Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:56

Jouw merrie kan wel een hengst gebruiken die het achterbeen kan verbeteren ja. Maar dat hangt ook samen met de rug en het kruis. Jouw merrie kan het bekken niet tot nauwelijks kantelen door het platte kruis met de rechte rug en daarom ook het achterbeen er niet goed onder brengen.

Ik denk dat Odin de rug en de achterhand niet gaat verbeteren met het tuigpaarden bloed van Edmundo er achter.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:51

Elisa2 schreef:
Jouw merrie kan wel een hengst gebruiken die het achterbeen kan verbeteren ja. Maar dat hangt ook samen met de rug en het kruis. Jouw merrie kan het bekken niet tot nauwelijks kantelen door het platte kruis met de rechte rug en daarom ook het achterbeen er niet goed onder brengen.

Ik denk dat Odin de rug en de achterhand niet gaat verbeteren met het tuigpaarden bloed van Edmundo er achter.

Dan heb jij Odin en zijn nakomelingen niet gezien.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:08

janderegelaa schreef:
Dan heb jij Odin en zijn nakomelingen niet gezien.


Ik snap niet waarom jij zo weg loopt met die hengst.

Maar goed, foktechnisch lijkt het me niet handig om met een hengst te dekken met tuigpaardbloed. Dan fok je daarop terug en met een beetje pech veranker je de rugvorm dan nog een keer in plaats van dat je verbetert.

Van de Gelderse hengsten zou mijn voorkeur uitgaan naar Kardieno (diepvries), maar ook daar zit tuigpaard-bloed in. Vrij dichtbij ook.

Misschien is Kardieno dan wel een paard om als voorbeeld te nemen. Dekken met Dante Weltino?

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:36

Ik heb mijn tuigpaardmerrie wel met een gelderse hengst gedekt en ken verschillende combinaties waarbij dit super heeft uitgepakt en ben heel tevreden over het fokresultaat tot nu toe. Vaak voegt het tuigpaardbloed ook wat toe en echt lang niet elke gelderse hengst heeft tuigpaard bloed dichtbij zitten. Ik heb gedekt met Mandienio WL maar die is helaas geruind dus niet vers beschikbaar. Je kunt Marcel anders even bellen om advies in te winnen, hij heeft ook veel kijk op tuigpaarden en fokt zelf ook veel.


Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:54

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Dan heb jij Odin en zijn nakomelingen niet gezien.


Ik snap niet waarom jij zo weg loopt met die hengst.

Maar goed, foktechnisch lijkt het me niet handig om met een hengst te dekken met tuigpaardbloed. Dan fok je daarop terug en met een beetje pech veranker je de rugvorm dan nog een keer in plaats van dat je verbetert.

Van de Gelderse hengsten zou mijn voorkeur uitgaan naar Kardieno (diepvries), maar ook daar zit tuigpaard-bloed in. Vrij dichtbij ook.

Misschien is Kardieno dan wel een paard om als voorbeeld te nemen. Dekken met Dante Weltino?

Omdat de rug van Odin eerder naar rijpaard gaat dan naar tuigpaard. Tuigpaard relatief ver weg zit in zijn afstamming en omdat hij van moederskant SF heeft wat al rijpaardbloed is. En als je zijn eerste veulentjes ziet dan zie je dat hij zijn rug en beweging heel mooi doorgeeft.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:25

Ik heb Odin wel gezien, vind zijn rug toch echt eerder recht neigen en zijn AB ook tuigpaard achtig en aan de trage kant. Verder prachtige hengst hoor alleen imo niet voor deze merrie.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:48

Wel eens aan Henkie gedacht?

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 22:31

Henkie ben ik niet zo van onder de indruk, dus die overweeg ik niet zo zeer.

Heb alle hengsten even uitgebreid bekeken en twijfel nu vooral tussen Newport, Kyton en Odin.

Odin voelt vertrouwd omdat ik dan meer bij hetzelfde type blijf, maar de twee dressuurhengsten lijken een betere keuze voor toekomstige dressuursport (zou met het veulen toch ook graag subtop willen rijden)

Kyton vind ik onder het zadel beter, Newport dan toch echt een minder achterbeen.

Als ik ze beide op de videos van de eerste bezichtiging bekijk vind ik Newport overtuigender bewegen, meer vrijheid en beter achterbeen dan onder het zadel.

Heel lastig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:35

Elisa2 schreef:
Ik heb Odin wel gezien, vind zijn rug toch echt eerder recht neigen en zijn AB ook tuigpaard achtig en aan de trage kant. Verder prachtige hengst hoor alleen imo niet voor deze merrie.

Dit is toch geen tuigpaard rug.

Afbeelding

En ik vind dit zeker geen tuigpaard achterbeen en ook niet traag.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:22

Nou ik zie toch echt een meer stuwend dan dragend achterbeen in combinatie met een rechtere rug en platter kruis.

Ik zou voor Newport gaan van die drie, wellicht is een hengst als Johnny Depp ook wel interessant voor deze merrie. Heeft ook veel schakelvermogen.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:18

Ik zie ook wat Elisa bedoeld. Het gaat om de hoeken van het bekken, het stuk achter het zadel, in beweging.

Het is vast een hele fijne hengst, maar voor de merrie van TS zou ik het niet doen. Zeker aangezien TS aangeeft toch graag subtop te willen rijden met het veulen. Doe jezelf een plezier en kies voor een goede dressuurhengst.

Ik zou geen van die drie kiezen. In mijn ogen past een Duitse hengst het beste bij de wensen en verbeterpunten. Misschien een beetje naar voorbeeld van Verdades en Kardieno. Dan denk ik aan een Dante Weltino, Fürst Romancier, Foundation, Franziskus, misschien Morricone. Of van mijn part Spielberg, of Fontaine.

Of vanuit Morricone gedacht: Lowlands.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:20

Fly_high schreef:
Autumnn schreef:
Let op dat Odin wffs-drager is :o


Mexpression ook, beide enorm gave hengsten maar helaas beide dragers.



Als je je merrie laat testen en die is geen WFFS drager, kan je de hengst zonder problemen gebruiken.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:24

Een plat kruis is in mijn ogen een zegen: geen kruis kan beter gaan zitten dan een plat kruis. De meeste kracht komt uit een plat kruis. De rug (lees lendenen) van deze merrie is wel een aandachtspunt. Voor kracht en degelijkheid kun je beter buiten het KWPN (lees dressuurpaarden) op zoek gaan. Die Odin zou inderdaad mooi aansluiten op je merrie. Een andere hengst die mogelijk interessant zou zijn (in mijn ogen) is Escolar. Een goed bewegende springhengst zoals Chapper zou ook een optie zijn. Leeft Eebert nog? Geeft ook waanzinnige bewegers (en blijf je dicht bij het type).

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 09:32

Ik neig inmiddels ook meer naar een dressuurpaard denk ik, vooral met oog op de sport. Duits bloed vind ik ook interessant alleen moet ik dan wel vers kunnen krijgen, geen zin in de heisa van diepvries als we verder in het seizoen zitten met een oudere merrie.

Ik zal de aanbevelingen van Aimee later even bekijken. :)

Tuigpaardhengst kies ik bewust niet voor, ben gek op tuigpaarden maar dat lijkt me met oog op de sport geen verbetering, zeker niet op mijn merrie. Daarnaast is Eebert zeer naast verwant en alleen beschikbaar via diepvries omdat hij niet meer leeft.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:34

hoogendroog schreef:
Een plat kruis is in mijn ogen een zegen: geen kruis kan beter gaan zitten dan een plat kruis. De meeste kracht komt uit een plat kruis. De rug (lees lendenen) van deze merrie is wel een aandachtspunt. Voor kracht en degelijkheid kun je beter buiten het KWPN (lees dressuurpaarden) op zoek gaan. Die Odin zou inderdaad mooi aansluiten op je merrie. Een andere hengst die mogelijk interessant zou zijn (in mijn ogen) is Escolar. Een goed bewegende springhengst zoals Chapper zou ook een optie zijn. Leeft Eebert nog? Geeft ook waanzinnige bewegers (en blijf je dicht bij het type).


Dat is dus niet waar. Als dat waar zou zijn, zouden dressuurpaarden natuurlijk met een plat kruis gefokt worden. En op de video van deze merrie kun je gewoon zien dat ze niet/moeilijk kan gaan zitten vanwege dat platte kruis. Ze kan het niet kantelen.

Escolar is nog wel een goede toevoeging. Ik ben ook weg van zijn zoon Osaka, maar qua karakter kan ik me voorstellen dat je daar voorzichtig mee bent.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:31

Wat hoogendroog zegt is wel waar, maar we hebben hier met een merrie te maken die zeer strak in de lendenen is (en een extreem plat kruis), en dat is het punt waardoor de merrie moeilijker kan zakken.
Een paard met een wat afhangend kruis LIJKT makkelijker te kunnen zakken, omdat het zoal gebouwd is, vaak icm een gehoekt achterbeen.
Ik meen te herinneren dat Leunis of Laurens liever paarden met een wat rechter kruis hadden, ivm bovengenoemde.

Hoe is de moeder van deze merrie gebouwd?
Wat ze zelf hebben, hoeven ze niet altijd door te geven.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 10:59

different1 schreef:
Wat hoogendroog zegt is wel waar, maar we hebben hier met een merrie te maken die zeer strak in de lendenen is (en een extreem plat kruis), en dat is het punt waardoor de merrie moeilijker kan zakken.
Een paard met een wat afhangend kruis LIJKT makkelijker te kunnen zakken, omdat het zoal gebouwd is, vaak icm een gehoekt achterbeen.
Ik meen te herinneren dat Leunis of Laurens liever paarden met een wat rechter kruis hadden, ivm bovengenoemde.

Hoe is de moeder van deze merrie gebouwd?
Wat ze zelf hebben, hoeven ze niet altijd door te geven.


Ik ken haar merrielijn en andere nakomelingen toevallig erg goed.

De moeder van deze merrie is net zo plat, maar haar broers/zussen zeker niet.

Dit is haar volle broer, Grandioos:


Afbeelding

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:16

Ik ga met janderegelaa mee wbt Odin. Top karakter en instelling ook

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:59

Vind Kyton mooi aansluiten bij je merrie. Odin gaat naar mijn idee qua bouw niet genoeg toevoegen.
Furst Romancier zou ik ook wel passend vinden. Magic Boy ziet er ook goed uit. McLaren zou ik ook wel aandurven.
Zou voornamelijk uitkijken naar een hengst die compacter is gebouwd en de ruglijn kan verbeteren en hierbij ook het verzamelen. Ben wel benieuwd naar welke je uiteindelijk gaat kiezen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:16

https://www.horses.nl/articles/het-idea ... uurkontje/

Denk dat dit wel veel informatie geeft over wbt het wenselijk zijn van een plat kruis of niet. ;-)

Er zit gewoon veel gradatie in, te hellend is ook niet wenselijk, maar te plat ook niet. Het gaat er om of het paard makkelijk de hoeken kan verkleinen in de achterhand, dat is namelijk wenselijk voor een dressuurpaard.

Ter verduidelijking, de hoeken zijn te zien in de groene lijn:

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:09

Aimee schreef:
hoogendroog schreef:
Een plat kruis is in mijn ogen een zegen: geen kruis kan beter gaan zitten dan een plat kruis. De meeste kracht komt uit een plat kruis. De rug (lees lendenen) van deze merrie is wel een aandachtspunt. Voor kracht en degelijkheid kun je beter buiten het KWPN (lees dressuurpaarden) op zoek gaan. Die Odin zou inderdaad mooi aansluiten op je merrie. Een andere hengst die mogelijk interessant zou zijn (in mijn ogen) is Escolar. Een goed bewegende springhengst zoals Chapper zou ook een optie zijn. Leeft Eebert nog? Geeft ook waanzinnige bewegers (en blijf je dicht bij het type).


Dat is dus niet waar. Als dat waar zou zijn, zouden dressuurpaarden natuurlijk met een plat kruis gefokt worden. En op de video van deze merrie kun je gewoon zien dat ze niet/moeilijk kan gaan zitten vanwege dat platte kruis. Ze kan het niet kantelen.

Escolar is nog wel een goede toevoeging. Ik ben ook weg van zijn zoon Osaka, maar qua karakter kan ik me voorstellen dat je daar voorzichtig mee bent.


Er is een hele andere reden waarom die merrie haar kruis haast niet kantelt. En dat zie je ook on de bewegingsafloop van haar achterbeen. Paarden met een plat kruis kunnen prima kantelen. Hoe denk je dat die tuigpaarden rijzen in de voorhand?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:13

hoogendroog schreef:
Een plat kruis is in mijn ogen een zegen: geen kruis kan beter gaan zitten dan een plat kruis. De meeste kracht komt uit een plat kruis. De rug (lees lendenen) van deze merrie is wel een aandachtspunt. Voor kracht en degelijkheid kun je beter buiten het KWPN (lees dressuurpaarden) op zoek gaan. Die Odin zou inderdaad mooi aansluiten op je merrie. Een andere hengst die mogelijk interessant zou zijn (in mijn ogen) is Escolar. Een goed bewegende springhengst zoals Chapper zou ook een optie zijn. Leeft Eebert nog? Geeft ook waanzinnige bewegers (en blijf je dicht bij het type).


Juist...

Het kruis van deze merrie mag wel wat aan verbeterd worden maar ik denk dat Odin dat prima doet.

En ook, nu een dressuurpaard gebruiken met een hele mooie kont is geen garantie voor een veulen met een mooie kont

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:36

different1 schreef:
Wat hoogendroog zegt is wel waar, maar we hebben hier met een merrie te maken die zeer strak in de lendenen is (en een extreem plat kruis), en dat is het punt waardoor de merrie moeilijker kan zakken.
Een paard met een wat afhangend kruis LIJKT makkelijker te kunnen zakken, omdat het zoal gebouwd is, vaak icm een gehoekt achterbeen.
Ik meen te herinneren dat Leunis of Laurens liever paarden met een wat rechter kruis hadden, ivm bovengenoemde.

Hoe is de moeder van deze merrie gebouwd?
Wat ze zelf hebben, hoeven ze niet altijd door te geven.


Nee, dat klopt niet. Je veronderstelt nu dat ik geen onderscheid kan maken tussen iets wat zo lijkt en iets wat daadwerkelijk zo is, in dit geval het kunnen kantelen van het bekken. Maar kennelijk ken jij slechts twee smaken: een afhangend kruis en een recht kruis. Ik heb echter nergens een afhangend kruis benoemd. Sterker nog, ik heb expres géén hengsten met een afhangend kruis genoemd. Je krijgt immers niet het middelste van twee uitersten in de fokkerij.

De paarden van Hexagon zijn een slecht voorbeeld. Die presteren niet omdat ze zo goed gebouwd zijn of zo fantastisch bewegen, maar doordat ze handig worden opgeleid en gemanaged. Bij anderen komen ze een stuk minder tot hun recht. De fokwaarden van Rubiquil zijn daar het bewijs van.

En dat is precies de reden dat ik voorstel om voor een Duitse dressuurhengst te kiezen. Want ik heb de indruk dat TS een leuk dressuurpaard voor zichzelf wil fokken, waar je als amateur ook leuk mee kan rijden in de subtop en misschien niet het laatste aan handigheid voor hoeft te hebben.

Dan kan Odin de merrie misschien wel verbeteren, maar niet genoeg voor het fokdoel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:49

Aimee schreef:
different1 schreef:
Wat hoogendroog zegt is wel waar, maar we hebben hier met een merrie te maken die zeer strak in de lendenen is (en een extreem plat kruis), en dat is het punt waardoor de merrie moeilijker kan zakken.
Een paard met een wat afhangend kruis LIJKT makkelijker te kunnen zakken, omdat het zoal gebouwd is, vaak icm een gehoekt achterbeen.
Ik meen te herinneren dat Leunis of Laurens liever paarden met een wat rechter kruis hadden, ivm bovengenoemde.

Hoe is de moeder van deze merrie gebouwd?
Wat ze zelf hebben, hoeven ze niet altijd door te geven.


Nee, dat klopt niet. Je veronderstelt nu dat ik geen onderscheid kan maken tussen iets wat zo lijkt en iets wat daadwerkelijk zo is, in dit geval het kunnen kantelen van het bekken. Maar kennelijk ken jij slechts twee smaken: een afhangend kruis en een recht kruis. Ik heb echter nergens een afhangend kruis benoemd. Sterker nog, ik heb expres géén hengsten met een afhangend kruis genoemd. Je krijgt immers niet het middelste van twee uitersten in de fokkerij.

De paarden van Hexagon zijn een slecht voorbeeld. Die presteren niet omdat ze zo goed gebouwd zijn of zo fantastisch bewegen, maar doordat ze handig worden opgeleid en gemanaged. Bij anderen komen ze een stuk minder tot hun recht. De fokwaarden van Rubiquil zijn daar het bewijs van.

En dat is precies de reden dat ik voorstel om voor een Duitse dressuurhengst te kiezen. Want ik heb de indruk dat TS een leuk dressuurpaard voor zichzelf wil fokken, waar je als amateur ook leuk mee kan rijden in de subtop en misschien niet het laatste aan handigheid voor hoeft te hebben.

Dan kan Odin de merrie misschien wel verbeteren, maar niet genoeg voor het fokdoel.

Odin zijn vader loopt nu ZZ-L,Grootvader GP, de hele moederlijn zit vol met dressuur en springpaarden en als je goed naar de afstamming van Odin kijkt dan is hij niet zo Gelders als je zou denken.

En dan wil jij het Duitse achterbeen erin fokken. Ik denk dat dat echt een achteruitgang is ipv een vooruitgang.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Hengstenkeuze merrie v. Atleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:55

En van Odin weten we nog helemaal niet hoe hij precies fokt dus ik vind het te kort door de bocht om te stellen dat hij deze merrie onvoldoende kan verbeteren.