Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Springhengst gezocht voor eventingmerrie Brandon x OOSeven

 
Profiel   

Een eventing paard fokken met een (halve) volbloed kan júíst heel goed. In Ierland worden deze heel veel gebruikt om de ID’s en ISH’s te kruisen en daar komen echt ontzettend fijne eventing en springpaarden van.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:52 



 
Profiel   

Ik heb van springen niet zoveel verstand maar als ik de merrie zie dan denk ik dat ze wel een flinke scheut volbloed kan gebruiken eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:56 



 
Profiel   

Ik denk dat je het helemaal niet moet willen, de merrie springt leuk maar is zeker geen springpaard. Zet je hier een springpaard op dan kan het goed uitpakken maar het kan ook helemaal de andere kant uit gaan. Dan krijg je een paard wat hetzelfde springt als deze en niet kan bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 18:24 



 
Profiel   

merelhof schreef
Iedere zijn mening, maar hier wordt toch een loopje genomen met de feiten. Je analyse is een voorbeeld van de confirmation bias: je neemt een stukje data en vergroot die om je gelijk te bewijzen. Zo werk dat niet. Kijk een beetje over de jaren heen en je zal steeds zelfde type van hengsten tegen komen (trakheners, AA, XX) of zonen ervan (of zonden uit een bloed moeder). Dat je ooit een klein veulen van een AA hebt gehad is geen enkele reden om dat te extrapoleren naar een ganse populatie. Als je kijkt naar de lijnen van Jarnac en dus Ryon d'naex, die fokken bvb vergrotend. Denken dat je met bvb Gemini XX het springen niet gaat verbeteren, dat zou dan de eerste zijn.


Ik heb geen tijd voor een uitgebreide data analyse, maar wat ik persoonlijk zie (adhv meer data dan die 1 WK jonge paarden) is dat percentage volbloeden, trakheners, AA in de afgelopen jaren zelfs op top niveau afneemt, trend dat zo'n beetje met invoeren van het nieuwe formaat is begonnen. Je ziet meer bloederige paarden dan in de springsport, zeker, maar vooral met volbloed wat verder in de afstamming. Bijv veel eventers uit merries die zelf volbloed dochters zijn.

Gemini had overigens prima techniek ja. Ik heb zelf ook nog een volbloed hengst voorgesteld die technisch springt en met voldoende afdruk galoppeert dus het is niet zo dat ik ze allemaal over een kam wil scheren. Vroeger ook een half AA met 60% xx gehad, haar moeder was volle AA met liefst 80% bloed en die fokte flink vergrotend. Wat nog steeds mijn mening niet beïnvloedt dat veel AAs verkleinen.

Maar waar het vooral om gaat is dat IMO deze merrie met haar dressuurafstaming, bouw en matige techniek geen materiaal is om er een volbloed op te zetten en dat is stukje agree to disagree zeg maar ;) ik zou eerder aan een goede trakhener denken of niet-volbloed hengst die via zijn ouders veel bloed voert

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 18:55 



 
Profiel   

Het is jammer dat van Vanir Kamira niet de hele afstamming bekend is.
https://images.app.goo.gl/TmydbYQWEpjnfCuRA

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 19:01 



 
Profiel   

Ik heb de merrie ook wel in het echt gezien en volgens mij kan Cookie hier prima een leuke opvolger uit fokken voor eigen gebruik. Ik zie nergens de ambitie om een 3/4/5* eventer te fokken en dan zou ik omwille van rijbaarheid/comfort voor een hobbymatige ruiter persoonlijk kiezen voor een springhengst met 3 goede gangen. Valt het springen dan tegen dan kun je er evengoed nog fijn opzitten na een dag werken en dressuur mee rijden, en zo'n paard is altijd makkelijker weer te verkopen naar een amateurruiter dan als je er een volbloed op zet (ik hou wel van zulke paarden, maar daar is vaak wel beduidend minder belangstelling voor als je er toch eens vanaf moet). Zo slecht als hier nu geschets wordt vond ik de merrie overigens niet springen en als ik me goed herinner hebben jullie ook de nodige pech gehad die ook best wat invloed kan hebben gehad op de springtechniek.

Voor basisniveau eventing (zeg tot landelijk Z/2*) kun je met een warmbloedpaard een heel eind komen, zeker als je het gewoon voor de hobby doet en niet perse de ambitie hebt om internationaal bovenin mee te gaan draaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 22:17 



 
Profiel   

Pech hebben we zeker gehad de afgelopen 1,5jaar. En dat zal zeker de ontwikkeling van het springen niet ten goede zijn gekomen. Hopelijk kunnen we dit jaar nog wat oppakken maar we gaan het zien

Om even op het bloed in te gaan. Als een volbloed goed zou passen zou dat een goede optie zijn.
Naar mijn idee hoeft er niet perse meer bloed in. De volle zus (1jaar ouder) van mijn merrie loopt nu de lange 3 ster, dus blijkbaar moet het goed kunnen :+ en daarnaast ben ik een amateur en wil inderdaad gewoon basissport rijden. Mocht het lukken om ooit eens 1 of 2 ster te rijden, super gaaf, maar zit dat er niet in dan is dat ook prima. Als we maar lol hebben :D vandaar ook de keus om met name op karakter te fokken, en daarin misschien de gok te nemen om dan om er een springhengst op te zetten. Fokken blijft gokken. Wordt het hem niet so be it.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 19:07 



 
Profiel   

Omdat ik de afwegingen zo interessant vind:
En zo'n hengst dan? HeraldIII. Heeft zelf 1.60 gesprongen en 72% bloed
https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Hera ... X-x-Lorenz

Ik ben als hobby SGW ruiter per ongeluk over een nakomeling van deze hengst gestruikeld. Niet omdat je als amateur zoveel bloed nodig hebt. Maar omdat het zo'n fijn paard was. En dan kan ik, zelfs als hobby ruiter, het handige van zo'n paard wel erg waarderen. En ook in haar gangen is het een prima aansprekend paard voor alles tot minstens Z dressuur (wat ik er óók mee wil gaan doen).
En omdat het een merrie is vind ik de discussie interessant

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 07:42 



 
Profiel   

Ik heb ondertussen even naar jullie suggesties gekeken. Veel is diepvries en ik wil graag de beste kans op pakken, dus zou het liefst vers willen. Ook heb ik niet de mogelijkheid om haar elke 6uur te gaan scannen.

Famous vond ik heel gaaf. Maar is helaas wel alleen diepvries.
Justice HL, ook erg gaaf. Lijkt inderdaad uit dekdienst gehaald te zijn. Kan hem alleen nog diepvries vinden.
Dallas/Dakar. Dakar helaas ook diepvries. Dallas is nog wel vers, vind hem ook heel tot springen, dus voeg ik even aan mijn lijstje toe.
Vanir Kamira staat in het buitenland.
Inaico, bevalt me ook, komt op het lijstje.
Leipheimer, wordt niet blij van hoe die springt.
Tangelo v zuuthoeve, gaaf paard blijft het.
H-ekwardor trekt me nietzo aangezien die zelf niet springt
Diarado, van wat ik er van weet geeft die ook nog wel eens rotzakkies.
Herald 3, wordt blij van hoe die springt, maar ook diepvries

Vanuit mijn omgeving wordt Only one JB (van it’s Otto) geadviseerd. Zit een fijne moederlijn achter van Nassau. Wat vinden jullie van die ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 22:16 



 
Profiel   

Ik wist niet dat Dakar niet vers beschikbaar was, die zal dan wel in het buitenland staan op het moment.

Inaico lijkt ze fijn te geven, ik heb al een aantal fijne jonge inaico's voorbij zien komen op concours. Verwacht niet dat hij veel gaat vergroten, maar als de maat van de merrie voor jou geen probleem is zou ik hem idd serieus overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 22:57 



 
Profiel   

Heb die Only one jb even opgezocht, 6-en voor zijn stap en draf en ook niet heel veel bloed. Vind er ook niet zo heel veel aan. Waarom raden ze je specifiek deze hengst aan Ts? Als je gewoon een springpaard wil fokken vast een prima keus, maar voor een eventer niet een voor de hand liggende keuze. Ga dan voor een hengst met bewezen nakomelingen in de eventing, uit de top 100 wbfsh ranking eventing: https://www.wbfsh.com/sire-rankings

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 23:32 



 
Profiel   

Die ranking is volgens mij wel een heel stuk minder betrouwbaar dan die voor dressuur- en springpaarden.
Ik zie er in ieder geval best een aantal hengsten tussen staan die vast een internationale eventer gegeven hebben (misschien wel uit een volbloedmerrie), maar die ik nou niet direct zou associëren met eventing. En er zitten ook best veel hengsten bij die niet meer beschikbaar zijn.

Al ben ik het helemaal met je eens m.b.t. Only one jb

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 23:51 



 
Profiel   

Veulen hoeft idd niet perse groter, de merrie is best wel lomp en lijkt daardoor groter ondanks dat ze maar 165 is. Maar wel liefst 162+ blijven haha.

Ze kennen Only one JB persoonlijk. Hij staat bij ons in de omgeving. Is kwa rijden een heel fijn beest, springt alles waar ze hem voor zetten. Heeft ook mee gedaan met de gelderlandcup en werd daar 1e van de 3jarigen. Ze kennen ook zijn moederlijn, en die is net zo fijn in het parcours en loopt geloof ik zelf 1.30m nu. Ze vonden ook dat zijn gangen dan weer beter zijn dan z’n vader, its Otto, en dat de moederlijn dus fijner is. Dus vandaar dat zij met deze hengst kwamen.
Ik heb zelf idd ook het rapport gelezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 16:41 



 
Profiel   

Oh wat apart dat jij te horen hebt gekregen dat Diarado nog wel eens rotzakkies geeft. Ik had hem voor mijn merrie juist geselecteerd omdat ik alleen maar te horen kreeg dat hij zulke fijne meewerkende en rijdbare paarden geeft. Mijn merrie kon zelf nogal een lastpak zijn dus karakter was mijn eerste criterium om op te selecteren. Maar goed, is maar net wat de ervaringen zijn van de mensen die je kent natuurlijk. Ik ben om die reden ver weg gebleven bij Connect en Indoctro (wat ik beide verder echt geweldige hengsten vind).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 17:41 



 
Profiel   

Ja dat zal inderdaad persoonlijk zijn. We hebben toentertijd diarado ook willen gebruiken voor onze oude merrie. Helaas kon die uiteindelijk de dracht niet voldragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:07 



 
Profiel   

oji schreef
Oh wat apart dat jij te horen hebt gekregen dat Diarado nog wel eens rotzakkies geeft. Ik had hem voor mijn merrie juist geselecteerd omdat ik alleen maar te horen kreeg dat hij zulke fijne meewerkende en rijdbare paarden geeft. Mijn merrie kon zelf nogal een lastpak zijn dus karakter was mijn eerste criterium om op te selecteren. Maar goed, is maar net wat de ervaringen zijn van de mensen die je kent natuurlijk. Ik ben om die reden ver weg gebleven bij Connect en Indoctro (wat ik beide verder echt geweldige hengsten vind).


Ik ken Diarado's niet zozeer als lastige paarden maar wel goed scherp / veel bloed. Label "goed karakter" is volgens mij net hoe men het persoonlijk interpreteert, kan me voorstellen dat iemand een bloederig paard onder een "rotzakkie" kan scharen ;)


Ff bloed percentage daargelaten en met focus op karakter en goed springen, misschien Donthargos?
Zento geeft ze ook super koel in de kop :) maar geen idee wat die verder vererft. Heeft blijkbaar nakomelingen ook in 5* maar die zullen uit bloedmerries komen gok ik.

Mbt springtechniek moest ik nog denken aan High Shutterfly. En Liamant, al zijn de nakomelingen volgens mij ook soms van die kleine iele poppetjes (?).
En met wat meer bloed Magic Coconut, lijkt daarnaast ook nog een heel eerlijk dier (en rete knap, al is het kwestie van smaak).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:25 



 
Profiel   

Als je bij Magic coconut kijkt. Zij hebben ook een herald3 nakomeling in de dekdienst: Moreno grove
https://dutcheventingstables.nl/hengsten/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 07:33 



 
Profiel   

Cookie2222 schreef
Ik heb ze even bekeken. Dourkhan Hero Z, heel mooi paard. Maar lijkt me erg heet. Weet niet of het veulen dan niet te fel wordt.

Ik heb mijn kring even gevraagd en die geven aan dat love Connect nog wel eens pony achting wil fokken. Dat zou ik zonde vinden. Enig idee of dit klopt?

Nee, ik heb vorig jaar veel Love Connects veulens gezien. Allemaal mooie langgelijnde veulens met maat.

Hij is zelf ook ruim 1.70.

En liever vind je ze niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen