Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Springhengst gezocht voor eventingmerrie Brandon x OOSeven

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Ik zou graag jullie hulp willen kwa wat zou passen bij mijn paard en wensen.

Dit jaar is het dan zover. Ik wil mijn merrie gaan dekken. Voor zover ik weet haar eerste veulen. Ik heb haar vanaf 4,5jaar leeftijd en ze wordt nu 8 en is 1.65m. We rijden met name eventing, maar pakken indoor ook het nodige dressuur en springen mee. Het veulen wil ik zelf houden. En het liefst ook allround/eventing in gaan zetten.

Waar zoek ik naar? Ik wil mijn merrie verbeteren op springtechniek. Mijn merrie is niet echt voorzichtig, springt het liefst naar voren, en kan de schoft wegdrukken. Verder is ze wel mooi rechthoeksmodel met een wat lange rug, ze is breed (en lomp haha), heeft een meer neiging naar verticaal staande hals. Ze heeft een fantastische instelling, doet alles voor je en vindt alles leuk. Is wel fel en vlug maar braaf. Galop mag ze meer sprong/afdruk hebben wat mij betreft. Stap en draf zijn fijn. Mag nog wel meer gaan dragen, dat vindt ze nog moeilijk.

Ik zoek met name een hengst die ook goede rijbaarheid doorgeeft. Ik hoef niet een nog feller veulen. en dus wat meer aanleg voor springen. Het liefst zonder te verliezen op de gangen. En het liefst een bewezen hengst.


Pedigree:
[ img ]


Wat beeldmateriaal van de merrie:

[ img ]

[ img ]

Oude dressuur foto:
[ img ]

Video springen:


Dressuur stukje draf


Ik heb zelf al iets rondgevraagd bij fokkers en vrienden en daar zijn enkele hengsten van bijgebleven:
It’s Otto , met name vanwege de rijbaarheid, durf alleen niet te zeggen of hij nog in dekdienst staat
Harley (trekt mij zelf wel vanwege ervaringen van een vriendin die veel paarden inrijd)

Moeilijk moeilijk, wie helpt mij de goede kant op? :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 21:59 



 
Profiel   

Wat vind je van de hengst Mans.
Goedgekeurd bij kwpn.
Heb er een paar leuke veulens van gezien
Die ook goed kunnen bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 23:26 



 
Profiel   

Zelf denk ik meteen aan Connect of zijn zoon Love Connects. Beide hele fijne werkwillige paarden, mooi om te zien en geven ook goede gangen door. Hebben ook voor een springpaard genoeg bloed, wat voor de eventing weer fijn is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 23:55 



 
Profiel   

Eef_Bam schreef
Zelf denk ik meteen aan Connect of zijn zoon Love Connects. Beide hele fijne werkwillige paarden, mooi om te zien en geven ook goede gangen door. Hebben ook voor een springpaard genoeg bloed, wat voor de eventing weer fijn is.



Ik dacht ook aan Love connects.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 01:00 



 
Profiel   

Mooie suggesties inderdaad. Vind het beide mooie paarden. Vind het dan wel jammer dat we nog niks over rijbaarheid etc van hun nakomelingen kunnen zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 19:02 



 
Profiel   

Over Connect nakomelingen hoor ik veel dat ze niet al te makkelijk zijn. De hengst is zelf ook weg bij de Wiemselbach, heb ik uit betrouwbare bronnen gehoord, ik weet niet waarom maar dat is vaak ook met een reden.

Mijn 2,5 jarige Dourkhan Hero Z nakomeling, wel uit een Westpoint moeder (sprong ik mee) kan ook goed bewegen, beter dan zijn moeder lijkt het nu. Is wel een paard met extreem veel bloed, maar had moeder ook dus van beide kanten meegekregen. Is wel een hele gave hengst, zou je wellicht naar kunnen kijken.

De Arezzo’s bewegen gemiddeld ook nog niet al te slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 20:52 



 
Profiel   

Ik heb dan juist weer over Connect nakomelingen gehoord dat ze heel braaf zijn :+ . Er kunnen heel veel redenen zijn waarom een hengst weer verkocht word, hij heeft er ene hele tijd gestaan. Heb er zelf een jaarling van, ook voor de eventing. Die zou ik iets sensibel willen noemen, hebben haar gekocht op 6 maanden en duurde een paar weken voor ze ons genoeg vertrouwde dat we haar gewoon overal konden aanraken, was ook niet veel in handen geweest. Nou ze ons kent is het een leuk nieuwsgierig paard, braafste meisje van de klas. En beweegt beter dan onze jaarling met dressuurbloed, die voor de duvel niet bang is en nogal brutaal :') .

Maar goed als je echt voor het karakter gaat zou ik ook eerder love Connects kiezen, daar zijn allemaal filmpjes van dat die lang brullende tractoren liep net zadelmak enzo, echt heel braaf. En de laatste tijd goede resultaten in de competities.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 10:07 



 
Profiel   

Ik heb ze even bekeken. Dourkhan Hero Z, heel mooi paard. Maar lijkt me erg heet. Weet niet of het veulen dan niet te fel wordt.

Ik heb mijn kring even gevraagd en die geven aan dat love Connect nog wel eens pony achting wil fokken. Dat zou ik zonde vinden. Enig idee of dit klopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 22:10 



 
Profiel   

Ik vind je merrie helemaal niet verkeerd springen. Wat jij aangeeft komt (wat ik denk) door te veel uit elkaar lopen, daardoor schoft wegdrukken, gevolg is naar voren springen ipv opwaarts en daardoor weer niet te voorzichtig.

Tuurlijk is dat een verbeterpunt wat je bij een hengst kan meenemen, maar ik zal mij daar niet al te druk om maken

wellicht van Gogh bloed interessant? pakt vaak niet verkeerd uit op een merrie met dressuurbloed

en love connect of connect zelf ook geen gek idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 22:27 



 
Profiel   

Toen ik vorig jaar op zoek was naar een hengst voor mijn merrie (ook met het oog op eventing) was ik helemaal weg van Connect, bloedje mooi en alles wat ik in een hengst zocht. Is mij toch door heel veel kenners afgeraden juist vanwege dat hij moeilijke karakters geeft (mijn merrie is van zichzelf ook al vrij complex). Ook toen ik bij een springwedstrijd een dier vies liep te staken zei zo'n echte paardenman...echte Connect. Ik heb daar dus van afgezien.

Mijn keus is toen aanvankelijk gevallen op Diarado en Donthargos (beide geprobeerd maar mijn merrie kreeg een nare baarmoeder ontsteking en is daarom gust gebleven). Ook allebei bloedje mooie goedbewegende springpaarden die zeer fijne veelzijdige geven met hele meewerkende karakters.

Omdat een opvolger fokken niet gelukt is heb ik een 3-jarige Justice HL gekocht. Hele fijne bewegingen, los en veel expressie, met een mooi achterbeen en heel fijn los springen met vermogen, reflexen en voorzichtig. Verder is hij heel nieuwsgierig en geen angsthaas. Hij wordt op dit moment zadelmak gemaakt wordt en wat een enorm fijn en meewerkend karakter! Weet niet of Justice dit jaar weer in de dekdienst komt, afgelopen jaar heeft ie niet gedekt omdat ze hem ingezet hebben voor de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 23:54 



 
Profiel   

Hier ook team lastig mbt Connect. Bloedje mooie hengst en fokt ook heel mooi.

Justice is een nakomeling van Harley dus zou je naar kunnen kijken :j

Dallas misschien nog een optie? Wel schimmel. Inaico, maar dat is misschien weer net bloed genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 00:09 



 
Profiel   

1 April is er een hengsten show bij VDL studs

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 07:38 



 
Profiel   

It’s Otto is naar mijn weet gewoon beschikbaar :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 07:43 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Hier ook team lastig mbt Connect. Bloedje mooie hengst en fokt ook heel mooi.

Justice is een nakomeling van Harley dus zou je naar kunnen kijken :j

Dallas misschien nog een optie? Wel schimmel. Inaico, maar dat is misschien weer net bloed genoeg


Ik heb uit mijn Numero Uno een Connect gefokt, die is nu 3, superbraaf in de hand en gaat straks naar mijn zusje om klaargemaakt te worden voor de eventing. Wel een heel sjiek en bloederig ding om te zien.

Dallas wil ze nog weleens klassiek geven met iets weinig bloed, dan zou ik eerder voor Dakar kiezen. Die lijkt ze ook wel allround te geven. Ik heb er een topmooi, goed bewegend en fantastisch springende hengst mee gefokt uit mijn Up to date-merrie.
[ img ]

Justice HL is een fijn paard, maar weet niet of die dit jaar beschikbaar zal zijn. Harley zelf wil nog weleens wat strooien in de maat en geeft ook nog wel eens een grote wat klassieke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 16:40 



 
Profiel   

Bedankt voor de suggesties! Ik ga er van de week even induiken!

@schildpad, heb je helemaal gelijk in. Heeft me nu 2,5 jaar geduurd om haar zoals op het filmpje te krijgen springen en blijft een lastig punt. En dan dus idd het meer op de achterhand komen en dat vol blijven houden. Vandaar fijn als er iets meer techniek in de hengst zit van nature zodat we die 2,5jaar een stukje korter kunnen maken bij de opvolger :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 19:39 



 
Profiel   

Wil je echt potten breken bij de eventing heb je dan genoeg aan 35% volbloed? Anders daar ook rekening mee houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 20:03 



 
Profiel   

misschien een kannan nakomeling als hengst?

mijn paard is een kannan x volbloed, super fijn dier, top karakter, heel nuchter, genoeg maat en springt als de beste. nakomelingen van kannan doen het vaak ook goed in de eventing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 20:25 



 
Profiel   

Rizette schreef
Wil je echt potten breken bij de eventing heb je dan genoeg aan 35% volbloed? Anders daar ook rekening mee houden.

Exact. Als je echt een eventing paard wil fokken kijk dan naar paarden die dat geven: jaguar mail, gemini, jack the robin, poter du manou…

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 20:17 



 
Profiel   

Ik ken best wat goeie eventingpaarden uit Connect! Qua karakter zou ik ze eerder ontzettend slim noemen als lastig.

Als je richting volbloed wil kijken is famous misschien een interessante optie ( Albaran xx x karandasj )
Goed karakter, en bewezen eventingpaard

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 22:09 



 
Profiel   

merelhof schreef
Rizette schreef
Wil je echt potten breken bij de eventing heb je dan genoeg aan 35% volbloed? Anders daar ook rekening mee houden.

Exact. Als je echt een eventing paard wil fokken kijk dan naar paarden die dat geven: jaguar mail, gemini, jack the robin, poter du manou…


Een volbloed gaat alleen nooit springtechniek, gedragenheid en afdruk in galop verbeteren, daar lever je met zulke hengsten eerder op in. En laten dat nou de punten zijn waar merrie van TS juist niet op uitblinkt ;) Anglo-arabieren idem, zijn vaak ook vrij fel en willen verkleinend fokken.

Ik zou daardoor eerder denken aan een springpaard met goede techniek dat ook relatief veel bloed voert.
Tangelo van de Zuuthoeve bijvoorbeeld, moeders vader is een volbloed waardoor hij iets van 60% bloed voert maar geeft wel techniek en vermogen door. Volgens mij ook goede instelling. Of anders Diarado?

En misschien beetje out of the box, H-Ekwador? > 70% bloed, Heraldik xx op holsteinse C-lijn, heeft zelf GP dressuur gelopen en niet gesprongen maar voert wel top springbloed. En een super lief en eerlijk dier weet ik van zijn Poolse groom ;)

Edit. En als je toch richting volbloed durft te gaan dan stel ik Asagao voor, voor een volbloed een hele technische springer en qua karakter en rijdbaarheid kan het volgens mij niet beter :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 23:16 



 
Profiel   

HorseChica schreef
Ik ken best wat goeie eventingpaarden uit Connect! Qua karakter zou ik ze eerder ontzettend slim noemen als lastig.

Als je richting volbloed wil kijken is famous misschien een interessante optie ( Albaran xx x karandasj )
Goed karakter, en bewezen eventingpaard


Famous heb ik altijd een mooie hengst gevonden, maar wel al sinds 2017 niet meer in de sport, ook alleen diepvries beschikbaar geloof ik.

Bedenk me dat je ook nog Leipheimer van het verahof hebt, getalenteerde hengst op 4* niveau met 76% volbloed. Die zou ik eerder gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 07:30 



 
Profiel   

Alle clichés rond bloedhengsten in een post: geen springtechniek, geen galop en verkleinen. Vermoeiend want op weinig kennis van zaken gebaseerd. Ik raad je aan om de afstamming van de wereldkampioenschappen eventing voor jonge paarden over de jaren heen te bestuderen. Je fokt zelden een top eventer met een wat bloederig springpaard. Je hebt paarden nodig die schakelen in galop en daar zijn volbloeden en Angelo’s eeuwen op geselecteerd. Je hebt voorzichtige paarden nodig die overzicht behouden op hoge snelheid. De selectie hierop gebeurt permanent in de races met heggen en in de eventing. Ook hier twee rassen die hier decennia lang op geselecteerd worden. Kijk naar de anglo en volbloed lijnen die goede springers geven en je gaat echt richting eventing fokken. Nakomelingen van hand in glove xx, jalieny, monsun xx,upsilon en recent gemini xx maken al jaren de dienst uit in de uitslagen. Dat zegt heel veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 07:59 



 
Profiel   

Ieder zijn mening :) ik denk niet dat een volbloed techniek voldoende gaat verbeteren bij een dressuurgefokte merrie die het duidelijk mist en uit zichzelf vlak op de sprong blijft. Idem afdruk in galop, wat niet wil zeggen dat volbloed gebruiken helemaal geen toegevoegde waarde heeft. Maar specifiek bij deze merrie? M.b.t. verkleinend fokken door AA hengsten is het iets wat mij juist uit eigen ervaring opvalt.

Ik heb overigens niet het idee dat TS een echte eventer (4*/5* niveau) wil fokken, meer een leuk basissport paard dat ook in de eventing op regio niveau mee kan komen. En dan weegt goede techniek en galop IMO zwaarder dan schakelvermogen op hoge snelheid, maar goed nogmaals ieder zijn mening.

Grappig trouwens dat je WK jonge paarden aanhaalt, als ik uitslagen van Mondial du Lion van vorig jaar bekijk zie ik in de top 10 6-jarigen maar 2 paarden die directe afstammelingen van bloedpaarden zijn, een met 75% AA papier (Upsilon als vader, welke overigens ook slechts een "bloederig springpaard is ;) met zijn AA moeder en holsteinse C-lijn vader) en een paard welk AA x springpaard (weer holsteinse C-lijn) gefokt is. In top 10 7-jarigen geen enkele volbloed of AA als vader, op zijn vroegst als moeders vader. Oud formaat eventing had men inderdaad maar weinig in te zoeken zonder een bloedpaard :j maar als je de ontwikkelingen volgt valt er blijkbaar voor de eventing van tegenwoordig prima een paard te fokken met slechts wat bloederige springpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 11:45 



 
Profiel   

Iedere zijn mening, maar hier wordt toch een loopje genomen met de feiten. Je analyse is een voorbeeld van de confirmation bias: je neemt een stukje data en vergroot die om je gelijk te bewijzen. Zo werk dat niet. Kijk een beetje over de jaren heen en je zal steeds zelfde type van hengsten tegen komen (trakheners, AA, XX) of zonen ervan (of zonden uit een bloed moeder). Dat je ooit een klein veulen van een AA hebt gehad is geen enkele reden om dat te extrapoleren naar een ganse populatie. Als je kijkt naar de lijnen van Jarnac en dus Ryon d'naex, die fokken bvb vergrotend. Denken dat je met bvb Gemini XX het springen niet gaat verbeteren, dat zou dan de eerste zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:41 



 
Profiel   

Allemaal Volbloeden. De bruine Volbloed in de meer recente foto's is 1,75m hoog.
https://ibb.co/8Bfn4RV
https://ibb.co/HnwY1H4
https://ibb.co/89p5DNC
https://ibb.co/kqNQkSh
https://ibb.co/Kz6fr06
https://ibb.co/XsyGQW8
https://ibb.co/JR79278
https://ibb.co/4Rj7TFJ
https://ibb.co/sKB9kGm


Laatst bijgewerkt door Himyar op 14-03-23 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen