Hengst voor fijne Elite merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:18

Denk out of the box ;) ik heb 3 nakomelingen gefokt (2 zelf en 1 aangekocht) uit verschillende merries van de hengst Ceasar ter Linden. Alle merries waren klein, respectievelijk 1,59, 1,61 en 1,63m wel allemaal super de luxe. Alle 3 hebben veel maat. En een mooie hals. 1 heeft er een iets recht achterbeen (uit de Sir Donnerhall merrie) 1 staat er wat Frans, maar dat zit echt in de moederlijn dat komt niet van vaders.

Alle 3 hebben een fijn achterbeen en een goede galop. Alle 3 zijn lief, waarvan die uit de rubinson merrie zadelmak geboren lijkt, maar die uit de Sir Donnerhall is lastiger, overigens loopt die dan met wandelen weer voorop en is een stuk nuchterder op de omgeving.

Verder mocht je niet out of the box denken dan zou Red Viper zeker passend kunnen zijn.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:02

Nu ik de filmpjes gezien heb zou ik gaan voor een hengst die kracht toe kan voegen, een goede galop en wat meer buiging in het achterbeen.

Las Vegas of Toto jr bloed.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 10:59

Zinzi_jewel schreef:
Als ik t zo bekijk kan jouw merrie prima een grovere hengst hebben.
Ouder bloed is imo niks mis mee . Mede doordat er steeds meer terug gekomen wordt op wat er nu gefokt werdt .
Extreme beweging van voor .
Lange benen en veel bloed


Ja klopt, ik hoef zeker geen extreme beweger als veulen te hebben want met juiste training kan je met een gemiddelde beweger ook ver komen.
Langs de andere kant kan ze wel wat extra hebben... vooral misschien wat losser in de rug en schouders, zorgt meer beweging daar voor?
Of had ik met wat jaren training dit ook verkregen bij haar?
Vind het een moeilijke.

Fynch Hatton is wel een prachtbeest, maar beweegt echt zeer extreem... hij spreekt me wel aan maar dat is dan weer de totaal andere richting, waarvan ik niet zeg dat het goed of slecht is! Ik vind het echt zeer moeilijk om een richting te kiezen.

Elisa2, dat klopt, ze mag meer kracht hebben achteraan. Ook het dragen is bij haar wat moeilijker. Wat ik heel fijn vond als ik haar reed was de natuurlijke balans die ze had. Dat heb je bij de super bewegers toch soms minder en vind ik wel belangrijk.

Mer1980, dat is idd out the box maar het spreekt me wel aan.. het is een heel andere richting maar stiekem zegt een bonte mij wel iets :D
Heb eens in jouw profiel gespiekt en ze zien er idd echt goed uit! Vind niet direct een dressuur filmpje van hem, hoe doet hij het daarin?

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:15

Het is ook maar net wat je voor ogen hebt met fokken. Wil je later evt ook verkopen zou ik een gewoon correcte beweger met fijn werkbaar karakter voorop stellen ! De kans dat we als " hobby" fokkers een klapper fokken is vrij klein en dan is een fijn gebruikspaard meer dan prima.
Las hier gisteravond op bokt een artikel over Paul Jansen die investeerde met een aantal andere in een vos hengst . Dat vindt ik een mooi model paard.
Verder me al jaren niet echt verdiept in hengsten. Dus echte tips van wat nu tot 8/9 jaar goed passende hengsten zijn vindt ik lastig .

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:03

Als Ceasar je aanspreekt dan is de bonte hengst Night or Day misschien ook wel wat voor. Geen spectaculaire beweger maar wel heel degelijk met kracht, draagvermogen en een prima achterbeen.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 16:11

Ja die is ook heel leuk, Negro nakomelingen lijken me wel nog een optie maar fokt die groot genoeg?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:45

Dat zou ik even aan de hengstenhouder vragen, even een belletje aan wagen. De merrielijn heeft inderdaad niet al teveel maat.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:02

Elisa2 schreef:
Als Ceasar je aanspreekt dan is de bonte hengst Night or Day misschien ook wel wat voor. Geen spectaculaire beweger maar wel heel degelijk met kracht, draagvermogen en een prima achterbeen.


Ceasar kies je niet persé voor zijn beweging, hij geeft wel maat kracht en een fijne galop. En een mooie kont. :D karakters zijn fijn, ken geen rotzakken, heb er in totaal 4 op stal gehad. Night or Day is knapper en heeft wel maat. Enige nadeel is dat Night or Day heterozygoot is voor bont en Ceasar geeft altijd een bonte (homozygoot). Ceasar heeft wel bloederige merries nodig anders worden ze lomp. mijn merries waren allemaal chique poppetjes.

Spoiler:
(daarnaast is het dekgeld van Ceasar niet heel hoog en verkoopt bont uit een elite merrie altijd)

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor fijne Elite merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 17:19

Is dat nou een Bokt-ding, die Caesar? Net zoals die Bosco, hoor je nooit iemand over, behalve op Bokt.

Voor mij is het verder onduidelijk wat je wil, TS. Je wil niet het type van Glamourdale, maar geeft verder niet aan wat je daar dan niet van aanstaat of wat je dan wel wil. Er zijn behoorlijk wat suggesties voorbij gekomen met maat en massa, geldt hetzelfde voor: blijft onbenoemd waarom die afvallen. Misschien eerst eens duidelijker voor jezelf op een rijtje zetten wat je zoekt?

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 17:51

Klinkt misschien raar, maar het achterbeen van je merrie doet me aan dat van Lord Leatherdale denken.

Wat me dan weer aan Negro doet denken. Hij tikt eigenlijk al je boxen af, behalve dat van de grootte.

Ik ben tegenwoordig ook eerder geneigd om 'terug' te fokken bij moderne merries. Jouw merrie leent zich daar uitstekend toe.

Ik zou het dus wel in de richting van Negro-bloed durven zoeken, maar ik zou wegblijven van LL-bloed.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:24

Qleke schreef:
Aimee, dat is idd een mooie maat. Leuk om te weten dat ze het wel kan :)
Ik ga Glamourdale op geen enkel vlak afbreken gezien het een zeer goede hengst is, maar ik zie gewoon liever andere types :)

Ben wel blij dat jullie het matchen vinden, ik twijfel echt heel erg omdat ik met Glamourdale mijn hart niet zou volgen maar eerder mijn verstand..

Heb effe de hengsten opgezocht.
Red Viper ligt me wel, die is echt massive joh! En beweegt ook naar mijn smaak.

Vaderland vind ik net iets teveel Krack C in ivm inteelt bij mijn merrie.

Extreme is niet mijn ding, ziet er ook ietwat nerveus uit, maar hij is nog jong natuurlijk.

Teveel bloed is echt een gevaarlijke bij mijn merrie, die is al vrij rillerig en schrikkerig.


Met jouw merrie kun je idd nog alle kanten uit.
Wilde idd net aan je vragen wat voor karakter je paard heeft. Zit best veel "ril" bloed in.
Heb je ook een filmpje van je merrie zodat we haar in beweging kunnen zien?

Je merrie is vrij kort ook. Ze heeft wel mooi front. Ze zou meer massa mogen en meer bot.
Ik zou ook geen kort gelijnde hengst doen.
Wellicht past Las Vegas. Imposante hengst die volgens mij ook maat goed door vererft.
https://www.uytert.nl/nl/las-vegas-0

Exteme US vind ik een fantastische hengst maar zou ik ook niet doen op jouw merrie.
Ik heb t filmpje van Reesink, Vechta 2023 gezien. Red Viper zou best goed kunnen passen. Ik vind het front wat minder maar jouw merrie heeft dat wel.

Out of the box: Filou, Ter dekking bij Reesink. Door een ongeval wordt hij (helaas) niet meer in de sport uitgebracht. Paard met veel elasticiteit. Ook maat. Ik heb wat veulens ervan gezien, die mooi gelukt waren.
https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/filou
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-11-23 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 19:31

Aimee schreef:
Is dat nou een Bokt-ding, die Caesar? Net zoals die Bosco, hoor je nooit iemand over, behalve op Bokt.

Voor mij is het verder onduidelijk wat je wil, TS. Je wil niet het type van Glamourdale, maar geeft verder niet aan wat je daar dan niet van aanstaat of wat je dan wel wil. Er zijn behoorlijk wat suggesties voorbij gekomen met maat en massa, geldt hetzelfde voor: blijft onbenoemd waarom die afvallen. Misschien eerst eens duidelijker voor jezelf op een rijtje zetten wat je zoekt?


Ik ben heel dankbaar voor alle sugesties die voorbij komen _/-\o_ bij sommige krijg ik een ja-gevoel, bij anderen niet.. ik ben misschien een gevoelsmens op dat vlak en kan niet altijd alles onder woorden brengen :)

Ik poste net dit op dit forum omdat ik het niet weet :) .... kan gebeuren toch?

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:42

Qleke schreef:
Aimee schreef:
Is dat nou een Bokt-ding, die Caesar? Net zoals die Bosco, hoor je nooit iemand over, behalve op Bokt.

Voor mij is het verder onduidelijk wat je wil, TS. Je wil niet het type van Glamourdale, maar geeft verder niet aan wat je daar dan niet van aanstaat of wat je dan wel wil. Er zijn behoorlijk wat suggesties voorbij gekomen met maat en massa, geldt hetzelfde voor: blijft onbenoemd waarom die afvallen. Misschien eerst eens duidelijker voor jezelf op een rijtje zetten wat je zoekt?


Ik ben heel dankbaar voor alle sugesties die voorbij komen _/-\o_ bij sommige krijg ik een ja-gevoel, bij anderen niet.. ik ben misschien een gevoelsmens op dat vlak en kan niet altijd alles onder woorden brengen :)

Ik poste net dit op dit forum omdat ik het niet weet :) .... kan gebeuren toch?


Toch alleen maar goed? Het brengt je in ieder geval op ideeën? Zeker een goede tijd nu om je licht op te steken, je hebt nog genoeg tijd om erover na te denken.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 19:45

Babootje,

Klopt ze is rillerig en snel onder de indruk. Een rustig karakter zal nodig zijn :)

De filmpjes staan op de vorige pagina maar zet ze nog even hier:

https://youtu.be/3FMtVw88kF8?feature=shared

https://youtu.be/M-IjhKePccE?feature=shared

https://youtu.be/GZFQNzCRF8U?feature=shared

Las Vegas is zeker een bak van een paard en knap erbij!

SarahJ, ik snap wat je bedoelt, Negro kan me niet 100% overtuigen, ken een paar nakomelingen van Kjento en die zijn niet zo groot en komen uit merries met maat... maar de kracht zou ze zeker kunnen hebben!

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:56

Aimee schreef:
Is dat nou een Bokt-ding, die Caesar? Net zoals die Bosco, hoor je nooit iemand over, behalve op Bokt.


Nou ja,.. Het is een beetje de kleurtjesfokkerij. Ceasar ter Linden zou ik niet kiezen als je een sportpaard wil fokken. Het enige dat die verbetert is de kleur (als je die kleur zou willen). Ik vind m ook onderstandig.
Bosco is meer het type sportpaard. Maar die is niet groot. Dus die zou ik niet doen op de merrie van TS.
Bosco is van Bellissimo. Heel gaaf paard, vergroot volgens mij ook niet. Qua bouw is hij op stand ook een beetje recht.
https://www.google.com/search?client=fi ... qNmf4,st:0

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:59

Ozzy TN van Nijhof zal misschien ook nog wel een optie zijn. Rustig en nuchter karakter en ik denk dat hij wel massa en kracht door geeft. Nog een vrij jonge hengst, maar misschien best een interessante optie.

Negro of Las Vegas bloed zou ook zeker kunnen.

Aimee, haha, ik moest lachen om je opmerking! Ceasar, Bosco en Spielberg zijn wel echt bokt-hengsten ja. Die worden hier altijd de hemel in geprezen.
Ceasar en Bosco zou ik zelf nooit gebruiken. Alleen maar kleurtjes fokkerij, maar ze missen kwaliteit en correctheid. Spielberg snap ik ook nooit zo.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:37

Als je maat wilt en kleur, dan zou ik gaan voor Peru's scan tao. Pard met maat, goede beweging en makkelijke paarden.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:11

Ik zie dat je al filmpjes had geplaatst TS. Goed te zien dat je merrie best veel kwaliteit heeft in de beweging. Ze is wat horizontaal gebouwd. Dan zou ik idd gaan voor een hengst die bergop gebouwd is en meer lengte in het frame heeft. Je weet nooit helemaal zeker wat eruit komt natuurlijk en of je merrie sterk vererft, maar daar zou ik wel naar kijken. Super dat je merrie in bloed zo vrij is. Dan kun je zoveel kanten op.
Ben heel benieuwd wat je gaat kiezen straks.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:26

windsor14 schreef:
Als je maat wilt en kleur, dan zou ik gaan voor Peru's scan tao. Pard met maat, goede beweging en makkelijke paarden.


Die is toch naar Zuid Afrika ?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:29

carola schreef:
Aimee, haha, ik moest lachen om je opmerking! Ceasar, Bosco en Spielberg zijn wel echt bokt-hengsten ja. Die worden hier altijd de hemel in geprezen.
Ceasar en Bosco zou ik zelf nooit gebruiken. Alleen maar kleurtjes fokkerij, maar ze missen kwaliteit en correctheid. Spielberg snap ik ook nooit zo.


Ja toch? Ik spreek verder nooit fokkers die ook maar enigszins overwegen om zulke hengsten te gebruiken.

Spielberg kan ik me nog iets bij voorstellen. Hij geeft maat, goed karakter, correcte beweging en ze lijken over het algemeen gezond. Daar is een beetje recreatieve ruiter blij mee. Zou voor deze merrie ook een prima optie zijn.

Maar die andere twee :?

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 12:50


Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:00

Het zou fijn zijn dat we elkaar gewoon in de waarde laten. Ik ben inderdaad begonnen over Ceasar en ik prijs hem niet de hemel in, maar ik denk dat de paarden met een kleurtje inderdaad in 100% van de gevallen tekort schieten tov de ggk hengsten zonder een bijzonder kleurtje.

Dat gezegd hebbende denk ik dat de kwaliteit van deze paarden omhoog kan zodra eigenaren met Elite merries deze hengsten ook eens zouden combineren. Als alle fantastische fokkers deze hengsten niet kiezen dan is dat hun goed recht, maar zij kunnen hun veulens veelal goed kwijt bij fijn betalende afnemers en kwaliteit levert altijd op, maar een particulier met een fijne elite merrie kan best eens out of de box denken, want commercieel gezien levert kleur in ieder geval meer geld op bij eventuele verkoop.

Nogmaals je hoeft er niet voor te kiezen, maar laat elkaar wel in de waarde als ze dat wel doen.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:45

Zinzi_jewel schreef:
windsor14 schreef:
Als je maat wilt en kleur, dan zou ik gaan voor Peru's scan tao. Pard met maat, goede beweging en makkelijke paarden.


Die is toch naar Zuid Afrika ?


Ja klopt, maar sperma is nog verkrijgbaar. Het is echt een geweldig paard. Ook wat steviger maar niet te, en maat.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:24

Mer1980 schreef:
Het zou fijn zijn dat we elkaar gewoon in de waarde laten. Ik ben inderdaad begonnen over Ceasar en ik prijs hem niet de hemel in, maar ik denk dat de paarden met een kleurtje inderdaad in 100% van de gevallen tekort schieten tov de ggk hengsten zonder een bijzonder kleurtje.

Dat gezegd hebbende denk ik dat de kwaliteit van deze paarden omhoog kan zodra eigenaren met Elite merries deze hengsten ook eens zouden combineren. Als alle fantastische fokkers deze hengsten niet kiezen dan is dat hun goed recht, maar zij kunnen hun veulens veelal goed kwijt bij fijn betalende afnemers en kwaliteit levert altijd op, maar een particulier met een fijne elite merrie kan best eens out of de box denken, want commercieel gezien levert kleur in ieder geval meer geld op bij eventuele verkoop.

Nogmaals je hoeft er niet voor te kiezen, maar laat elkaar wel in de waarde als ze dat wel doen.


De gok dat er niet uitkomt wat je ervan had verwacht (behalve het kleurtje) is wel groter met zo'n hengst.
Waarom zou je zo'n hengst een kans moeten geven op jouw elite merrie? De kosten zijn er niet minder om.
Ik zou ook niet per se willen zeggen dat paarden met een kleurtje commercieel interessanter zijn.
Ik heb niet t idee dat een platenbonte in de dressuursport zo gewild is. De kleurtjesliefhebbers zitten toch meer in de recreatiesport.
Zwart, koffievos en donkerbruin doen het weer wel goed.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:27

Qleke schreef:
Misschien leuke extra: onze For Romance is zadelmak gemaakt dit jaar, geeft toch een beeld hoe ze vererfd en nog een coole foto van het weerzien tussen moeder en dochter na haar zadelmakreisje :D

https://youtu.be/iV8kkxpwIvI?feature=shared

https://youtu.be/sptWEl04lr4?feature=shared


[ [url=m/OoBfY8.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/r12Tdd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk type paard. Zal toch nog wel wat groter worden dan de moeder denk ik zo.