Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 99 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze merrie v. Atleet

 
Profiel   

Nadat jarenlang al vaag het idee bestaat om een keer een veulen te fokken lijkt dat moment en de gelegenheid nu toch te zijn gekomen.

Omdat ik niet erg bekend ben met fokken hoor ik graag wat suggesties van bokt qua hengstenkeuze zijn.

Hengst moet vers beschikbaar zijn, veulen fok ik puur voor mezelf en hoef er absoluut niks aan te verdienen. Ik ben vooral dressuurruiter. Sta open voor Gelderse en dressuur hengsten.

Merrie in kwestie is mijn Horonae. Donkere vos, 1m80. ZZ-licht dressuur met punten voor het ZZ-zwaar. B springen met winst en doet het ook leuk op het crossterrein. Ze heeft haar bouw niet persé mee maar maakt dat goed met een 5-sterren karakter. Keihard gezond paard, eigenlijk al jarenlang blessurevrij (staat nu met een blessure doordat ze verkeerd tegen een balk aan is gesprongen).

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 63/horonae


[ img ]


Niet de meest gunstige standfoto's maar geeft wel een beeld.

[ img ]


[ img ]


Voor een idee van hoe ze onder het zadel is:


Staan evt nog meer foto's en video's op mijn Instagram.

Verbeterpunten zijn (volgens mij overduidelijk) vooral op de bovenlijn, ze is nogal strak in het kruis en de lendenen. Veulen zou wat mij betreft wat voorwaartser mogen zijn, geen idee of de hengst daar invloed op heeft. Het topkarakter en 'lieve' van mijn merrie wil ik graag behouden. :)

Mijn oog ligt momenteel op Odin, maar ben benieuwd en sta open voor suggesties van de Bokt kenners.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 20:37 



 
Profiel   

Ik denk dat je met Odin inderdaad kan verbeteren op je merrie, zijn vader Edmundo fokt ook heel goed maar ik weet niet of die in combinatie met jouw merrie voor een betere bovenlijn gaat zorgen. Super gave merrie wel!! Misschien is Mexpression ook nog wel een hengst om aan te denken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 20:50 



 
Profiel   

Gezien je verbeterpunten zou ik geen Gelderse hengst gebruiken. Het goede karakter kun je ook behouden met een brave dressuurhengst, maar dan heb je wel meer kans op verbetering van de bovenlijn en het toevoegen van voorwaartse drang.

Met oog op karakter zou ik denken aan een Just Wimphof, Extreme US, McLaren, beetje die kant op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 11:12 



 
Profiel   

Let op dat Odin wffs-drager is :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 11:56 



 
Profiel   

Autumnn schreef
Let op dat Odin wffs-drager is :o


Mexpression ook, beide enorm gave hengsten maar helaas beide dragers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:00 



 
Profiel   

Ja ik zou ook wegblijven bij Gelders en alles met tuigbloed vanwege de rug.

Wil je een hengst die veredeld of juist eentje die wat bot heeft/ geeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:05 



 
Profiel   

Merrie is WFFS vrij :)

Merrie is mooi in evenwicht imo, dus hoeft niet meer bot te hebben persé. Bij veredelen ben ik een beetje bang dat het veulen heel iel wordt? Merrie is van voren erg smal namelijk.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:21 



 
Profiel   

Ja het is typisch tuigpaard qua bouw.

Ik zit te denken aan Guardian S voor deze merrie, denk dat hij wel de bovenlijn kan verbeteren en ondertussen ook voldoende massa behoudt. Ze is WFFS vrij dus dat is geen probleem.

Hij geeft een goed achterbeen en veel schakelvermogen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:25 



 
Profiel   

Guardian wel lief, model ook ok, maar je krijgt er geen voorwaartse drang mee

Ik denk ook even. Negro/Ferro bloed voor de werkwilligheid en het stukje draagkracht/sluiten ipv stuwen is denk ik wel passend. Of De Niro bloed, iets geslotener paard en meer souplesse/schakelvermogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:35 



 
Profiel   

Guardian staat toch niet in NL dit jaar?

Just wimphof geeft ze imo niet altijd makkelijk onder het zadel van wat ik gezien heb

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:36 



 
Profiel   

Bedankt voor alle suggesties tot nu toe! Ik ga ze allemaal even bestuderen en even bedenken wat mijn gevoel erbij is. Ik leef niet in de illusie dat ik een GP topper ga fokken, dus is voor mij vooral emotionele waarde. :)

Wat is jullie mening over Miami Turfhorst? Dat vind ik ook een hele knappe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:46 



 
Profiel   

Miami Turfhorst vind ik ook gaaf alleen de stap is niet zo goed. Maar misschien wel in de richting van Toto jr bloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:11 



 
Profiel   

Petunia27 schreef
Miami Turfhorst vind ik ook gaaf alleen de stap is niet zo goed. Maar misschien wel in de richting van Toto jr bloed?


Ron heeft (zeker voor een tuiger) een best behoorlijke stap dus daar zou ik wel op in durven te leveren.

Totilas bloed is me in het verleden ook wel eens aangeraden, dus daar heb ik ook wel interesse in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:18 



 
Profiel   

Als je van dat type houdt dan spreekt Newport je misschien ook wel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 14:04 



 
Profiel   

Geen Negro bloed vanwege het platte kruis wat hij vererft.

Toto bloed geeft ze ook vaak wat strak op de lendenen, vraag me ook af of je dan het makkelijke en lieve karakter houdt. Al ben ik wel weg van Newport.

Ik wist niet dat Guardian niet in Nederland staat, dan wordt het lastig inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 14:51 



 
Profiel   

Markant BK of Alexandro P?

Beide gezien op de gelderse keuring. Hebben mooi maat en je behoud de veelzijdigheid gericht op allround maar vooral dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 14:57 



 
Profiel   

Oh Newport kende ik niet, die vind ik wel gaaf. Iets compacter type voor mijn gevoel? Ik heb het idee dat totilas bloed vaak iets compacter toont, dat kan mijn merrie wel hebben, die is eigenlijk wat te lang.

Qua karakter, tsja, als er een heter paard uit komt kan ik dat ook wel goed mannen hoor.

Alexandro vind ik objectief een hele gave maar doet me gevoelsmatig niet zo veel? Markant is denk ik wat te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 15:12 



 
Profiel   

Ik volg even want ben nieuwsgierig naar de aanbevelingen :o
Kirsten, Alexandro zelf doet mij ook niet en vind ook weinig knap beeld materiaal van hem, zeker ohz niet. Maar z’n nafok daarentegen ben in wel van onder de indruk dus dat heeft mij toch doen besluiten voor Alex te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 15:46 



 
Profiel   

Alex en Markant geven ook een plat kruis, Alex geeft wel goede bewegers maar op deze merrie lijkt hij mij niet passend.

Nouja in dat geval is Newport misschien geen gekke optie TS, hij zelf heeft aardig wat massa. Heeft wel een merrie nodig met een niet te traag achterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 16:01 



 
Profiel   

Wat zou een traag achterbeen zijn? Heb je daar misschien een vergelijking voor? Ik ben niet zo'n kenner op sta gebied. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 16:10 



 
Profiel   

Ik dacht zelf ook nog aan Kyton... Al is die wel wat neerwaartser gebouwd en beetje gezonken rug, maar heeft wel weer dat Ferro bloed voor een sterker achterbeen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 16:19 



 
Profiel   

Traag is dat het iets achter blijft in beweging achter, kijk naar Gribaldi dan zie je wat ik bedoel. (al heeft Newport dat niet zo erg)
Tragere en grotere pas achter dan voor zeg maar.

Goed achterbeen is goed buigend in alle hoeken en goed onder het lichaam brengend en achter en voor gelijk qua paslengte. (Ferro)

Dan zit er ook nog verschil in kracht, sommige paarden hebben een traag achterbeen maar veel kracht en sommige hebben een goed achterbeen maar zijn slap. Beide zijn te trainen. Maar je wilt graag de goede punten van je merrie verankeren en niet de slechte zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 16:19 



 
Profiel   

Zelf zat ik voor die van mij aan New Dreams te denken.


Laatst bijgewerkt door eenitraM op 16-05-23 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 16:28 



 
Profiel   

Ik zou een beetje bij de basis blijven. Een moderne hengst geeft geen garantie op een modern veulen. Ik denk dat Odin er heel goed op past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 16:29 



 
Profiel   

@Petunia, oh god, dje was ik helemaal vergeten. Ja Kyton vind ik ook heel gaaf, ik ben zelf mega fan van Don Olymbrio en dat is toch een beetje hetzelfde type. Neerwaarts en gezonken rug is denk ik minder zorgwekkend op een tuigpaard merrie? Die zijn toch wel opwaarts.

@Elisa, ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Geloof niet dat ze echt traag is maar buigt wel wat weinig in het achterbeen en draagt natuurlijk niet echt. Zit wel veel kracht achter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 16:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 99 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen