Hengstenkeuze KNN merrie (Gelders, Oldenburger etc.)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Hengstenkeuze KNN merrie (Gelders, Oldenburger etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:39

Ik volg ook! (en op de voet natuurlijk :p)

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:47

hoi, ik ben een leek op het gebied van fokken. wel ben ik de gelukkige die een zoon can staccato heeft, hij is heel ruim in zijn beweging, ik krijg heel vaak verbaasde gezichten wanneer hij zijn draf inzet. op concours voor de.middendraf toch standaard een 8 en al een paar keer een 9 gekregen. heel eerlijk en betrouwbaar. hij kan heel handig springen en heeft en geeft zoveel vertrouwen.

christianso is ook een hengst, zoon van staccato. hij is ook super!

staccato heeft een zoon die half knabstrub is, maar ik weet even niet meer hoe die heet. heel gaaf dier ook, veel bravour als je hem zag,.ik dacht zeg maar, oeh ga je daar op?? maar gewoon een schatje met opstappen en rijden.

ik heb mijn paard Duende (moravita's devoto op papier) ook zelf zadelmak gemaakt, alleen maar omdat ik hem zo vertrouwde en hij mij, ik ben gewoon na wat voorbereiding, zo opgestapt

Sansa
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Re: Hengstenkeuze KNN merrie (Gelders, Oldenburger etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:39

Ik volg ook! Ben toevallig net zelf in bezit van een Knabstrupper merrie en wij kijken zelf naar Spotilas als match. Mijn merrie is een DSP met een Knabstrupper lijntje en Spotilas staat 45 minuten van ons vandaan, dus misschien kunnen we hem zelfs bezoeken?

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:07

Hier ook een fijne zoon van Christianso lopen dit jaar uit onze gelderse merrie, erg fijn karakter, mooi lengte in het lijf en bij mijn merrie die zelf strak is op de lendenen en het platte kruis vaak doorfokt lijkt het veulen dit niet te hebben tot dusver.

Mandienio is idd geruind, alleen middels diepvries beschikbaar. Zou ik persoonlijk ook niet gebruiken op deze merrie.

Henkie zou ik ook niet adviseren op basis van je verbeterpunten. Gaat je geen lengte in het lijf of minder strakke lendenen geven verwacht ik.

Wellicht is Matiz (Eebert x Vitens; gelders ggkj nog het overwegen waard? Geeft maat, lengte en ruimte in beweging door, hier een erg fijn hengstveulen van hem lopen en 4 in verwachting voor aankomend jaar.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 19:56

moonprayer schreef:
hoi, ik ben een leek op het gebied van fokken. wel ben ik de gelukkige die een zoon can staccato heeft, hij is heel ruim in zijn beweging, ik krijg heel vaak verbaasde gezichten wanneer hij zijn draf inzet. op concours voor de.middendraf toch standaard een 8 en al een paar keer een 9 gekregen. heel eerlijk en betrouwbaar. hij kan heel handig springen en heeft en geeft zoveel vertrouwen.

christianso is ook een hengst, zoon van staccato. hij is ook super!

staccato heeft een zoon die half knabstrub is, maar ik weet even niet meer hoe die heet. heel gaaf dier ook, veel bravour als je hem zag,.ik dacht zeg maar, oeh ga je daar op?? maar gewoon een schatje met opstappen en rijden.

ik heb mijn paard Duende (moravita's devoto op papier) ook zelf zadelmak gemaakt, alleen maar omdat ik hem zo vertrouwde en hij mij, ik ben gewoon na wat voorbereiding, zo opgestapt


Top! Dat is ook een van de belangrijkste redenen waarom ik voor KNN heb gekozen. Wel warmbloed, maar extreem nuchter en braaf. Maiden heeft ook nog geen stap verkeerd (of teveel :+ ) gezet. Goed om te horen dat Staccato dat ook bevestigd.

Dan is de afweging dus ga ik meer commercieel (en richting sport) of meer ter versterking van het nuchtere en wat zwaardere klassiek KNN. Op dit moment voel ik meer voor versterking van het ras en dus richting Staccato of Thorgal, maar nog niets definitief besloten.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 19:58

Sansa schreef:
Ik volg ook! Ben toevallig net zelf in bezit van een Knabstrupper merrie en wij kijken zelf naar Spotilas als match. Mijn merrie is een DSP met een Knabstrupper lijntje en Spotilas staat 45 minuten van ons vandaan, dus misschien kunnen we hem zelfs bezoeken?


Oh super leuk! Welke bloedlijnen heb jij?
Woon je in Denemarken dan? Dacht dat hij daar stond!

edit: ik zie dat je in Denemarken woont haha. Dat maakt alles wel veel makkelijker. Ik ben een beetje jaloers op alle klassieke hengsten die jij beschikbaar hebt daar! :D

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 20:05

Cheytjuh schreef:
Hier ook een fijne zoon van Christianso lopen dit jaar uit onze gelderse merrie, erg fijn karakter, mooi lengte in het lijf en bij mijn merrie die zelf strak is op de lendenen en het platte kruis vaak doorfokt lijkt het veulen dit niet te hebben tot dusver.

Mandienio is idd geruind, alleen middels diepvries beschikbaar. Zou ik persoonlijk ook niet gebruiken op deze merrie.

Henkie zou ik ook niet adviseren op basis van je verbeterpunten. Gaat je geen lengte in het lijf of minder strakke lendenen geven verwacht ik.

Wellicht is Matiz (Eebert x Vitens; gelders ggkj nog het overwegen waard? Geeft maat, lengte en ruimte in beweging door, hier een erg fijn hengstveulen van hem lopen en 4 in verwachting voor aankomend jaar.


Christianso zou voor mij interessant worden als hij in Denemarken ook wordt goedgekeurd. Stond wel in de planning volgens mij. Matiz is een optie, maar spreekt mij minder aan. Verder niet echt een goede reden voor :o

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:43

Hier een foto van onze Imposant.
Hij is nu 4 jaar, zo'n 1,75 en heeft echt een mooie Gelderse opdruk.
Gezien de moederlijn van Imposant en je eigen merrie hoef je niet snel bang te zijn voor een hele moderne nakomeling.
De moeder van Offereins is trouwens een Cabochon x Goudsmid
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:15

Ik heb een Thorgal merrie.
Fijn betrouwbaar paard is ze en heeft voor haar maat relatief veel lengte wat fijn is voor een zadel :o

Wellicht is er ook nog DV van Carlsson vom Dach

Henkie zou ik niet doen vanwege de stand van je merrie, ik denk dat hij dat versterkt.

Volbloed zou ik ook niet snel doen omdat je dan snelheid in een karaktersterk ras fokt. Ik heb vaak het idee dat de „lastige NASsers“ vaak gewoon een verkeerde mix van barok met bloed zijn.
Verkeerd gefokte friezen met „bloed“ kunnen ook van de ongeleide projektielen zijn.
Tevens zou ik bang zijn de typisch baracke gang/knie te verliezen.

Zelf zou ik neigen naar PRE, maar dan moet er maar net een goede in de buurt zitten.

Iets heel anders: is ze pssm1 vrij?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze KNN merrie (Gelders, Oldenburger etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:56

Maar PRE kan weer een heel ander type en karakter geven.

Ik zou dan voor barok eerder voor Staccato gaan, heeft een mooi type. Vind het alleen jammer dat er geen bewegingsfilmpjes van te zien zijn maar zou dan dus ook irl gaan kijken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:42

Barocke types zijn doorgaans meer van eerst nadenken, dan reageren. Dat komt deels door hun geschiedenis in oorlogen.
Sportpaarden vaak precies omgekeerd omdat men wil dat ze meteen en snel reageren op de hulp.
Daarom zou ik persoonlijk eerder voor een ander barock type gaan en minder voor een type waar al redelijk wat sport in zit.
Ook in de omgang vind ik ze mensgerichter (niet te verwarren met de will to please van de meeste sportpaarden).

Staccato zou ik ook bovenaan hebben :j
Daarmee ga je ook terug op het origele type. Ik begreep echter van een andere bokker dat het Frederiksborger stamboek wel eens moeilijk wil doen.

Bij PRE zie ik ook bepaalde voordelen maar zou ook stiekum een beetje angst hebben PSSM2 mee te nemen. Maar omgekeerd zou ik met sportbloed voorzichtig zijn om geen ECVM in het ras te brengen.
Dat zijn slechts mijn gedachten uiteraard.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Hengstenkeuze KNN merrie (Gelders, Oldenburger etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 19:37

PRE's hebben weinig goedgekeurde hengsten staan in Nederland en ook veel schimmels. Dat is helaas geen optie. Daarnaast vind ik ze vaak propperig en Maiden heeft al een niet heel lange rug.

Carlsson von Dach is ook verkrijgbaar via Freeze and breed. Maar Few spot x few spot vind ik niet heel slim vanwege oogproblemen

Het lijkt inderdaad alsof Staccato de meest interessante niet diepvries optie is.
Thorgal beste diepvries optie.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hengstenkeuze KNN merrie (Gelders, Oldenburger etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:43

Wat oogproblemen betreft is inderdaad dekken met een effen hengst het verstandigst.

Ik blijf daar ook een beetje panisch op als ze een keer een vies oog heeft.

Sansa
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:58

lissisanne schreef:
Sansa schreef:
Ik volg ook! Ben toevallig net zelf in bezit van een Knabstrupper merrie en wij kijken zelf naar Spotilas als match. Mijn merrie is een DSP met een Knabstrupper lijntje en Spotilas staat 45 minuten van ons vandaan, dus misschien kunnen we hem zelfs bezoeken?


Oh super leuk! Welke bloedlijnen heb jij?
Woon je in Denemarken dan? Dacht dat hij daar stond!

edit: ik zie dat je in Denemarken woont haha. Dat maakt alles wel veel makkelijker. Ik ben een beetje jaloers op alle klassieke hengsten die jij beschikbaar hebt daar! :D


Plot twist: Ik heb alle papieren ontvangen en ze is geen Knabstrupper maar een DSP :+

Ze hebben "Knabstrupper" bij kleur ingevoerd. Maar haar vader is een DSP en haar moeder een Deense Pinto. Ze heeft een brandmerk, maar die was niet zo goed zichtbaar, dus ik zag eerder die DSP print niet zo goed, haha.. Ze heeft een mooi snowflake vachtje en ze is erg braaf dus het maakt ons verder niet uit!

Nu gaan we eerst haar keuring resultaten goed bekijken voordat we een hengst gaan kiezen. Heel veel succes met het vinden van een passende hengst voor je merrie! Ze is een plaatje hoor <3

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Hengstenkeuze KNN merrie (Gelders, Oldenburger etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:07

Hier een frederiksborger fokker.

Ik zou voor staccato gaan om dichtbij het ras te blijven.

En betreft het frederiksborger stamboek. Ze zijn helemaal niet moeilijk en stug.

Wij hebben in 2 jaar tijd al ontzettend veel van ze geleerd en ze v
Andwoorden altijd netjes. Ze denken heel er met ons mee

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 10:29

Sansa schreef:
lissisanne schreef:

Oh super leuk! Welke bloedlijnen heb jij?
Woon je in Denemarken dan? Dacht dat hij daar stond!

edit: ik zie dat je in Denemarken woont haha. Dat maakt alles wel veel makkelijker. Ik ben een beetje jaloers op alle klassieke hengsten die jij beschikbaar hebt daar! :D


Plot twist: Ik heb alle papieren ontvangen en ze is geen Knabstrupper maar een DSP :+

Ze hebben "Knabstrupper" bij kleur ingevoerd. Maar haar vader is een DSP en haar moeder een Deense Pinto. Ze heeft een brandmerk, maar die was niet zo goed zichtbaar, dus ik zag eerder die DSP print niet zo goed, haha.. Ze heeft een mooi snowflake vachtje en ze is erg braaf dus het maakt ons verder niet uit!

Nu gaan we eerst haar keuring resultaten goed bekijken voordat we een hengst gaan kiezen. Heel veel succes met het vinden van een passende hengst voor je merrie! Ze is een plaatje hoor <3


oh dat is balen :+
Dat maakt wel een flink verschil. Maiden heeft ook Knabstrupper bij kleur staan, ze gebruiken de term fewspot/appaloosa blijkbaar niet.
Je zou nog kunnen kijken of ze een percentage KNN is in de tweede of derde graad. Dan zou je kunnen terugfokken die kant op als je een pure KNN pakt.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 10:30

corinadrenth schreef:
Hier een frederiksborger fokker.

Ik zou voor staccato gaan om dichtbij het ras te blijven.

En betreft het frederiksborger stamboek. Ze zijn helemaal niet moeilijk en stug.

Wij hebben in 2 jaar tijd al ontzettend veel van ze geleerd en ze v
Andwoorden altijd netjes. Ze denken heel er met ons mee


Fijn dat jij een goede ervaring hebt! Ik wacht nog even de hingsteliste van volgend jaar af maar als er geen KNN hengsten beschikbaar worden voor mij dan ga ik daar waarschijnlijk voor.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 09:48

Ik haal dit topic nog even omhoog voor mensen die volgen. Inmiddels is bekend dat Spotilas ook gekoeld sperma kan versturen naar Nederland. Dit maakt hem een stuk interessanter voor mij. Maiden kan dan op stal worden geinsemineerd waardoor stress en kosten lager blijven, en daardoor ook de slagingskans groter denk ik.

Inmiddels heb ik ook het knn gemaild om hun mening te vragen. Misschien komen zij nog met opties die ik niet heb overwogen. Het blijkt dat er ook goedgekeurde hengsten niet op de hengstenlijst staan dus wie weet. Deze bijvoorbeeld:https://www.facebook.com/GidoKNN249

Helaas zelfde oma als Maiden