Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor Expression x Olivi

 
Profiel   

Gezien mijn merrie die ik pas kort in bezit heb, geblesseerd is geraakt en ik voorbereid wil zijn op een negatieve uitkomst van het dierenartsbezoek wat voor aankomende week op de planning staat vraag ik jullie advies. Deze merrie is afgelopen februari PROK gekeurd en wij wachten nog op een officiƫle uitslag, maar het lijkt er op dat wij dit certificaat in ontvangst mogen nemen. Evt. wil ik nog D-OC onderzoek laten doen en WFFS indien nodig. Ik had vanaf het moment van aanschaf het idee er een veulen bij te willen fokken als ik een sportpredicaat erop had gereden, maar nu loopt het eventjes iets anders.

Omtrent de merrie:

Linkje naar horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... zonnehoeve

Positieve punten:
Maat (1.70)
Lengte in zowel rug als hals.
Goede stap

Verbeterpunten:
Bovenlijn(erg recht in de rug)
Zou makkelijker mogen sluiten en bergop mogen komen.
Steil achterbeen.
Wellicht wat klassiek qua model?


[ img ]

[ img ]

Helaas kan ik wegens blessureleed even geen filmpjes maken.

De merrie heeft eerder een veulen gehad, echter is deze na enkele weken overleden.
Het veulen was een redelijke kopie van de merrie qua lengte, kleur en aftekeningen.

Ik heb zelf de voorkeur voor een kwpn hengst, of nrps. Ik ben gek op veel wit of speciale kleurtjes, maar verbeteren van de merrie staat boven kleur uiteraard. Op dat gebied speelt kleur geen rol.

Hengsten die ik zelf interessant vind, maar geen idee van heb of deze iets kunnen toevoegen:

Opoque of zijn vader
Kyton of zijn vader(wordt wel diepvries dan denk ik?)

Verder out of the box:

Night or Day
of richting gelders met Odin of zijn vader?


Laatst bijgewerkt door Flevolander op 02-07-23 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-23 18:13 



 
Profiel   

Wat is het doel met het veulen? Wil je die aanhouden voor jezelf of verkopen?
Helaas is het nog een veulenboek merrie en haar moeder is ook nog een veulenboekmerrie, de rest van de moederlijn is ook niet super bijzonder helaas. Als je een commercieel doel voor ogen hebt met het veulen is dat wel een zeer groot nadeel.

Op de foto's lijken inderdaad de bovenlijn en het achterbeen wel grote aandachtspunten, maar ik denk dat het gros van de hengsten haar hierop wel gaat verbeteren. Je zoekt dus een hengst met een fijn achterbeen en goede bovenlijn. Dan nog is de keuze reuze en kan je heel veel kanten op.
Als eerste ingevingen heb ik Frankie Lee, Succession en O'toto in mijn hoofd. Maar in ben wel benieuwd naar meer wensen / eisen en je doel, dan is een hengstenkeuze wat concreter te maken want nu kan ik wel 25 hengsten voor je opnoemen.

Als je nog zo laat in het seizoen gaat beginnen, kies dan wel voor een hengst met een goede gustregeling (dus bij een NL'se hengstenboer, en niet uit duitsland / denemarken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-23 18:27 



 
Profiel   

Carola, ik snap je opmerking.. vandaar ik eerst de hoop had er een sportpredicaat op te kunnen rijden. Het veulen is in de eerste instantie voor eigen gebruik.

Ik heb nog wat extra informatie toegevoegd in mijn openingspost omtrent jouw vraag, van wat mij aanspreekt. Ik denk dat het essentieel is dat het veulen een betere bergoptendens heeft dan de merrie.

Karakter van de merrie is wat complex, maar ik denk meer dat dat komt uit ervaringen en niet uit de afstamming

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-23 18:36 



 
Profiel   

Oke, naar aanleiding van je aanvullende informatie: kijk ook eens naar 123

Opoque zou zeker heeeeel mooi passen, maar die gustregeling (eigenlijk geen gustregeling) zou ik niet meer aan durven gaan zo laat in het seizoen.
Ferguson word denk ik ook te klassiek, en hij is nu alleen maar via diepvries verkrijgbaar met behoorlijk ongunstige voorwaarden. Gelders gaat de bovenlijn / achterbeen / klassieke zeker niet verbeteren. Daar zou ik echt weg van blijven als ik hoor wat je zoekt.

Om eerlijk te zijn zou ik ook niet voor een heel dure hengst gaan op deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-23 19:09 



 
Profiel   

carola schreef
Oke, naar aanleiding van je aanvullende informatie: kijk ook eens naar 123

Opoque zou zeker heeeeel mooi passen, maar die gustregeling (eigenlijk geen gustregeling) zou ik niet meer aan durven gaan zo laat in het seizoen.
Ferguson word denk ik ook te klassiek, en hij is nu alleen maar via diepvries verkrijgbaar met behoorlijk ongunstige voorwaarden. Gelders gaat de bovenlijn / achterbeen / klassieke zeker niet verbeteren. Daar zou ik echt weg van blijven als ik hoor wat je zoekt.

Om eerlijk te zijn zou ik ook niet voor een heel dure hengst gaan op deze merrie.


123 is lijnteelt op Vivaldi en durfde ik niet.. wel een type waar ik voor val..

Gelders aanfokken wat betreft bovenlijn en achterbeen ben ik met je eens, fijn om de bevestiging te ontvangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-23 19:16 



 
Profiel   

Olivi gaf hele speciale karakters dus daar kan best wel het ea vandaan komen.

Ik vind de merrie vrij strak op de rug/ lendenen tonen en het achterbeen vrij steil.

Ik moet denken aan Escamillo bloed voor wat meer souplesse mits ze een actief genoeg achterbeen heeft.
Alleen ja dat gaat het bergopwaartse bewegen niet echt toevoegen vrees ik.

Bij het NRPS denk ik aan de Trafalgar zonen. Voor fijne bewerkbare karakters, goed achterbeen en schakel vermogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-23 19:55 



 
Profiel   

Ik zou kijken naar Lantanas.
Fokt zelf goed en lijntje doet het goed met Krack C bloed.
Dekgeld ook interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 23:24 



 
Profiel   

Flevolander schreef
Gezien mijn merrie die ik pas kort in bezit heb, geblesseerd is geraakt en ik voorbereid wil zijn op een negatieve uitkomst van het dierenartsbezoek wat voor aankomende week op de planning staat vraag ik jullie advies. Deze merrie is afgelopen februari PROK gekeurd en wij wachten nog op een officiƫle uitslag, maar het lijkt er op dat wij dit certificaat in ontvangst mogen nemen. Evt. wil ik nog D-OC onderzoek laten doen en WFFS indien nodig. Ik had vanaf het moment van aanschaf het idee er een veulen bij te willen fokken als ik een sportpredicaat erop had gereden, maar nu loopt het eventjes iets anders.

Omtrent de merrie:

Linkje naar horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... zonnehoeve

Positieve punten:
Maat (1.70)
Lengte in zowel rug als hals.
Goede stap

Verbeterpunten:
Bovenlijn(erg recht in de rug)
Zou makkelijker mogen sluiten en bergop mogen komen.
Steil achterbeen.
Wellicht wat klassiek qua model?


[ [url=m/PuGKe0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/21Oj5o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas kan ik wegens blessureleed even geen filmpjes maken.

De merrie heeft eerder een veulen gehad, echter is deze na enkele weken overleden.
Het veulen was een redelijke kopie van de merrie qua lengte, kleur en aftekeningen.

Ik heb zelf de voorkeur voor een kwpn hengst, of nrps. Ik ben gek op veel wit of speciale kleurtjes, maar verbeteren van de merrie staat boven kleur uiteraard. Op dat gebied speelt kleur geen rol.

Hengsten die ik zelf interessant vind, maar geen idee van heb of deze iets kunnen toevoegen:

Opoque of zijn vader
Kyton of zijn vader(wordt wel diepvries dan denk ik?)

Verder out of the box:

Night or Day
of richting gelders met Odin of zijn vader?

Ik denk dat Odin best wel goed kan doen op deze merrie. Hij heeft wel alles wat zij niet heeft. Maar ook WFFS dus daar moet je wel eerst even op testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-23 00:55 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Olivi gaf hele speciale karakters dus daar kan best wel het ea vandaan komen.

Ik vind de merrie vrij strak op de rug/ lendenen tonen en het achterbeen vrij steil.

Ik moet denken aan Escamillo bloed voor wat meer souplesse mits ze een actief genoeg achterbeen heeft.
Alleen ja dat gaat het bergopwaartse bewegen niet echt toevoegen vrees ik.


Bij het NRPS denk ik aan de Trafalgar zonen. Voor fijne bewerkbare karakters, goed achterbeen en schakel vermogen.

Ik heb een heel leuk veulen dit jaar uit een springmerrie van Expectation PS. Niet duur en gewoon via VDL beschikbaar.
Veulen heeft mooie lange benen, souplesse en mooi front.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-23 23:07 



 
Profiel   

Update.. bedankt voor alle adviezen.. ik heb de merrie inmiddels verkocht als draagmerrie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-23 18:20 



 
Profiel   

Dat is een hele andere wending..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-23 09:57 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat is een hele andere wending..


zeker, echter denk ik dat ze het prima krijgt daar.. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-23 21:44 



 
Profiel   

Om eerlijk te zijn denk ik dat dit een verstandige keuze is. Fijn dat je dit nog kon regelen zo aan het einde van het seizoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-23 21:44 



 
Profiel   

meiden, jullie hebben allebei pb
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-23 21:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen