Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Special D x Sandro Hit

 
Profiel   

Hi!

Voor mijn 13-jarige Special D x Sandro Hit merrie ben ik op zoek naar een passende hengst. De hengstenkeuze is reuze, dus ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en advies.

Qua fokdoel hink ik nog op twee gedachten: enerzijds zou ik het veulen graag zelf willen houden en daarmee de focus leggen op het fokken van een fijn, nuchter en allround paard. Anderzijds is de kans groot dat het veulen voor de verkoop is, waarmee een keuze voor een commerciƫle hengst meer voor de hand ligt (als de moederlijn uberhaupt interessant genoeg is). Adviezen voor beide fokdoelen of een hengst die het bovenstaande combineert zijn meer dan welkom. Naast dressuurhengsten sta ik zeker ook open voor een fijne Gelderse hengst. In 2020 gaf ze bij de vorige eigenaresse een chique hengstveulen van For Ferrero.

https://www.horsetelex.com/horses/pedigree/1569050/fenna
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-472861

Wat ik zoek in een hengst:
- Met stipt op een: geeft een fijn, nuchter en bewerkbaar karakter door
- Hengst mag groter zijn/fokken - merrie is zelf 1.65
- Sterk achterbeen en souplesse - merrie is wat op de voorhand, wat strak in de lendenen en mist kracht
- Goede galop

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 16:02 



 
Profiel   

Ow leuk, een echte Special D om te zien.

Hoe is haar fundament?

En heeft ze wel een goed buigend achterbeen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 16:37 



 
Profiel   

Fundament is redelijk correct, hoeven voor zijn iets steil evenals het achterbeen. Buiging hiervan kan zeker beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:21 



 
Profiel   

De zus van mijn merrie is ook van
Special d.
Die heeft ook toevallig een veulen van for ferrero gehad.

Dus om die nog een keer te kiezen zou goed passen.

Of misschien eventueel toto jr.
Die geeft souplesse en een buigend achterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 22:39 



 
Profiel   

Leuk paard! Ik lees eventjes mee. Ik twijfel om mijn Special D x Democraat merrie te laten dekken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 23:13 



 
Profiel   

Ja het steile achterbeen viel mij al op, jammer dat ze niet het achterbeen van Special D meegekregen heeft.

Hoe is de nakomeling van FF geworden? Want dat is niet direct een hengst waar ik aan denk als iemand kracht en de galop en de maat wil verbeteren.

Toto fokt geen maat en kan ze ook wat strak geven op de lendenen, kan absoluut een goed achterbeen en kracht geven.

Ik zat te denken aan Desperado maar die fokt wisselend qua maat en heeft wel echt merries nodig met een goed achterbeen. Kan wel een goed karakter, meer souplesse geven en de galop verbeteren.

Bij souplesse denk ik aan Escamillo bloed, maar daar is het achterbeen vaak weer wat minder.

Out of the box denk ik aan Trademark, grote hengst met Spielberg er achter..kan goed schakelen, goed achterbeen en goed galloperen. Nadeel is weer dat er nog niet veel nafok van is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:32 



 
Profiel   

Dank voor jouw uitgebreide reactie Elisa2! Ik heb helaas geen zicht op hoe dit veulen zich verder heeft ontwikkeld, maar begrijp de twijfels t.a.v. de keuze voor For Ferrero.

Desperado (evenals Glamourdale) zijn ook al vaker voorbijgekomen als mogelijk interessante hengsten.

Zou Extreme US het overwegen waard zijn? Of zal hij onvoldoende kunnen bijdragen aan het verbeteren van het achterbeen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 16:28 



 
Profiel   

Extreme is een prima hengst met veel souplesse. Het achterbeen zal hij niet heel erg verbeteren maar voor de rest kan hij wel mooi passen.

Het is natuurlijk nog wel de vraag hoe en wat hij gaat doorfokken.

Graag gedaan :-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen