Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 10:58

Hoi allemaal,

Ik heb een KWPN merrie waar ik graag een veulentje uit wil proberen te halen. Ik ben nog een leek op dit gebied maar wil het graag 1 keer doen in mijn leven. Jullie advies is dus zeer welkom! :-)

Wat achtergrond over de merrie.
- Afstamming Everdale x Ferro
- Geboren in 2014
- Stokmaat ca. 1.78
- Bloederig, sensibel karakter. Snel gespannen en nerveus.
- Goede gangen, galop verdient aandacht.

De merrie is voor mij te moeilijk gebleken om bv uit te brengen in de sport. Ze is op ander terrein erg nerveus, heeft veel spanning en is dan moeilijk weer naar ontspanning te rijden.

Ik zou willen proberen er een veulen uit te halen die qua karakter een complete tegenpool is. Geen dressuurtopper maar een allrounder voor lange buitenritten door het land, een beetje dressuur, een beetje cross/springen/ evt. slipjacht. Maar vooral een braaf en koel karakter, hoewel ik begrijp dat dat nooit te garanderen is in combinatie met de merrie. Qua maat wil ik graag minimaal op 1.70 uitkomen. En ik hou van robuuste, sterke paarden. Ik heb bv ook een Irish Draught en een Irish Sporthorse, dit type paarden vind ik helemaal geweldig.

Alvast dank voor jullie reactie, ik ben heel benieuwd!

Afbeelding

Afbeelding

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:29

Misschien met een Gelderse hengst dekken?
Of een springhengst, die hebben vaak een wat ongecompliceerder karakter.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 14:41

manubres schreef:
Misschien met een Gelderse hengst dekken?
Of een springhengst, die hebben vaak een wat ongecompliceerder karakter.


Ik zat inderdaad ook aan een Gelderse hengst te denken, suggesties welkom!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:27

Ik denk dat als je een tegenpool wil van je merrie, dat je dan beter een paard kan kopen. Je weet nooit in hoeverre het veulen het gedrag vererft. Het kan juist ook een kopie worden van je merrie.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:34


puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 16:25

Earth schreef:
Ik denk dat als je een tegenpool wil van je merrie, dat je dan beter een paard kan kopen. Je weet nooit in hoeverre het veulen het gedrag vererft. Het kan juist ook een kopie worden van je merrie.


Dat is waar maar ik vind het ook gewoon leuk om eens mee te maken. Ik ga voor een tegenpool maar als het anders uitpakt wordt het veulen ook met liefde verwelkomd hoor ;-)

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 16:25


Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:30

Hey wat leuk Jelly :)
Wat denk je van Ceasar ter linden, en bont en ongecompliceerd, zijn veulens staan bekend om goede en werkbare karakters en allround vererving :) en maat moet ook goed komen, bij ons zit er ruim 10 cm op tov de moeder ;)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:55

Ik heb zelf even gekeken en Obrian lijkt me wel wat, heeft ook springgenen. Obrian (1.72m zwart) is wat flegmatiek staat er in het rapport maar in het terrein en op de sprong wel goed voorwaarts. Dus mss goede match voor jouw merrie. Hij loopt niet echts spectaculair, maar dat hoeft niet toch?

Weet niet of je onderstaande links kan zien:
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-633507
https://kwpn.tv/watch/14786

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:01

hengsten weet ik weinig van. Maar je merrie is van Everdale, dat is een drager van het wffs gen. Ik weet niet of je merrie al getest is, maar het lijkt mij wel goed om dat te laten doen.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:31

Bo_San schreef:
Hey wat leuk Jelly :)
Wat denk je van Ceasar ter linden, en bont en ongecompliceerd, zijn veulens staan bekend om goede en werkbare karakters en allround vererving :) en maat moet ook goed komen, bij ons zit er ruim 10 cm op tov de moeder ;)


Jellyyy Ceasar ter Linden is idd ook een goede optie. Mooi bloed er achter.

Ik ben fan van de Gelderse hengsten maar welke zou dan kunnen toevoegen op springkwaliteiten? En blijft ook echt ongecompliceerd?

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 17:40

juval schreef:
hengsten weet ik weinig van. Maar je merrie is van Everdale, dat is een drager van het wffs gen. Ik weet niet of je merrie al getest is, maar het lijkt mij wel goed om dat te laten doen.


Dank voor de tip, zover ik weet is ze hier niet op getest. Dit ga ik dan zeker laten doen..

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 17:41

Bo_San schreef:
Hey wat leuk Jelly :)
Wat denk je van Ceasar ter linden, en bont en ongecompliceerd, zijn veulens staan bekend om goede en werkbare karakters en allround vererving :) en maat moet ook goed komen, bij ons zit er ruim 10 cm op tov de moeder ;)


Haai dank je... klinkt goed! ik kom binnenkort weer ff buurten bij je ;-)

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 17:46

Charmaine schreef:
Bo_San schreef:
Hey wat leuk Jelly :)
Wat denk je van Ceasar ter linden, en bont en ongecompliceerd, zijn veulens staan bekend om goede en werkbare karakters en allround vererving :) en maat moet ook goed komen, bij ons zit er ruim 10 cm op tov de moeder ;)


Jellyyy Ceasar ter Linden is idd ook een goede optie. Mooi bloed er achter.

Ik ben fan van de Gelderse hengsten maar welke zou dan kunnen toevoegen op springkwaliteiten? En blijft ook echt ongecompliceerd?


Yes Ceasar ter Linden ga ik aan het lijstje toevoegen :-). Ongecompliceerd en allround is inderdaad de grootste wens maar blijft natuurlijk afwachten bij welke hengst ik ook kies. Wel leuk (en moeilijk) om een keuze te maken.. zeker voor een leek op dit gebied haha.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 17:48

manubres schreef:
Ik heb zelf even gekeken en Obrian lijkt me wel wat, heeft ook springgenen. Obrian (1.72m zwart) is wat flegmatiek staat er in het rapport maar in het terrein en op de sprong wel goed voorwaarts. Dus mss goede match voor jouw merrie. Hij loopt niet echts spectaculair, maar dat hoeft niet toch?

Weet niet of je onderstaande links kan zien:
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-633507
https://kwpn.tv/watch/14786


Thanks, ga ik straks ook eens goed bekijken! Spectaculair lopen hoeft niet inderdaad, ik heb geen ambities meer op dat vlak. Lekker allround bezig zijn, van alles een beetje, dat is meer mijn ding.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:00

Charmaine schreef:
Ik ben fan van de Gelderse hengsten maar welke zou dan kunnen toevoegen op springkwaliteiten? En blijft ook echt ongecompliceerd?


Mandienio kan zelf goed springen maar de nakomelingen die ik heb gezien waren imo niet bepaald boeiend, hij is inmiddels geruind ook dacht ik.

Odin valt niet tegen wat springen betreft en heeft goed karakter (en een kleurtje :+ ) is wel een wffs drager.

Anders moet ik denken aan een klassieke stevige holsteiner uit de c-lijn met Cor de la bryere bloed, zijn nette bewegers met goede karakters maar geen idee wat er nog leeft en dekt :') hengsten waar ik aan denk zijn meer uit de jaren 80 zeg maar.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:38


dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:32

Ik zou behalve naar het karakter toch ook wel naar de bouw kijken ik zie er duidelijk Ferro in terug een wat korter voorbeen langer achterbeen. Een goed gebouwd paard is ook minder gecompliceerd om te rijden, niet dat jou merrie een slechte bouw heeft maar ik zou het niet nog meer gaan verankeren. Een erg neerwaarts gebouwd paard geeft ook meer risico op slijtage. Probeer een middenweg te vinden hierin.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:42

juval schreef:
hengsten weet ik weinig van. Maar je merrie is van Everdale, dat is een drager van het wffs gen. Ik weet niet of je merrie al getest is, maar het lijkt mij wel goed om dat te laten doen.


Dat is ook het eerste waar ik aan dacht.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:05

Dat is een goed punt, onze springmerrie heeft dat ook en daar heeft Ceasar duidelijk een langer voorbeen en meer opwaarts gebouwd aan doorgegeven.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:49

Mandieno heeft natuurlijk hetzelfde soort bloed..lijkt me niet zo wijs om te gebruiken.

Everdale's staan wel een beetje bekend om het karakter wat je omschrijft, qua bouw is er ook wel het ea op aan te merken.

Ik zou omdat je een allrounder wilt voor een nuchtere springhengst gaan die ook goed kan bewegen.

Ik denk aan Connect, met het Contender bloed er achter voor goede bewegingen.

Of de jonge hengst New Market, hengst met veel body en goede bewegingen.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:53

puma schreef:
juval schreef:
hengsten weet ik weinig van. Maar je merrie is van Everdale, dat is een drager van het wffs gen. Ik weet niet of je merrie al getest is, maar het lijkt mij wel goed om dat te laten doen.


Dank voor de tip, zover ik weet is ze hier niet op getest. Dit ga ik dan zeker laten doen..


Als je WFFS test zou ik ook gelijk op het OC gen laten testen als dat nog niet gebeurd is dan. Dat kan dan in 1 moeite door.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:58

Elisa: Connect en fijne karakters.... Voorts is Newmarket een Chacoon Blue en die heeft wel veul bloed onder het zadel. Er zijn echt vast betere opties dan de twee door jou genoemd.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:42

Nou ik ben minder thuis in de springhengsten dan in de dressuurhengsten, deze zijn mij positief opgevallen qua bewegen en types. Ben wel benieuwd naar jouw opties dan. ;)

Denk er bij Ceasar aan dat er Ferro in zit, dat zit ook al twee keer in de merrie. Dan krijg je 3x Ferro.

Is dit de merrie? https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2007474/jada
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 27-11-23 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Hengsten keuze Everdale x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:52

Eens niet eens naar gekeken maar 3x Ferro is wellicht ook wel een beetje teveel
Zag bij Team Nijhoff ook een hele fijne jonge hengst deie uit een belgische lijn komt, wellicht is dat iets, viel me erg positief op ook qua karakter Up van 't paradijs