Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst voor een Sandreo x Clavercimbel

 
Profiel   

Denisesilver Bedankt voor deze onderbouwing, hier heb ik wat aan waarom een welsh cob niet het beste idee zal zijn.
Negro schitterend, maar groot.

Dat vind ik lastig, een 'kleine' KWPN hengst, die zijn er volgens mij niet veel. D pony hengsten zijn er dan weer genoeg, maar dat wordt wel weer een risico op 'te klein'.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 06:36 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Denisesilver Bedankt voor deze onderbouwing, hier heb ik wat aan waarom een welsh cob niet het beste idee zal zijn.
Negro schitterend, maar groot.

Dat vind ik lastig, een 'kleine' KWPN hengst, die zijn er volgens mij niet veel. D pony hengsten zijn er dan weer genoeg, maar dat wordt wel weer een risico op 'te klein'.


De grootte van de hengst zelf zegt nog niet altijd zoveel. De merrie zelf kan bijvoorbeeld ook klein fokken en zelfs dan met een grote hengst, die niet vergrotend fokt een kleinere nakomeling geven.

Ik heb hier een voorbeeld thuis staan. Merrie van 1.62 gedekt met de hengst Imposantos (wynton x krack C) van 1.75. ik de hoop op een nakomeling rond de 1.68 maar we hebben een nakomeling die blijft steken op 1.63.

Aan de andere kant heb ik een kleine merrie 1.61 die ze altijd groot fokt. Nu al 2x met Ferguson gedekt die niet persee vergrotend fokt en zelf niet erg groot is. Maar haar 10 maand oude veulen is nu al 1.60 en jaar bijna 2 jarige nakomeling is al 1.66.

Kortom staar je niet blind op hoe groot de hengst is. Een hengst kan ook kleine nafok geven in combi met jouw merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 07:10 



 
Profiel   

Inderdaad. Als je een kleine wilt dan moet je niet fokken met de merrie maar een veulen kopen. Klein, breed en fors zoals je wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 07:15 



 
Profiel   

denisesilver schreef
Benzz schreef

Ze heeft net als jij de ballen verstand van fokkerij. Dan kun je beter leeglaten en een veulen of paard kopen die bij je past.

Ik kan nu gaan temmen omdat er op de man wordt gespeeld, maar vooraleer dat wordt opgepakt zijn we drie dagen verder. Edit: alsnog getemd. Ga je gedragen als volwassenen.

Verbetering hoeft niet gelijk te staan aan alleen maar grand prix paarden willen fokken. Vooral niet als 90% van de ruiters die ambities helemaal niet hebben. Dan is een fijn gebruikspaard veel belangrijker.

Ts, zoals eerder is aangekaart, schijnt Negro bloed goed te passen. Negro zelf is wat ouderwets, mooi robust. Ik zou dan denken aan een Glamourdale, maar die geeft ze doorgaans wel groot. Verder zijn de Gelderse inderdaad interessant qua veelzijdigheid. Je zou eens kunnen kijken bij de hengsten van Marcel van Bruggen bijvoorbeeld.

Welsh cob zijn hele leuke dieren, ik houd van welshen, maar ik zou die niet zomaar op een rijpaard zetten. Puur omdat de conformaties veel verschillen.

Glamourdale adviseren aan iemand die een braaf gebruikspaard wil….

I rest my case

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 07:20 



 
Profiel   

MariskaFally schreef
HarmanyL schreef
Denisesilver Bedankt voor deze onderbouwing, hier heb ik wat aan waarom een welsh cob niet het beste idee zal zijn.
Negro schitterend, maar groot.

Dat vind ik lastig, een 'kleine' KWPN hengst, die zijn er volgens mij niet veel. D pony hengsten zijn er dan weer genoeg, maar dat wordt wel weer een risico op 'te klein'.


De grootte van de hengst zelf zegt nog niet altijd zoveel. De merrie zelf kan bijvoorbeeld ook klein fokken en zelfs dan met een grote hengst, die niet vergrotend fokt een kleinere nakomeling geven.

Ik heb hier een voorbeeld thuis staan. Merrie van 1.62 gedekt met de hengst Imposantos (wynton x krack C) van 1.75. ik de hoop op een nakomeling rond de 1.68 maar we hebben een nakomeling die blijft steken op 1.63.

Aan de andere kant heb ik een kleine merrie 1.61 die ze altijd groot fokt. Nu al 2x met Ferguson gedekt die niet persee vergrotend fokt en zelf niet erg groot is. Maar haar 10 maand oude veulen is nu al 1.60 en jaar bijna 2 jarige nakomeling is al 1.66.

Kortom staar je niet blind op hoe groot de hengst is. Een hengst kan ook kleine nafok geven in combi met jouw merrie


Heb je zeker gelijk in. Fokken blijft natuurlijk altijd een beetje gokken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 07:40 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Ja dit zijn qua model zeker hengsten in de richting wat ik zou willen, wel allebei groot


Een merrie van 162/164.. dekken bij hengst van 170/175 is normaal.. niets aparts aan..

Er zijn ook 3 of 4 jarige ggk hengsten.. wel jou type.. gemeten op 164.. als.3 jar bij goedkeuring

eindmaat 170 als ze 8 jaar zijn..

Dus wat is t verschil? Niets..

Het enige wat anders is.. en daar maakt stokmaat niet uit. Dat je naar een ronder breder type gaat. Dus appelvormige en diepere ribbenkast. Dat het door geboortekanaalpast. Dus als je nu een welsh cob of hengst van 170 gebruikt. Maakt dat niet uit.

De grote van het geboren veulen past zich aan de merrie/baarmoeder aan.

En ferro geeft niet de fijnste karakters.. dus voor recreatiepaard missch niet goede optie

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 08:17 



 
Profiel   

Stokmaat voor de geboorte maak ik me geen zorgen om, gaat om de eind stokmaat. Maar ik begrijp zeker dat er geen garantie op zit, maar de kans is natuurlijk wel groter als je met een grotere hengst fokt er een paard met grotere Stokmaat uitkomt uiteindelijk.

En de meeste KWPN'ers zijn natuurlijk sport/prestatie gefokt en dus wat hoger in t bloed. Gezien het sensibele karakter van de merrie wil ik dat zeker niet versterken. Vandaar dat ik een cooler ras had bedacht wat ook nog robuuster is.

Gelders had ik vooraf zeker niet bedacht, maar sluit over het algemeen goed aan bij mijn wensen.
En misschien zijn ze er wel binnen het KWPN, maar tot nu toe komt er nog niet iets voorbij waarbij ik meteen zeg dat dat is wat ik zoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 08:27 



 
Profiel   

Misschien Mauro Turfhorst? Moderne hengst met best wat massa en moeders vader is Negro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 08:34 



 
Profiel   

Negro fokt niet groot, ik zou ook lekker met Negro fokken.

Het bloed past goed op de moederlijn, de hengst zelf geeft robuuste paarden met veel massa en kracht en prima karakters. En een Negro x Sandreo is altijd te verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 08:45 



 
Profiel   

996981 schreef
denisesilver schreef
Ik kan nu gaan temmen omdat er op de man wordt gespeeld, maar vooraleer dat wordt opgepakt zijn we drie dagen verder. Edit: alsnog getemd. Ga je gedragen als volwassenen.

Verbetering hoeft niet gelijk te staan aan alleen maar grand prix paarden willen fokken. Vooral niet als 90% van de ruiters die ambities helemaal niet hebben. Dan is een fijn gebruikspaard veel belangrijker.

Ts, zoals eerder is aangekaart, schijnt Negro bloed goed te passen. Negro zelf is wat ouderwets, mooi robust. Ik zou dan denken aan een Glamourdale, maar die geeft ze doorgaans wel groot. Verder zijn de Gelderse inderdaad interessant qua veelzijdigheid. Je zou eens kunnen kijken bij de hengsten van Marcel van Bruggen bijvoorbeeld.

Welsh cob zijn hele leuke dieren, ik houd van welshen, maar ik zou die niet zomaar op een rijpaard zetten. Puur omdat de conformaties veel verschillen.

Glamourdale adviseren aan iemand die een braaf gebruikspaard wil….

I rest my case

Merrie van vrienden komt uit een hele lastige Johnson merrie, maar die kregen ze na vier keer erop te hebben gezeten achter elkaar mee naar huis. Daar kan je iedereen op zetten.

Ik hoor vaker van de dales dat ze moeilijk zijn, maar tot nu toe geen moeilijke van tegen gekomen.

Maar goed, qua maat rade ik het al af hè.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 09:11 



 

Suzanne F. schreef
Inderdaad. Als je een kleine wilt dan moet je niet fokken met de merrie maar een veulen kopen. Klein, breed en fors zoals je wilt.
Dus je mag alleen fokken met je KWPN als je een langpootmug van 1.75 wilt fokken? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 09:22 



 
Profiel   

Even wat anders TS, maar ik zou die maat loslaten. Ik denk dat jij helemaal niet op een beknopt ponybeestje moet willen zitten, maar dat een groter paard met meer lengte het beeld alleen maar mooier maakt. Daarbij is de moederlijn niet zo groot en je merrie gaat op haar 17e haar eerste veulen krijgen. De kans dat je hier een reus uit fokt, lijkt me niet zo groot.

Als Negro je aanspreekt, lijkt het me helemaal geen gek idee om eens bij Van Olst te vragen welke hengst qua karakter het beste past. Probeer voor jezelf wel helder te krijgen hoezo je paard 'sensibel' is, dit is wel een ruim begrip. Heb je in de omgang ook al je handen vol? Kun je wel lekker de bossen in? Merk je de sensibiliteit vooral als je de ring in moet/dressuurwerk gaat doen? Is er dan misschien toch ooit een rijtechnisch probleem ontstaan waar de sensibiliteit deels vandaan komt of is je merrie echt zo? Is het de sensibiliteit zelf die het moeilijk maakt voor je, of is het een combinatie met kijkerigheid oid? Als jij dit heel erg helder hebt, kun je ook specifieker aangeven wat je zoekt in een hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 09:23 



 
Profiel   

Mkango schreef
Suzanne F. schreef
Inderdaad. Als je een kleine wilt dan moet je niet fokken met de merrie maar een veulen kopen. Klein, breed en fors zoals je wilt.
Dus je mag alleen fokken met je KWPN als je een langpootmug van 1.75 wilt fokken? :+


Nee maar ze is op zoek naar iets klein en wat fors en breeds. Zoals een Welsh cob.
Waarom dan fokken met een Sandreo x Clavecimbel? Kans dat daar dit uitkomt is nihil. Sandreo kan ze heel chique geven. Koop dan gewoon een klein fors ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 09:47 



 
Profiel   

TS ik zou als ik jou was bij de Gelderse hengsten gaan kijken. Qua karakter kan ik helemaal mee in het advies over Imposant.
Maar Casaron zou je ook naar kunnen kijken, of de zojuist goedgekeurde palomino Odin, Sirius (super karakter en body), Floris is nog sperma van en dan heb je Negro bloed, Abrillon kan ook.

Ik roep nu Gelderse hengsten die body hebben (of zoals Odin naar verwachting gaan krijgen) en goede karakters doorgeven. Heb niet gekeken naar wat precies zal matchen met jouw merrie, maar binnen de Gelderse paarden is er echt heel veel keuze op dit moment. En ook betaalbaar.

Edit: https://www.kwpn.nl/regio-gelders-paard ... e-hengsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 10:18 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij Olympia en het advies van Esje dat Negro-bloed goed op de moederlijn past zou ik ook in mijn achterhoofd houden, zeker gezien je wensen.

Ik heb initieel een kleinere hengst geadviseerd, maar als je de stokmaat wat loslaat dan vergroot je de opties.

En wat betreft de moederlijn: je gaat er geen veilingveulen uit fokken, maar dat is jouw bedoeling ook niet. Als jij het leuk vindt om een nakomeling uit je eigen merrie te fokken dan moet je dat gewoon doen. En een correct gebouwd rijpaard is altijd te verkopen als je er onverhoopt toch vanaf moet.
Ik zou gezien de risico's niet bewust voor een Cob kiezen, maar dat is ook al netjes uitgelegd hierboven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 10:53 



 
Profiel   

Om de betweters uit de waan van de dag te helpen: fokken is per definitie vermeerderen.

Topic maker, ik gun jou een geweldig leuke opvolger voor de toekomst! Ik hoop dat het jou gaat lukken.

Ik heb 2 keer KWPN merrie's (Krack C x Jazz) gedekt met mijn Welsh Cob hengsten. Allebei super goed gelukte E pony's geworden en bovenal, zeer betrouwbaar.

Ik heb een top smokey cream Welsh Cob hengst, wellicht interessant voor jou! In 3 maanden van L naar Z met winst gereden tussen de paarden en de lintjes gingen het meest onze kant op. Is toch altijd machtig!

[ img ]

Verder weet ik op het moment niet welke Welsh Cob hengsten er in NL beschikbaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 14:44 



 
Profiel   

TS, ik heb ook als leek een veulen gefokt voor "eigen gebruik". Ik zocht een beetje hetzelfde als jou. Merrie is 1.67, rank, en erg sensibel. Dus ik wilde ook een wat breder en stoerder paard.
Nu heb ik een bonte merrie, en wilde ik ook graag een bont veulen. Het advies wat ik kreeg was Bonte Willem, een Barock Pinto.
Heel blij met mijn alweer 14 jarig "veulen". :D

Schofthoogte ook 1.67, maar veel voller in bouw. Had van mij nog wat minder sensibel mogen zijn, maar ach, je kunt niet alles plannen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 15:09 



 
Profiel   

Ik denk dat een Gelderse hengst voor jouw merrie zeker het gewenste type paard kan opleveren. Je hoopt dan aansluiting te vinden bij het "oude" bloed dat nog achter je merrie zit.

Als je wat meer body zoekt, er is ook een topic over zwaar warmbloed fokkers. Misschien vind je daar wat je zoekt?
[F-AM] Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 15:13 



 
Profiel   

l_aura1 schreef
Om de betweters uit de waan van de dag te helpen: fokken is per definitie vermeerderen.

Topic maker, ik gun jou een geweldig leuke opvolger voor de toekomst! Ik hoop dat het jou gaat lukken.

Ik heb 2 keer KWPN merrie's (Krack C x Jazz) gedekt met mijn Welsh Cob hengsten. Allebei super goed gelukte E pony's geworden en bovenal, zeer betrouwbaar.

Ik heb een top smokey cream Welsh Cob hengst, wellicht interessant voor jou! In 3 maanden van L naar Z met winst gereden tussen de paarden en de lintjes gingen het meest onze kant op. Is toch altijd machtig!

[ [url=m/iuFW1O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder weet ik op het moment niet welke Welsh Cob hengsten er in NL beschikbaar zijn.

Deze betweter adviseert ts verder te zoeken naar een hengst met een beter exterieur. De weke gekootheid van dit paard zou ik vanuit gezondheid niet willen doorfokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 15:17 



 
Profiel   

Wat leuk dat je met haar wil gaan fokken !!
Ik kan je geen advies geven in welke hengst het beste past hoor.
Mijn dizje (die niet meer van mij is) is inmiddels drachtig van Glock's Energy, maar dit valt totaal niet in het plaatje dat jij zoekt :) (ook een andere maat).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 15:23 



 
Profiel   

Hoewel ik echt Welsh Cob fan ben, vind ik de opmerking over de weke koten hierboven wel terecht. Of het is een heel onvoordelige foto…

TS: ik las laatst een artikel waarvan ik denk dat het interessant voor je kan zijn. Het gaat specifiek over het kruisen en fokken van paarden. Wellicht ook interessant voor degene die kruist met Kwpn en Welsh.

Ik bedoel het niet vingerwijzend, maar ik wist dit dus niet. Vandaar. Gaat om die artikel:

https://equinestudies.nl/wp-content/upl ... epeler.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 15:42 



 
Profiel   

l_aura1 schreef
Om de betweters uit de waan van de dag te helpen: fokken is per definitie vermeerderen.

Topic maker, ik gun jou een geweldig leuke opvolger voor de toekomst! Ik hoop dat het jou gaat lukken.

Ik heb 2 keer KWPN merrie's (Krack C x Jazz) gedekt met mijn Welsh Cob hengsten. Allebei super goed gelukte E pony's geworden en bovenal, zeer betrouwbaar.

Ik heb een top smokey cream Welsh Cob hengst, wellicht interessant voor jou! In 3 maanden van L naar Z met winst gereden tussen de paarden en de lintjes gingen het meest onze kant op. Is toch altijd machtig!

[ [url=m/iuFW1O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder weet ik op het moment niet welke Welsh Cob hengsten er in NL beschikbaar zijn.

Dan ben ik wel heel benieuwd hoe hun beenwerk is…

Fokken met een outcross kan heel mooi uitpakken maar de nakomeling kan ook alle minpunten van vader en moeder hebben en dan krijg je een kromme ezel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 16:23 



 
Profiel   

Ach uit dat lijntje zijn idd geen top sportpaarden gekomen.
Maar wel hele bruikbare paarden met een fijn karakter.
Moeder Nymphe is de enige klein gebleven nakomeling.
De andere waren allemaal boven de 1.65.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 18:03 



 
Profiel   

De pony hengst
DON CREMELLO DU BOIS
wordt wel gebruikt bij kwpn paarden om een mooie E pony te krijgen.
Deze hengst is zelf 1.49.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 20:21 



 
Profiel   

Ondanks dat ik Nergo bloed het meest voor de hand liggende optie vind voor gebruik en eventuele verkoop. :j

Is het misschien een vreemde gedachte gang, maar wellicht zou je nog eens een kijkje kunnen nemen bij de Groninger hengsten? Deze zijn in de regel wat kleiner, robuuster en stabieler van karakter.

Maar je hebt dan natuurlijk wel een kans dat je een 'grof en sterk' paard fokt met het sensibele karakter van je merrie. Dat is ook geen ideale combinatie. :+

Bij wat je ook fokt of koopt als jong paard.. de opleiding en training doet natuurlijk ook enorm veel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 21:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen