Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 117 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor merrie v Vivaldi x Gribaldi

 
Profiel   

Dank voor jullie toelichtingen :)

Uiteraard past een deel vd opgesomde hengsten niet bij de merrie, ik gaf gewoon even de eerste hengsten die in me opkwamen, ongeacht ze passen, omdat Aimee zich afvroeg waar ik zelf warm van werd :)

Fynch Hatton zou ik idd niet aandurven vanwege het zwakkere zaad, ik ken een paar fokkers die helaas ook meermaals tevergeefs geprobeerd hebben met hem.

Je hebt 100% gelijk wat betreft de dekvoorwaarden.
De buitenlandse hengsten kunnen we in België verkrijgen via de Ijzeren Man, sommige hengsten hebben ook wel een gustregeling (bv Escolar), maar die via o.a. Helgstrand niet, enkel korting naar volgend dekjaar toe.

Mijn merrie komt zelf uit een kleine, beknopte moederlijn, zelf is ze 'de grootste' van de moederlijn met 1m65, maar voor mij is dat echt limiet, ik heb toch wat groter nodig, wat Babootje hier ook aangeeft, dus maat is toch een grote dot op mijn wishlist.
Ik heb inmiddels videos teruggevonden van de afstammelingen keuringen van Las Vegas en MBH Santiano, en ik neig toch meer naar Las Vegas.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 09:20 



 
Profiel   

Fontaine fokt wel maat, merrie heeft alleen zoals aangegeven een correct fundament nodig en een goed achterbeen.

Schwarzgold fokt ook maat en heeft mooi vrij bloed, maar of die echt je verbeterpunten kan verbeteren qua beweging weet ik niet. Thrakjes verbeteren over het algemeen de galop niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 09:31 



 
Profiel   

Fürst Jazz geeft ook maat. En ik kan me voorstellen dat Osaka ook maat gaat geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 09:35 



 
Profiel   

Ik zat ook nog te denken aan Filou. (For Romance x Sir Donnerhall I)
Ook best een hengst met maat. Een donkere vos van het meer luxe type.
Qua nafok doet ie het volgens mij goed; een kennis van mij heeft enkele nakomelingen heeft van Filou, stuk voor stuk goede sportpaarden met veel souplesse en elasticiteit.
Het dekgeld is niet heel hoog. (950 in totaal).
https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/filou

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 10:21 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Fontaine fokt wel maat, merrie heeft alleen zoals aangegeven een correct fundament nodig en een goed achterbeen.

Schwarzgold fokt ook maat en heeft mooi vrij bloed, maar of die echt je verbeterpunten kan verbeteren qua beweging weet ik niet. Thrakjes verbeteren over het algemeen de galop niet zo.


Hm dan valt Fontaine toch af, mijn merrie heeft niet het sterkste achterbeen.

Schwargold ken ik niet, ook nooit nakomelingen van gezien eerlijk gezegd, maar ga hem es bekijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 10:43 



 
Profiel   

Aimee schreef
Fürst Jazz geeft ook maat. En ik kan me voorstellen dat Osaka ook maat gaat geven.


Fürst Jazz is wel een imposante hengst, maar volgens mij enkel nog DV beschikbaar, en dat kan ik niet riskeren voor een eerste keer.

Osaka vind ik héél fijn, had hem al bekeken, ik hou van de Escolar nakomelingen, qua model zie ik die altijd graag, beetje massiever zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 10:52 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik zat ook nog te denken aan Filou. (For Romance x Sir Donnerhall I)
Ook best een hengst met maat. Een donkere vos van het meer luxe type.
Qua nafok doet ie het volgens mij goed; een kennis van mij heeft enkele nakomelingen heeft van Filou, stuk voor stuk goede sportpaarden met veel souplesse en elasticiteit.
Het dekgeld is niet heel hoog. (950 in totaal).
https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/filou


Ik kende deze hengst niet, maar even opgezocht...maar geeft wel beweging mee aan zijn veulen en goed achterbeen. Mss een beetje lang achterbeen. toevallig kwam ik eentje uit een Vivaldi moeder tegen :D

https://youtu.be/SEPjoWl_8ZM

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 11:26 



 
Profiel   

O wat een leuk veulen Manubres! Goed gevonden. Ik vind ze wel goed bergop bewegen. Zowel Filou zelf als het veulen.
Zo zou een Filou veulen uit mijn Vivaldi merrie er dus ook uit kunnen zien.
Mijn merrie lijkt ook wel wat op de moeder van het Filou veulen.
Dit is haar veulen uit Ferguson. ik zou Ferguson niet aanraden als je meer maat wil fokken. Hij is zelf met 169 als hengst ook niet zo groot. Ons veulen (wordt dit jaar 3) zal ongeveer de maat van onze merrie krijgen (165)
Het was ook zo'n hertje om te zien als veulen.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 11:59 



 
Profiel   

manubres schreef
Babootje schreef
Ik zat ook nog te denken aan Filou. (For Romance x Sir Donnerhall I)
Ook best een hengst met maat. Een donkere vos van het meer luxe type.
Qua nafok doet ie het volgens mij goed; een kennis van mij heeft enkele nakomelingen heeft van Filou, stuk voor stuk goede sportpaarden met veel souplesse en elasticiteit.
Het dekgeld is niet heel hoog. (950 in totaal).
https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/filou


Ik kende deze hengst niet, maar even opgezocht...maar geeft wel beweging mee aan zijn veulen en goed achterbeen. Mss een beetje lang achterbeen. toevallig kwam ik eentje uit een Vivaldi moeder tegen :D

https://youtu.be/SEPjoWl_8ZM


Ja zo een veulen wil ik wel! :D :D maar ik merk wel dat de moeder zelf wel duidelijk beter achterbeen heeft als mijn merrie, en van nature ook wel bergop beweegt. Jouw merrie vanop de foto gezien denk ik ook Babootje (leuke merrie <3 )

Ferguson zou ik zelf ook niet durven op mijn merrie, al ben ik wel fan van zijn nakomelingen, ik vind jouw veulen zeer bloedgemaakt maar wel knap, jammer dat de maat wat tegenvalt :( is het een hengst of merrie? Soms groeien ze nog later door. De desbetreffende Vivaldi merrie van me was op 3jr amper 1m60 en is toch nog naar 1m65 geklommen, op latere leeftijd. En hengsten castreren kan soms ook helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 12:23 



 
Profiel   

Ruin inmiddels. Hij is al geruind anders kon hij niet langer in de opfok blijven. Ik heb pas van het voorjaar plek en we waren ook niet van plan om hem naar de hengstenkeuring te brengen. Hij is niet heel groot, maar 165/167 wordt ie wel denken we. Er is ook een markt voor kleintjes. Mijn dochter is maar 163. We houden hem eerst nog een poosje zelf, afhankelijk of en wanneer we nog een keer met onze merrie fokken.
Hij is wel lichtvoetig hebben we gezien. Ben heel benieuwd aangezien ik hem als veulen alleen nog maar heb zien gallopperen _O- _O-

Mijn ervaring is ook dat ruinen vaak nog wel wat langer doorgroeien. Ik kocht er eentje van 155 die nog 163 werd. En ik heb er nu 1 staan die ik ook van ongeveer 155 /156 kocht en nu ook boven 160 zit. Die heeft veel front en loopt heel groot; daardoor toont ie ook groter. En ik heb er ooit 1 gehad die met 3 jaar ca 165 was en doorgroeide tot 175. Merries groeien vaak na het uitzwaren niet zo heel veel meer.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 12:56 



 
Profiel   

1m65-1m67 is een mooie maat hoor, voor de meeste is dat ruim voldoende!
Ik vond mezelf gewoon altijd wat te groot voor m'n 1m65 Viv, maar ben zelf 1m75 en lange benen. Heb net een 3jarige gekocht, is ook 1m67 ongeveer nu, maar die gaat hopelijk nog wat groeien, staat fel overbouwd.
Galopperende veulens = altijd goed :D :j

Wat een knapperd deze, helemaal mijn ding, wat zit daarachter van papier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 13:09 



 
Profiel   

Diortje_vds schreef
Wat een knapperd deze, helemaal mijn ding, wat zit daarachter van papier?


High Five x Montechristo. Een heel leuk dier maar wel met karakter. Ik noem hem altijd ons ADHD-ertje; heeft veel energie en heeft ook veel afleiding nodig. Hij vindt altijd wel iets aparts uit, we hebben een extra ketting op zn staldeur omdat hij het toch voor elkaar krijgt zn staldeur open te doen. Had ook absoluut geen geduld en moest altijd iets te doen hebben. Zijn box hangt vol speelgoedjes, hij heeft een buitenluik en daarnaast gaat hij zoveel mogelijk naar buiten.
Als je weet wat hij allemaal uitgevroten heeft is hij echt van beton gebouwd.
Hij is nu 5 en een stuk rustiger geworden; de pubertijd is wel over. Met wedstrijd doet ie het heel goed.


Onze merrie is ontzettend lief. Maar dat ken je ook wel van Vivaldi denk ik. Ferguson heeft ook een heel goed karakter, ook heel stabiel en haar veulen (3 jarige bijna) is ook heel handzaam en aanhankelijk. Ik denk dat hij qua zadelmak maken echt een eitje gaat worden. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 13:25 



 
Profiel   

Diortje_vds schreef
Fürst Jazz is wel een imposante hengst, maar volgens mij enkel nog DV beschikbaar, en dat kan ik niet riskeren voor een eerste keer.

Osaka vind ik héél fijn, had hem al bekeken, ik hou van de Escolar nakomelingen, qua model zie ik die altijd graag, beetje massiever zeg maar.


Ja, ik had uit jouw lijstje gehaald dat je graag wat meer massa ziet.

Ik had nog niet gezien dat Fürst Jazz niet meer vers beschikbaar is. Jammer.

Ik vind Osaka wel passend. Zowel qua bloedvoering als wat betreft je wensen. Komt uit een zeer bewezen stam die beweging meegeeft en vaak ook maat. Misschien kun je dit voorjaar wat veulens uit de eerste jaargang bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 14:40 



 
Profiel   

Ik zou dan eerder voor een bewezen hengst gaan, Escolar of diens vader Estobar zelf. Worden aangeboden via de Ijzeren man dus dat is handig.

Escolar geeft ook echt beweging mee, niet de mooiste paarden maar wel goed lopen. FR bloed geeft ze heel erg chique..poppetjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 14:52 



 
Profiel   

Aimee schreef
Diortje_vds schreef
Fürst Jazz is wel een imposante hengst, maar volgens mij enkel nog DV beschikbaar, en dat kan ik niet riskeren voor een eerste keer.

Osaka vind ik héél fijn, had hem al bekeken, ik hou van de Escolar nakomelingen, qua model zie ik die altijd graag, beetje massiever zeg maar.


Ja, ik had uit jouw lijstje gehaald dat je graag wat meer massa ziet.

Ik had nog niet gezien dat Fürst Jazz niet meer vers beschikbaar is. Jammer.

Ik vind Osaka wel passend. Zowel qua bloedvoering als wat betreft je wensen. Komt uit een zeer bewezen stam die beweging meegeeft en vaak ook maat. Misschien kun je dit voorjaar wat veulens uit de eerste jaargang bekijken.


Osaka is Escolar x Florencio x Jazz x Ulft x Amor dus er zit een nipje Gelders in (eigenlijk Holsteiner).
Florencio staat bekend met het doorgeven van fijne rijdbare paarden met een goed karakter.
Amor en Ulft waren dat in mijn herinnering niet echt, maar dat is er dan wel goed uitgefokt. :D :D
Ulft is de vader van Ferro die echt verankerd is in de NLse sportpaardenfokkerij.

Ik kende Osaka niet. Een mooi paard. Ik vind hem zo op stand wel wat langgelijnd en dat is de merrie van TS ook wel zo te zien. Wel een mooi front erop.

Ik heb zelf ooit een Gondelier (van Amor) x Kristal) merrie gehad, ook lang gelijnd en met een heel koppig Gelders karakter. Kon heel goed bewegen, maar niet makkelijk bij elkaar te rijden. Dat lag meer aan haar karakter dan aan haar bouw. Ze moest het werken echt voor je willen doen. Was verder een spijkerhard paard, dat wel. Hoe moeilijk ze zich liet bewerken hoe makkelijk ze als buitenrijpaard was. Ze had duidelijk haar voorkeuren.
Geen mensgericht paard. Als ze op stal stond ging dat nog, maar als ze zomers een aantal weken 24/7 op de wei stond (meestal ging ik dan zelf ook met vakantie) dan was ze binnen een week al niet meer te pakken (ook niet door mijn instructeur :D :D ). Dan moest ik haar door een vreemde van het land laten halen _O- . Stond ze weer op stal dan was het weer oke. Maar het vanwege het karakter nooit een goed sportpaard geworden. Ik heb haar verkocht als fokmerrie wat haar bloedvoering was toen wel gewild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 15:22 



 
Profiel   

Ulft gaf ook wel fijne rijpaarden hoor, beetje lomp maar niks mis mee.

Florencio fokt niet echt vergrotend dus het is nog maar de vraag wat Osaka gaat doen qua maat vererving. Verder geeft ie inderdaad wel fijne paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 15:45 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou dan eerder voor een bewezen hengst gaan, Escolar of diens vader Estobar zelf. Worden aangeboden via de Ijzeren man dus dat is handig.

Escolar geeft ook echt beweging mee, niet de mooiste paarden maar wel goed lopen. FR bloed geeft ze heel erg chique..poppetjes.


Ik niet. Estobar is te ouderwets. Escolar is 2 x zo duur en moet uit Duitsland komen. Gewoon lekker voor een jonge hengst gaan die makkelijk beschikbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 17:06 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels ook advies gehad van meerdere HH:

Van Uytert:

MBH Santiano
Osaka
Las Vegas
O'toto
Number Two

Reesink:

Mauro
Red Viper
Ozzy TN

Van Olst:

O'Frederic
Nacho

Red Viper vind ik wel een aangename verrassing...al is het nog maar af te wachten wat hij zoal doorgeeft.
Verder denk ik dat we hier allemaal wel aardig in de goede richting zitten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 16:04 



 
Profiel   

Diortje_vds schreef
Dank voor jullie toelichtingen :)
Fynch Hatton zou ik idd niet aandurven vanwege het zwakkere zaad, ik ken een paar fokkers die helaas ook meermaals tevergeefs geprobeerd hebben met hem.


Een stalgenootje van mij heeft haar merrie met hem gedekt. Het veulen was niet goed; zn benen waren zo krom en slap dat ze hem moesten laten inslapen. Ze hebben er nog alles aan proberen te doen. Zo sneu…

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 18:38 



 
Profiel   

Geen WFFS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 20:17 



 
Profiel   

Diortje_vds schreef
Ik heb inmiddels ook advies gehad van meerdere HH:

Van Uytert:

MBH Santiano
Osaka
Las Vegas
O'toto
Number Two

Reesink:

Mauro
Red Viper
Ozzy TN

Van Olst:

O'Frederic
Nacho

Red Viper vind ik wel een aangename verrassing...al is het nog maar af te wachten wat hij zoal doorgeeft.
Verder denk ik dat we hier allemaal wel aardig in de goede richting zitten :)


Dat zijn wel allemaal heel erg verschillende hengsten. Ben benieuwd waar ze dat op gebaseerd hebben..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 22:00 



 
Profiel   

De enige die het hebben toegelicht zijn Reesink:

Allereerst heeft u een mooie merrie, goed model en zo te horen ook een plezierig karakter!
De volgende hengsten zouden volgens ons goed kunnen passen bij uw merrie:

Mauro Turfhorst; Mauro beschikt over drie fijne en goede gangen, opvallend daarbij is zijn evenwichtige galop. Hij is goed te rijden en is een fijne hengst in omgang. Exterieur matig zit hij goed in elkaar, met een goed ontwikkelde bovenlijn. De eerste veulens van Mauro zijn afgelopen jaar geboren, dit waren allemaal hele mooie veulens met voldoende maat en opwaarts gebouwd.
https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/mauro-turfhors
Red Viper; een grootramige, langgelijnde hengst met veel maat en formaat. Wij denken dat deze hengst heel goed zou kunnen passen op uw merrie. Hij beschikt over veel balans in zijn gangwerk, galop is bergopwaarts en goed achterbeen gebruik. Een fijne draf met een goed voorbeen gebruik. Daarnaast een hele ongecompliceerde hengst in het werken en omgang. Zijn eerste veulens worden dit jaar geboren, wij verwachten dat hij zijn maat, type en beweging gaat doorgeven.
https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/red-viper
Ozzy TN; liep een goede verrichting bij het KWPN, hij kreeg o.a. een 9,0 voor houding en balans. Hij heeft een fijne galop die bergopwaarts wordt gesprongen. Een fijn karakter en heel bewerkbaar. Ozzy is dit jaar voor het eerst beschikbaar, er zijn dus nog geen nakomelingen van hem.
https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/ozzy-tn

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 23:30 



 
Profiel   

Hmja ik vind Red Viper helemaal niet zo'n goed achterbeengebruik hebben, ook bij Ozzy staat er een opmerking dat hij achter er iets resoluter onder zou moeten brengen.

Mauro kan ik me dan wel in vinden, heeft ook massa genoeg en heeft ook al een veulenrapport.

Als ik jouw punten er uit pak:

-Bovenlijn verbeteren
-Galop verbeteren
-Maat
-Goed achterbeen

Dan zou ik Nacho niet doen vanwege de rug en lijnenteelt op Flemming (bovenlijn), O'Frederiq zou imo wel het model en de rug kunnen verbeteren, maar de beweging niet. Number Two gaat wel massa geven maar ik twijfel of die de bovenlijn zal verbeteren en een beter achterbeen geeft hij niet. Met O'Toto heb je weer lijnenteelt op Gribaldi (hoeft niet erg te zijn) maar die gaat de rug niet verbeteren en ik twijfel of deze maat gaat fokken. De andere drie kan ik wel volgen qua advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 09:40 



 
Profiel   

Jameson misschien? Maat galop front, je merrie moet dan wel een goede stap hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 13:22 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou dan eerder voor een bewezen hengst gaan, Escolar of diens vader Estobar zelf. Worden aangeboden via de Ijzeren man dus dat is handig.

Escolar geeft ook echt beweging mee, niet de mooiste paarden maar wel goed lopen. FR bloed geeft ze heel erg chique..poppetjes.

Met Schalkhaar x Normand zo dichtbij? Dan ga je wel een hele platte fokken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 13:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 117 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen