Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze D pony voor 2024

 
Profiel   

Hallo,
Ik heb een merrie van Cassanova staan ze word volgendjaar 4 en dan willen we haar laten dekken.
Ik had een hele gave hengst gezien maar het is niet zeker of die volgendjaar in de sport loopt, hebben jullie misschien ideeën?

Ik ben bang dat diepvriessperma wel heel hoog in de kosten op gaat lopen, dus ik wil dan ook een 2e keus hebben.

Ik heb tot nu toe gezien:
Golden star G
Anjershof shadok

Hier wat foto's van mijn merrie:
[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:51 



 
Profiel   

Wat zijn je wensen/doel? D pony of andere maat? Spring, dressuur, allround anders? Commercieel of voor jezelf?....

Wat wil je graag behouden in de merrie en wat wil je verbeteren?

Binnen welke rassen/stamboeken wil je zoeken?


Zit er veel tijd tussen de foto's? Ik vind haar op de 2e foto nog heel erg baby ogen. Op de 3e foto lijkt de schouder veel mooier bespierd en (daardoor?) qua ligging ook mooier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 10:21 



 
Profiel   

Bowo schreef
Wat zijn je wensen/doel? D pony of andere maat? Spring, dressuur, allround anders? Commercieel of voor jezelf?....

Wat wil je graag behouden in de merrie en wat wil je verbeteren?

Binnen welke rassen/stamboeken wil je zoeken?


Zit er veel tijd tussen de foto's? Ik vind haar op de 2e foto nog heel erg baby ogen. Op de 3e foto lijkt de schouder veel mooier bespierd en (daardoor?) qua ligging ook mooier.


De 1e en 2e foto zijn van gisteren, de 3e van vorige week.
Houden of verkopen licht dan een beetje aan de situatie.
Ik zou graag iets breder willen gaan en de draf nog wat versterken.

Karakter vind ik heel belangrijk, en zou ook leuk zijn om daar in combinatie op kleur te fokken.


Ik zou het veulen straks bij het NRPS willen inschrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 10:56 



 
Profiel   

Ga je haar dit jaar aanbieden bij het stamboek voor opname? Dan krijg je ook meer info over haar sterke en zwakke punten. Als ik zo naar haar kijk, zou ik zeggen: zoek een hengst die goed bergop gebouwd is, met sterke voorhand en niet lang/week in de rug met een hals die niet te die uit de borst komt. Als ze nu 3 is, zal ze vast nog winnen aan bespiering ;)
Shadok heb ik veel goede nakomelingen van gezien, ook heel goed qua karakter. Golden Star G zou ik niet voor kiezen omdat hij ook wat overbouwd lijkt, net als je merrie.
Er zijn talloze hengsten en ook vast een die goed bij je merrie past, alleen het is even zoeken ;) Maar je hebt tijd!
Bij het NRPS kun je volgens mij advies vragen aan de foktechnisch commissie, misschien is dat ook nog een idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:02 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Ga je haar dit jaar aanbieden bij het stamboek voor opname? Dan krijg je ook meer info over haar sterke en zwakke punten. Als ik zo naar haar kijk, zou ik zeggen: zoek een hengst die goed bergop gebouwd is, met sterke voorhand en niet lang/week in de rug met een hals die niet te die uit de borst komt. Als ze nu 3 is, zal ze vast nog winnen aan bespiering ;)
Shadok heb ik veel goede nakomelingen van gezien, ook heel goed qua karakter. Golden Star G zou ik niet voor kiezen omdat hij ook wat overbouwd lijkt, net als je merrie.
Er zijn talloze hengsten en ook vast een die goed bij je merrie past, alleen het is even zoeken ;) Maar je hebt tijd!
Bij het NRPS kun je volgens mij advies vragen aan de foktechnisch commissie, misschien is dat ook nog een idee.


