Hengstkeuze voor hackneypony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Hengstkeuze voor hackneypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 16:16

Voor volgend jaar rustig aan om ons heen kijken voor een hengst voor onze ontzettend brave hackneypony.

Wel is de twijfel of we voor hackneybloed gaan of een ander ras met de voorkeur voor perlino, cremello of fewspot.

Dus van alle kanten advies gewenst.
Veulen is voor onszelf, waarschijnlijk als kinderpony. Schoftmaat rond de 110-125

Haar bloedlijn is Apollo vd Wormink x Star Dancer

Foto is nog onderweg.

Elisa2

Berichten: 37166
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:37

Weet je zeker dat dat de afstamming is? Want Apollo stamt af van Star Dancer.

Hoe groot is de pony?

Als je een kinderpony er uit wilt fokken zou ik gaan voor een ander ras, Hackney's kunnen (maar hoeft niet) wat te scherp zijn voor kinderen. Ik zou niet op kleurtjes gaan fokken, is toch ook lastiger als de merrie zelf geen kleur heeft. Maar kijken naar een brave pony hengst, een New Forest bijvoorbeeld.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 09:42

Elisa2 schreef:
Weet je zeker dat dat de afstamming is? Want Apollo stamt af van Star Dancer.

Hoe groot is de pony?

Als je een kinderpony er uit wilt fokken zou ik gaan voor een ander ras, Hackney's kunnen (maar hoeft niet) wat te scherp zijn voor kinderen. Ik zou niet op kleurtjes gaan fokken, is toch ook lastiger als de merrie zelf geen kleur heeft. Maar kijken naar een brave pony hengst, een New Forest bijvoorbeeld.


Ja helaas weet ik dat zeker, daarom gaat de voorkeur ook wel uit naar een ander ras om nog meer inteelt te voorkomen.

Je hebt gelijk hoor mbt kleurtje. Liever een brave pony dan een mooi kleurtje maar mocht het kunnen dan sluit ik die optie niet uit. Mochten er bijvoorbeeld hengstjes zijn met een kleurtje dan is dat altijd wel welkom.
New forest nog niet naar gekeken, zal ik ook eens naar kijken.

Edit: nog stukje gemist maar pony is zelf nu rond de 130cm.

Elisa2

Berichten: 37166
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstkeuze voor hackneypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:21

Ai..dat is wel heel veel inteelt ja.

Een positieve noot..Star Dancer geeft roan aanleg door.

New Forest staan bekend om hun fijne karakter, en je fokt er wat meer massa bij. De beweging kan de Hackney wel doorgeven. Ik denk dat je zo een hele leuke pony kunt fokken.

Ik zou geen Welsh bloed gebruiken omdat die vaak vrij heet zijn.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Hengstkeuze voor hackneypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 17:23

Ik zal mij even verdiepen in de kleinere maat New Forest, had wel wat aparte kleurtjes gezien maar die waren alweer wat aan de grote kant.

Inderdaad iets meer massa is wel iets wat nodig is.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:08

Ik heb een shetxhackney lopen, enige nadeel van hem is dat zijn voetjes zo idioot klein zijn. Apart diertje maar voor ons zijn gewicht in goud waard
Afbeelding
Afbeelding

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Hengstkeuze voor hackneypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:56

Als kinderpony zou ik dan ook voor een newforest gaan, hackney's kunnen goed heet. Wat wil je verder nog verbeteren dan alleen massa?

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Hengstkeuze voor hackneypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 14:57

De merrie heeft ook wat een lichte halsaansluiting, dat is wel iets wat ik mogelijk een verbeterpunt vind. Qua gangen heb ik weinig verberterpunten, merrie heeft genoeg beweging.

Ik zit momenteel naar Cappuccino te kijken, even uitzoeken of hij nog actief is in de dekdienst. Kon vinden dat hij momenteel meer gebruikt wordt voor de sport..

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Hengstkeuze voor hackneypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:56

Anders een mailtje sturen? Misschien dat ze het toch kunnen combineren? Anders is Thunbergia's Galanthus misschien nog wat

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hengstkeuze voor hackneypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 21:31


Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hengstkeuze voor hackneypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 21:39

Ik heb sindskort een twenter van Cappuccino, echt een heel fijne nuchtere merrie die goed in elkaar zit.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 21:50

Henrike5 schreef:
Anders een mailtje sturen? Misschien dat ze het toch kunnen combineren? Anders is Thunbergia's Galanthus misschien nog wat


Heb ik gedaan idd, we hebben contact gehad.

@albert; bedankt voor je input. Zal daar ook naar kijken, enig onderbouwing waarom je hem noemt?

@dennis; ze hebben wel wat van elkaar, leuk om iig een nakomeling te zien.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:45

Boelles schreef:
@albert; bedankt voor je input. Zal daar ook naar kijken, enig onderbouwing waarom je hem noemt?


Ik ken wat nakomelingen van Dille, ze zijn zeer correct en braaf. Hij is zelf ook super braaf.
Verder geeft hij geen popjes, maar stoere c-ponys met hals en massa. (Welshcob achtig)