Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Rhodium x Glendale stb-ext merrie

 
Profiel   

Helaas is de hengst waarmee ik wilde dekken dit jaar niet beschikbaar (Secret) en daarom opzoek naar onderbouwde suggesties voor mijn merrie.

De merrie is een Rhodium x Glendale en meet 169cm, ze heeft een verschrikkelijk lief karakter maar onder het zadel erg onzeker en sensibel. Wegens blessures hebben we haar maar korte periodes kunnen oppakken maar ik ben er van overtuigd dat ze hierin nog het nodige vertrouwen en bevestiging nodig heeft.
Ze heeft een goed achterbeen en lijkt dit ook sterk door te geven, haar front heeft wel verbetering nodig. Ze heeft een ruime, krachtige stap, draf mag meer knie hebben en galop meer opwaarts.
Haar benenwerk is sterk maar lijkt met links heel minimaal frans te staan.

Linkje naar horsetelex;
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 14/germa-g

[ img ]

[ img ]


Ze heeft al eerder 2 veulens gehad van Zenon (4jr, 174 hoog) en Fontaine (2jr, +- 162) Ze lijken sterk op elkaar qua karakter maar qua bouw is de Zenon wat chiquer en de Fontaine vrij robuust.
de Zenon loopt inmiddels braaf zijn proefjes en heeft een zeer fijn en werkbaar karakter. De Fontaine verwacht ik hetzelfde, ze zijn beide soms voor het mooie net iets te koel.

Zoon van Zenon (rechts);
[ img ]

Zoon van Fontaine;

[ img ]


Ik zou graag ditmaal een hengst willen die wat meer bloed kan toevoegen, een meer gebogen hals/front, en souplesse.

Ik had zelf de volgende hengsten op mijn lijstje;
Succession (v. Secret)
Extreme US (v. Escamillo)

Wat verwachten dat jullie deze hengsten zouden kunnen toevoegen?
Welke hengsten zouden jullie aanbevelen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 14:43 



 
Profiel   

Als ik jouw merrie en wensen zie denk ik dat For Ferrero daar mooi op zou passen. Geeft een mooi front, souplesse en aan bloed ontbreekt het ook niet bij de nakomelingen. Wat ik van die nakomelingen merk is dat er een enorm goed en werkwillig karakter in zit. Echte sportpaarden met een goede mentaliteit. Sterk achterbeen, van nature een soepel en makkelijk bewegen. Niet de grootste lopers misschien maar wel heel bewerkbaar in het werk.
(Jouw merrie lijkt op stand wel op de mijne en ik heb er vorige jaar een heel mooi en fijn hengstveulen uit gekregen van FF die o.a. hals en front zeker verbeterd heeft, en in mijn geval ook karakter).

Als je voor Secret had willen gaan denk ik dat Succesion een goede keus is. Daar is natuurlijk nog niks van bekend qua nafok maar je kent je merrie nu een beetje en weet wat ze wel of niet doorgeeft dus dan is het de gok of deze hengst daar positief aan bij gaat dragen. Maar Succesion zelf lijkt mij een heel fijn paard die ook voldoet aan de wensen die jij hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 15:17 



 
Profiel   

For Ferrero heeft eerder wel op mijn lijstje gestaan. Echter schijnt FF/For Romance afwijkende beenstanden te geven en hem daardoor van het lijstje afgehaald..

Dit staat er in de afstammelingen rapportage van FF:
Het voorbeen is van terzijde gezien correct gesteld. Het achterbeen is wisselend gesteld, bij meerdere veulens is de stand duidelijk sabelbenig. Van de voorzijde gezien wordt meermalen een franse stand geconstateerd. De kwaliteit van het beenwerk is hard. De door de eigenaar gepresenteerde veulens hadden meermalen een sabelbenig gesteld achterbeen.

En dit is mijn merrie haar keuringsrapport;

[ img ]
Bij de keuring was de ondergrond overigens ongelijk waardoor ze voorzichtig liep, helaas wilde de keurmeester het niet overnieuw doen en daarom vind ik haar cijfers voor de gangen te matig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 15:43 



 
Profiel   

Ik heb hier 3 FF’jes staan met alle 3 een correcte beenstand. Ook alle 3 uit een andere merrie. Ik heb daar dus geen ervaring mee maar ik snap dat je daar voorzichtig mee bent!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 15:47 



 
Profiel   

Just Wimphof lijkt mij ook wel aan te sluiten.
Degene die ik ken zijn allen knappe types met front en niet te veel maat.
Ook qua karakter voor zover ik weet bewerkbare paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 16:33 



 
Profiel   

Beide zijn nog jonge hengsten, dus hoe ze fokken is onbekend.

Van je lijstje zou ik voor Extreme gaan, heeft een merrie nodig met een goed achterbeengebruik maar hengst zelf heeft een mooi front, knietje en een prima galop.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 17:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen