

carola schreef
Aimee schreef
Extreme US heeft als moedersvader ook Vivaldi, dus het lijkt me dat er beter passende keuzes zijn.


Ja, sorry, je hebt helemaal gelijk. Die valt dus ook af. Vivaldi zit wel in veel hengsten tegenwoordig...


Ik heb dus hetzelfde probleem :o , vond bv Extreme US leuk...maar helaas. Ook Obsession Taongo vond ik aansprekend, heb hem wel nog niet ohz gezien, maar valt dus ook af, het is nog niet zo simpel, Vivaldi zit echt vaak in hengsten die ik fijn vind.

Mauro Turfhorst vind ik nog niet zo gek, maar weet niet of die maat zal meegeven...?

Ik weet niet of ik in België een thuiskeuring kan laten doen, zal het even navragen bij KWPN België.

Zelf weet ik het niet zo goed voor haar...ik weet niet goed of ik beter voor een al bewezen hengst ga of toch voor een jonger exemplaar durf te kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 07:26 



 
Profiel   

MBH Santiano leek me zelf ook al leuk, vond deze al langer aansprekend, heb hem nog overwogen voor mijn Charmeur merrie 2 jaar geleden, daar is het uiteindelijk toen Mclaren geworden, is een heel andere merrie.
Ik heb echter niet zo veel info teruggevonden over zijn eerste jaargang veulens, behalve dat ze eerder heel chique waren en de merrie verfijnd hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 07:32 



 
Profiel   

Waar ik persoonlijk ook fan van ben, en al veel leuke nakomelingen van heb gezien, is de hengst Foundation, van Fidertanz (Rath). Zowel qua bouw als beweging zeer degelijk.
Zou dit iets kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 10:12 



 
Profiel   

ze hebben in Belgie ook een thuiskeuring.

Foundation, van Fidertanz is een leuke hengst maar hij geeft geen sterk achterbeen meer wat traag.
En ook niet de knie aktie.

Ik denk zeker dat MBH Santiano heel mooi zou kunnen passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 18:49 



 
Profiel   

Ik vreesde dit al wat betreft Foundation, maar dan is het fijn dat er bevestiging is, dus dankje!
Had inmiddels gemaild naar Kwpn België en ze gaven als antwoord dat er voor 2023 momenteel geen thuiskeuringen gepland zijn. :( Maar ik probeer de agenda in het oog te houden moest het toch veranderen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:05 



 
Profiel   

Geen idee hoe ver je van de grens of zit en of je merrie gemakkelijk reist; je kunt natuurlijk ook naar een thuis keuring in Nederland of naar de gewone stamboek keuring.

Leden bij onze rijvereniging doen het soms op deze manier. Dat drukt de kosten meteen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:51 



 
Profiel   

Glamourdale kan wel maat geven, een goede galop en de bovenlijn verbeteren. Meer knie denk ik echter niet..en de merrie moet bloed genoeg hebben en een goed buigend achterbeen.

Las Vegas is wellicht ook interessant voor de maat, galop en meer bewegingstechniek. Nadeel is natuurlijk dat zijn nakomelingen nog jong zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 14:43 



 
Profiel   

Hoi Elisa!

Bij Glamourdale vrees ik dat mijn merrie haar achterbeen, zoals je aangeeft, zelf niet voldoende buigt,
en ik ben zelf tot nu toe niet zo wild van zijn nakomelingen, maar dit is puur persoonlijke smaak.

Las Vegas was eigenlijk mijn eerste idee voor haar, maar ik vrees dat er wat te weinig bloedspreiding is dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 15:40 



 
Profiel   

Ze heeft vind ik een mooie schoft/schouderpartij (zou niet weten waarom die schuiner zou moeten), veel lengte in de rug, maar zou wat sterker in de verbindingen kunnen zijn. Ik weet niet zo een hengst die alles heeft wat jij wil. Voor de sterke bovenlijn zou ik denken aan Negro of Toto jr. Voor meer beweging en voorbeen voor Le Formidable.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 16:44 



 
Profiel   

Dankje voor de input! Bij Toto Jr zou ik wat bang zijn voor de maat...het is wat wisselend bij hem. Misschien een nakomeling van hem?

Le Formidable zou ik zelf nooit aan gedacht hebben, gewoon omdat ik hem niet op m'n vizier had, maar is eigenlijk zo gek niet, al denk ik dan toch weer aan wat lijnenteelt (Krack/Gribaldi), maar na een blik te werpen op horsetelex zie ik dat hij best veel ingezet is op zowel Vivaldi, Jazz als Gribaldi merries.
Zijn nakomeling die net gekeurd is (bij Oldenburg denk ik) l'Avenir, vind ik echt een heel fijn paard zo op het eerste zicht, die is op de insta van Emmelie echt op m'n netvlies blijven hangen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 17:07 



 
Profiel   

en Toto jr is natuurlijk ook wat lijnenteelt op deze merrie.

Ik denk dat je kwa bloedlijn en type eens kan kijken naar Furst Dior

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 17:27 



 
Profiel   

Le Formidable gaat de bovenlijn en de galop niet verbeteren.

Toto jr is lijnenteelt op Gribaldi, dan zou ik eerder voor Las Vegas gaan omdat ik verwacht dat die meer beweging mee geeft.

Ik weet niet of hij nog ter dekking staat maar wellicht is Next Level interessant wbt meer knie, en betere galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 17:54 



 
Profiel   

Wat grappig dat ik aan de titel / afstamming zag dat het eventueel een oude bekende kon zijn :D Heb ruim 16,5 jaar op Selevia gestaan, dus ook in de tijd dat Zamalia en Dior zijn geboren!

Succes ermee *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 18:43 



 
Profiel   

Ik heb nog niet zo goed begrepen wat jou nou zelf aanspreekt. Maar goed, ik zou het in de richting van Ferro-bloed zoeken. Iets met Negro, Ampere, Rousseau erin. Commercieel is misschien Kjento. Meer out of the box Electron.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 20:06 



 
Profiel   

Toto Jr, juist...even over het hoofd gezien :+

Aimee, ik heb zelf zo niet een bepaald type...gaat een beetje alle kanten uit, vandaar dat ik niet goed durf te zeggen welke ik zelf graag zie :')

Maar ik doe een poging om even snel zo los uit de mouw wat hengsten te noemen die me aanspreken, of soms ook waar ik al vaker leuke nakomelingen van gezien heb:

Dowtown
Erdinger
Secret Lover
Opoque
Zenon
Fynch Hatton
So Perfect
Fontaine

Franklin vind ik zelf niet zo aansprekend, maar wel al vaker goede nakomelingen van gezien (die niet maaiden).

Verder zeer fan van Vaderland en Valverde, al héél leuke nakomelingen van gezien en van Valverde zelf al een paar gereden, maar ja dat Vivaldi bloed :o


En dan zijn er wschl nog een heel deel dat ik vergeet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 09:43 



 
Profiel   

Coentjuh schreef
Wat grappig dat ik aan de titel / afstamming zag dat het eventueel een oude bekende kon zijn :D Heb ruim 16,5 jaar op Selevia gestaan, dus ook in de tijd dat Zamalia en Dior zijn geboren!

Succes ermee *\o/*


:) ik heb Dior destijds als veulentje van 5 dagen oud gekozen, haar moeder was toen ook maar net zadelmak gemaakt toen Dior geboren is, heb Zamalia de eerste keren onder het zadel gezien, als Dior +/- 5 maand oud was is ze dan bij mij in België gekomen, nu bijna 15 jaar geleden. Geen seconde spijt van gehad, haar moeder had een top instelling, net zoals zij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 11:41 



 
Profiel   

Fijn om te horen :) Haar oma Olga staat bij een vriendin/kennis van me en heeft een mooi pensioen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 12:40 



 
Profiel   

Je noemt inderdaad wel heel verschillende hengsten op.

Opoque gaat denk ik geen maat / massa / kracht geven. Hij is waanzinnig gaaf, maar of die nou bij jou merrie past?

Fynch Hatton heeft afgelopen jaar niet het best bevruchtende sperma gehad. Wellicht is het komend jaar beter. Maar ik zou het wel in mijn achterhoofd houden in verband met de slechte voorwaarden van buitenlandse hengstenstations.

Fontaine zou best wel eens maat kunnen geven, stoere bok is het hoor! Maar bij zijn nafok is de correctheid op de benen wat wisselend, je merrie moet bij hem wel echt heel correct staan. Veulens kunnen wel bovengemiddeld goed bewegen.

Vaderland is ook een gave hengst, ik ben zelf ook wel fan van hem. Maar juist bij Vaderland denk ik dat de bovenlijn / rug van je merrie wel heel goed moet zijn. Wel een hengst die maat en massa kan geven denk ik.

Je hebt op je lijstje ook wat buitenlandse hengsten staan. De dekvoorwaarden zijn daar toch veel slechter (altijd je hele dekgeld kwijt, ook al blijft je merrie onverhoopt gust). Nederlandse hengstenhouders regelen met een gustregeling (dan bij je maar 300 kwijt als je merrie gust blijft). Zeker als je voor het eerst fokt en niet weet hoe makkelijk je merrie drachtig word, zou ik dan toch het liefste voor die nederlandse gustregeling kiezen. Lees de voorwaarden wel even goed door voordat je sperma gaat bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 19:07 



 
Profiel   

Misschien So perfect
Heb daar een paar veulen van gezien liepen allemaal goed bergop.
Maat was wisselend maar ook de maat van de moeders waren wisselend.
Maar alle veulen hadden 3 goede gangen en fijn karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 19:33 



 
Profiel   

Je mag zelf inderdaad ook wel wat meer "maat" hebben.
Zelf ben ik ook wel weg van Las Vegas. Imposante hengst, mooi front, stm 180.
Vererft ook groot. Verder heeft de nafok niet veel afwijkingen met hoe de hengst zelf is.
Jouw merrie heeft ook een vrij strakke rug. Daar zou Las Vegas ook kunnen verbeteren.
ik vind het een heel fraaie hengst.
https://www.uytert.nl/nl/las-vegas-0
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 19:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 117 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen