Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Groninger voor High Five US X Martel X Zichem?

 
Profiel   

Dat zeg ik ook niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 19:58 



 
Profiel   

Maximus heeft een bemerking. Hij is daarmee goedgekeurd, maar dat zou mij toch behoorlijk doen twijfelen om daarmee te fokken.

De jonge hengst Rio spreekt ook wel aan. Heb je al hengsten in het echt bekeken? Dat zou ik je wel aanraden. Geeft je meteen een indruk hoe ze zijn in de omgang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 20:32 



 
Profiel   

Klopt. Dat heeft hij. Maar daarmee worden kwpners ook gewoon mee goedgekeurd. Ik verwacht in juni een veulen. En heb mijn andere merrie net mee geinsemineerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 21:20 



 
Profiel   

Ik krabde toch even achter mijn oren toen ik jouw fokplannen bekeek. Mijn mening is natuurlijk maar een mening, maar ik ga je ze toch geven. Je vroeg er immers naar.

Je merrie is al onlogisch gefokt:
Een echte dressuurhengst (met jazz en weltmeyer in, die over geen balk konden)
X een echte springvolbloed
X oud springbloed

Dit vind ik al je oude springbloed kapotfokken.

Daar ga je nu een groninger op zetten. Weer iets totaal anders.
Win je de loterij, dan krijg je het beste van al die werelden en jouw droompaard.

Helaas is de kans dat je de loterij niet wint groter.
Ik kan er best inkomen dat mensen gaan voor een kruising omwille van de hardheid, maar dan moet je mijns inziens gaan voor rassen die dicht op elkaar aansluiten.

Ik heb het filmpje van de hengst bekeken. De stap die ik daar zag, vind ik ondermaats. De draf was compleet met de staart er op. Mij hebben ze altijd verteld dat dit op spanning in de rug wijst. Dat een paard in relatieve rust een goede draf moet tonen. Het enige wat mij beviel is dat hij zich zo vlot liet terugpakken nadat hij uit de bol ging. Pluspunt voor karakter.
Het filmpje is natuurlijk maar een korte impressie. Misschien zou hij mij irl meer bekoren.
...
Ik heb even verder gezocht. Als het om "Maximus van Vredenheim" gaat uit dit filmpje dan kan ik je al beter begrijpen.
https://www.youtube.com/watch?v=_HVUeaL0IeE
Hier toont de hengst zich vele malen beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 19:22 



 
Profiel   

koend jammer dat jij zo denkt over deze kruising

ik kruis al jaren hannoveraans met gronings. en ben er ontzettend trots op. je krijgt ontzettende nuchtere werkwillige dieren. met een fijne beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 20:07 



 
Profiel   

Als ik de moederlijn van deze merrie bekijk zou ik niet voor een Groninger gaan maar voor een Gelderse. Niets ten nadele van de Groningers hoor maar deze (best mooie) merrie is al een beetje een samenstelling van van alles. Dan kun je beter versterken wat er al in zit en met het fokdoel van TS voor ogen zou dat voor mij een Gelderse zijn. Met een Groninger weet je gewoon echt niet wat je er uit krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 20:33 



 
Profiel   

nou, gelderse kunnen ook aardig pittig zijn hoor tegenwoordig.

en met een groninger weet je niet wat je krijgt? ---> robuuste werkwillige paarden met een top karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 20:41 



 
Profiel   

corinadrenth schreef
nou, gelderse kunnen ook aardig pittig zijn hoor tegenwoordig.

en met een groninger weet je niet wat je krijgt? ---> robuuste werkwillige paarden met een top karakter.

Ik zeg niet dat je niet weet wat je krijgt met een Groninger, ik zeg dat je niet weet wat je krijgt uit die merrie gecombineerd met een Groninger. En dat ligt niet aan de Groninger maar aan de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 20:44 



 
Profiel   

ik snap nu wat je bedoeld. maar dat zelfde geld ook ervoor als je er een gelderse erop zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 21:11 



 
Profiel   

corinadrenth schreef
ik snap nu wat je bedoeld. maar dat zelfde geld ook ervoor als je er een gelderse erop zet.


Nee, dat geldt niet voor een Gelderse. De merrie komt namelijk uit een Gelderse merrielijn. De grootmoeder is Gelders. Met een Gelderse hengst fok je daar dus op terug en kun je reeds aanwezige eigenschappen versterken. In plaats van dat je nog meer gaat strooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 21:39 



 
Profiel   

Aimee schreef
corinadrenth schreef
ik snap nu wat je bedoeld. maar dat zelfde geld ook ervoor als je er een gelderse erop zet.


Nee, dat geldt niet voor een Gelderse. De merrie komt namelijk uit een Gelderse merrielijn. De grootmoeder is Gelders. Met een Gelderse hengst fok je daar dus op terug en kun je reeds aanwezige eigenschappen versterken. In plaats van dat je nog meer gaat strooien.

Juist. Plus dat er bij High Five ook wel wat Gelders bloed te vinden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 22:26 



 
Profiel   

In Maximus zit ook uitstekend oud kwpn-bloed met Gerlinus-Legaat-Loek als je intentie terugfokken naar een zwaarder type is. Ik zie niet wat een gelderse daar beter in zou moeten doen. Gerlinus staat erom bekend nakomelingen te geven met een goede springtechniek en instelling overigens. Ik proef hier ook een beetje Groningers zijn niet-wat en ik denk niet dat die vlieger (tegenwoordig) opgaat. Ik ervaar zelf hoeveel vraag er naar Groningers is en dat is niet weinig.

Dit staat er overigens los van of je met een merrie met ongelijke voeten moet willen fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 22:41 



 
Profiel   

Aimee schreef
corinadrenth schreef
ik snap nu wat je bedoeld. maar dat zelfde geld ook ervoor als je er een gelderse erop zet.


Nee, dat geldt niet voor een Gelderse. De merrie komt namelijk uit een Gelderse merrielijn. De grootmoeder is Gelders. Met een Gelderse hengst fok je daar dus op terug en kun je reeds aanwezige eigenschappen versterken. In plaats van dat je nog meer gaat strooien.


Precies dit ts!
Fokken is weliswaar gokken, maar in dit geval kun je de (toch al erg veriabele uitslag gezien de merrielijn) enigsinds beperken door terug te gaan richting Gelders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 23:42 



 
Profiel   

Muronia schreef
In Maximus zit ook uitstekend oud kwpn-bloed met Gerlinus-Legaat-Loek als je intentie terugfokken naar een zwaarder type is. Ik zie niet wat een gelderse daar beter in zou moeten doen. Gerlinus staat erom bekend nakomelingen te geven met een goede springtechniek en instelling overigens. Ik proef hier ook een beetje Groningers zijn niet-wat en ik denk niet dat die vlieger (tegenwoordig) opgaat. Ik ervaar zelf hoeveel vraag er naar Groningers is en dat is niet weinig.

Dit staat er overigens los van of je met een merrie met ongelijke voeten moet willen fokken.

Dat klopt wel maar die zware Poolse Oldenburger (Slask) drukt wel heel erg zijn stempel op hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 23:50 



 
Profiel   

Volgns mij wordt er hier nergens afgegeven op het Groninger ras, sterker nog, ik zou het enkel aanmoedigen om met dit ras te fokken. Echter, als je het 'goed' wilt doen en op kwaliteit wil fokken, dan is het handig om te kijken wat het beste past. Zoals Jan en Aimee aangeven. Dat heeft niks te maken met 'het Groninger ras is niet wat', maar met slim fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 12:03 



 
Profiel   

Earth schreef
Volgns mij wordt er hier nergens afgegeven op het Groninger ras, sterker nog, ik zou het enkel aanmoedigen om met dit ras te fokken. Echter, als je het 'goed' wilt doen en op kwaliteit wil fokken, dan is het handig om te kijken wat het beste past. Zoals Jan en Aimee aangeven. Dat heeft niks te maken met 'het Groninger ras is niet wat', maar met slim fokken.

Exact.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 12:40 



 
Profiel   

En wat sluit er in de bloedlijn van een Maximus minder goed aan dan in de bloedlijn van een gelderse hengst als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 12:51 



 
Profiel   

Ik kan je aanraden ook Oscar te gaan bekijken. Dat sluit qua fokkerij ook goed aan.


Laatst bijgewerkt door Albert op 18-04-23 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 13:02 



 
Profiel   

Muronia schreef
En wat sluit er in de bloedlijn van een Maximus minder goed aan dan in de bloedlijn van een gelderse hengst als ik vragen mag?

Zijn model. Wat niet wil zeggen dat ik hem niet mooi vind maar het is zo afwijkend door de Poolse Oldenburger dat je jezelf moet afvragen of je met een kruising als deze het heterosis effect wel krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 13:03 



 
Profiel   

Muronia schreef
En wat sluit er in de bloedlijn van een Maximus minder goed aan dan in de bloedlijn van een gelderse hengst als ik vragen mag?


Ik denk dat Jan en Aimee het niet duidelijker kunnen verwoorden dan ze gedaan hebben. Met een Gelderse sluit je op verschillende punten in de voorgeschiedenis van de bloedlijnen veel beter aan dan met een Groninger.

Waar zie jij die aansluiting met Maximus vraag ik me af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 13:16 



 
Profiel   

Ik zeg niet dat ik die zie, ik vraag mij alleen af wat een gelderse (en dan wordt er geen naam genoemd, dus blijkbaar iedere willekeurige gelderse) beter doet aansluiten. Kijk, Maximus is mijn smaak niet. Dat is persoonlijk. Zijn vader Macho Polo was dat wel. Maar het gaat niet om mijn smaak, maar wat de TS graag wil en ik ben nog steeds niet overtuigd waarom een gelderse meer kansen biedt om dat doel (ongecompliceerd en zwaarder model) dan Maximus, die zij voor ogen heeft. Ik zal wel een vervelend portret zijn, excuus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 13:25 



 
Profiel   

Je bent niet overtuigd omdat je niet snapt hoe fokkerij werkt. Fokken is geen optelsom, het is niet 1 + 1 = 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 13:28 



 
Profiel   

Ik zou ook veel eerder voor Oscar bloed gaan. Dat sluit veel beter aan op de lijnen. Maar ik ben sowieso geen Groninger fan moet ik eerlijk bekennen. Maar ik ben het wel eens met Jan en Elisa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 13:32 



 
Profiel   

Aimee schreef
Je bent niet overtuigd omdat je niet snapt hoe fokkerij werkt. Fokken is geen optelsom, het is niet 1 + 1 = 2

Ah, is dat het..ik vraag me al jaren af wat ik nou eigenlijk aan het doen ben, maar nu is het me duidelijk, dank voor de opheldering!

Maar even zonder gekheid, wat janderegelaa zegt over het type deel ik wel een beetje (daarom is het mijn type ook niet helemaal) maar als ts dat wel graag ziet (en vele anderen met haar trouwens)? Tuurlijk is een veulen geen kopie van pa of ma, maar als dit de richting is die ze uit wil dan hoeft dat absoluut niet raar uit te pakken, net zo min als met een gelderse. Denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 21:52 



 
Profiel   

en toch fokt maximus kampioenen op de keuring. dus dat zegt toch ook wel wat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 21:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen