Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst voor een Sandreo x Clavercimbel

 
Profiel   

Hoi ts, ik heb voor mijn Sandreo merrie ook gekozen voor een hengst met Negro bloed omdat ik ook graag een veulen wilde die wat steviger werd dan haar moeder.

Ik vond het veulen wat dat betreft goed gelukt, voor de rest was het wel echt een kopie van haar moeder, alsof ze zichzelf gekloond had :Y) maar ik vond dat juist wel leuk! Denk dat je er goed rekening mee moet houden dat jouw veulen ook precies zo wordt als haar/zijn moeder ongeacht de hengst waarvoor je kiest en dan is het misschien we het overwegen waard om een veulen te kopen wat helemaal naar wens is.

Mijn veulen is helaas verongelukt in de opfok net voordat ze 1 jaar oud werd maar onderstaand heb ik wat foto’s (de meest recente voordat ze naar de opfok ging).

Heel veel succes met je keuze!


[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 11:51 



 
Profiel   

Ferera schreef
Hoi ts, ik heb voor mijn Sandreo merrie ook gekozen voor een hengst met Negro bloed omdat ik ook graag een veulen wilde die wat steviger werd dan haar moeder.

Ik vond het veulen wat dat betreft goed gelukt, voor de rest was het wel echt een kopie van haar moeder, alsof ze zichzelf gekloond had :Y) maar ik vond dat juist wel leuk! Denk dat je er goed rekening mee moet houden dat jouw veulen ook precies zo wordt als haar/zijn moeder ongeacht de hengst waarvoor je kiest en dan is het misschien we het overwegen waard om een veulen te kopen wat helemaal naar wens is.

Mijn veulen is helaas verongelukt in de opfok net voordat ze 1 jaar oud werd maar onderstaand heb ik wat foto’s (de meest recente voordat ze naar de opfok ging).

Heel veel succes met je keuze!


[ [url=m/fGP7th.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Lb8345.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T00meY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is inderdaad een goede kopie :D

Ja fokken is en blijft in zekere zin toch zeker gokken. Het kan natuurlijk ook compleet fout gaan met de merrie, of inderdaad in de veulenjaren met het veulen zelf.

Ik ben er ook nog zeker niet uit of ik haar wel of niet ga laten dekken en zo ja door wat dan. Maar vind het fijn meerdere inzichten te krijgen omdat ik er zelf nog niet veel van weet als alleen van leuk zeg maar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 12:03 



 
Profiel   

Met de wensen die jij hebt zou ik inderdaad ook het bij de gelderse hengstenstapel gaan zoeken :j

Sirius dekt dit jaar maar enkele merries dus ik denk niet dat dat een kans maakt.
Imposant geeft fijne nakomelingen, alhoewel je denk ik in combinatie met deze merrie niet perse 'zwaarder' gaat fokken.

Atze dekt dit jaar met vers sperma, niet al te groot en wel een erg fijne hengst
Danser zou ook een fijne optie kunnen zijn
De aangewezen Ojee B is ook niet al te groot en zou een mooie optie kunnen zijn

Verder als je echt het zwaardere type ook belangrijk vindt zou je ook bij het IHW en de groninger hengsten kunnen kijken ? Daar zitten ook een paar fijne hengsten tussen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 02:08 



 
Profiel   

Ik zou eigenlijk als ik jou was voor een Groninger veulen gaan in plaats van zelf iets zwaarder uit je merrie te fokken. Ik kon niet duidelijk lezen op het stamboekpapier hoe oud je merrie is maar ik dacht 2007 te lezen? En ze heeft nog niet eerder een veulen gehad? Dan zou ze al aardig op leeftijd zijn voor een eerste veulen en zou ik het helemaal niet aandurven om er zo'n zware hengst op te zetten. Ik heb op mijn Groninger merrie 2 jaar terug een zwaarder type gebruikt en ik weet nog goed hoe zwaar de bevalling toen voor haar was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 06:53 



 
Profiel   

Even compleet out of the box gedacht..

Ik las dat je niet persé zit te wachten op behang. Welsh cob hebben nog wel eens een weke rug, even als friezen. Overige koudbloeden geven wel meer body, maar zijn vaak klein zowel in hoogte als lengte.

Misschien kan je het zoeken in de quarter/paint horses? Ik zit zelf niet in die wereld, maar je hebt hele fijn hengsten. Niet te groot, veel body en relaxed. Dan bewaar je wel nog enige flexibiliteit voor bijvoorbeeld dressuurwerk, maar krijg je wel iets meer paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 08:53 



 
Profiel   

davinci2412 schreef
Even compleet out of the box gedacht..

Ik las dat je niet persé zit te wachten op behang. Welsh cob hebben nog wel eens een weke rug, even als friezen. Overige koudbloeden geven wel meer body, maar zijn vaak klein zowel in hoogte als lengte.

Misschien kan je het zoeken in de quarter/paint horses? Ik zit zelf niet in die wereld, maar je hebt hele fijn hengsten. Niet te groot, veel body en relaxed. Dan bewaar je wel nog enige flexibiliteit voor bijvoorbeeld dressuurwerk, maar krijg je wel iets meer paard.


Die hoek heb ik absoluut nog niet aan gedacht, maar over het algemeen spreekt de horizontale bouw me niet zo aan. Maar kan er zeker eens naar kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 09:16 



 
Profiel   

Muronia schreef
Ik zou eigenlijk als ik jou was voor een Groninger veulen gaan in plaats van zelf iets zwaarder uit je merrie te fokken. Ik kon niet duidelijk lezen op het stamboekpapier hoe oud je merrie is maar ik dacht 2007 te lezen? En ze heeft nog niet eerder een veulen gehad? Dan zou ze al aardig op leeftijd zijn voor een eerste veulen en zou ik het helemaal niet aandurven om er zo'n zware hengst op te zetten. Ik heb op mijn Groninger merrie 2 jaar terug een zwaarder type gebruikt en ik weet nog goed hoe zwaar de bevalling toen voor haar was.


Zeker iets om mee te nemen in mijn overweging. Het is ALS ik het doe ook voor mijn gevoel wel nu of niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 09:17 



 
Profiel   

Cheytjuh schreef
Met de wensen die jij hebt zou ik inderdaad ook het bij de gelderse hengstenstapel gaan zoeken :j

Sirius dekt dit jaar maar enkele merries dus ik denk niet dat dat een kans maakt.
Imposant geeft fijne nakomelingen, alhoewel je denk ik in combinatie met deze merrie niet perse 'zwaarder' gaat fokken.

Atze dekt dit jaar met vers sperma, niet al te groot en wel een erg fijne hengst
Danser zou ook een fijne optie kunnen zijn
De aangewezen Ojee B is ook niet al te groot en zou een mooie optie kunnen zijn

Verder als je echt het zwaardere type ook belangrijk vindt zou je ook bij het IHW en de groninger hengsten kunnen kijken ? Daar zitten ook een paar fijne hengsten tussen



Bij het IHW zitten wel een paar hengsten die me aanspreken, ook veel niet, maar de moeite om me eens verder in te verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 09:21 



 
Profiel   

Wij hebben zelf gelderse KWPN hengst Abrilon, écht gelders, top karakter en fokt echt heel goed :)
Daarnaast hebben wij ook Deifeldt's King nog staan, die fokt ook echt hele fijne karakters en fokt héél Gelders. Mijn hannoveraanse merrie (zzz dressuur, ook sensibel en heet met rijden) heeft van beide nu een veulen gehad.
Zeker als je een wat robuuster paard wil, zijn deze 2 echt fijne opties :)

Abrilon is zowel bij KWPN als KGPS.
King is bij het KGPS ggk. Beide worden a.s. 12 maart in Heteren preferent verklaart :D

je mag me altijd een berichtje doen als je meer informatie wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 10:08 



 
Profiel   

Ik koop/verkoop met regelmaat wat en wat tegenwoordig toch echt het belangrijkste van alles is, is het karakter. Leuke kruisingen zijn juist best wel geliefd, krijg ook vaak vraag naar bonte fjorden.
Wat denk ik ook belangrijk is wat betreft de vraag om te fokken met je merrie, is ze goed op de foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 11:11 



 
Profiel   

Ik begrijp je helemaal. Wat is mooier dan een veulen van je eigen paardje? Ik heb ook met dat idee gespeeld en mijn merrie heeft een mooi papiertje.
Maar, … er zijn steeds risico’s aan verbonden. Daar wil je niet aan denken, maar het loopt wel eens mis, met de merrie, het veulen of nog erger: met beide.
Als je de emotie nu opzij zet en gewoon op zoek gaat naar een leuk paardje? Waarom koop je bv geen jonge haflinger? Dat geeft toch veel meer garanties ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 11:32 



 
Profiel   

Ik ben er ook zeker nog niet over uit of ik het ga doen. Het blijft gokken of er uit komt wat je voor ogen hebt, en dan nog kan uiteindelijk het karakter o.i.d. anders zijn. En inderdaad de risico's voor merrie en veulen.

Maar ALS ik het ga doen is het voor mij wel dit jaar of niet i.v.m. haar leeftijd. Ik heb al een paar leuke hengsten voorbij zien komen waarbij het zou kunnen werken wat ik voor ogen heb, maar uiteraard kan ook dat anders uitpakken.

Dus suggesties zijn nog zeker welkom. En ik ga uiteraard een wel overwogen keuze maken wel of niet en ga niet over 1 nacht ijs..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 11:37 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
davinci2412 schreef
Even compleet out of the box gedacht..

Ik las dat je niet persé zit te wachten op behang. Welsh cob hebben nog wel eens een weke rug, even als friezen. Overige koudbloeden geven wel meer body, maar zijn vaak klein zowel in hoogte als lengte.

Misschien kan je het zoeken in de quarter/paint horses? Ik zit zelf niet in die wereld, maar je hebt hele fijn hengsten. Niet te groot, veel body en relaxed. Dan bewaar je wel nog enige flexibiliteit voor bijvoorbeeld dressuurwerk, maar krijg je wel iets meer paard.


Die hoek heb ik absoluut nog niet aan gedacht, maar over het algemeen spreekt de horizontale bouw me niet zo aan. Maar kan er zeker eens naar kijken


Daar zit je dan inderdaad wel weer mee. Al compenseert jou merrie i.m.o dit wel weer met haar eigen bouw. Je zou ook naar de Morgan Horse kunnen kijken, al weet ik niet of hiervan hengsten beschikbaar zijn in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 12:10 



 
Profiel   

littleroosie schreef
Ik koop/verkoop met regelmaat wat en wat tegenwoordig toch echt het belangrijkste van alles is, is het karakter. Leuke kruisingen zijn juist best wel geliefd, krijg ook vaak vraag naar bonte fjorden.
Wat denk ik ook belangrijk is wat betreft de vraag om te fokken met je merrie, is ze goed op de foto?


Een braaf paard is inderdaad altijd te verkopen, maar verkijk je ook hier niet op. Dekken met een koudbloed/brave hengst/wat dan ook, geeft daar geen garantie op.
Ik combineerde ook eens een scherpe merrie met een wat koelere, tragere hengst. Ik kreeg het scherpe van de merrie, zonder de intelligentie van de merrie. Werd het niet beter op ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 12:42 



 
Profiel   

Ik heb mn 20 jarige fokmerrie in 2020 met dvs laten insemineren.

Ze had al 16 veulens gehad. Dit was de 1e x dvs.

En ja in 2021 heb ik mooi merrieveulen gekregen.

Van een oude bewezen duitse kampioenshengst!!

De karakters van duitse hengsten zijn ook vaak veel beter dan bij t kwpn.


Ryana. Zeer lief veulen. Top karakter nuchter braaf maar wel scherp en wel top in beweging.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Op deze foto 7 mnd oud.


En wie is haar vader?


Wolkentanz!!

Bij landsgestut celle. Hannover.

Dvs van oa wolkentanz te koop.

Ook van andere bewezen oude hengsten.

300 euro per portie.

1e x ki. Gelijk drachtig. Dus heb nog 1 portie dvs v wolkentanz over.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wolkentanz

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 16:04 



 
Profiel   

je zou eens contact op kunnen nemen met Stoeterij du Bois.
Misschien Is Don Cremello du Bois of hun Gribaldi Junior RT wel een goede keuze .
Don Cremello is mooie massieve grote rijpony met een topkarakter wat opvallend is bij de nakomelingen En gribaldi Junior is een ontzettend sterk gebouwde krachtpatser die Grand Prix dressuur loopt. Ook deze is ontzettend stabiel en nuchter/koel van karakter. Ik denk als je ze belt dat je altijd kan komen kijken naar de hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-23 11:53 



 
Profiel   

Waarom wil je zo klein fokken? Als ik jou op die foto's zie, dan kan je gerust een wat groter paard hebben. Wat is er mis met eentje van 1.67 ofzo?

Welsh cob zou ik nooit doen. Straks krijg je een overbouwde badkuip met een heet karakter.
En je weet nooit hoe het leven loopt. Als je wel ooit moet verkopen is het fijn als het een beetje verkoopbaar paard is geworden.

Ik zou gaan voor een (grotere) kwpn hengst met een goed karakter. Tegenwoordig zijn er zat jonge hengsten met een top karakter, daar is de laatste jaren echt goed op geselecteerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 22:24 



 
Profiel   

Alleen jonge ggk kwpn dekhengst nemen met duits bloed!!

Dus geen druppel nederlands bloed in de genen..

Ik kan je van zoveel ggk hengsten oa met predikaten bij t kwpn de minpunten wel opnoemen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 09:19 



 
Profiel   

Als Welsh cob eigenaar en fan zou in zo'n combinatie heel leuk vinden, maar ik begrijp ook wel de bezwaren die hier beschreven worden.
Tegenwoordig wordt er steeds meer bouw van de cob gelet en zijn er veel correcter gebouwde hengsten beschikbaar. Tevens ook meerdere hengsten die wat groter zijn.

Ik heb zelf geen hengst maar twee cob merries en woon volgens mij bij je in de buurt, dus mocht je eens willen komen kijken dan ben je altijd welkom.
Het karakter vind ik geweldig, maar ik zou ze niet per se cool in hun hoofd noemen. Het zijn warmbloeden in een stevige, kleine verpakking.

Succes met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 11:05 



 
Profiel   

Ik heb niet het hele topic gelezen maar een Gelderse hengst zal vast al eens besproken zijn.
Ik reageer weinig op bokt, ben een meelezer maar kan het nu niet laten. Heb je de hengst Odin al eens bekeken?

Hij is jong en heeft nog geen nafok maar persoonlijk vind ik hem zeer aansprekend en als ik een veulen zou fokken voor de doeleinden die jij beschrijft zou ik hem gebruiken. Heel braaf en veelzijdig.

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:25426&fbclid=IwAR10ocnU7-xbQSVL43vaCvBvKYepXvQDoPlkRXmpyRApvyMipbXUGJUlD2Y

Ik weet niet of bovenstaande link werkt maar echt een leuk filmpje die ik via facebook heb gevonden maar misschien moet je er kwpn lid voor zijn om hem te kunnen bekijken.

Zoek anders maar eens op Odin KWPN. :) Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 11:32 



 
Profiel   

Zeker een mooie hengst, maar nog te fijn voor wat ik voor ogen heb/had.

Ik heb besloten haar niet te laten dekken. Het risico dat ik er een veulen uit krijg wat niet is wat ik voor ogen heb is natuurlijk erg groot. Ook wordt ik zelf ouder en minder zeker, wie zegt dat ik over 4/5 jaar nog met een jonkie aan de slag wil/kan.
Mijn stalhouder had bedacht dan een mooi dressuur veulen te fokken, deze te verkopen en van het geld daarvan een paardje naar mijn smaak te kopen. Maar ik wil niet perse fokken om het fokken, dan als resultaat een opvolger voor haar.
Daarbij haar leeftijd en het over all risico wat je met dekken loopt..

Ik ga dus voorlopig gewoon van haar genieten en hopelijk gaat ze nog een heel aantal jaar mee! En dan zien we daarna wel wat de toekomst brengt!

Gelukkig worden er wel andere veulentjes op stal verwacht, dus dan gaan we daar maar mee knuffelen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 15:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen