Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

hengstenkeuze voor merrie v. Tuschinski

 
Profiel   

Hoi mede bokkers!

Graag zou ik jullie advies / kijk op welke hengsten er bij een merrie passen.
de merrie haar vader is Tuschinski, haar vader van moeder is Belisar.
De merrie heeft eerder ooit een veulen gehad, echter is dit jaren terug en overwegen wij nu om eventueel met haar te fokken.
merrie heeft PSG / Inter 1 gelopen.
De merrie heeft een gezonken rug, deze willen we ook verbeteren, verder is ze zelf sensibel genoeg en zoeken we een hengst die juist heel nuchter is. de merrie zelf is vrij fors gebouwd en is 1.70m de grote en het iets massieve willen we het liefst behouden, dit omdat ik zelf vrij lang ben en mijn vriend in de toekomst ook met het veulen gaat rijden ( hierdoor geen dames paard het liefst ). het veulen willen we zelf houden voor de sport ( dressuur ).
Het liefst willen wij dat het veulen ook boven de 1.70m wordt hierdoor ook het liefst een hengst die maat doorgeeft.

foto's volgen later, zit op mijn werk pc.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 07:59 



 
Profiel   

Heb je een linkje naar Horsetelex?

Van welke hengst heeft ze een veulen gehad?

Hoe zijn de gangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 08:07 



 
Profiel   

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 6/chanorka

https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-408252

ze heeft een veulen gehad van de hengst Chippendale.

haar gangen zijn goed en ze kan goed verzamelen en dragen, wel is uit haar ibop de galop minder dan de draf en stap ( 7.5 stap, 7,5 draf en 7 voor galop ). hier is dus zeker wat in te winnen kwa gangen maar is wel weer redelijk mooi verdeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 08:21 



 
Profiel   

zelf zit ik te denken aan een Kjento bijvoorbeeld

Graag wil ik een veulen met wat iets wat langere benen dan de merrie.

ben benieuwd wat jullie adviseren of jullie van de genoemde hengst vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 11:14 



 
Profiel   

Ik denk niet dat Negro bloed langere benen gaat geven, maar imo is dat ook niet zo belangrijk.

Gebaseerd op het papier en het genetisch profiel zit er genoeg massa in de moederlijn en fokt ze ook vergrotend.

Aandachtspunten vanuit het genetische profiel zijn de bokbenigheid, lage verzenen en de galop.

Ik wacht de foto's nog even af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 12:41 



 
Profiel   

Helaas nog geen stand foto van haar. Maar wel een screenshot tijdens longeren dat jullie een idee kunnen krijgen hoe ze is.[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-23 10:49 



 
Profiel   

ik zou denken aan Lowlands, volgens mij heeft hij veel maat, en heel braaf

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-23 12:56 



 
Profiel   

Grappig, ik heb zelf ook een Tuschinski merrie met een wat minder mooie bovenlijn / rug en wat bokbenig. Ook bij haar zoek ik elk jaar een hengst met maat en formaat. Ik heb haar al een aantal jaren, ik vond zelf het Hermes en Livius veulen heel fijn. De MBH Santiano heb ik het beste kunnen verkopen, maar was naar mijn mening wat te bloederig.
Voor dit jaar is ze drachtig van Mauro Turfhorst, en ik ben heel benieuwd hoe die combinatie gaat zijn. Voor mijn gevoel moet het heel goed passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-23 13:19 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
ik zou denken aan Lowlands, volgens mij heeft hij veel maat, en heel braaf

Zelf vraag ik mij af of de neerwaartse romprichting van Lowlands met de neerwaartse en zwaar gebeende van de merrie niet te veel wordt dan. Graag zou ik ook haar galop zeker verbeteren en volgens mij is Lowlands niet heel sterk in zijn galop als ik het goed heb?

* sorry kan er ook helemaal naast zitten hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-23 13:36 



 
Profiel   

carola schreef
Grappig, ik heb zelf ook een Tuschinski merrie met een wat minder mooie bovenlijn / rug en wat bokbenig. Ook bij haar zoek ik elk jaar een hengst met maat en formaat. Ik heb haar al een aantal jaren, ik vond zelf het Hermes en Livius veulen heel fijn. De MBH Santiano heb ik het beste kunnen verkopen, maar was naar mijn mening wat te bloederig.
Voor dit jaar is ze drachtig van Mauro Turfhorst, en ik ben heel benieuwd hoe die combinatie gaat zijn. Voor mijn gevoel moet het heel goed passen.


Hi wat leuk! Voor mij valt Hermes al af, dit omdat de merrie echt geen makkelijke is geweest en nog steeds gek om de hoek kan komen, denk ik niet dat een Hermes daar echt rust in gaat brengen.
Zelf vind ik Miami Turfhorst een hele gave hengst, maar deze is ook bokbenig ......

ik ga is kijken bij mauro Turfhorst

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-23 13:40 



 
Profiel   

Mauro Turfhorst is kwa kwpn database ook een verbetering op de merrie maar ook zo Henkie. Heeft iemand ervaring of meer kennis over 1 van deze hengsten ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 15:21 



 
Profiel   

Ik heb verschillende afstammelingen gereden van Tuschinski en belisar.
Allemaal wat sensibele paarden.

En denk dat Glamourdale wel zou kunnen passen, hij heeft juist merries nodig die sensibele zijn.
En hij geeft een goede galop mee.
Heb er zelf ook 2 gefokt en heb er nu ondertussen 6 zadelmak gemaakt en merk zeker het verschil met welke moeder hij is gekruist.

Eventueel misschien om de bovenlijn te verbeteren Extreme us. (weet nog niet hoe hij fokt maar hij heeft een goede bovenlijn)

Just wimphof fokt brave paarden. Met 3 prima gangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 16:42 



 
Profiel   

splenius schreef
Ik heb verschillende afstammelingen gereden van Tuschinski en belisar.
Allemaal wat sensibele paarden.

En denk dat Glamourdale wel zou kunnen passen, hij heeft juist merries nodig die sensibele zijn.
En hij geeft een goede galop mee.
Heb er zelf ook 2 gefokt en heb er nu ondertussen 6 zadelmak gemaakt en merk zeker het verschil met welke moeder hij is gekruist.

Eventueel misschien om de bovenlijn te verbeteren Extreme us. (weet nog niet hoe hij fokt maar hij heeft een goede bovenlijn)

Just wimphof fokt brave paarden. Met 3 prima gangen.


Glamourdale en Just wimphof hebben allebij een weke rug volgens de database van de kwpn en dat met de merrie haar rug is dat denk ik niet echt lekker.

Extreme US heeft net als de merrie Krack C in de lijn zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 17:09 



 
Profiel   

Ja je kan op het database kijken.
Maar als ik kijk naar de paarden van Glamourdale heb ik er nog weinig gezien dat die week zijn.
En Just wimphof vond ik de hengsten die nu goed zijn gekeurd van hem niet echt week.

En 2 x Krack c in een lijn maakt ook niet echt uit.

Glock's TAMINIAU (is op de database niet week)
die geeft wel meer luxe aan je merrie en langere benen.
En prima karakter

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 17:57 



 
Profiel   

Glamourdale geeft echt geen weke rug en kan zeker de galop verbeteren en massa toevoegen, merrie moet wel genoeg buiging in de gewrichten hebben. Ik vind dat helemaal geen verkeerde optie. Er is alleen wel kans op behoorlijk wat massa.

Tja Henkie, ik vind de nafok wat tegenvallen..maar jouw merrie heeft wel genoeg front, dat heeft hij wel nodig.

Ik kan bij deze foto niet beoordelen hoe erg de rug is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:49 



 
Profiel   

Glamourdale vindt ik wel een hengst waar ik kippenvel van krijg. Heb nog geen stand foto naar wel deze. [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 19:35 



 
Profiel   

Dat de rug aandacht verdient dat is inderdaad ook op deze foto's wel te zien. Ik zou echt even kijken naar Mauro Turfhorst, die heeft een heel mooie bovenlijn is erg opwaarts gebouwd.

Ik heb ook een Glamourdale twenter staan, heel fijn beestje. Maar ik weet nou niet of ik Glamourdale op deze merrie zou gebruiken. En zijn dekgeld is ook wel wat hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 19:56 



 
Profiel   

Misschien Nalegro? Gisteren tijdens de hengstenshow werden z’n goede rug en sterke verbindingen geprezen. En dat was ook wel te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 11:01 



 
Profiel   

Wat vinden jullie van de hengst Newport? De hengst spreekt me erg aan maar ben erg benieuwd naar jullie mening van hem.

Mauro is ook zeker een optie. Zelf vind ik de hengst niet super mooi ( geen idee waarom ). Maar gaat niet om wat nu mooi is maar bij de merrie beste is met verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 20:59 



 
Profiel   

kimwilliam schreef
Hoi mede bokkers!

Graag zou ik jullie advies / kijk op welke hengsten er bij een merrie passen.
de merrie haar vader is Tuschinski, haar vader van moeder is Belisar.
De merrie heeft eerder ooit een veulen gehad, echter is dit jaren terug en overwegen wij nu om eventueel met haar te fokken.
merrie heeft PSG / Inter 1 gelopen.
De merrie heeft een gezonken rug, deze willen we ook verbeteren, verder is ze zelf sensibel genoeg en zoeken we een hengst die juist heel nuchter is. de merrie zelf is vrij fors gebouwd en is 1.70m de grote en het iets massieve willen we het liefst behouden, dit omdat ik zelf vrij lang ben en mijn vriend in de toekomst ook met het veulen gaat rijden ( hierdoor geen dames paard het liefst ). het veulen willen we zelf houden voor de sport ( dressuur ).
Het liefst willen wij dat het veulen ook boven de 1.70m wordt hierdoor ook het liefst een hengst die maat doorgeeft.

foto's volgen later, zit op mijn werk pc.


Je moet even het Elite predicaat aanvragen voor haar. Dat kan zo te zien ook voor haar moeder.


Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 10-04-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 21:12 



 
Profiel   

Ik vind dat een hele aansprekende hengst, heeft veel massa en kan goed bewegen. Echter is het nog wel een hele jonge hengst dus nog weinig bekend over zijn nafok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 21:12 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik vind dat een hele aansprekende hengst, heeft veel massa en kan goed bewegen. Echter is het nog wel een hele jonge hengst dus nog weinig bekend over zijn nafok.


Klopt, tot nu toe 2 veulentjes van hem gezien van dit jaar. Zijn wel mooie veulens, zakken van achteren al veel swing in het bewegen en kijken echt omhoog met de hals er staand op. Tuurlijk is het dan koffiedik kijken nog maar waren wel mooi bewegende veulens. De merries van de veulens hadden ook niet de meest sterke rug zag ik in een filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 08:43 



 
Profiel   

Ik zou hem wel durven gebruiken, zowel Toto als Jazz geven geen weke rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 13:59 



 
Profiel   

Maar van de Daula-stam is bekend dat maat nog wel eens een aandachtspunt is. Dus als je nou net maat wil fokken, ligt die keuze niet zo voor de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 18:23 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou hem wel durven gebruiken, zowel Toto als Jazz geven geen weke rug.


Oke, dat klinkt heel positief.

Toen ik voor Mauro zat te kijken kwam ik bij Miami van Turfhorst. Deze hengst spreekt me net als Newport erg aan. Hij komt ook uit de lijn van Toto maar heeft een andere merrie lijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 10:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen