Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:14

Dat kan niet, om een vos te krijgen moeten beide ouders de vos factor hebben. Dat betekent niet dat je dan altijd een vos krijgt. Jouw merrie draagt dus ook de vos factor en Negro ook.
Het ligt er niet aan hoeveel vos er in de vaderlijk of überhaupt de lijn zit. Ze dragen de vos factor of niet en daarna is het afwachten welke genen er toevallig bij elkaar komen.

Bokt wiki.
Citaat:
De genen die vos veroorzaken zijn recessief, dus een voskleurig paard heeft altijd 2 ouders die het vosgen ook dragen, deze hoeven niet persé voskleurig te zijn.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 14:17

Bij merrie pas in de overgroot ouders.. dus lijkt me een hele kleine kans op doorgave naar het veulen dan?

MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:28

Nee, zo werkt het niet. Jouw merrie draagt zelf ook de vosfactor. Zoals in de quote staat hoeven ze zelf geen vos te zijn om het wel te dragen. En omdat ze een vos veulen gegeven heeft draagt zij het vos gen dus. En negro ook.
Het kan generaties terug zitten en wel continu doorgegeven zijn en ineens spontaan weer een vos uitkomen, omdat de 2 keer vosfactor bij elkaar komt kn het veulen. Hoe ver terug er een vos in de afstamming zit maakt niks uit, het maakt de kans niet kleiner. Ze dragen het of niet en daarna is het dus afwachten.

Dus met negro heb je geen lagere kans op een vos als met een andere hengst met vosfactor. Beide paarden dragen vos en dan heb je gewoon kans op een vos. Dan moet je een hengst hebben die geen vos draagt, dan krijg je het niet. Maar is dus lastig, omdat je het niet hoeft te zien en ze het wel dragen zoals jouw merrie en Negro.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 14:32

Duidelijk, maar vosfactorvrij maakt het lijstje wel heel klein haha

MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:33

Ja, dat is gewoon zonde. ;) gewoon de hengst kiezen die het beste past en je kan alsnog geluk hebben en geen vos er uit krijgen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:35

Ik hou me niet bezig met kleurenfokkerij, maar Negro is inderdaad niet vosfactorvrij en je merrie ook niet als ze nu een vosveulen aan de voet heeft.

Negro is gezien zijn leeftijd natuurlijk niet meer eindeloos beschikbaar. Integendeel zelfs. Verder verwacht ik eerder dat Indian Rock volgend jaar in Parijs loopt dan Desperado.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:39

Elisa2 schreef:
For Ferrero gaat de galop niet verbeteren, Negro wel maar zit je met lijnenteelt op Ferro.

Desperado zou kunnen als ze een goed achterbeen heeft.

Ik zou Glamourdale nog willen aandragen als de merrie voldoende buiging in het achterbeen heeft. Ook lijnenteelt op Ferro maar verder weg, geeft een hele goede galop door.

Ik snap niet zo goed waar je van dan haalt dat For Ferrero de galop niet verbeterd. Hij heeft voor al zijn gangen echt een fantastische index. De For Ferrero's die ik gefokt en gezien heb zijn ook zonder uitzondering goed. Ook in de galop.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:31

Mijn mening gebaseerd op wat ik gezien heb. :-)

TS, ik zou in jouw geval dan ook voor Negro gaan. Ik verwacht eerder dat die niet lang beschikbaar meer is. Kleur is niet belangrijk.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 19:52

Om dan toch maar even naar een jongere generatie te kijken. Wat vinden jullie van Mauro Turfhorst en Lowlands?

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:13

Negro geeft zeker wel vos. Als er nu een vos veulen bijloopt heeft de merrie ook het vosgen.
Als je echt geen vos wilt moet je naar hengsten kijken die geen vosgen dragen.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:52

Ik zou die kleur loslaten, zo kun je nooit tot een goede hengstenkeuze komen gebaseerd op een hengst die echt verbeterd.

Wbt Mauro en Lowlands, Mauro heb ik al eerder aangedragen..ontwikkeld zich goed. Lowlands geeft vooral veel souplesse maar wel een wat neerwaartse romprichting.