Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst voor mijn merrie

 
Profiel   

Ik heb een schimmelmerrie van calvino Z dus spring bloed maar ze kan ook dressuur lopen haar moeder ook Z dressuur
Merrie is niet groot fokt ook niet groot en mag wat eleganter hoofd hebben
Ook verbeteringen ook de gangen want wil graag leuk dressuur paardje eruit fokken
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Mijn man is gek van Taurus
Ik denk zelf aan Mauro
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 18:23 



 
Profiel   

De grootste dressuurkenners hier op het forum hebben nog niet gereageerd. Waarschijnlijk omdat ze nog te veel vragen en bedenkingen hebben.

Eerst de basisbedenkingen:
Als je een echt dressuurpaard wil (groter, eleganter, 3 betere gangen en een meewerkend karakter,) dan verwacht je wel heel veel invloed van de hengst. 60 % gemiddeld komt immers van de merrie, maar het kan ook zomaar eventjes dat je een kopie van je merrie krijgt. Kan je daar mee leven, dan kan je de gok wagen. Zoniet koop je beter een echt dressuurveulen.

Je zou natuurlijk ook het veelzijdige verder kunnen infokken met een hengst uit de Duitse C- lijn (contender/ Caretino- bloed) of een Gelderse hengst.

Om nu gerichter advies te krijgen zou je best plaatsen:
- een echte standfoto (van opzij genomen, alle benen zichtbaar, paard kijkt voor zich, platte ondergrond)
- een filmpje van de bewegingen is een pluspunt
- de afstamming of een linkje ernaar
- hoe het karakter van je merrie is en wat je er precies wil aan houden/veranderen
- verdere wensdromen liefst in volgorde van belangrijkheid want sommige dingen zijn moeilijker te verenigen ( vb groot paard en fijn edel hoofdje)
- en zeker ook belangrijk: je budget.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 11:55 



 
Profiel   

In de moederlijn van Calvino Z zitten ook allemaal kleintjes.

Ben het verder met Koend eens, en ben ook benieuwd naar de nakomelingen die ze tot nog toe gegeven heeft. Hebben de hengsten daar verbeterd of fokt ze zichzelf door?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 12:22 



 
Profiel   

Ze heeft een veulen gehad van Dallas dat is een klein paard geworden met goed karakter en kan goed springen maar ook klein gebleven

Verders wil ik graag een veulen voor mij zelf fokken dus het hoeft geen wereld kampioen te worden zal kijken of ik filmpje kan plaatsen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 17:38 



 
Profiel   

Ps veulen op de foto is een welsh veulen projectje van man die graag een leuke pony wou fokken

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 17:39 



 
Profiel   

Ik dacht aan Las Vegas voor meer maat en beweging

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 14:04 



 
Profiel   

Filmpje zou handig zijn.

Je hebt in ieder geval echt een hengst nodig die maat fokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 10:58 



 
Profiel   

Ik sluit me ook aan bij Koen. Zo is het lastig om advies te geven.

Las Vegas zou wel maat kunnen geven, maar een mooier hoofd denk ik niet.

Wat denk je van Red Viper?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 22:14 



 
Profiel   

Ik ben niet zo van Red viper

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 07:46 



 
Profiel   

Ik zou het bij een springhengst houden. Hier ga je nooit een dressuurpaard uit fokken (je wil teveel veranderen). Hermantico is een springhengst die vergrotend fokt en zeer fijne bewegers geeft. De stam waar je merrie uitkomt is een stam die over het algemeen geen echt grote paarden geeft (wij zijn goed bekend met deze lijn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 08:56 



 
Profiel   

https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-409717

In de moederlijn zitten veel allround paarden die zo te zien zowel netjes kunnen dressuren als springen.

Ik denk dat ik ook eerder zou neigen naar een goedbewegende allround hengst.

Zo te zien kan Hermantico ook het front verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 09:02 



 
Profiel   

Ik zou er een duitse (holsteins) gefokte hengst op gebruiken. Of een hannoveraanse dressuurhengst die oude bloedlijnen heeft..die zijn ook allround.

Iig 1 met een lichte hoofd halsverbinding en nek.

Een zz springend paard. Spring gefokt.. loopt met gemak z drs ..

Andersom een dres gefokt paard wat zz drs loopt ..springt niet zo maar z parcours..


Omdat?

Springpaarden kwa exterieur veel beter in elkaar zitten.. zij hebben de motor achterin..

80% vd kwpn gefokte dressuurpaarden. Loopt achter de massa. Zijn op de voorhand gebouwd kunnen niet verzamelen! Waardeloos karakter.


Mijn indoctro veulen.. liep 1 klasse onder de gran prix dressuur in nederland. En dat als sprinpaardenfokker met 15 gefokte veulens.. allemaal gefokt.op type die in balans harmonie is/loopt.


Holstein gefokte paarden lopen vak met een knietje..

Oa bv vdl corland en cardento..


En corland gaf kwaliteit en ook mooi koppie..

En terug fokken op holsteins bloed geeft ook vaak maat..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 09:40 



 
Profiel   

Wel grappig dat je zegt dat de KWPN gefokte dressuurpaarden allemaal een waardeloos karakter hebben en dan aan komt met Indoctro..die niet bepaald bekend staat om het geven van makkelijke karakters...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 12:21 



 
Profiel   

Gelukkig heb ik paar x indoctro gebruikt..

Op 2 top fokkende merries. Die 100% hun eigen type /karakter gaven.

Dus kon ik de mindere punten van hengsten wegstrepen omdat mijn merries hun eigen type en karakter geven.

En ik vind indoctros meevallen die ik heb gezien.. Ik heb nog maar weinig schijtbokken van gezien.

Echte karakterpaarden v indoctro wel gezien.

En dat waren mn eigen merries ook.

Daar moet je met gevoel en paardenverstand mee omgaan. Dan heb je top paarden.

Vergeet niet dat je eigen merrie 70% vd kwaliteit geeft..

Dus als je een paard met poedersuiker hebt en je doet daar indoctro bij...dan kan je ellende krijgen..

Maar ook rottige karakters zijn er ook omdat het exterieur slecht is en mensen dingen van paard eisen wat paard lichamelijk niet kan. Daar worden ze ook heel vervelend van.


En karakter... sommige paarden zijn rot in karakter omdat ze vlucht gedrag zenuwachtig gedrag hebben.en dan te snel zijn voor de ruiter.. en je hebt ook paarden die karakter hebben waar je als paardenmens mee om kan gaan.. maar een mens met paarden niet....

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 13:38 



 
Profiel   

Indoctro's zijn brutaal, heb er genoeg in handen gehad die allemaal niet voor niks in de handel kwamen. Maar inderdaad, je moet er mee om kunnen gaan..voor de een is een brutale niet zo erg maar een rille wel en vica versa.

Maar goed, ik ben het er ook niet mee eens dat alle dressuurhengsten een rot karakter vererven..zit zoveel verschil in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 15:51 



 
Profiel   

Veralgemeningen zijn altijd te kort door de bocht.

Verder zal het feit dat er heel wat springgefokte paarden GP dressuur liepen ook grotendeels verdwijnen.
Het is pas de laatste paar generaties dat de dressuurgerichte fok zich echt op grote schaal doorzet. In de toekomst zal je de springgefokte DressuurGP lopende paarden met een vergrootglas moeten zoeken.

Over de keuzes op de hengstenkeuringen qua model en karakter heb ik soms ook mijn twijfels, maar elk moet daar zijn eigen gevoel bij volgen zeker?

On topic:
Ik denk dat de meest commerciƫle keuze hier inderdaad een veelzijdige hengst is.

Maar als TS echt een dressuurhengst wil gebruiken, moet ze dat vooral doen!
Ik had voor mijn eigen dressuurmerrie ongeveer dezelfde wensen als jij: groot, gezond en gemakkelijk voor een amateur.

Las Vegas voor veel maat, kracht en beweging. Nadeel, kan ook super groot worden. Naar het karakter van de nakomelingen ben ik ook nieuwsgierig. Dat moet echt wel goed zijn bij een super groot paard.

Fontaine geeft ook heel veel kans op maat en een wat kalmer karakter. Nadeel, ik vraag me af of hij de mogelijkheid tot verzamelen voldoende doorgeeft. Ik fokte er een verstandig veulen mee. Lief, mensgericht, laat zich leiden en iets minder scherp dan de mama. Het heeft (voorlopig ?) wel een erg hellend kruis vandaar mijn vraag over het verzamelen. Voor aan Arabisch koppie moet je ook niet bij hem zijn.
Hij komt minimaal in de sport maar ik geloof niet dat Nijhof daar veel in investeert, hij dekt toch genoeg. Ikzelf ben heel tevreden met mijn jaarling.

Imposantos, bewijst zichzelf. Maar is toch wel duur voor de gok die jij wil wagen.

Spielberg zou een verstandige keuze kunnen zijn. Maat en karakter. Hij is wat uit de mode, hij heeft al heel veel nakomelingen en dan willen die fokkers wel weer eens iets anders. Maar hij heeft procentueel meer goede nakomelingen gegeven dan de gemiddelde kwpn hengst. En daar gaat het om. Bovendien is hij betaalbaar.

Santiano is super maar vertrekt uit Nederland

Livius nam een blitzstart met mooie veulens, maar komt zelf niet tot presteren alhoewel hij op een goed sportadres staat.

Kyton tenslotte ben ik ook aan het volgen, maar ik weet er te weinig van.

Dan zijn er nog wat jonge hengsten, maar daar weet ik onvoldoende van

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 20:08 



 
Profiel   

misschien is meer een allround hengst zoeken handiger? stel dat het niet lukt om in het dressuurtype te komen , kan het nog een fijne eventer worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 13:09 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie advies
Fontaine is mooi paard maar mijn vriendin heeft ook een twee jarige en dat is geen makkelijke
Kyton ben ik persoonlijk geen fan van
Ik ben zelf helemaal gek van Miami turfhhorst maar weet niet wat voor veulens hij geeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 22:02 



 
Profiel   

Merrie is vanmorgen drachtig gescand van red viper ben er zo blij mee op naar een gezond veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 09:42 



 
Profiel   

Gefeliciteerd!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 23:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen