Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze NRPS appaloosa ster preferente model merrie

 
Profiel   

Hey hoi,

In mei/juni verwacht mijn ster preferente model appaloosa merrie met NRPS register A papier haar veulentje van Oquido de peru.
Nu ben ik opzoek naar een nieuwe hengst om haar mee te gaan dekken.

Over Shoeby:
NRPS
ster, preferent, model
2 goedgekeurde hengsten gebracht
Meerdere goedgekeurde kleinzonen
Dochter van Peru's Scen Toa
Grote robuste merrie, top karakter, goede gangen
Tikkeltje sensibel
Shoeby is 1.67m groot maar vererft erg veel maat en formaat door aan haar nakomelingen, ook in combinatie met kleinere hengsten.
Shoeby is 4 keer kampioen geweest van de NAS keuring, altijd eerste premies behaald en tevens nagenoeg al haar nakomelingen hebben eerste premies gekregen.

Wat ik zoek in een hengst:
Dressuurhengst
Langere nek
Recht netjes beenwerk
Rechte opwaarts bewegende gangen
Sterke achterhand (goede motor)
Uitmuntend, meewerkend en chill karakter
Hengst hoeft NIET vergrotend te fokken, dit doet de merrie echt al meer dan genoeg van zichzelf.
Een hengst met een extra veertje in zijn bewegingen.
Een mooi kleurtje is meegenomen, maar absoluut geen must!
Ik wil graag een gezond en correct paard fokken wat ik vele malen belangrijker vind dan een kleurtje.
De hengst hoeft dan ook absoluut niet persee een appaloosa te zijn, ik kijk net zo lief naar goede KWPN en/of NRPS hengsten.

1 must:
De hengst moet binnen 2 uur rijden te bereiken zijn vanaf friesland, dit omdat ik graag onverdunt vers sperma wil gebruiken. Dit houd in dat ik ongeveer tot apeldoorn/arnhem en alles erboven overweeg.

Kom maar door met de suggesties


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 09:40 



 
Profiel   

Ik moest aan deze denken
Total Misterious Spotlight-B

Staat redelijk onderaan de pagina
https://hs-meijer.app/1971758

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 11:05 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik moest aan deze denken
Total Misterious Spotlight-B

Staat redelijk onderaan de pagina
https://hs-meijer.app/1971758


Bedankt voor deze optie Kabayo!
Ik ken hem inderdaad en helemaal niet aan hem gedacht. Heb hem vorig jaar zelf op de keuring gezien voor zijn goedkeuring en dat viel me niks tegen behalve dat hij niet zo groot leek tov wat er op de website staat...hij leek namelijk geen 160 :Y)
Maar ik ga me zeker even verdiepen in hem, bedankt voor je suggestie +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 17:10 



 
Profiel   

wat vind je van Nickelback MDM. Hij is van Fauve Meidam (Meidam Sporthorses) uit Lutjegast. Hij is AES goedgekeurd en afstamming is Incognito x Rhodium.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 17:26 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik moest aan deze denken
Total Misterious Spotlight-B

Staat redelijk onderaan de pagina
https://hs-meijer.app/1971758


Waarom zijn hun hengsten niet allemaal beschikbaar v merries met verdund gen?
(Niet dat ik hengst zoek of überhaupt een merrie met verdund gen geb)

Daar staan ook nog speciale kleurtjes tussen TS, wat heeft Shoeby v basiskleur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 17:37 



 
Profiel   

Symke schreef
Kabayo schreef
Ik moest aan deze denken
Total Misterious Spotlight-B

Staat redelijk onderaan de pagina
https://hs-meijer.app/1971758


Waarom zijn hun hengsten niet allemaal beschikbaar v merries met verdund gen?
(Niet dat ik hengst zoek of überhaupt een merrie met verdund gen geb)

Daar staan ook nog speciale kleurtjes tussen TS, wat heeft Shoeby v basiskleur?

Zodat je geen nieuwe dekhengst kan fokken met dubbele verdunning, wat hun concurrentie zou opleveren

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 17:52 



 
Profiel   

Donja schreef
wat vind je van Nickelback MDM. Hij is van Fauve Meidam (Meidam Sporthorses) uit Lutjegast. Hij is AES goedgekeurd en afstamming is Incognito x Rhodium.

[ [url=m/tUsb92.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UUEfS4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hele goeie optie zeg! Nog niet eerder van deze gehoord! Fijn ook dat hij AES gekeurd is.
Qua beweging moet ik zeggen dat ik hem fijner vind dan Total Misterious Spotlight-B...

De reden voor niet verdunde merries bij hs meijer is idd dat je geen concurentie kunt fokken voor hun hengsten. Hoewel er echt al wel qua bloedlijnen een interessantere hengst rondloopt in dezelfde kleur en wel ook merries dekt met een verdunningsgen...die is qua bloed wel interessanter dan de beide cremello's van meijer :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 17:57 



 
Profiel   

Ik kan even niet zo snel vinden waar hij staat, maar ik moest bij je beschrijving aan T-Nequeen (Trafalgar). Als er een hengst is met een extra veertje in de beweging dan is hij dat wel. Hengst heeft een mooi front, goed achterbeen. Het lijkt mij wel een mooie combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 08:09 



 
Profiel   

Donja schreef
wat vind je van Nickelback MDM. Hij is van Fauve Meidam (Meidam Sporthorses) uit Lutjegast. Hij is AES goedgekeurd en afstamming is Incognito x Rhodium.

[ [url=m/tUsb92.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UUEfS4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gisteravond direct deze knappe jongen mogen bekijken...wat een plaatje os hij zeg...zowel in uiterlijk als zijn karakter...
De keuze gaat wel echt heel moeilijk worden...maar stiekem heeft dit mannetje wel een streepje voor...

Ik zit momenteel te twijfelen tussen nickelback MDM en Spielberg.

Elisa2: ik ga T-Nequeen nog even opzoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 08:34 



 
Profiel   

kim_1990 schreef
Gisteravond direct deze knappe jongen mogen bekijken...wat een plaatje os hij zeg...zowel in uiterlijk als zijn karakter...
De keuze gaat wel echt heel moeilijk worden...maar stiekem heeft dit mannetje wel een streepje voor...


Een stipje bedoel je :+

Hij heeft een heel fijn karakter inderdaad en bewegen kon hij als veulen ookal super!
(ik heb zowel hem, als zijn moeder zelf gefokt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 08:57 



 
Profiel   

Sir Wittekind? Fijne hengst, super karakter, kan goed springen en bewegen, is een zoon van Sartors Showtime, welke zelf niet beschikbaar is in de dekdienst.

Heb trouwens zelf een dochter van Yismerai, en echt een prachtig dier. Jammer dat hij niet meer dekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 10:07 



 
Profiel   

Donja schreef
kim_1990 schreef
Gisteravond direct deze knappe jongen mogen bekijken...wat een plaatje os hij zeg...zowel in uiterlijk als zijn karakter...
De keuze gaat wel echt heel moeilijk worden...maar stiekem heeft dit mannetje wel een streepje voor...


Een stipje bedoel je :+

Hij heeft een heel fijn karakter inderdaad en bewegen kon hij als veulen ookal super!
(ik heb zowel hem, als zijn moeder zelf gefokt)


Hahaha, ja een stipje inderdaad :')

Aaaah, ja dan weet ik wie je bent hahaha.
En dan weet ik denk ik ook wie zijn moeder is...had je zijn moeder niet verkocht in ik geloof 2019/2020? Dat is een compleet gestipte merrie toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 12:00 



 
Profiel   

Dit is hem met zijn moeder.

[ img ]

Die heb ik inderdaad een paar jaar geleden verkocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 16:36 



 
Profiel   

ik denk dat ik echt de match weet ! Ik kan jouw hele lijstje afvinken bij Davinci du Bois.



Kampioen van zijn jaargang NRPS Dressuurpony's
Kampioen jonge hengsten NRPS Dressuurpony's (gebaseerd op verrichtingsexamen, rapport 1e veulenjaargang en de ontwikkeling van de hengst)


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 22:17 



 
Profiel   

marjolein88 schreef
ik denk dat ik echt de match weet ! Ik kan jouw hele lijstje afvinken bij Davinci du Bois.

[ Video ]

Kampioen van zijn jaargang NRPS Dressuurpony's
Kampioen jonge hengsten NRPS Dressuurpony's (gebaseerd op verrichtingsexamen, rapport 1e veulenjaargang en de ontwikkeling van de hengst)


[ [url=m/fAyIsJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8h0hQm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bV5h42.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik denk dat je stiekem nog wel eens gelijk kon hebben ook...
Ik denk oprecht ook wel dat hij mijn merrie heel erg goed kan aanvullen :D
Ik had echt helemaal nomiet stilgestaan bij een ponyhengst, ondanks dat de merrie zelf erg veel maat en formaat fokt, ben ik bang dat als ik met een ponyhengst ga fokken, dat het veulen uiteindelijk een beetje in de E-maat blijft hangen wat ik dan wel weer echt heel zonde zou vinden...

Hoewel mijn merrie met een kleine hengst va 1.63 een veulen gefokt heeft die op 9 maanden al 1.61 gemeten was...dus wellicht dat dit ook nog wel eens heel goed kan uitpakken.
Ik ga hem zeer zeker op het lijstje zetten en overwegen.
Het lijstje bestaat momenteel uit:

Nickelback MDM
Nick Wimphof
Johnny Depp
In Style
Davinci du bois

Stiekem blijft Spielberg ook een favoriet maar ik weet dat hij in combi met mijn merrie een enorm veulen gaat geven...voor de rest denk ik dat Spielberg mijn merrie mooi aanvult maar moet ik het willen om weer zo'n slungelig kasteel te gaan krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 07:22 



 
Profiel   

Nou, bij jouw sterke motor achter zou ik niet aan Spielberg, Nick Wimphof of In style denken eigenlijk.

Vind het ook hele verschillende hengsten.

Als je voor JW bloed wilt gaan kijk dan naar Network, zit Negro achter en die geeft een betere motor mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 07:51 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nou, bij jouw sterke motor achter zou ik niet aan Spielberg, Nick Wimphof of In style denken eigenlijk.

Vind het ook hele verschillende hengsten.

Als je voor JW bloed wilt gaan kijk dan naar Network, zit Negro achter en die geeft een betere motor mee.


Gek, nick wimphof, in style en johnny depp was het advies van Joop zelf toen ik vroeg wat voor hengsten hij adviseerde met mijn "eisen"pakket :')

Ik heb spielberg op mijn sandreo merrie gehad die een vrij slappe achterhand heeft en die heeft spielberg wel aanzienlijk verbeterd in het veulen, vandaar dat ik toch dacht dat spielberg wel zou passen ondanks dat ik dan weer zo'n klerenkast van een veulen fok.

Bedankt voor je advies, ga me er toch nog heel even wat verder in verdiepen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 08:02 



 
Profiel   

En je vond het zelf dan niet apart dat het drie hele verschillende hengsten zijn?

Nick kan wel kracht toevoegen imo maar heeft een lang achterbeen wat er niet echt goed ondergebracht wordt. In style geeft vooral een snel achterbeen, maar geen kracht. Wat Johnny Depp geeft is nog een beetje de vraag.

Spielberg geeft maat, formaat, lengte en een heleboel andere goede dingen maar om echt specifiek de achterhand te verbeteren denk ik niet aan hem.

Maar voor jezelf is het misschien handig om even een prioriteiten lijstje te maken. Met echt de belangrijkste 3 verbeterpunten en daar een hengst op uit te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 08:06 



 
Profiel   

Het belangrijkste voor mijn merrie vind ik dat er een hengst op moet met een zeer koel en nuchter karakter.

Sterke motor/achterbeen
&
Dat er een hengst op komt die niet per definitie groot fokt, ik hoef niet zo zeer echt kleiner te fokken, gewoon een goed gebruikspaard van +-165 is mooi zat.

Mijn doel is vooral niet de topsport, die ambities heb ik zelf niet en er zijn er al zo veel die "topsport" proberen te fokken en het percentage wat dat haalt is zo belachelijk klein eigenlijk.
Ik wil vooral een goed gebouwd, gezond paard fokken die ook qua karakter voor "mindere" ruiters geschikt is, een "basis" sportpaard om het maar zo te zeggen.
En dan bedoel ik niet een paard die enkel niveau B en L kan lopen en/of alleen op buitenrit gereden kan worden, ik bedoel meer een paard die koel genoeg is zodat een minder ervaren ruiter er echt een leuk paard aan heeft, zowel in sport als recreatie...daarbij vind ik dus het karakter het allerbelangrijkste, de goede motor omdat ik wel graag een leuk sportpaard wil proberen te fokken en het niet vergroten omdat ik juist denk dat zo'n enorme klerenkast van een paard niet altijd even makkelijk te rijden is voor een minder ervaren ruiter.

Gewoon echt een leuk gebruikspaard voor de gemiddelde ruiter.

Er zijn al zoveel paarden die gefokt worden voor de topsport, die te heet/te pittig zijn onder het zadel voor een gemiddelde ruiter maar die uiteindelijk de topsport gewoon niet bereiken wegens gebrek aan geschikte ruiters...dat vind ik zonde om daarvoor te fokken, zonde van het paard wat je dan fokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 08:59 



 
Profiel   

Nick geeft ze bloed mooi en lief maar kan niet perse zeggen dat hij het achterbeen van de merrie verbeterd & staat dit jaar bij joop opstal.

Instyle zie ik ook wel voor me bij shoeby,
Kaiser weltino dekt dit jaar ook weer vers mischien ook wel interessant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 17:09 



 
Profiel   

Ik denk inderdaad dat Kaiser weltino hier mooi op kan passen. Wat luxer en mooi rondgedraaid model. Lijkt ook heel goed te fokken.

Van het lijstje van Van Uytert zou ik voor Johnny Depp gaan. Zit Ferro in voor het achterbeen en daarnaast ook gummy. Karakter lijkt ook wel goed te zitten als Renate hem gebruikt voor pas de deux en clinics enzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 17:22 



 
Profiel   

Nu ben ik wel benieuwd wat je met een rondgedraaid model bedoelt? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 17:32 



 
Profiel   

T nequeen idd maar die is wel scherp en zit apachi achter, die geeft ze wel eens apart en kan ook een generatie overslaan. Misschien this is naqueen anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 18:02 



 
Profiel   

Earth schreef
Nu ben ik wel benieuwd wat je met een rondgedraaid model bedoelt? :P


Wat welving in de hals, compacter type, ronding in de croupe

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 20:52 



 
Profiel   

Is Negro niet wat voor je?

Sterke motor/ achterbeen, bewezen, fokt prima karakters en niet groot.

Alleen een veertje zal hij niet toevoegen.

In Style zal bloed kunnen toevoegen, veredelen..geeft ze wel hoog in het kruis. Wel een goed karakter.

Network lijkt mij ook nog wel bij je wensen passen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 08:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen