Welke hengst heeft jouw voorkeur?
Pegase van 't Ruytershof 41%  41%  [ 5 ]
Mr. Cornet de Regor 33%  33%  [ 4 ]
Ermitage Kalone 25%  25%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 12

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeus voor Triomphe de Muze x Cardento - ik kan niet kiezen

 
Profiel   

Hi allemaal,

Nou, daar ga ik dan! Ik hoopte dat deze post niet nodig zou zijn, maar hier ben ik. Het veulen seizoen is in volle gang en dit jaar ben ik trotse 'paardenmama' geworden van mijn eerste eigen gefokte veulen uit mijn eerste zelfgefokte merrie. Een hele belevenis, al zeg ik het zelf. Het is een prachtig hengstje geworden, precies zoals ik wilde. Next in Line x Van Gogh x Andiamo.

Maar daarvoor ben ik hier niet :+ . Ik heb namelijk vorig jaar een fokmerrie aangekocht - Hersina-S, Triomphe de Muze x Cardento x Libero H, drachtig van Donthargos. Inmiddels is ze 2 dagen over tijd, dus ik wacht in spanning af! :)

Nu komt het.. Ik ben natuurlijk al begonnen aan mijn zoektocht voor een hengst voor volgend jaar. Omdat ik graag wil dat mijn vriend mij niet het huis uit zet moet ik zowel de veulens van 2023 als het veulen voor volgend jaar verkopen (als hobbyhouders hebben we er al 6 en dat is eerlijk gezegd wel even genoeg). Dat betekend wel dat ik 'slim', maar ook 'commercieel' moet kiezen wat betreft mijn hengsten. Nu ben ik al aan het filteren geweest en ben ik met 3 hengsten geeindigd: Pegase van 't Ruytershof, Ermitage Kalone en Mr. Cornet de Regor. Het probleem is.. Ik kan gewoon niet kiezen! Ze zijn erg verschillend en hebben alle 3 hun kwaliteiten, maar waar doe je dan goed aan.

De merrie in het kort: Hersina is 11, heeft ieder jaar nog een veulen gehad, fokt hele mooie modellen en fijne karakters. Zelf is ze wel erg scherp en voor zover ik weet niet onder het zadel geweest (waarschijnlijk met een reden :Y) ). Wat ik belangrijk vind om te verbeteren zijn de galop/balans, rijdbaarheid en vermogen. Belangrijke side note: Ze heeft in 2019 al een veulen gehad van Pegase van 't Ruytershof die het tot de 2e bezichtiging van het KWPN geschopt heeft vorig jaar. Commercieel gezien dus interessant.

Maar nu - de hengsten. Ik ben fan van alle 3, dat maakt de keus ook zo moeilijk. Van Pegase en Mr. Cornet ben ik zeer overtuigd door de moederlijn, dat heeft Ermitage iets minder. MAAR, ik houd van vossen en Ermitage loopt inmiddels op niveau. Klein overzicht hoe ik er naar kijk:

Pegase van 't Ruytershof (Comme Il Faut x Cartani x Diamant de Semilly) - Super bewezen moederlijn, hengst zelf past goed bij mijn merrie. Qua bloedvoering ben ik het meest fan van deze hengst. Maar, is hij nog interessant qua veulen verkoop? Zeker als het veulen bij het KWPN wordt ingeschreven?
Mr. Cornet de Regor (Cornet Obolensky x Kannan x Cento) - De moederlijn is op en top sport, daar hoeven we niet aan te twijfelen. Normaliter zou ik net voor Cornet of Kannan gaan, maar deze hengst is zo ontzettend compleet (I know, Comme Il Faut is ook Cornet). De hengst is alleen nog relatief jong, geen resultaten op hoger niveau.. Gokje of dit door zet.
Ermitage Kalone (Catoki x Kannan x Veloce de Favi X) - Deze moederlijn zit ook sport in, maar aanzienlijk minder. Daarbij is hij de duurste hengst af. Nu is hij wel degene die het hoogst in de sport loopt, hij heeft zichzelf dus wel bewezen. De markt lijkt naar deze nakomelingen te vragen.. Maar is dat echt zo? Daarbij - hij is grotendeels Anglo-Arabier, moet ik zo ontzettend veel bloed willen op mijn bloedmerrie? :=

Dus.. Ik zoek naar advies haha. Andere hengsten mogen ook wel aangeraden worden, maar geloof me - ik heb bijna het hele hengstenbestand al gehad _O- . Daarbij wil ik mezelf niet nog meer in verwarring brengen :)) . Let wel, mijn budget heb ik voor het gemak maar even vastgezet op €1500 :) .

Bedankt voor het lezen van dit ellenlange verhaal!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-23 21:49 



 
Profiel   

Van jouw 3 hengsten zou ik voor ermitage kiezen, die is het meest bewezen in sport en fokkerij, hij fokt echt goede nakomelingen.
Én hij voldoet aan al je gevraagde eisen.
In mijn ogen is dit ook commercieel de beste keuze.
De andere 2 moeten zich in de (grote) sport nog bewijzen.
En ik denk dat dit het laatste jaar is dat ermitage vers beschikbaar gaat zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 06:24 



 
Profiel   

Anglo arabier is ander "bloed" dan volbloed he?

Mr Cornet is zelf wel een hele aparte, of hij dat ook gaat doorfokken is de vraag natuurlijk. Commercieel is het volgens mij wel. Maar dat zal Ermitage ook zijn als de markt om zijn nakomelingen vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 07:32 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Anglo arabier is ander "bloed" dan volbloed he?

Mr Cornet is zelf wel een hele aparte, of hij dat ook gaat doorfokken is de vraag natuurlijk. Commercieel is het volgens mij wel. Maar dat zal Ermitage ook zijn als de markt om zijn nakomelingen vraagt.


Klopt! Ik snap dat het anders is idd :).

Van beide hengsten heb ik al goede nakomelingen gezien. Dat is van Mr. Cornet natuurlijk nog geen goed naslagwerk op sportniveau, aangezien zijn oudste nakomelingen van 2021 zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 08:19 



 
Profiel   

Ermitage komt trouwens uit een heel goede stam. Verkijk je er niet op bij franse paarden, niet alles staat daarvan op horsetelex.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 10:36 



 
Profiel   

Van deze drie zou ik kiezen voor Ermitage Kalone
En als je een gokje wil nemen, heb ik wel hoge verwachtingen van Devil 2000 Z

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 10:50 



 
Profiel   

cjb schreef
Van deze drie zou ik kiezen voor Ermitage Kalone
En als je een gokje wil nemen, heb ik wel hoge verwachtingen van Devil 2000 Z


Daar had ik mijn oog al eens op laten vallen! :) Helaas is het Dominator x Chin Chin en mijn merrie is een Triomphe de Muze = Chin Chin. Ik houd er niet zo van om zo dicht op elkaar te kruisen dus hij is helaas geen optie :(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 08:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen