hengstenkeuze voor merrie v. Tuschinski

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimwilliam

Berichten: 1161
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 11:30

Aimee schreef:
Maar van de Daula-stam is bekend dat maat nog wel eens een aandachtspunt is. Dus als je nou net maat wil fokken, ligt die keuze niet zo voor de hand.


Dan zou als ik op dezelfde vaderlijn wil blijven Miami van Turfhorst een optie zijn?

De merrie geeft wel iets maat door, zelf heb ik wel een paard nodig die zeker 1.70 is met wat body ivm hele lange benen.

kimwilliam

Berichten: 1161
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: hengstenkeuze voor merrie v. Tuschinski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 19:38

Wat zouden jullie kiezen Newport of Miami van Turfhorst ?
Miami spreekt me als hengst meer aan, Newport spreekt de bloedlijn me weer heel erg aan.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: hengstenkeuze voor merrie v. Tuschinski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:47

Het zijn beide denk ik niet de meest commerciele hengsten, maar goed, als dat niet uitmaakt is het niet erg natuurlijk. Zelf vind ik de stap van Miami onvoldoende.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:44

Ik zou absoluut voor Newport gaan, krijg je tenminste ook een vol papier.

En de maat, ja dat is misschien een klein risico, maar een brede van 1.65cm past ook iedereen op.

Vind Newport wat ondergewaardeerd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:27

Elisa2 schreef:
Ik zou absoluut voor Newport gaan, krijg je tenminste ook een vol papier.

En de maat, ja dat is misschien een klein risico, maar een brede van 1.65cm past ook iedereen op.

Vind Newport wat ondergewaardeerd.

Een A papier is tegenwoordig net zoveel waard als een “vol” papier. Dat is ook de reden waarom ze de kleur gelijk gemaakt hebben. Merrie’s kunnen ook gewoon ster worden bij de stamboek opname.

kimwilliam

Berichten: 1161
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 09:30

carola schreef:
Het zijn beide denk ik niet de meest commerciele hengsten, maar goed, als dat niet uitmaakt is het niet erg natuurlijk. Zelf vind ik de stap van Miami onvoldoende.


Komt dat omdat de hengsten zelf niet bekend zijn dat ze dan niet commercieel zijn?

kimwilliam

Berichten: 1161
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: hengstenkeuze voor merrie v. Tuschinski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 22:30

Wat denken jullie van Las Vegas ?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengstenkeuze voor merrie v. Tuschinski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:20

Miami is niet kwpn ggk en loopt momenteel niet echt in de picture, Newport is een jonge ggk hengst en heeft volgens mij de HC niet gelopen dus loopt ook niet echt in de picture.

Las Vegas fokt fijne veulens, goed achterbeen, mooi front en goede gangen. Hoop alleen dat hij ze nuchter genoeg geeft.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:34

Ik gooi er even iets heel anders in: Spielberg. Op bokt misschien een beetje cliché, maar hij kan maar en formaat toevoegen, én een stabiel karakter toevoegen.

kimwilliam

Berichten: 1161
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 11:48

gisteren ook met mijn instructeur erover gehad ( hij kent de merrie heel goed en heeft haar ook opgebouwd met de lessen ). Hij gaf ook als advies Negro bloed te gebruiken. Ook gaf hij aan dat ik zeker maat en formaat moet hebben bij mijn paarden ivm hele lange benen. Hij gaf ook aan Glamourdale en het is ook echt een hengst waar ik kippenvel van krijgt en met wat jullie vertellen van de goede bovenlijn van hem denk ik dat de keuze gemaakt is. het is een geweldige hengst met alles wat aansluit op mijn merrie, het eventuele vele massa kan ik goed gebruiken met mijn benen, hopelijk zal het veulen in de 1,70m komen want dan ben ik helemaal happy.

Jameson RS2 kwam ook nog even te spraken maar dan komt er meer inteelt bij en moet eerlijk zeggen dat het dekgeld ongeacht drachtig of niet best wel een dingetje vond, en dan in vergelijking met Glamourdale was voor mij de keuze wel makkelijker.

Mochten jullie nog ideeën hierover hebben plaats ze gerust want alle informatie is altijd welkom :)

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:18

Jameson zou ik zelf eerst de nafok in het werk willen zien voordat ik hem zou gebruiken ivm zijn rijdbaarheid. Glamourdale is zelf heel anders in die zin.

Je zou eens met van Olst kunnen overleggen of ze O'Frederic zouden aanraden op jouw merrie.
Die is super relaxt en gefocust, heeft een actieve galop en al heel stabiel en sterk voor z'n leeftijd. Die zou de verbinding in de bovenlijn misschien ook kunnen verbeteren.
Ik heb hem in training gezien met de fokkersdag onder Lottie en vond hem er uit springen qua balans en werkwilligheid. Super mooi lange hals, body, veel front ook.
De draf werd in de hengstenshow al een stukje spectaculairder geloof ik, dus die gaat echt wel aantreden als het straks moet anders stond hij niet vast bij Van Olst op stal :+

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengstenkeuze voor merrie v. Tuschinski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:11

Ik zou lekker voor Glamourdale gaan, geeft hele uniforme type paarden en kan zeker de bovenlijn verbeteren.

kimwilliam

Berichten: 1161
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 15:34

Elisa2 schreef:
Ik zou lekker voor Glamourdale gaan, geeft hele uniforme type paarden en kan zeker de bovenlijn verbeteren.


Ja in het gesprek met Ruud Schaeffer kwam ook naar voren dat hij echt de puntjes kon verbeteren van de merrie met zeker de bovenlijn en karakter.


Graag wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en puzzelen voor een passende hengst :)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengstenkeuze voor merrie v. Tuschinski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:36

Graag gedaan :-) post maar een foto als het veulen er is.

kimwilliam

Berichten: 1161
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 15:59

Elisa2 schreef:
Graag gedaan :-) post maar een foto als het veulen er is.

zal ik zeker doen, ik wil ook topic aanmaken van ons avontuur :) al kijkt er niemand mee dan heb ik het altijd nog voor mezelf als herinnering.