Hengst voor fijne Elite merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 18:05

Hey,

Ik heb een fijne en knappe Elite merrie van 1,61 cm groot en zou volgend seizoen graag nog eens fokken met haar.
Ik heb dit 4 jaar geleden al eens gedaan met For Romance en daar is een zeer knap maar klein paardje uitgekomen met een top karakter.
Op zich een succes dus, ze is RX ook goedgekeurd en heeft een blakende gezondheid, wat het voornaamste is. Maar deze keer zou ik toch graag wat meer in de hoogte en breedte willen gaan in de mate van het mogelijke natuurlijk. Ik ben me bewust van het feit dat je ook veel geluk moet hebben!
Ik heb nu ook begrepen dat For Romance niet echt vergroot maar wel "vermooid"
Ik heb hem toen gekozen omdat ik graag wat meer front wou en lengte in de benen.
Haar veulen heeft een mooi front gekregen, maar niet gek. Ze heeft ook maf dikke manen en staart wat ook wel heel leuk is en wat mijn merrie totaal niet heeft.

Ik ben dus op zoek naar spring of dressuurbloed, aangezien ze zeer goed beweegt ben ik niet bang om met springbloed te fokken.
Wel moet het een tamelijk rustig karakter zijn, gezien mijn merrie nogal bloederig is en het zeker niet meer hoeft te zijn.

Hieronder wat foto's zodat je een beeld kan vormen:

Mijn merrie:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ons eerste fokproduct van For Romance, ze haalt de stokmaat 1,60 cm niet. (Hier was ze 2 jaar)


Afbeelding


Ik wou nog filmpjes uploaden maar weet niet meer hoe het moet, ga youtube moeten gebruiken, volgt dus nog.

Dit is haar afstamming:
https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... 66/galanti

Wat ik dus graag wil verbeteren:

- meer front
- meer volume
- meer aan de maat

Simpel toch :)
Heb verder niet veel eisen omdat ik ze best goed vind als ik dat mag zeggen..

Ik ben jullie alvast dankbaar :)

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:37

Misschien goed om te vermelden dat haar nakomeling van Gunner wel genoeg maat heeft :)

Verder is je “zoekplaatje” erg breed. Kun je misschien aangeven welke hengsten je aanspreken? Of welke hengsten heb je zelf op je lijstje staan?

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 18:00

Ik dacht eerlijk gezegd dat die ook niet heel groot was. Het veulen van die merrie daarentegen is wel genoeg aan de maat.

Mijn lijstje:
- Vitalis (vind ik genoeg body hebben, hou van zijn afstamming en vind het een prachtbeest)
- Damaschino (veel body en maat, zie hem graag bewegen)
- Glamourdale (heb al verstaan dat die nogal "grote logge bakken" durft geven als ik het zo lelijk mag zeggen, kan wel eens passen mss op zo'n fijne merrie.. qua type is het niet 100% mijn zin, maar mss is dat niet altijd even belangrijk en moet ik meer kijken wat er echt past)
- Fuerst Romancier (is jammer genoeg wel enkel diepvries)

Maar mss zit ik er naast, zie even de bomen door het bos niet meer :)

Ik was ook wel in de ban van onderstaande maar die leven niet meer helaas:
- Wolfgang (mijn lieve ruin van Krack C is van Wolfgang langs moederskant en dat is misschien een emotionele keuze, blijkbaar hebben ze wel nog diepvries, is dat logisch? :') )
- Rubiquil (gaf maat)
- Burggraaf (gaf maat en was toch best groffer gebouwd dan de hengsten tegenwoordig)

Misschien is er al iets meer richting nu...

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:10

Nou ja, volgens de KWPN database was de Gunner 1.64 m bij de stamboekopname. Daarmee is ze in ieder geval groter dan de moeder en groter dan de For Romance.

Glamourdale zou op papier wel kunnen passen ja. Wat spreekt je niet aan?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:18

Met zo'n merrie zou ik toch wel voor een dressuurhengst gaan. Maat is zeker een belangrijk aandachtspunt, For Romance zou ik niet herhalen bij deze merrie. Die oude hengsten die je noemt zou ik niet doen, dan ga je echt terug-in-de-tijd fokken en niet vooruit.

Glamourdale vind ik zeker een goede en reeele keuze. Hem moet je niet gebruiken op een grove merrie, maar ik denk dat jou merrie hem makkelijk kan hebben.

Even wat andere hengsten die mij zo te binnen schieten:
- Red Viper: maat!
- Vaderland: maat en van Vitalis. Betere leverings en dekvoorwaarden dan Vitalis zelf.
- Extreme: al dekt wel de hele wereld daarmee op het moment. Maar past wel bij je wensenlijstje.

Maar eigenlijk kun je nog wel 100 verschillende hengsten verzinnen met je eisen.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 20:09

Aimee, dat is idd een mooie maat. Leuk om te weten dat ze het wel kan :)
Ik ga Glamourdale op geen enkel vlak afbreken gezien het een zeer goede hengst is, maar ik zie gewoon liever andere types :)

Ben wel blij dat jullie het matchen vinden, ik twijfel echt heel erg omdat ik met Glamourdale mijn hart niet zou volgen maar eerder mijn verstand..

Heb effe de hengsten opgezocht.
Red Viper ligt me wel, die is echt massive joh! En beweegt ook naar mijn smaak.

Vaderland vind ik net iets teveel Krack C in ivm inteelt bij mijn merrie.

Extreme is niet mijn ding, ziet er ook ietwat nerveus uit, maar hij is nog jong natuurlijk.

Teveel bloed is echt een gevaarlijke bij mijn merrie, die is al vrij rillerig en schrikkerig.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:10

Wil je lijnen teelt of niet?

Rubiquil gaf geen maat.. Burggraaf was een mooie holsteiner die mooi allround fokte. Als dat je aanspreekt kun je natuurlijk naar holsteiner/ Cor de la Bryere bloed kijken.

Glamourdale fokt niet vergrotend, heeft inderdaad wel bloedmerries nodig.

In Duitsland loopt VaBene, grote hengst met veel front. Wellicht interessant voor jou.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 20:50

Het geeft niet als er nog ergens Krack C in zit, maar zowel langs vaders als moederskant van de hengst lijkt me net iets te.
Mijn merrie heeft ook een klein beetje Franse voeten. Denk dat dat er geen goed aan doet, of vergis ik me daarin?

Heb Va Bene bekeken, maar lijkt me toch zo'n korte rug te hebben of misschien verkijk ik me daar een beetje op? Wel een zeer aansprekend dier! Fokt hij goed maat door?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:10

https://youtu.be/pbR4dn_YLbY?feature=shared

Hij houdt genoeg rug over achter het zadel. Weet niet of zijn nafok al oud genoeg is om over de maat te kunnen beoordelen. Maar in zijn bloedlijn zit genoeg maar dus ik verwacht het wel.

Klein beetje Frans staan is niet erg, maar zou er ook wel rekening mee houden en niet teveel op terug fokken.

Wellicht ook interessant voor jou: Dancier Gold
Donnerhall bloed geeft over het algemeen veel front en voldoende maat en massa.
Weet alleen niet hoe makkelijk deze beschikbaar is.

Ninalotte
Berichten: 18
Geregistreerd: 14-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:46

Beide merries zijn onwijs knap!

Als ideeën voor hengsten om naar te kijken: Spielberg fokt groot door en geeft hele fijne karakters mee. Ik heb er meerdere zadelmak gemaakt en het was bij alle echt opstappen en wegrijden.

Fontaine TN fokt ook groot door en is echt een mooie hengst om te zien. Is afgelopen jaren veel mee gefokt met best mooie resultaten.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:05

Wel weer For Romance bloed er in, maar ik heb een extreem fijne Filou staan.
Heel relaxed en fijn karakter en maat. Nu met 1,5 al tegen de 1.65m aan uit een merrielijn die ook wat kleiner kan fokken (1.60-1.63).

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:09

Nog een suggestie met maat en super karakter: Skyline to B.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:21

Rijdbaarheid van nakomelingen moet nog blijken maar qua maat, type en bovenlijn past Mauro Turfhorst misschien? Haar halfbroers van Zonik lijken niet verkeerd en zeker meer massa en front te hebben dan je merrie zelf?

Hij geeft ook echt mooie veulens van wat ik voorbij heb zien komen. Een beetje wat je misschien in Glamourdale ziet, maar dan een iets ander type.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:27

Ik ga mee met de optie Red Viper. Geeft maat en body, zit zelf goed inelkaar, is een getalenteerd paard met een fantastisch karakter.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:50

Mij schiet nog een optie te binnen: Jerenzo Texel. Maat, super karakter, loopt op negenjarige leeftijd GP én op het strand en in de duinen.

Ook niet onbelangrijk: gewoon vers beschikbaar in Nederland.

Wel via Enzo Ferrari lijnenteelt op Krack, maar ook Burggraaf erin.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:01

Offtopic misschien, maar wow, wat is die For Romance merrie knap <3

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 21:00

Wat lief die complimenten, het zijn allebei pareltjes inderdaad en vooral geen vieze merries, ze zijn heel lief en dat vind ik fijn :)

Ik heb alle voorstellen eens rustig bekeken, bij de laatste hengsten is er niet direct één die eruit springt voor mij. Spielberg is wel zeer knap.. maar ik twijfel sterk of ik daar moet intrappen bij wijze van spreken. Mijn merrie is op zich mooi genoeg, ik begin meer en meer te denken om er een iets minder mooie op te zetten, die echt een reus is, maar wel nog kan bewegen. En ja dat vind ik minder mooi of idyllisch maar het is misschien wel wat zij nodig heeft? Klinkt dit logisch voor jullie of zijn daar ook valkuilen?

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:06

Ruibiqil geeft zeker geen maat. Ik vindt deze hengst nog steeds geweldig. Maar zie alleen maar kleine paarden.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:19

Klopt het dat jou merrie voor iets door staat ?
Ik kan het fout zien op de foto's zonder gebandageerd te zijn. Het witte voetje.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 21:58

Kan je even verduidelijken wat je precies bedoelt? :)
Dat het kootje teveel doorbuigt?

Heb hier even foto van de voorkant


Afbeelding

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:39

Qleke schreef:
Wat lief die complimenten, het zijn allebei pareltjes inderdaad en vooral geen vieze merries, ze zijn heel lief en dat vind ik fijn :)

Ik heb alle voorstellen eens rustig bekeken, bij de laatste hengsten is er niet direct één die eruit springt voor mij. Spielberg is wel zeer knap.. maar ik twijfel sterk of ik daar moet intrappen bij wijze van spreken. Mijn merrie is op zich mooi genoeg, ik begin meer en meer te denken om er een iets minder mooie op te zetten, die echt een reus is, maar wel nog kan bewegen. En ja dat vind ik minder mooi of idyllisch maar het is misschien wel wat zij nodig heeft? Klinkt dit logisch voor jullie of zijn daar ook valkuilen?


Het is alleen niet perse zo dat de grote paarden ook groot vererven... Sommige strooien ook met de maat of hebben misschien andere minpunten die je liever niet combineert met je merrie.

Las Vegas is heel groot en vererft flinke beweging ook, maar ook die jonkies zijn nog niet onder het zadel dus qua karakter is dat nog lastig.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 22:48


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:58

Misschien is Topgun nog een optie. Grote hengst, heel fijn karakter en super bewegen.
Ik heb hem afgelopen jaar gebruikt op een PRE merrie van 1.63 en het veulen is mega groot, super mooi en heel apart bewegen.
Ik heb een Koning x Vivaldi merrie van 1.61 met heel veel bloed gedekt met Fynch Hatton. Die geeft ook maat en fijne karakters.

Roodvos

Berichten: 6663
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:16

Ik heb een beetje zo'n type merrie als die van jou gehad.
Voor haar had ik Expression op de lijst staan. Ik heb daar echt al hele grote afstammelingen van gezien. Maar ook fijn karakter en fijn bewegen.
Maar weet niet of die nog dekt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:22

Als ik t zo bekijk kan jouw merrie prima een grovere hengst hebben.
Ouder bloed is imo niks mis mee . Mede doordat er steeds meer terug gekomen wordt op wat er nu gefokt werdt .
Extreme beweging van voor .
Lange benen en veel bloed