Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Groninger voor High Five US X Martel X Zichem?

 
Profiel   

Hey allemaal,

Ik wil dit seizoen voor het eerst een veulen gaan fokken.
Ik heb zelf in gedachten de groninger hengst Maximus van Vredenheim.
Mijn eigen merrie is heel vriendelijk en mensgericht maar ook heel scherp. Omdat ik het veulen graag zelf zou willen houden ben ik naar wat nuchterdere paarden aan het kijken en kwam ik de groningers tegen. Dat sterke, robuuste van ze vind ik ook super mooi.
Ik zou graag jullie mening hierover horen.
Ik hoef niet te shinen in de wedstrijdring maar vind het wel leuk om thuis, lekker in de bak, aan de slag te gaan.

Horsetelex link:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /ligularia


[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 23:33 



 
Profiel   

Ik kan niks anders zeggen dan doen! Je krijgt er fantastische paarden uit, uit zulke mooie kruisingen. Mijn merrie verwacht in juni een maximus veulen.
En de merrie die laatst bevallen is gaat zo meteen onder Maximus

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 00:13 



 
Profiel   

Ik ben ook wel enthousiast over je idee en Maximus is wel een sport-type, dus daar zou je ook prima de ring mee in kunnen mocht je dat toch nog willen. Ik heb zelf met zijn vader Macho Polo gefokt en ben ook erg tevreden met de nakomelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 00:25 



 
Profiel   

Ik denk dat hij mooi gaat passen, als de lengte van jou merrie haar hals en de lengte van zijn rug een een beetje mooi samen komen krijg je een prachtig allround paard er uit. 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:00 



 
Profiel   

Ik zou het niet doen...

Waarom? Omdat je merrie erg steil gekoot is en Maximus ook.

Als je graag voor een Groninger gaat, let er dan op dat deze een correcte achterbeenstand heeft.

Zelf zou ik eerder voor Gelders gaan, krijg je net iets meer kwaliteit qua beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou het niet doen...

Waarom? Omdat je merrie erg steil gekoot is en Maximus ook.

Als je graag voor een Groninger gaat, let er dan op dat deze een correcte achterbeenstand heeft.

Zelf zou ik eerder voor Gelders gaan, krijg je net iets meer kwaliteit qua beweging.


Eens! Ondanks dat ik een ggk Groninger hengst in het Z heb gereden en vele mooie kruisingen, zou ik ook voor een ietwat luxer type kiezen. Je merrie is steil gekoot en ik vind haar boeg wat zwaar/laag en de schouder ook niet heel ruim zo op stand. Daarnaast oogt ze best wat royaal. Met het korte voorbeen van een Groninger en ook een zware lage boeg, zou ik bang zijn dat je een vrij zwaar paard terug fokt. Ik zou toch ook kijken naar Gelders met fijn karakter, maar die wel verbeterd op de bouw van de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 10:38 



 
Profiel   

Ik heb mijn hannoveraanse merrie 4 jaar terug gedekt met een groninger, iedereen zei nee dat moet je niet doen krijg je geen mooi paard.
nou 4 jaar later zegt iedereen goh wat een mooi paard, wat is de afstamming.. nou zus en zo..

ik kan echt adviseren om maximus te gebruiken, zijn veulens scoren ontzettend goed op de keuring

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 10:47 



 
Profiel   

Als je van een zwaar type houdt hoeft een zwaar type niet negatief te zijn he? Steil gekoot is wel een dingetje. Ik heb voor mijn eigen merrie voor dit seizoen de IHW hengst Leffe uitgekozen. Zou die qua type ook niet iets voor jouw merrie zijn?
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 10:48 



 
Profiel   

Die is wel nog steiler dan de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:07 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou het niet doen...

Waarom? Omdat je merrie erg steil gekoot is en Maximus ook.

Als je graag voor een Groninger gaat, let er dan op dat deze een correcte achterbeenstand heeft.

Zelf zou ik eerder voor Gelders gaan, krijg je net iets meer kwaliteit qua beweging.


Ben het hier ook mee eens.

Een wat klassiekere Duitse hengst kan ook. Estobar bijvoorbeeld of Cadeau Noir.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 12:03 



 
Profiel   

Ik vind Gelders en Gronings echter wel heel anders qua type op het moment, dus zelf zou ik, als ik graag naar een Groninger kijk, niet zo snel dat uitstapje maken om een soortgelijk veulen te fokken.

Er zijn zeker wel meer opties mbt zware warmbloedhengsten, dus wellicht kun je je daar ook nog verder in verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 12:18 



 
Profiel   

Jammer dat de Groningers hier zo worden afgekraakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 12:25 



 
Profiel   

Doe waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Want zoveel mensen, zoveel meningen. De Groningers (maar ook Geldersen) zijn vaak wat steiler gekoot. Maar als het je echt om het nuchtere karakter te doen is en je een goed gevoel hebt bij Maximus dan zou ik het gewoon doen. Vooral als het gaat om een veulen voor jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:01 



 
Profiel   

https://youtu.be/8_8mD4a5l70

Beweging Maximus van vredenheim

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:02 



 
Profiel   

Maximus word op moment in het M uitgebracht, en klaargestoomd voor het Z.
Beweging heeft hij met gemak mee.
Hij is cool en nuchter.
Tegenover gesteld van een doorsnee kwpn hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:03 



 
Profiel   

corinadrenth schreef
Jammer dat de Groningers hier zo worden afgekraakt.


Ze worden niet afgekraakt, maar de betreffende hengst op deze merrie gaat niet verbeteren. Ik heb jaren Groningers gereden in de sport en ken de voor en nadelen. Over karakter niets meer dan lof, maar je moet wel realistisch en goed nadenken over wat je als fokproduct wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:07 



 
Profiel   

Zeiden ze destijds ook met mijn hengstenkeuze. En nou is iedereen vol lof over die nakomeling.

Misschien moeten jullie eens naar nakomelingen kijken.


Padoertje schreef
corinadrenth schreef
Jammer dat de Groningers hier zo worden afgekraakt.


Ze worden niet afgekraakt, maar de betreffende hengst op deze merrie gaat niet verbeteren. Ik heb jaren Groningers gereden in de sport en ken de voor en nadelen. Over karakter niets meer dan lof, maar je moet wel realistisch en goed nadenken over wat je als fokproduct wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:10 



 
Profiel   

Juist, maar waarom dan niet een andere Groninger hengst voorstellen waarbij je wel verwacht dat deze mooi aansluit, in plaats van enkel andere rassen/types voor te stellen? Ik denk dat daar de gedachte vandaan komt. Ook opmerkingen zoals dat men dan wellicht een zwaar gebouwd veulen krijgt draagt daar aan mee. Misschien is dat wel wat TS voor ogen heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:10 



 
Profiel   

Dat is precies wat ik deed dacht ik.. een andere Groninger voorstellen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:21 



 
Profiel   

Wat ik hier mis is dat je niet alleen naar de hengst zelf moet kijken, maar vooral ook naar zijn ouders/ de lijn ervoor EN als het kan de nafok. Zit de steile koot er echt ingebakken ( zowel de lijn ervoor als in de nafok) dan is het wat steil gekoot zijn van deze hengst van groter belang dan wanneer zowel in de lijnen ervoor, als in de nafok het wat steil gekoot zijn wel mee valt.

Als er nakomelingen zijn zou ik die vooral bekijken en van daar uit proberen in te schatten, op het beeld wat die veulens geven, of deze hengst zou passen bij de sterke en minder sterke punten van de merrie.

Waarbij het wat mij betreft er om gaat dat je de sterke punten van je merrie probeert te verankeren, nog meer vast te leggen en tegelijkertijd niet in te boeten en mogelijk zelfs verbeteren op de mindere punten.

En dan nog is fokken ondanks alle kennis etc etc toch nog steeds een beetje gokken ( en heb je in de praktijk er vaak toch meer last van als het karakter niet past, dan van een exterieurmatig minpunt/ onder voorbehoud dat het exterieurmatige minpunt niet zo erg is dat het de functionaliteit ernstig beperkt natuurlijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:36 



 
Profiel   

Muronia schreef
Dat is precies wat ik deed dacht ik.. een andere Groninger voorstellen :)

Weet ik, ik had het ook zeker niet op jou bedoeld :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:44 



 
Profiel   

Het is ook belangrijk om naar de merrie te kijken, achter de merrie zit volbloed. De kans dat de merrie dan uniform gaat fokken is niet zo groot.

Dat houdt in dat het belangrijk is om een bewezen hengst te kiezen die stempelt qua nafok wil het fokken wat minder gokken worden.

Of terugfokken op het Gelderse bloed wat zowel in de moederlijn als achter Negro zit voor meer gelijke genen die aansluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:47 



 
Profiel   

Dat dus: De lijnen van beide dieren bestuderen, waar mogelijk de nafok en dan kijken of het lijkt te passen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:51 



 
Profiel   

Ik gebruik zelf altijd graag jonge hengsten, waarbij je dan nog niets over nakomelingen kunt zeggen, maar ik kijk wel altijd naar de voorouders daarin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:53 



 
Profiel   

Muronia schreef
Ik gebruik zelf altijd graag jonge hengsten, waarbij je dan nog niets over nakomelingen kunt zeggen, maar ik kijk wel altijd naar de voorouders daarin.

Dit deel ik. Ik vind het ook leuker om jonge hengsten te gebruiken. Fokken is ook lef hebben.
Kijken waarin je de merrie wilt verbeteren maar ook wat je vast wilt gaan leggen voor het nageslacht. En uiteraard een eigen fokdoel.

En daarin dan de best passende hengst zoeken.
Ik vind Groningers prachtig, dus ook van mij is het zeker geen afkraken. Maar het moet wel een hengst zijn die past bij de merrie, en dat zie ik zo niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen