Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 99 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze merrie v. Atleet

 
Profiel   

SophievdV schreef
En van Odin weten we nog helemaal niet hoe hij precies fokt dus ik vind het te kort door de bocht om te stellen dat hij deze merrie onvoldoende kan verbeteren.

En de eerste veulentjes zijn er al wel en die lijken heel erg goed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 15:01 



 
Profiel   

Ik was eigenlijk niet van plan om hier te reageren, maar gezien de manier waarop er door sommigen over tuigpaarden gesproken wordt doe ik het toch maar.

Ik vind het heel bijzonder hoe er in dit topic gesproken wordt over een 'tuigpaard rug'. Die bestaat namelijk helemaal niet. Ja, sommige tuigpaarden hebben strakke lendenen etc, zoals deze merrie bijvoorbeeld. Maar dat betekent niet automatisch dat alle tuipaarden dit hebben. De tuigpaardfokkerij is juist ontzettend divers. "Het tuigpaard" bestaat niet. Er wordt 'klassiek' gefokt (dus meer het tuigpaardtype van enkele decennia geleden, vaak steviger qua bouw), maar ook juist ontzettend luxe paarden. Er zijn tuipaarden die thuis op stand, precies lijken op een rijpaard, pas als ze in beweging komen dan zie je het verschil. 1 tuigpaard bestaat in mijn ogen niet.

Overigens denk ik dat je ook wel een passende tuigpaardhengst zou moeten kunnen vinden die verbeterd op de punten die zijn aangedragen. Maar gezien de TS hier niet naar opzoek is, zal ik daar niet verder op ingaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 15:02 



 
Profiel   

Aimee schreef
different1 schreef
Wat hoogendroog zegt is wel waar, maar we hebben hier met een merrie te maken die zeer strak in de lendenen is (en een extreem plat kruis), en dat is het punt waardoor de merrie moeilijker kan zakken.
Een paard met een wat afhangend kruis LIJKT makkelijker te kunnen zakken, omdat het zoal gebouwd is, vaak icm een gehoekt achterbeen.
Ik meen te herinneren dat Leunis of Laurens liever paarden met een wat rechter kruis hadden, ivm bovengenoemde.

Hoe is de moeder van deze merrie gebouwd?
Wat ze zelf hebben, hoeven ze niet altijd door te geven.


Nee, dat klopt niet. Je veronderstelt nu dat ik geen onderscheid kan maken tussen iets wat zo lijkt en iets wat daadwerkelijk zo is, in dit geval het kunnen kantelen van het bekken. Maar kennelijk ken jij slechts twee smaken: een afhangend kruis en een recht kruis. Ik heb echter nergens een afhangend kruis benoemd. Sterker nog, ik heb expres géén hengsten met een afhangend kruis genoemd. Je krijgt immers niet het middelste van twee uitersten in de fokkerij.

De paarden van Hexagon zijn een slecht voorbeeld. Die presteren niet omdat ze zo goed gebouwd zijn of zo fantastisch bewegen, maar doordat ze handig worden opgeleid en gemanaged. Bij anderen komen ze een stuk minder tot hun recht. De fokwaarden van Rubiquil zijn daar het bewijs van.

En dat is precies de reden dat ik voorstel om voor een Duitse dressuurhengst te kiezen. Want ik heb de indruk dat TS een leuk dressuurpaard voor zichzelf wil fokken, waar je als amateur ook leuk mee kan rijden in de subtop en misschien niet het laatste aan handigheid voor hoeft te hebben.

Dan kan Odin de merrie misschien wel verbeteren, maar niet genoeg voor het fokdoel.


Ik ben echt blij dat we zo'n alwetende bokker hebben :+
Die ook heel goed heel letterlijk alles kan lezen.
Ik had het niet over de paarden van Hexagon, maar over dat Leunis of Laurens ooit eens aangegeven hadden dat ze liever een wat rechter kruis hadden.
Ik heb ook nergens gezegd dat er maar 2 smaken zijn qua kruis/croupe.

Verder is het misschien handig om niet alleen af te gaan op deze merrie, maar ook de rest van de lijn te bekijken, een paard geeft gelukkig niet altijd precies door wat ze zelf hebben.
Duits bloed lijkt me hét recept voor traag, trager, traagst.

Ik zou bij deze merrie juist wel iets zoeken met wat tuigpaardbloed, om dicht bij haar eigen type te blijven.
TS zoekt geen vol tuigpaard, wat ik kan begrijpen, maar een hengst als Odin aanraden is echt zo stom niet.
Fokken is nog steeds geen 1+1=2, en de rug-lendenen-croupe zul je niet met 1x fokken ideaal krijgen, maar er kan zeker winst op behaald worden.

De tuigpaarden worden hier overigens zeer onterecht als plat, strak en stuwend neergezet, een goed tuigpaard is geen van dit alles.
Er wordt niet voor niks steeds meer aanparingen gedaan van tuigpaardmerries met rijpaardhengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 15:52 



 
Profiel   

Zonder al te diep in te gaan op de discussie, want daar is het topic niet voor, ondanks de onhandige bouw van mijn merrie loopt ze toch succesvol op behoorlijk hoog niveau en heeft ze nog nooit gezondheids- of rugproblemen gehad.

Verder sta ik gewoon open voor alle meningen en suggesties qua hengsten en kies ik er uiteindelijk één uit die voor mij gewoon goed voelt. Heb mijn merrie toch ook zelf naar de subtop gereden dus dat moet met een nakomeling ook lukken. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 16:06 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Zonder al te diep in te gaan op de discussie, want daar is het topic niet voor, ondanks de onhandige bouw van mijn merrie loopt ze toch succesvol op behoorlijk hoog niveau en heeft ze nog nooit gezondheids- of rugproblemen gehad.

Verder sta ik gewoon open voor alle meningen en suggesties qua hengsten en kies ik er uiteindelijk één uit die voor mij gewoon goed voelt. Heb mijn merrie toch ook zelf naar de subtop gereden dus dat moet met een nakomeling ook lukken. :P

Zonder meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 16:14 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Zonder al te diep in te gaan op de discussie, want daar is het topic niet voor, ondanks de onhandige bouw van mijn merrie loopt ze toch succesvol op behoorlijk hoog niveau en heeft ze nog nooit gezondheids- of rugproblemen gehad.

Verder sta ik gewoon open voor alle meningen en suggesties qua hengsten en kies ik er uiteindelijk één uit die voor mij gewoon goed voelt. Heb mijn merrie toch ook zelf naar de subtop gereden dus dat moet met een nakomeling ook lukken. :P

Jij zegt wat ik dacht. :D

Natuurlijk wil je je merrie verbeteren, en met de juiste hengst moet dat vast lukken (al blijft het gokken). Maar ongeacht de hengst, weet ik zeker dat je een fijne nakomeling krijgt uit haar waar je veel plezier mee gaat hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 16:45 



 
Profiel   

Het is niet zo moeilijk..heeft je merrie talent voor piaffe en pirouettes en het sluiten?

Zo ja, dan is de rechte rug met platte croupe kennelijk geen probleem. Zo nee dan is dat het wel en is het belangrijk om dat niet te verankeren.

Persoonlijk zou ik gaan voor een hengst die makkelijk kan sluiten en schakelen. Wellicht is For Ferrero ook nog wel interessant, fokt alleen wel wat meer bloed door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 16:48 



 
Profiel   

Ze kan wel fijn sluiten, maar in hoeverre ze dat op karakter doet kan ik moeilijk bepalen. Ze wil vooral ook heel graag meewerken.
[ img ]

Staat Ich Weis eigenlijk nog ter dekking?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:15 



 
Profiel   

Maar ze gaat niet zitten :-)

Ik blijf bij mijn advies in ieder geval.

Ich Weiss staat ter dekking maar heeft ook een erg plat kruis.

Edit: typfout


Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-05-23 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:19 



 
Profiel   

Dat zou echt een aderlating voor jouw merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:22 



 
Profiel   

Haha, duidelijk, bedankt voor de adviezen.

Blijf ik nog een beetje plakken bij die eerste drie, hopen dat ik er uit ben voor ze hengstig staat. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:24 



 
Profiel   

Mooie discussie

Moet zeggen dat ik veel moderne dressuurpaarden een te afhangend kruis en te korte rug vind hebben, dus zou zeggen, fijn om met zo'n merrie en haar karakter te kunnen fokken!

Volgens mij zou je echt een fijn veulen kunnen fokken met Odin. Ik zou nooit kiezen voor een hengst die héél anders is dan het type vd merrie. Je houdt wel van een stoer paard begrijp ik. Maar mag in zijn geheel een beetje "ronder" en flisender. Dan kom je ook al gauw bij de Van Olst fokkerij uit. Negrobloed geeft dat stukje geslotenheid en activiteit wat imo goed zou kunnen passen. Nacho? Nalegro?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 22:31 



 
Profiel   

O.... en ook even heel erg goed op de verzenen/hoefvorm/koten letten bij je hengstenkeuze. Liefst met eigen ogen bekijken, daar valt op foto's gemakkelijk iets aan te shoppen. Daar beslist geen concessies op doen. Kyton zou hierom bij deze merrie voor mij afvallen. Nacho heeft iets ondergeschoven verzenen helaas. Nalegro is missch op dit moment wat minder "rond" in m.n. de halsvorm die je zelf mooi vindt, maar verwacht dat over een jaar of drie/vier het een machtig paard is. Painted Black geeft ook echte sportpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 22:42 



 
Profiel   

Ik denk dat het voor jou handig is om een hengst te kiezen waarvan je echt weet wat deze doorfokt. Omdat je dat bij je eigen merrie nog niet weet. Dan heb je al een beetje meer zicht op wat die hengst zou toe kunnen voegen of verbeteren. Uiteraard kom je dan al snel op een iets oudere hengst maar het geeft wel wat meer zekerheid.

Als ik zo een merrie zou hebben zou ik er sowieso een paard met meer bloed op zetten. Maar het is ook een kwestie van smaak. Ik denk dat je je gevoel moet volgen. Uiteindelijk moet het voor jou een paard worden voor de toekomst en het is echt zo dat als je 100% achter je keuze staat je er sowieso blij mee gaat zijn!

Overigens geeft Toto prima karakters door! Er zitten misschien een paar rotzakken bij maar de meeste zijn gewoon hele werkwillige en ijverige paarden. Wel compact met veel body. Van Newport heb ik al een aantal mooie veulens voorbij zien komen, allemaal vossen met veeeeel wit :D
Ik zelf zou For Ferrero op deze merrie zetten maar goed ik ben enorm For Ferrero fan. Hij fokt over het algemeen naar de moeder toe maar wel met een elegantere uitstraling, waanzinnige karakters, mega vriendelijk en ijverig. Qua beweging zijn het misschien niet de grootste lopers maar wel allemaal correct en fijn bewerkbaar.

Succes met het maken van de keuze! En vooral veel plezier :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 07:20 



 
Profiel   

Heej, leuk een veulentje voor Rone!

Nog een paar suggesties passend bij je vosliefde:
Volledig Duits gefokt en Nederlands gekeurd: Winningmood
Gelders en Duits gekruist: https://landgestuetcelle.de/de/zucht/he ... eluja.html
Of Guardian bloed, wat wel eens succesvol is ingezet in de Gelderse fokkerij: Night Shadow

En binnen het Gelderse: heb je Atze weleens bekeken? Vers beschikbaar dit jaar en die loopt gewoon grand prix op zeer jonge leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 07:44 



 
Profiel   

Oh god weer allemaal zulke goeie opties jongens, het wordt steeds lastiger zo haha :D

Wat compacter kan Ron wel goed hebben denk ik, haar lengte (samen met haar formaat natuurlijk) maakt het weleens lastig met rijden. Daarom zie ik wel waarde in Toto bloed in die zin.

Die Hallelujah is ook wel heeeeel gaaf! Misschien een fractie lang? Wel zeker mijn smaak.

Atze vind ik een super stoer paard om te zien maar ik denk dat hij net het verkeerde achterbeen heeft voor Ron.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 09:04 



 
Profiel   

Ik vind hem niet lang, integendeel. Qua body sterk en compact om te zien. Wel veel benen en beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 09:54 



 
Profiel   

Ik gooi er nog even één in de mix. Fürst jazz? Painted black werd hier eerder al genoemd en die heeft verder nog Florestan zitten, wat samen met tuigpaardbloed Verdades heeft gegeven?

Schijnbaar bij stoeterij bagoniebos vers verkrijgbaar volgens hun website.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:00 



 
Profiel   

Ik zou niet te modern gaan en het in de klassieke hoek houden. Hier bloed op zetten betekent niet dat je een mooi gemiddelde krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:02 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Ik gooi er nog even één in de mix. Fürst jazz? Painted black werd hier eerder al genoemd en die heeft verder nog Florestan zitten, wat samen met tuigpaardbloed Verdades heeft gegeven?

Schijnbaar bij stoeterij bagoniebos vers verkrijgbaar volgens hun website.

Furst Jazz fokt heeeeel groot. Dus maat krijg je er wel van. Ik heb een heel lief paard van Furst Jazz gehad, makkelijk in de hand en erg vriendelijk. Helaas in moeten laten slapen op 2 jarige leeftijd. Was toen al 175 groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:20 



 
Profiel   

Furst Jazz vererft een vrij lange en strakke rug ook, sensibele paarden ook.

Ik zou kijken naar Noble Prince Norel als Painted Black bloed je aanspreekt, hengst heeft een heel fijn achterbeen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:24 



 
Profiel   

Ohh, ja groot met lange strakke ruggen heb ik net niet nodig.

Heeft noble prince Norel niet een wat afhangend kruis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:49 



 
Profiel   

Painted noemde ik ivm vader van Nalegro.
Ben zelf enthousiast over zijn nakomelingen als sportpaard en in combinatie met Negro heb je dus Nalegro.
Jonge hengst, maar wel bewezen vader en mv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:50 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Ohh, ja groot met lange strakke ruggen heb ik net niet nodig.

Heeft noble prince Norel niet een wat afhangend kruis?


Het kruis is wat hellend inderdaad, hebben alle Painted Black nakomelingen en komt bij Ferro vandaan. Hoeft geen probleem te zijn mits het niet te kort en hellend is, ook de lengte van het kruis is belangrijk.

Noble Prince spreekt mij meer aan dan Nalegro..maar beide zijn jonge hengsten en hoe ze gaan fokken is natuurlijk nog maar de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:54 



 
Profiel   

Ik heb er verder geen verstand van, behalve dan een bovenmatige interesse en zelf een Gelderse merrie waar ik ooit nog een veulentje mee wil fokken.
In aanvulling op de rest van de suggesties:
Neil (Govenor x Vivaldi)
Pitch Perfect (Le Formidable x Vivaldi)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 18:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 99 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen