Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Firestone x Ixion subtopmerrie

 
Profiel   

We overwegen om onze zelfgefokte inmiddels 9-jarige merrie van Firestone x Ixion x dit jaar te laten dekken. Juna heeft veel bloed en dat zie je dan ook duidelijk terug in haar exterieur. Het is een enorm werkwillige merrie met aanleg voor de dressuur, springen doet ze niet onverdienstelijk en een cross loopt ze ook zo rond. Voor het veulen wil ik wel echt voor een dressuurhengst gaan. Het veulen zal voor onszelf zijn, niet voor de verkoop.

Juna is in het bezit van het sportpredikaat, binnenkort hebben we ons debuut in het ZZ-Zwaar. De klasses hiervoor zijn we doorgevlogen, vaak met hoge punten Dat zegt zeker wat over haar talent, ik had nooit hoger dan M2 gestart, maar zij laat het zo makkelijk lijken, ondanks dat we alles samen moeten leren. Ook is ze Prok en willen we haar dit jaar naar de thuiskeuring laten gaan in de hoop dat ze minimaal ster wordt.

Hier het linkje naar Horsetelex:
https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1 ... junasthi-v

Sterke punten:
- zeer goede stap
- goede draf met een fijn veertje
- veel vermogen tot schakelen en sluiten
- zeer werkwillig
- lenig

Mindere punten
- vrij vlakke galop
- vrij lage halsinzet, daardoor wat op de voorhand gebouwd
- ze blijft vrij smal en 'iel', het veulen mag wel wat 'zwaarder'
- ik zou nog wel wat meer knie-actie willen zien

Ik wil graag een hengst die de galop verbetert, dat is prioriteit nummer 1. Wat meer massa zou fijn zijn, en eventueel wat meer knie-actie in de draf. Daarnaast wil ik geen hengst die heel scherpe nakomelingen geeft. Juna is qua scherpte precies goed, heet genoeg, maar zeker hanteerbaar. Ik wil geen extreem ril dressuurpaard fokken.

Ik ben zelf echt enorm gecharmeerd van de enorme galop van Glamourdale. Deze hengst staat dan ook hoog op ons lijstje. Maar ook de hengst Just Wimphof heeft onze aandacht getrokken, we zien daar heel fijne nakomelingen van langskomen. Maar we staan open voor allerlei opties, dus ik ben heel benieuwd wat jullie ons zouden adviseren!

Ik houd het het liefst wel binnen het KWPN, en aangezien het haar eerste veulen gaat zijn wil ik graag vers sperma gebruiken.

Hierbij een standfoto (van een jaar geleden, ik heb nu geen recentere) en twee rijfoto's, ze waardeert zich onder het zadel echt enorm op!

[ img ]


[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 20:22 



 
Profiel   

Ik lees mee, ik ben heel benieuwd wat je gaat kiezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 20:52 



 
Profiel   

Zo, die standfoto en rijfoto's lijkt wel een compleet ander paard. Ik zou zelf graag de hals wel verbeterd willen hebben bij deze merrie. En je geeft dus aan dat de galop echt goed moet zijn.
Hoe groot is ze? Iets meer maat en massa lijkt ze wel te kunnen hebben.

Glamourdale lijkt me nog niet eens zo'n gekke keuze. Zijn dekgeld is dit jaar wel fors omhoog gegaan, uit mijn hoofd is ie nu 2000 euro.
Ik heb zelf een heel fijne 2 jarige Glamourdale x Johnson merrie. Die Johnson merrie heeft een wat klassiek model, maar wel met een heel bloederig hoofdje en karakter. De Johnson heeft juist een heel zware hals (wat jou merrie niet heeft), maar ook wel diep uit de borst. Ik vind dat Glamourdale haar wel heeft verbeterd, al is de halsinzet nog steeds wel wat diep.
Glamourdale heb ik al heel vaak gezien op Johnson of Jazz merries, dat lijkt wel een bewezen combinatie. En aangezien de vader van Firestone ook Johnson is....

Wil je graag een bewezen hengst inzetten of is een jongere hengst ook nog een optie?

Red Viper schiet mij ook te binnen zo. Of Extreme.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 21:13 



 
Profiel   

Leuke merrie :) Ik vind het wel mooi dat ze zich zo opwaardeert onder het zadel.

Ik dacht ook meteen aan Glamourdale :j
Als alternatief zou je naar Lantanas kunnen kijken. Die had twee goede zonen op de HK. Met Sir Donnerhall en Hemmingway erin zou je best eens het front kunnen verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 18:04 



 
Profiel   

Dank voor de reacties!

@Anouk, leuk!! Helaas is een Welshpony geen optie, anders had ik zeker je advies gevraagd haha!

@Carola, ze is 1,67, iets meer massa en iets meer front zou ik wel graag zien inderdaad. Dekgeld van Glamourdale is 2200, dat houdt me nog wel wat tegen moet ik zeggen. Ik denk dat ik wel graag een bewezen hengst zie. Bij Juna zelf is het goed uitgepakt om een jonge hengst te nemen, Firestone liep het verrichtingsonderzoek toen we hem gebruikten, Juna is van de eerste lichting van zijn veulens. Nu wil ik toch iets minder een gok nemen. De hengsten die je noemt ga ik bekijken, thanks!

@Aimee, dank je wel! Ik ga de hengsten die je noemt bekijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:14 



 
Profiel   

Voor bewezen en niet zo duur denk ik aan Spielberg. En deze merrie heeft genoeg bloed om Estobar te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:39 



 
Profiel   

Ik moest toen ik de tekst las al aan Glamourdale denken, hij heeft wat scherpere merries nodig en dat lijkt de jouwe te zijn. Ik verwacht dat hij zowel het model als de galop kan verbeteren. De merrie heeft wel zelf een scherp, goed buigend achterbeen nodig.

Qua galop en model verbeteren kun je ook nog kijken naar Secret of een zoon van hem, mits de merrie weer een goed achterbeen heeft.

De hals en het op de voorhand gebouwd zijn komt door de volbloed er achter, ik zou dus wegblijven bij hengsten die veel volbloed bloed hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 08:42 



 
Profiel   

Elisa, ja klopt, ik ben zeker niet van plan nog meer volboed toe te voegen!

Uit elke hoek wordt me steeds weer Glamourdale aangeraden, dus ik denk dat ik mijn twijfels over het dekgeld maar opzij moet zetten en voor deze combi moet gaan, verheug me nu al op het veulen haha!

Mijn overweging is ook nog of ik haar dit jaar zal dekken, of volgend jaar. Ze gaat echt superlekker in de sport en wil haar wel graag doorrijden naar de lichte tour, maar aan de andere kant is een lekkere pauze van een paar maanden ook wel heel fijn voor haar, en ik kan natuurlijk nog een hele tijd doorrijden dit jaar. Daarnaast vraag ik me ook af hoe makkelijk Glamourdale in 2024 beschikbaar zal zijn, met het oog op de Olympische Spelen, wellicht doen ze dan alleen diepvries ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 09:09 



 
Profiel   

Dat zou goed kunnen, goede overwegingen..je zou er misschien even naar kunnen informeren.

Ik zou ook voor Glamourdale gaan hoor, lijkt me een hele passende combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 09:58 



 
Profiel   

Ik zou ook vol voor Glamourdale gaan bij deze merrie was nog voor ik aan het einde van je verhaal was was dit de eerste waar ik aan dacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 10:43 



 
Profiel   

Spoel ze dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 13:49 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Spoel ze dan?


Ja, dat hebben we ook zeker overwogen, we hebben hier nog een zelfgefokte driejarige staan die het veulen zou kunnen dragen, maar we willen toch liever dat ze zelf het veulen draagt. Ten eerste heeft ze een paar maanden vakantie wel verdiend, en ten tweede vind ik het fijn als ze op jongere leeftijd een veulen heeft gehad, zodat ze straks na haar sportcarriere misschien nog wat veulens kan krijgen, en dat gaat makkelijker als ze op jonge leeftijd al een veulen hebben gehad!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 20:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen