Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Groninger voor High Five US X Martel X Zichem?

 
Profiel   

OMG. De kwaliteit van een veulen hangt niet alleen af van de hengst he.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 21:58 



 
Profiel   

Juist omdat er enkel wordt gezegd "Gelderse", in plaats van een specifieke hengst voorstellen, komt het inderdaad over alsof er nu Gelders > Gronings wordt gezegd.

Want als het niet om het Groninger-zijn gaat, dan hoeft er niet gezegd te worden, "ga dan voor een Gelderse", maar gewoon, "ga niet voor Maximus" (of suggereer een andere Groninger die mogelijk beter past, of een Gelderse hengst die wel zou aansluiten). Dat komt al heel anders over. Ik snap ook niet helemaal waar de 1 + 1 = 2 vandaan wordt gehaald, dat haal ik nergens uit Muronia's berichten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 22:01 



 
Profiel   

Princequillo dat bedoel ik inderdaad en ik zie alleen Albert met een idee (naam) komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 22:04 



 
Profiel   

als je diepvries overwegen wilt kun je eens kijken naar meindert of maistro polo. ook 2 fijne hengsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 22:06 



 
Profiel   

princequillo schreef
Juist omdat er enkel wordt gezegd "Gelderse", in plaats van een specifieke hengst voorstellen, komt het inderdaad over alsof er nu Gelders > Gronings wordt gezegd.

Want als het niet om het Groninger-zijn gaat, dan hoeft er niet gezegd te worden, "ga dan voor een Gelderse", maar gewoon, "ga niet voor Maximus" (of suggereer een andere Groninger die mogelijk beter past, of een Gelderse hengst die wel zou aansluiten). Dat komt al heel anders over. Ik snap ook niet helemaal waar de 1 + 1 = 2 vandaan wordt gehaald, dat haal ik nergens uit Muronia's berichten?

Ik heb per PB wel gezegd welke hengst ik goed zou vinden passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 22:25 



 
Profiel   

Muronia schreef
Aimee schreef
Je bent niet overtuigd omdat je niet snapt hoe fokkerij werkt. Fokken is geen optelsom, het is niet 1 + 1 = 2

Ah, is dat het..ik vraag me al jaren af wat ik nou eigenlijk aan het doen ben, maar nu is het me duidelijk, dank voor de opheldering!

Maar even zonder gekheid, wat janderegelaa zegt over het type deel ik wel een beetje (daarom is het mijn type ook niet helemaal) maar als ts dat wel graag ziet (en vele anderen met haar trouwens)? Tuurlijk is een veulen geen kopie van pa of ma, maar als dit de richting is die ze uit wil dan hoeft dat absoluut niet raar uit te pakken, net zo min als met een gelderse. Denk ik.



Je tweede alinea vertelt precies wat je niet snapt aan fokkerij denk ik. :)

Ik vind dit topic echt geen reclame voor de fokkerij van Groningse paarden om eerlijk te zijn. En dat vind ik super jammer, want Groningers zijn heel fijne paarden waar er eigenlijk te weinig van zijn.

Maar dat fokkers hier de basisprincipes niet eens begrijpen van fokken en niet snappen dat de ouderdieren van het veulen niet door een soort oerknal ineens ontstonden en dat daar dus ook weer bloedlijnen achter zitten die van belang zijn voor je fokkerij..vind ik toch wel een soort jammer om te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 22:27 



 
Profiel   

Muronia schreef
Aimee schreef
Je bent niet overtuigd omdat je niet snapt hoe fokkerij werkt. Fokken is geen optelsom, het is niet 1 + 1 = 2

Ah, is dat het..ik vraag me al jaren af wat ik nou eigenlijk aan het doen ben, maar nu is het me duidelijk, dank voor de opheldering!

Maar even zonder gekheid, wat janderegelaa zegt over het type deel ik wel een beetje (daarom is het mijn type ook niet helemaal) maar als ts dat wel graag ziet (en vele anderen met haar trouwens)? Tuurlijk is een veulen geen kopie van pa of ma, maar als dit de richting is die ze uit wil dan hoeft dat absoluut niet raar uit te pakken, net zo min als met een gelderse. Denk ik.

Het punt is dat het genotype van Maximus door die Poolse invloed zo anders is dat het een gok is wat er uit komt. Overigens vind ik Maximus, zeker onder het zadel, op dit moment misschien wel de beste hengst bij het Groninger stamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 22:28 



 
Profiel   

Is een wat zwaarder type fokken de enige reden dat je bij Maximus uitkomt, TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 06:01 



 
Profiel   

Muronia schreef
Aimee schreef
Je bent niet overtuigd omdat je niet snapt hoe fokkerij werkt. Fokken is geen optelsom, het is niet 1 + 1 = 2

Ah, is dat het..ik vraag me al jaren af wat ik nou eigenlijk aan het doen ben, maar nu is het me duidelijk, dank voor de opheldering!

Maar even zonder gekheid, wat janderegelaa zegt over het type deel ik wel een beetje (daarom is het mijn type ook niet helemaal) maar als ts dat wel graag ziet (en vele anderen met haar trouwens)? Tuurlijk is een veulen geen kopie van pa of ma, maar als dit de richting is die ze uit wil dan hoeft dat absoluut niet raar uit te pakken, net zo min als met een gelderse. Denk ik.


Verdorie je hebt wel geluk dan, gezien je prachtige veulens fokt voor iemand die er geen verstand van heeft :j bofkont..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 07:13 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Je tweede alinea vertelt precies wat je niet snapt aan fokkerij denk ik. :)

Ik vind dit topic echt geen reclame voor de fokkerij van Groningse paarden om eerlijk te zijn. En dat vind ik super jammer, want Groningers zijn heel fijne paarden waar er eigenlijk te weinig van zijn.

Maar dat fokkers hier de basisprincipes niet eens begrijpen van fokken en niet snappen dat de ouderdieren van het veulen niet door een soort oerknal ineens ontstonden en dat daar dus ook weer bloedlijnen achter zitten die van belang zijn voor je fokkerij..vind ik toch wel een soort jammer om te lezen.


Dankjewel voor je aanvulling, dit is precies wat ik bedoelde +:)+

Mijn bericht was inderdaad wat kort door de bocht. Ik had wat getypt, maar moest wat anders doen en nou ja… toen werd het alleen die ene zin. Fijn dat het wel begrepen is :)

Ik heb inderdaad geen naam genoemd. Ik sloot me meer aan bij het pleidooi van Jan om dan voor een Gelderse te gaan in plaats van een Groninger, dan dat ik een specifieke Gelderse hengst in gedachten had. Ik ben ervan overtuigd dat Jan goede suggesties heeft gedaan via pb :j

Overigens heeft mijn vriend leren rijden op een Groninger dekhengst. Hij had nog nooit op een paard gezeten, maar het was opstappen, wegrijden en lol hebben. Dus van mij uit niets dan lof voor Groningers. Maar dat wil niet zeggen dat TS het beoogde veulen krijgt door te dekken met een Groninger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 08:13 



 
Profiel   

AvHdG schreef
Verdorie je hebt wel geluk dan, gezien je prachtige veulens fokt voor iemand die er geen verstand van heeft :j bofkont..

Uit een Groninger merrie, niet uit een ranke kwpn'er met veel volbloed.

Niks ten nadele van Muronia, overigens. Haar veulens zijn geweldig <3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 09:15 



 
Profiel   

corinadrenth schreef
Vader van deze hieronder is een Groninger.
Moeder is hannoveraans.




[ [url=m/x9QdcX.jpg]Afbeelding[/url] ]


wat vind je precies dat ze van de groninger heeft meegekregen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 09:16 



 
Profiel   

Ze is stuk forser dan haar moeder en makkelijk meewerkend karakter. Foto is van 2 jaar terug inmiddels ze weer verder verbreed

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 09:26 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
princequillo schreef
Juist omdat er enkel wordt gezegd "Gelderse", in plaats van een specifieke hengst voorstellen, komt het inderdaad over alsof er nu Gelders > Gronings wordt gezegd.

Want als het niet om het Groninger-zijn gaat, dan hoeft er niet gezegd te worden, "ga dan voor een Gelderse", maar gewoon, "ga niet voor Maximus" (of suggereer een andere Groninger die mogelijk beter past, of een Gelderse hengst die wel zou aansluiten). Dat komt al heel anders over. Ik snap ook niet helemaal waar de 1 + 1 = 2 vandaan wordt gehaald, dat haal ik nergens uit Muronia's berichten?

Ik heb per PB wel gezegd welke hengst ik goed zou vinden passen.

In dat geval gaat het niet voor jou op natuurlijk. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 11:33 



 
Profiel   

Qua Gelderse hengst zou ik Odin kiezen. Misschien Edmundo (zijn vader) om de kootlengte niet nog langer te laten worden. Wij hebben zelf een High Five en die is opvallend lang gekoot, maar daardoor ook wat weker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 15:45 



 
Profiel   

Albert schreef
Qua Gelderse hengst zou ik Odin kiezen. Misschien Edmundo (zijn vader) om de kootlengte niet nog langer te laten worden. Wij hebben zelf een High Five en die is opvallend lang gekoot, maar daardoor ook wat weker.

Dat was ook mijn advies per PB. Odin dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 16:09 



 
Profiel   

Die draagt wffs daar moet je niet mee willen fokken

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 18:17 



 
Profiel   

Ts, als je Gelders niets vindt, heb je al eens gekeken naar een Freiberger hengst? Die zijn al eeuwen gefokt op karakter en hardheid, kunnen over het algemeen leuk bewegen, en hebben ook dat zwaarlijvige dat de gronningers ook hebben. Daarnaast ben ik persoonlijk enigszins meer gecharmeerd van de keuringen binnen dat ras. Betreft zeer strenge selecties van veulen af aan, ook van de merries.

Edit: Odin vind ik geweldig. Dé instelling. Wel je merrie laten testen op wffs, maar als het gaat om een eenmalig veulen voor eigen gebruik, zie ik het probleem niet. Liever een drager veulen die correct in elkaar zit, dan een geen-drager welke blessuregevoelig is gefokt.


Laatst bijgewerkt door denisesilver op 19-04-23 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 18:29 



 
Profiel   

TS heeft zich daar niet over uitgesproken volgens mij? Of heb ik nu iets gemist?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 18:30 



 
Profiel   

Avalanche schreef
TS heeft zich daar niet over uitgesproken volgens mij? Of heb ik nu iets gemist?


TS lijkt afgehaakt.
En ik las stilletjes mee. Heb totaaaaaal geen verstand van fok maar vind het geweldig met hoeveel passie en bevlogenheid en kennis er hier bokkers over vertellen. Vandaar dat ik dus wat meelees terwijl ik er een soort van niks van begrijp en er toch enorm van geniet hahahahaha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 18:45 



 
Profiel   

Avalanche schreef
TS heeft zich daar niet over uitgesproken volgens mij? Of heb ik nu iets gemist?

Nee, klopt. Ik had nog niet alles bijgelezen, maar dat ras kwam opeens in me op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 18:49 



 
Profiel   

Ik snap die gedachte idd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 18:59 



 
Profiel   

Wat leuk dat je een Groninger hengst overweegt! Qua bloedlijnen zou ik wel goed kijken wat aan kan sluiten bij je merrie.
Ik heb zelf een Orbaldo II ruin uit een merrie v. Heineke x Farao x Ahoy. Heel fijn bewegen en een top karakter, ik kan met hem lezen en schrijven. Het was wel iets een gok wat voor een type eruit zou komen: er hadden wat sjiekere Gelderse/tuigpaard genen kunnen klikken, maar het werden de zwaardere Groninger genen die elkaar vonden. Daar ben ik super blij mee want ik heb een paard dat een 8 scoort op het Groninger type en daarnaast heel fijn beweegt.
Helaas kan ik niet verder fokken, maar ik heb een heerlijk paard en we hebben veel lol in het dressuren wat we doen.

Ik zou als ik jou was echt goed kijken naar bloedlijnen. Wat sluit aan op jouw merrie, wat zijn je eisen voor het veulen. Van Maximus v Vredenheim zijn nog geen oudere nakomelingen, dus het is afwachten hoe die het in het werk gaan doen. De veulens zijn tot nu toe volgens mij wel allemaal heel lief en mak qua karakter.
Een knappe Gelderse hengst zou ik zeker niet uitsluiten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 19:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen