Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst? (Special D x Walser)

 
Profiel   

Hallo

De keuze is reuze wat hengsten betreft. Erg eenvoudig vind ik de keuze ook niet.

Mijn merrie wordt 15 en het zou het eerste veulen worden, om die reden wil ik wel vers en geen diepvries.

De merrie heeft zelf 3 correcte gangen met ruimte, ze mag wat losser in de lendenen en makkelijker tot dragen komen.
Eerlijk en betrouwbaar, maar mag wat meer gefocust op de ruiter blijven. Kan een binnenvetter zijn. Karakter vind ik wel heel belangrijk.

Afstamming is: special D x Walser
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/607556/elvera-van-het-rodeland

Elite, sport (LT), NMK

Zelf neig ik naar Duits bloed, vind het fijne paarden met fijne karakters (Fürst Dior bijv.)

Wat adviseren jullie?

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Filmpje als 3 jarige

https://m.youtube.com/watch?v=pgAJKdUi3Bc
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 12:50 



 
Profiel   

Echt iets om te verbeteren zie ik niet. MacLaren fokt wel heel mooi en hele goede karakters en maakt het veulen nog luxer. Special D geeft ze normaal gesproken vrij strak dus het is wel belangrijk dat je een hengst neemt die soepelheid en beweging niet verminderd.

Dit was de eerste van 123 adviezen:-)

Mijn advies: kies 2 of 3 hengsten die een beetje in het type van jouw paard staan want dat is prima. Als je over 5 pagina's 30 "adviezen" hebt zie je door de bomen het bos ook niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 06:57 



 
Profiel   

Prachtig paard! Hier kun je volgens mij veel kanten mee op. Als ik naar de keuringsuitslag kijk is galop een aandachtspunt. Ik vind furst dior geen slechte keuze, desperado zou ook een mooie toevoeging zijn of extreme us.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 07:08 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Echt iets om te verbeteren zie ik niet. MacLaren fokt wel heel mooi en hele goede karakters en maakt het veulen nog luxer. Special D geeft ze normaal gesproken vrij strak dus het is wel belangrijk dat je een hengst neemt die soepelheid en beweging niet verminderd.

Dit was de eerste van 123 adviezen:-)

Mijn advies: kies 2 of 3 hengsten die een beetje in het type van jouw paard staan want dat is prima. Als je over 5 pagina's 30 "adviezen" hebt zie je door de bomen het bos ook niet meer.


Bedankt voor je advies en de tip! We gaan er nog 1/3 hij zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 08:19 



 
Profiel   

sorbetje schreef
Prachtig paard! Hier kun je volgens mij veel kanten mee op. Als ik naar de keuringsuitslag kijk is galop een aandachtspunt. Ik vind furst dior geen slechte keuze, desperado zou ook een mooie toevoeging zijn of extreme us.


Bedankt! Ja klopt als driejarige was de galop een aandachtspunten, ze heeft zich er wel heel goed in ontwikkeld. Ik ga eens kijken naar de andere hengsten die je noemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 08:20 



 
Profiel   

meliss1812 schreef
sorbetje schreef
Prachtig paard! Hier kun je volgens mij veel kanten mee op. Als ik naar de keuringsuitslag kijk is galop een aandachtspunt. Ik vind furst dior geen slechte keuze, desperado zou ook een mooie toevoeging zijn of extreme us.


Bedankt! Ja klopt als driejarige was de galop een aandachtspunten, ze heeft zich er wel heel goed in ontwikkeld. Ik ga eens kijken naar de andere hengsten die je noemt.

Die galop is een aandachtspunt vanwege de strakke rug. Dat zie je ook terug in haar fokwaarden index. In dit geval zou het handig zijn om die erbij te pakken en te kijken of de geadviseerde hengsten geen strakke rug vererven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 08:30 



 
Profiel   

Mooie merrie, op het filmpje waardeert ze zich wel op.

In de moederlijn is maat een aandachtspuntje, bij Special D is dat vaak de beenstand (toontredend), strakheid en de galop.

Achterbeen zit wel goed dus je kan vele kanten op..

Ik zou denken aan een hengst die maat, souplesse, een goede galop en een correct fundament kan toevoegen.

Ik vond zelf de nafok van Furst Dior wat tegenvallen, dus dat zou niet mijn eerste keuze zijn. Furstenball bloed kan wel souplesse geven. Floyd TN viel mij op qua souplesse en fijne gangen, maar is nog een jonge hengst.

Desperado vind ik ook geen rare keuze, kan ook de galop en de souplesse verbeteren.

Qua Duits en souplesse denk ik aan Dancier bloed, Dante Weltino..maar ik verwacht dat dit niet vers te verkrijgen is. Maar daar zou je nog naar kunnen informeren.

Extreme US is wellicht ook interessant, Escamillo bloed geeft ook veel souplesse. Is alleen nog de vraag hoe hij gaat fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 08:38 



 
Profiel   

Ik vind de geopperde McClaren helemaal geen verkeerde optie bij deze merrie. Ik denk dat deze merrie precies het soort merrie is wat goed bij deze hengst past. Kracht van de merrie en souplesse van de hengst.

Elisa opperde Dante weltino. Zijn zoon Kaiser weltino is dit jaar weer vers beschikbaar. Hengst die talent heeft voor het sluiten met een modern exterieur.

Desperado durft nog wel eens een plat kruis te geven en dan met Walser in de lijn zou ik dat minder gewenst vinden. Hengst fokt wel top karakters door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 09:22 



 
Profiel   

Mooie merrie hoor!

Hierboven worden al goede suggesties gedaan. Ik denk ook aan McLaren, Kaiser Weltino, Extreme. Desperado heeft in mijn ogen een modernere merrie nodig. Dan zou ik eerder kijken naar Dettori.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 10:44 



 
Profiel   

Moest ik ook aan denken of zijn zoon Dark Rousseau, maar Dettori fokt geen maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 10:51 



 
Profiel   

NB: je merrie word 14v dit jaar..Van Furst Dior heb ik een heel mooi veulen gezien uit een Special D merrie maar die bleef achter week gekoot en dat is nooit goed gekomen en is ingeslapen.

MC Laren is denk ik wel een mooie optie, miss Next Level? Al is die niet KWPN ggk

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 15:50 



 
Profiel   

Alenthe05 schreef
NB: je merrie word 14v dit jaar..Van Furst Dior heb ik een heel mooi veulen gezien uit een Special D merrie maar die bleef achter week gekoot en dat is nooit goed gekomen en is ingeslapen.

MC Laren is denk ik wel een mooie optie, miss Next Level? Al is die niet KWPN ggk

Helemaal niet goedgekeurd meer zometeen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 15:51 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Alenthe05 schreef
NB: je merrie word 14v dit jaar..Van Furst Dior heb ik een heel mooi veulen gezien uit een Special D merrie maar die bleef achter week gekoot en dat is nooit goed gekomen en is ingeslapen.

MC Laren is denk ik wel een mooie optie, miss Next Level? Al is die niet KWPN ggk

Helemaal niet goedgekeurd meer zometeen...


Idd als hij eenmaal het land uit is... Maar heb er hele mooie veulens van gezien..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 15:59 



 
Profiel   

Alenthe05 schreef
NB: je merrie word 14v dit jaar..Van Furst Dior heb ik een heel mooi veulen gezien uit een Special D merrie maar die bleef achter week gekoot en dat is nooit goed gekomen en is ingeslapen.

MC Laren is denk ik wel een mooie optie, miss Next Level? Al is die niet KWPN ggk


Je hebt gelijk

Heb dat gelezen van het veulen . Verder geen gekke verhalen gehoord. Gister bij twee nakomelingen wezen kijken van Furst Dior. De merrie die daar liep, 2 jaar, was een gave bok om te zien .

Next Level was inderdaad een optie! Alleen is hij bij zowel kwpn als nrps niet verder gekomen… zodoende stap ik daar vanaf. Al is het zeker een heel gaaf paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 16:25 



 
Profiel   

McLaren, Extreme en Furst Dior staan momenteel op mijn lijstje. Blijft natuurlijk en gok, dit weekend even goed plussen en minnen. En even in Ermelo kijken bij Furst Dior.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 16:35 



 
Profiel   

Alenthe05 schreef
NB: je merrie word 14v dit jaar..Van Furst Dior heb ik een heel mooi veulen gezien uit een Special D merrie maar die bleef achter week gekoot en dat is nooit goed gekomen en is ingeslapen.

MC Laren is denk ik wel een mooie optie, miss Next Level? Al is die niet KWPN ggk


Ik ken inderdaad ook enkele Furst Dior's die week gekoot & erger waren. Vriendinnetje heeft een Furst Dior x Glamourdale, deze stond helemaal tot op de kogel doorgezakt. Hoefsmid direct erbij gehaald en deze heeft hem uiteindelijk met schoentjes goed gekregen. Afwachten hoe die verder doorgroeit, wordt nu in mei pas een jaar.
Verder nog een Furst dior gezien die hetzelfde probleem had, deze is inderdaad ook ingeslapen omdat die niet recht trok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 17:50 



 
Profiel   

meliss1812 schreef
McLaren, Extreme en Furst Dior staan momenteel op mijn lijstje. Blijft natuurlijk en gok, dit weekend even goed plussen en minnen. En even in Ermelo kijken bij Furst Dior.

Furst Dior wordt zoveel gebruikt dat het sperma vaak niet zo goed is en Extreme vind ik tot nu toe best een lang hoofd geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 18:05 



 
Profiel   

Danmaarzo schreef
Alenthe05 schreef
NB: je merrie word 14v dit jaar..Van Furst Dior heb ik een heel mooi veulen gezien uit een Special D merrie maar die bleef achter week gekoot en dat is nooit goed gekomen en is ingeslapen.

MC Laren is denk ik wel een mooie optie, miss Next Level? Al is die niet KWPN ggk


Ik ken inderdaad ook enkele Furst Dior's die week gekoot & erger waren. Vriendinnetje heeft een Furst Dior x Glamourdale, deze stond helemaal tot op de kogel doorgezakt. Hoefsmid direct erbij gehaald en deze heeft hem uiteindelijk met schoentjes goed gekregen. Afwachten hoe die verder doorgroeit, wordt nu in mei pas een jaar.
Verder nog een Furst dior gezien die hetzelfde probleem had, deze is inderdaad ook ingeslapen omdat die niet recht trok.


Enkele of de twee die je noemt?

Ik heb van Uytert eens gemaild wat zij adviseren, ben benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 19:45 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Furst Dior wordt zoveel gebruikt dat het sperma vaak niet zo goed is en Extreme vind ik tot nu toe best een lang hoofd geven.


Wat maakt hem zo populair?
Er zijn toch wel betere hengsten met die bloedvoering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 21:29 



 
Profiel   

Ik ben fan van Maclaren en die zou op deze merrie gewoon goed kunnen.

Maclaren is een goed paard met naar mijn weten een zeer goed karakter. Ik heb weinig aan te merken op deze hengst en vind hem een verademing voor de fokkerij

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 21:52 



 
Profiel   

Mooie merrie heb je!
Ik denk ook wel dat McLaren hier heel mooi op past. Of evt. Frankie Lee ook wel.

En word Furst Dior nou echt zo veel gebruikt? Dat valt toch wel iets mee? Extreme gaat het drukker krijgen denk ik. Volgens mij zijn er van Extreme ook nog maar een paar veulens geboren, dus om nu al te zeggen dat die veulens een lang hoofd krijgen vind ik ook wel vrij snel (al geef ik toe dat diegene die ik heb gezien dat inderdaad hadden).

Maar ik vind McLaren en Extreme wel heel verschillende hengsten hoor. Om die allebei in je short-list te hebben snap ik niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 22:08 



 
Profiel   

Geen verstand van KWPN-hengsten, maar wat heb jij een mooie merrie. Echt een prachtig paard!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 22:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen