Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 21:25

Gezocht dressuur/ allround hengst voorkeur voor nrps. Voor nrps keur
prestatie sport merrie.
Sandreo x Goya.
De galop mag verbeterd en de maat is een aandachtspunt.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:30

Wellicht Hexagon's Trademark?

Trafalgar bloed voor een goed achterbeen (kunnen de meeste Sandreo's wel gebruiken), hengst heeft veel maat en komt uit een moederlijn met veel maat en een goede galop.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:15

Elisa2 schreef:
Wellicht Hexagon's Trademark?

Trafalgar bloed voor een goed achterbeen (kunnen de meeste Sandreo's wel gebruiken), hengst heeft veel maat en komt uit een moederlijn met veel maat en een goede galop.


Twee keer Sandro hit erin, terwijl de merrie ook al een kleindochter is van Sandro hit. Het valt me op dat je vaak hengsten aanraadt met behoorlijke inteelt, wat is het idee daarachter?

Ik denk dat het helemaal niet nodig is om een hengst te kiezen met nog een keer Sandro hit-bloed. En ook niet perse wenselijk.

Maar om in het luchtledige wat te roepen… Ik zou eerst graag meer informatie willen van TS.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:27

Ik vind zo van de foto haar benen wat teer. Verder mag ze van mij meer bespiering in de hals en meer lengte in het lijf hebben. Dan met maat en galop als verbeterpunten, denk ik richting een Glamourdale nakomeling. Ik weet dat er goed zijn gekeurd bij het NRPS, maar niet of ze nog beschikbaar zijn...

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:56

Vervolg op m’n vorige bericht :o

Volgens mij heb ik voor deze merrie al eens aangegeven dat ik het in de Florestan-Florencio-hoek of de F-lijn in het algemeen zou zoeken. Daarmee heeft de moederlijn zoveel succes dat het bijna een succesformule lijkt.

Daarin heb je genoeg keuze, zeker als je over de grens kijkt.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:10

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:
Wellicht Hexagon's Trademark?

Trafalgar bloed voor een goed achterbeen (kunnen de meeste Sandreo's wel gebruiken), hengst heeft veel maat en komt uit een moederlijn met veel maat en een goede galop.


Twee keer Sandro hit erin, terwijl de merrie ook al een kleindochter is van Sandro hit. Het valt me op dat je vaak hengsten aanraadt met behoorlijke inteelt, wat is het idee daarachter?

Ik denk dat het helemaal niet nodig is om een hengst te kiezen met nog een keer Sandro hit-bloed. En ook niet perse wenselijk.

Maar om in het luchtledige wat te roepen… Ik zou eerst graag meer informatie willen van TS.


Waar baseer je dat op? En waarom zou ik me moeten uitleggen/ verdedigen tov jou?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:46

Elisa2 schreef:
Waar baseer je dat op? En waarom zou ik me moeten uitleggen/ verdedigen tov jou?


Dat baseer ik op jouw berichten. Het is gewoon een vraag, niet meer en niet minder. Aangezien je het meerdere keren doet, lijkt het mij bewust te zijn, dus ik ben benieuwd welk idee daarachter zit.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:02

Meestal vraag ik of ze lijnenteelt willen of niet. :-)

Het is dus niet zo dat ik dit bewust doe omdat ik fan ben van lijnenteelt oid. Tegenwoordig is het al erg lastig om helemaal vrije hengsten te vinden. En ik vind terug fokken op bepaalde hengsten soms zinvol om bepaalde eigenschappen te verankeren. Maar lang niet altijd.

Is dat genoeg antwoord op je vraag?

Bij Trademark zit Sandro Hit pas in de 3e generatie van de vaderlijn. Dat lijkt me wel ver genoeg weg.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:56

Is met Sandro Hit niet het risico om nog fijner beenwerk te krijgen/fijn beenwerk te behouden? Of haal ik dan twee hengsten door elkaar? En, puur uit interesse, welke eigenschappen van die hengst zou je willen vastleggen middels lijnenteelt?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:22

Het gaat mij niet om lijnen teelt hier hoor, aangezien Sandro Hit verder weg zit. (en anders had ik het wel onderbouwd)

Trademark heeft maat en een hele goede galop.

Mocht ik lijnen teelt op Sandro Hit adviseren dan zou het zijn vanwege zijn front en model. Ook niet verkeerd dat hij bij de vorige OS een van de hoofdleveranciers was.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:41

Thanks, duidelijk.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:20

Mag ik vragen waarom je voorkeur uit gaat naar een NRPS hengst ? Ik zou veel breder kijken wat je verbeterd wilt zien in model, beweging, karakter.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:20

Elisa2 schreef:
Meestal vraag ik of ze lijnenteelt willen of niet. :-)

Het is dus niet zo dat ik dit bewust doe omdat ik fan ben van lijnenteelt oid. Tegenwoordig is het al erg lastig om helemaal vrije hengsten te vinden. En ik vind terug fokken op bepaalde hengsten soms zinvol om bepaalde eigenschappen te verankeren. Maar lang niet altijd.

Is dat genoeg antwoord op je vraag?

Bij Trademark zit Sandro Hit pas in de 3e generatie van de vaderlijn. Dat lijkt me wel ver genoeg weg.


Er zijn toch zat hengsten waar geen Sandro hit in zit beschikbaar?

Ik begrijp het gewoon niet zo goed. Misschien komt dat omdat ik er anders naar kijk. Ik houd me nou al tien jaar met ECVM bezig, ook toen het die naam nog niet had en het weinig aandacht kreeg. Het gaat me niet perse alleen om die aandoening, het punt is dat de kans op erfelijke gebreken toeneemt naarmate de inteelt toeneemt. Van sommige aandoeningen is de erfelijkheid volledig bekend, van andere niet. Wat je zelf in ieder geval kunt doen, is letten op die inteelt/lijnenteelt. Wat dat betreft vind ik derde generatie en dan ook nog twee keer echt te dichtbij.

En dan denk ik: als het niet nodig is, kun je ook andere keuzes maken.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:06

Nou ben benieuwd naar jouw rijtje hengsten passend bij de wensen van de TS. :-)

Ieder heeft z'n eigen mening en visie.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:09

Aimee heeft al aangegeven dat ze Florencio bloed vindt passen ivm eerdere nakomelingen. Stukje naar boven scrollen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:11

Ja ik wacht nog op hengsten met dat bloed die ter dekking staan en aan de wensen van de TS voldoen. :-)

Aangezien Florencio niet echt bekend staat om maat te vererven.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:10

Zoals denisesilver al schrijft, heb ik een duidelijke richting aangegeven waar ik het in zou zoeken. Met daarbij de opmerking dat er genoeg keuze is als je in het buitenland zoekt.

Dat sluit aan bij de vraag van dresjoepie. Waarom wil TS zich beperken tot het NRPS? Net als dresjoepie zou ik breder kijken. Bijvoorbeeld naar Foundation, die geeft maat. Of Fürst Romancier.

Maar als het perse NRPS moet zijn, wat denk je van First Lewis?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor nrps keur prestatie sport merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:05

Maar toch alle drie niet echt hengsten waarvan ik denk dat ze echt het gangwerk/ de galop kunnen verbeteren.

Maar goed, het zou wel fijn zijn als TS iets meer info geeft. :-)

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:23

Jawel hoor, Foundation geeft echt beweging door. Juist ook de galop. Fürst Romancier ben ik iets minder bekend mee, geen nakomelingen van gereden, maar hij galoppeert zelf goed.

First Lewis vind ik in beweging ook niet slecht en zijn vader heeft toch wel bewezen goede bewegers te geven.

Ik moet nu ook denken aan Franziskus. Weet niet of ie volgend jaar ter dekking staat met oog op de Spelen, maar goede hengst uit de F-lijn.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:47

We hebben het over dezelfde Foundation? Die onder het zadel is/ was bij Rath? Want in draf heeft ie een achterbeen wat nogal achter blijft. Ik weet niet of dat zo wenselijk is bij een Sandreo.

Wellicht Frankie Lee bij Franziskus bloed. Maar heb even niet meer op mijn netvlies hoe die beweegt.

Edit, nee..ook een hengst die juist een merrie nodig heeft met een goed achterbeen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:58

Ja, Foundation v. Fidertanz. Ik heb het niet over hoe hij onder het zadel bij Rath loopt, maar hoe hij vererft. En dan geeft ie echt beweging mee, maat en lengte. En hij combineert goed met Sandro hit-bloed.

Frankie Lee ken ik niet. Maar op papier: weer twee keer Sandro hit. Dan zou ik eerder zijn vader gebruiken, want kennelijk combineert dat ook aardig met Sandro hit :D

[edit] Fürst Jazz (v. Fürst Romancier) is komend jaar met diepvries beschikbaar. Die geeft maat en hij beweegt toch ook best aardig ;)

En nou heb ik wel genoeg opties genoemd.

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 21:01

First Lewis is idd een leuke hengst.
En ja mijn voorkeur is nrps maar een ander stamboek is ook welkom.
Vorige veule was van high five us dus ook geen nrps.