Bedankt!
Daar heb ik heel veel aan, ze gaat idd 1 juli naar de keuring :)

Shadok zou je zo op het 1e oog wel voor gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:15 



 
Profiel   

Ja ik denk dat Shadok evt wel zou passen. Alleen vind ik dat zijn hoofd niet zo mooi is, maar dat is een kwestie van smaak ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:07 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Ja ik denk dat Shadok evt wel zou passen. Alleen vind ik dat zijn hoofd niet zo mooi is, maar dat is een kwestie van smaak ;)


Heb jij zelf ook nog hengsten in gedachte of?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:19 



 
Profiel   

Ik vind deze echt extreem gaaf. Enkel en alleen dit jaar beschikbaar want hij is verkocht
Ik heb even niet gezien of deze past, maar ik wou hem toch even delen
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2996701568

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:23 



 
Profiel   

Dat is volgens mij een halfbroer van Shadok, ook van Jonkers Jayden. Ik vond die (A New Story) niet extreem goed of iets dergelijks op de CHK, gewoon een correcte hengst. Hij wordt in die film erg in een houdinkje gereden, ik vind daar wat van voor een 3-jarige hengst maar dat is een andere discussie ;)

Laylah ik ga er even over nadenken en mijn boekje erbij pakken. Voor mezelf keuzes maken vind ik heel lastig, voor anderen iets makkelijker haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:53 



 
Profiel   

Ik heb hier normaal ook wel een mening over, maar wat me bij pony's echt opvalt is dat je nog maar moet afwachten wat er volgend jaar beschikbaar is. Mijn advies: denk er vast over na, maar pin je nog nergens op vast. Als ze in maart volgend jaar er nog staan, kun je er misschien wat mee. :o Zoveel die verkocht worden / door de sport niet beschikbaar zijn / etc., dat het jammer is als je je blik al ergens op hebt en je lijstje volgend jaar alsnog weer overhoop moet gooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 17:01 



 
Profiel   

Dankjewel allemaal.

LaDonna dan ben ik eens benieuwd waar jij op uit komt.

Ik heb net nog even een foto van deze avond gemaakt waar ze netjes staat.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:11 



 
Profiel   

Annash schreef
Ik heb hier normaal ook wel een mening over, maar wat me bij pony's echt opvalt is dat je nog maar moet afwachten wat er volgend jaar beschikbaar is. Mijn advies: denk er vast over na, maar pin je nog nergens op vast. Als ze in maart volgend jaar er nog staan, kun je er misschien wat mee. :o Zoveel die verkocht worden / door de sport niet beschikbaar zijn / etc., dat het jammer is als je je blik al ergens op hebt en je lijstje volgend jaar alsnog weer overhoop moet gooien.

Precies. Niets zo veranderlijk als de beschikbaarheid van de Nederlandse pony hengsten. :+

Ik zou eerst de keuring van je pony afwachten, en evt naar de CHK van NRPS oid gaan aankomende winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:19 



 
Profiel   

Ja dankjewel!

Hier is trouwens haar stamboom voor de mensen die nieuwsgierig zijn!

https://nrps.nl/database/528008202000011-phallon-mt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:23 



 
Profiel   

Ondertussen zijn we naar de keuring geweest!
En is ze ster geworden.
Hier wat extra info voor jullie zodat het iets makkelijker is
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-23 11:59 



 
Profiel   

Ik wist dat ik haar ergens van kende! Heb zaterdag met je staan praten. :')
Het beoordelingsformulier kan ik niet lezen, het wordt wazig als ik inzoom.

Ik zou (van wat ik gezien heb) op zoek gaan naar een hengst die echt bergop is gebouwd en beweegt. Ik geloof dat ze 1.47 is gemeten? Ik vond haar nu achter nog hoger, dus of ze groeit nog en het trekt recht (dan moet je wellicht wat op de maat letten), of het is iets meer haar bouw (en dan wijs ik nog een keer naar mijn eerste punt rondom een opwaarts gebouwde hengst).

Verder wel een heel brave pony ook (ze leek niet echt onder de indruk van alles) en ze was wel echt super lief. <3 Dat is veel waard qua karakter.

Gefeliciteerd met je stermerrie!


Laatst bijgewerkt door Annash op 06-07-23 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-23 13:19 



 
Profiel   

Eens met wat Annash zegt, zoek naar een mooi bergop gebouwde hengst die niet per se heel lng gelijnd moet zijn. Een mooie Welsh partbred/nwr zou goed kunnen denk ik, een NRPS hengst die aan deze voorwaarden voldoet natuurlijk ook.
Als je in de gelegenheid bent, ga naar de hengstenkeuring van het Welsh en van het NRPS, en maak daar een voorselectie en ga dan verder kijken bij de hengstenhouders. Je zit qua bloed wel met een dubois-vader dus niet alles kan.
Overigens zou een goed opwaarts gebouwde new forest hengst ook nog kunnen, ze is al 25% NF zie ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-23 13:29 



 
Profiel   

Annash schreef
Ik wist dat ik haar ergens van kende! Heb zaterdag met je staan praten. :')
Het beoordelingsformulier kan ik niet lezen, het wordt wazig als ik inzoom.

Ik zou (van wat ik gezien heb) op zoek gaan naar een hengst die echt bergop is gebouwd en beweegt. Ik geloof dat ze 1.47 is gemeten? Ik vond haar nu achter nog hoger, dus of ze groeit nog en het trekt recht (dan moet je wellicht wat op de maat letten), of het is iets meer haar bouw (en dan wijs ik nog een keer naar mijn eerste punt rondom een opwaarts gebouwde hengst).

Verder wel een heel brave pony ook (ze leek niet echt onder de indruk van alles) en ze was wel echt super lief. <3 Dat is veel waard qua karakter.

Gefeliciteerd met je stermerrie!



Dankjewel!

Ja ik was samen met mijn vader moeder, zus, 2 stalgenoten en een kennis uit Brabant die mij heel veel geholpen heeft die dag.


Heb jij zelf misschien ideeën over hengstenkeuzes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-23 16:51 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Eens met wat Annash zegt, zoek naar een mooi bergop gebouwde hengst die niet per se heel lng gelijnd moet zijn. Een mooie Welsh partbred/nwr zou goed kunnen denk ik, een NRPS hengst die aan deze voorwaarden voldoet natuurlijk ook.
Als je in de gelegenheid bent, ga naar de hengstenkeuring van het Welsh en van het NRPS, en maak daar een voorselectie en ga dan verder kijken bij de hengstenhouders. Je zit qua bloed wel met een dubois-vader dus niet alles kan.
Overigens zou een goed opwaarts gebouwde new forest hengst ook nog kunnen, ze is al 25% NF zie ik.


Ja was ik idd al over aan het na denken om naar de hengstenkeuring te gaan.
Zou ik haar dan nog bij het nrps kunnen inschrijven als ik haar door een New forest laat dekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-23 16:52 



 
Profiel   

Ja hoor, er zijn volle NewForestpony’s als NRPSer ingeschreven

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-23 20:33 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Ja hoor, er zijn volle NewForestpony’s als NRPSer ingeschreven


Oke ik dacht dat je zoveel % volbloed moest hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-23 22:03 



 
Profiel   

Annash schreef
Ik wist dat ik haar ergens van kende! Heb zaterdag met je staan praten. :')
Het beoordelingsformulier kan ik niet lezen, het wordt wazig als ik inzoom.

Ik zou (van wat ik gezien heb) op zoek gaan naar een hengst die echt bergop is gebouwd en beweegt. Ik geloof dat ze 1.47 is gemeten? Ik vond haar nu achter nog hoger, dus of ze groeit nog en het trekt recht (dan moet je wellicht wat op de maat letten), of het is iets meer haar bouw (en dan wijs ik nog een keer naar mijn eerste punt rondom een opwaarts gebouwde hengst).

Verder wel een heel brave pony ook (ze leek niet echt onder de indruk van alles) en ze was wel echt super lief. <3 Dat is veel waard qua karakter.

Gefeliciteerd met je stermerrie!


Net gevraagd je had idd gepraat met diegene wat me hielp die dag hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-23 22:16 



 
Profiel   

Laylah2002 schreef
LaDonna75 schreef
Ja hoor, er zijn volle NewForestpony’s als NRPSer ingeschreven


Oke ik dacht dat je zoveel % volbloed moest hebben?

Het hangt van de fokrichting af. De NRPS Sportpony is tot 20%
https://nrps.nl/u/files/fokprogramma-nr ... sp-v05.pdf
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-23 07:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen