Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 07:28

Hi bokkers,

Vraagje, ik twijfel voor mijn Ferdeaux merrie tussen de volgende hengsten: Negro, For Ferrero en Desperado. Dankzij een goede merrie niet heel veel eisen, merrie heeft drie super gangen, maar de minste is galop. Dus een paard met een goede sterke galop. Merrie is 1,75 en gemiddeld gelijnd dus grootte van de hengst maakt ook niet uit. Als laatste heb ik graag een eerlijke hengst, er mag echt wel bloed in zitten maar ik wil wel dat hij eerlijk is. Welke zouden jullie dan kiezen?

Elisa2

Berichten: 37253
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:18

For Ferrero gaat de galop niet verbeteren, Negro wel maar zit je met lijnenteelt op Ferro.

Desperado zou kunnen als ze een goed achterbeen heeft.

Ik zou Glamourdale nog willen aandragen als de merrie voldoende buiging in het achterbeen heeft. Ook lijnenteelt op Ferro maar verder weg, geeft een hele goede galop door.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 08:21

@elisa2 lijninteelt op de Negro durf ik nog wel aan, is ook verder weg. Heb zitten nadenken over Glamourdale maar vind tot nu toe de nakomelingen nog niet top. Zelf heeft ze een sterk achterbeen, is ook te zien aan de rest van haar nakomelingen

PS: hier nog een foto van merrie met veulen van afgelopen zondag. Governor

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37253
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:24

Dan zou ik als je wat massa en kracht wilt voor Negro gaan, en als je liever iets luxer fokt met een mooier voorbeen voor Desperado.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 08:29

Elisa2 schreef:
Dan zou ik als je wat massa en kracht wilt voor Negro gaan, en als je liever iets luxer fokt met een mooier voorbeen voor Desperado.


Ze is zelf al vrij fors gebouwd, wel dunne benen maar geeft wel body door. Dus dan misschien beter Desperado? Scheelt het zoveel qua kracht? Vind een paard met body mooi maar in principe doet moeders dit al. Negro kan natuurlijk volgend jaar ook nog. Desperado ben ik bang voor, omdat de olympische spelen eraan komen.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:30

bpauwels schreef:
Elisa2 schreef:
Dan zou ik als je wat massa en kracht wilt voor Negro gaan, en als je liever iets luxer fokt met een mooier voorbeen voor Desperado.


Ze is zelf al vrij fors gebouwd, wel dunne benen maar geeft wel body door. Dus dan misschien beter Desperado? Scheelt het zoveel qua kracht? Vind een paard met body mooi maar in principe doet moeders dit al. Negro kan natuurlijk volgend jaar ook nog. Desperado ben ik bang voor, omdat de olympische spelen eraan komen.


Desperado :j, die zou ik pakken als ik je wensen allemaal
zo lees :)

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:32

Met glamourdale moet je wel een merrie met pit hebben, anders krijgt je een slome.

Elisa2

Berichten: 37253
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:34

Ja het scheelt echt zoveel aan kracht. Desperado heeft merries nodig met voldoende kracht en een goed achterbeen. Negro geeft echt heel veel body, kracht en massa..wat ouderwetse types. Hij deed het niet voor niets goed in combinatie met Lord Leatherdale die een mooie voorkant had en vrij luxe was maar achter aan kracht en achterbeengebruik mistte.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 08:41

En qua karakter allemaal een beetje "normaal"?

Elisa2

Berichten: 37253
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:42

Ja hoor, die drie hengsten die je opnoemt vererven prima karakters.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 10:37

Dat For Ferrero de galop niet gaat verbeteren ben ik het niet mee eens.
Heb inmiddels 3 For Ferrero veulens gefokt uit een Zhivago x Sandro king merrie en uit een Valdez x Zhivago merrie.
Beide merrie hebben niet de beste galop maar gaan vooral makkelijk groot. Klein en vlug vinden ze erg moeilijk.
Dat heeft For Ferrero op alle 3 de veulens zeer goed verbeterd.
Allemaal kunnen ze super makkelijk schakelen in de galop.
Karakters zijn echt super.
Zeer toegankelijk maar niet lomp en ik zeg altijd dat ze erg beleefd zijn.
Heb hier ook regelmatig veulens van andere hengsten lopen en dan merk ik toch duidelijk dat de For Ferrero’s met stip bovenaan staan qua karakter.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 11:15

haha nou twijfel ik nog steeds! Wil zeker wel een paard met veel kracht hoor! Met name dus in de galop. Mama heeft een goed achterbeen maar de hengst moet dit niet "achteruit" brengen want daar is het niet goed genoeg voor. Alle nakomelingen hadden een hele goede draf en waren ondanks haar body wel "normaal" gebouwd, dus niet extreem veel body maar ook niet fijntjes.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:38

Desperado lijkt het beste bij de wensen te passen :)
Maar bij gebrek aan goede standfoto kan ik verder weinig zeggen.

Zelf is hij echt top braaf in de omgang maar wel sensibel in het werk. Prima combi lijkt mij.
Gefeliciteerd met het veulentje trouwens.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 11:57

simpie94 schreef:
Desperado lijkt het beste bij de wensen te passen :)
Maar bij gebrek aan goede standfoto kan ik verder weinig zeggen.

Zelf is hij echt top braaf in de omgang maar wel sensibel in het werk. Prima combi lijkt mij.
Gefeliciteerd met het veulentje trouwens.


Thanks! Ben helaas niet in de gelegenheid om foto's te maken tot vrijdag en dan moet ik het ook weten. Heb wat foto's gevonden, hopelijk kunnen we hier wat mee?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:17

Heb je ook een linkje naar de volledige afstamming?

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 12:28


Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:02

Hmmmm… ze komt wel uit een interessante merrielijn. Ik zou zelf alleen niet zo snel geneigd zijn om Desperado te gebruiken met nog een derde keer Krack erin. Hoe is de Negro van vorig jaar?

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 13:09

Aimee schreef:
Hmmmm… ze komt wel uit een interessante merrielijn. Ik zou zelf alleen niet zo snel geneigd zijn om Desperado te gebruiken met nog een derde keer Krack erin. Hoe is de Negro van vorig jaar?


Heel knap maar van beweging weet ik er weinig van, veulen en merrie waren toen van oude eigenaar. Dit wordt mijn eerste hengstenkeuze bij deze merrie vandaar dat het zo lastig is. Negro staat hoog aan mijn lijstje hoor, sowieso omdat daar een lage vosfactor in zit en ik eigenlijk een zwarte ook heel gaaf vind! Maar wil niet op kleur fokken. Puur op beweging, exterieur en karakter. Vandaar de drie hengsten.. Maar alle andere opties zijn mogelijk! Wil wel bij KWPN blijven. Glamourdale was ook een keuze geweest maar vind de nakomelingen tegenvallen.

Elisa2

Berichten: 37253
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:19

bpauwels schreef:
haha nou twijfel ik nog steeds! Wil zeker wel een paard met veel kracht hoor! Met name dus in de galop. Mama heeft een goed achterbeen maar de hengst moet dit niet "achteruit" brengen want daar is het niet goed genoeg voor. Alle nakomelingen hadden een hele goede draf en waren ondanks haar body wel "normaal" gebouwd, dus niet extreem veel body maar ook niet fijntjes.


Met deze merrielijn er bij denk ik dat je merrie niet te snel te zwaar fokt. Je kan natuurlijk ook kijken naar een Negro zoon/ kleinzoon.

Er zijn meer hengsten dan deze 3.

FF geeft inderdaad schakelvermogen, maar geen kracht en zelf vind ik het ruggebruik van zijn nakomelingen in de galop niet zo.

Wellicht is Toto jr. of een zoon/ kleinzoon interessant voor je.

De net ggk Pernod heeft ook een mega galop en veel kracht.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 13:32

Elisa2 schreef:
bpauwels schreef:
haha nou twijfel ik nog steeds! Wil zeker wel een paard met veel kracht hoor! Met name dus in de galop. Mama heeft een goed achterbeen maar de hengst moet dit niet "achteruit" brengen want daar is het niet goed genoeg voor. Alle nakomelingen hadden een hele goede draf en waren ondanks haar body wel "normaal" gebouwd, dus niet extreem veel body maar ook niet fijntjes.


Met deze merrielijn er bij denk ik dat je merrie niet te snel te zwaar fokt. Je kan natuurlijk ook kijken naar een Negro zoon/ kleinzoon.

Er zijn meer hengsten dan deze 3.

FF geeft inderdaad schakelvermogen, maar geen kracht en zelf vind ik het ruggebruik van zijn nakomelingen in de galop niet zo.

Wellicht is Toto jr. of een zoon/ kleinzoon interessant voor je.

De net ggk Pernod heeft ook een mega galop en veel kracht.


Klopt! Vind alleen toto jr. niet braaf fokken. Merrie is topbraaf maar heeft wel een karakter, dus moet een beetje opletten dat ik er een eerlijke hengst op zet. Merrie zal nooit een vlieg kwaad doen maar zal wel karakter doorfokken. Wil het liefst een hengst waar al een paar nakomelingen uit zijn, om te vergelijken. Welke Negro zoon dacht je aan?

Elisa2

Berichten: 37253
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:38

Network vind ik een fijne hengst. Negro kleinzoon..maar wellicht ook nog te jong voor je. JW als vader en die geeft fijne karakters.

Pernod had ik al genoemd, wellicht is Mauro Turfhorst ook nog interessant.

Van Netto heb ik ook wel wat fijne nakomelingen gezien.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:49

bpauwels schreef:
Heel knap maar van beweging weet ik er weinig van, veulen en merrie waren toen van oude eigenaar. Dit wordt mijn eerste hengstenkeuze bij deze merrie vandaar dat het zo lastig is. Negro staat hoog aan mijn lijstje hoor, sowieso omdat daar een lage vosfactor in zit en ik eigenlijk een zwarte ook heel gaaf vind! Maar wil niet op kleur fokken. Puur op beweging, exterieur en karakter. Vandaar de drie hengsten.. Maar alle andere opties zijn mogelijk! Wil wel bij KWPN blijven. Glamourdale was ook een keuze geweest maar vind de nakomelingen tegenvallen.


Heb je de merrie net en je maakt dus nu nog de keuze om dit seizoen te dekken?

Ik snap de reactie van Elisa wel, maar het is al eind juni. Als je nu nog moet beginnen en ook nog allerlei andere hengsten gaat overwegen, komt het allemaal wel erg op het laatste moment aan.

Ik geloof dat ik voor Negro zou gaan, juist omdat het al een knap veulen heeft opgeleverd. En dan het komende jaar uittrekken voor het maken van een andere hengstenkeuze voor volgend seizoen. Al kan er per hengstigheid maar maximaal 2x sperma worden besteld, ook niet ideaal.

MyWishMax

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:55

Ik zou niet te zeker zijn van de lage vos factor van negro. Weet ook niet helemaal wat je ermee bedoeld, ze hebben het of ze hebben het niet. Ik ken erg veel vossen van hem, heb er zelf ook 1. Dan moet je hopen dat jouw merrie geen vos factor heeft.
Kan verder niks toevoegen, te weinig verstand ervan en bevooroordeeld qua negro bloed haha.

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Re: Hengsten keuze For Ferrero/Negro/Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 14:09

Merrie is vosvrij maar nu met een Governor toch een vos, met Negro wel een zwarte. Dus licht er echt aan hoeveel vos er in de vaderlijn zit. Klopt, merrie moet deze week geïnsemineerd worden, merrie net aangekocht dus ook nog niet eerder over deze lijn nagedacht natuurlijk. Mijn vorige Ferdeaux was namelijk een ruin. Toen een selectie gemaakt tussen een aantal en een aantal eisen opgesteld, krachtig, eerlijk en een goede galop. Zwart zou natuurlijk een groot pluspunt zijn!

bpauwels
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 14:11

Aimee schreef:
bpauwels schreef:
Heel knap maar van beweging weet ik er weinig van, veulen en merrie waren toen van oude eigenaar. Dit wordt mijn eerste hengstenkeuze bij deze merrie vandaar dat het zo lastig is. Negro staat hoog aan mijn lijstje hoor, sowieso omdat daar een lage vosfactor in zit en ik eigenlijk een zwarte ook heel gaaf vind! Maar wil niet op kleur fokken. Puur op beweging, exterieur en karakter. Vandaar de drie hengsten.. Maar alle andere opties zijn mogelijk! Wil wel bij KWPN blijven. Glamourdale was ook een keuze geweest maar vind de nakomelingen tegenvallen.


Heb je de merrie net en je maakt dus nu nog de keuze om dit seizoen te dekken?

Ik snap de reactie van Elisa wel, maar het is al eind juni. Als je nu nog moet beginnen en ook nog allerlei andere hengsten gaat overwegen, komt het allemaal wel erg op het laatste moment aan.

Ik geloof dat ik voor Negro zou gaan, juist omdat het al een knap veulen heeft opgeleverd. En dan het komende jaar uittrekken voor het maken van een andere hengstenkeuze voor volgend seizoen. Al kan er per hengstigheid maar maximaal 2x sperma worden besteld, ook niet ideaal.


Klopt, vandaar de selectie van de drie, maar dacht als ik volgend jaar wel ineens desperado wil kan dat misschien niet vanwege de Olympische spelen... Negro kan naar mijn idee dan nog vrijblijvender ofzoiets ;)