Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 22:14

Ik ben op zoek naar een hengst voor mijn 11 jarige merrie.
Merrie is Z1 dressuur, heeft een keer in het L gesprongen (toen kwam corona en ben ik gestopt met springen) en er in de B mee rondgecrosst. Ik vind het daarom wel een allround paard zeker ook omdat ze alles leuk vind om te doen. Na een aantal jaar gemodderd te hebben met blessures is ze nu afgekeurd voor zowel sport- als recreatiepaard. Aangezien ik zo gek met haar ben, haar knappe uiterlijk maar ook haar fantastische karakter ben ik aan het denken om een veulentje met haar te fokken. Mits de blessure geen erfelijk iets is maar dat verwacht ik eigenlijk niet.

Het negatieve punt van haar vind ik dat ondanks dat ze heel soepel en makkelijk beweegt ik haar minder makkelijk in haar lijf. Daarnaast heeft ze echt ontzettende platvoeten.

Ik hoop dat deze standfoto goed genoeg is. Ik kan wel nieuwe foto's maken maar ze is op z'n zachtst gezegd niet erg in sportconditie.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Het lukt me niet om filmpjes te uploaden. Zodra dat gelukt is zal ik die bijvoegen.

De arts waar ze onder behandeling is stelde Merlot VDL voor. Ik vind die zelf heel gaaf maar om niet blind te staren ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.
Laatst bijgewerkt door vibabu op 01-01-24 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:22

Heb je een linkje naar HorseTelex?

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 22:32


Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:36

Ze heeft best een fijne body en ik vind op die laatste foto haar voeten wel heel erg meevallen hoor.
Ik zou wel letten op een hengst met een goede hals, want ze neigt een beetje naar een onderhals/hertenhals. Dus focus vooral op een paard met een goed front.
En als ze toch platvoeten heeft en daar problemen mee heeft, dan zou ik wel even opletten met fokken, want dat kan zeker wel erfelijk zijn.
De vader is niet goedgekeurd, dat is wel een aandachtspunt.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 22:43

Earth schreef:
Ze heeft best een fijne body en ik vind op die laatste foto haar voeten wel heel erg meevallen hoor.
Ik zou wel letten op een hengst met een goede hals, want ze neigt een beetje naar een onderhals/hertenhals. Dus focus vooral op een paard met een goed front.
En als ze toch platvoeten heeft en daar problemen mee heeft, dan zou ik wel even opletten met fokken, want dat kan zeker wel erfelijk zijn.
De vader is niet goedgekeurd, dat is wel een aandachtspunt.



Klopt, dit kan ik er over vinden even snel: Eastwood werd door Stal van de Sande gefokt en is het laatste veulen van Pradin.

Deze hengst van Ampère werd aangewezen voor het verrichtingsonderzoek, maar liep daar helaas wat pech op. Hij is later verkocht naar Amerika.

Hij loopt daar nu wel in de Lichte Tour rond.

De platvoeten hebben eigenlijk geen problemen opgeleverd. Met beslag was het ook best knap geworden. Maar ik benoem het omdat ik het wel een aandachtspunt vind.

Hertenhals kan ik mij ook in vinden! dat was ook een puntje met het rijden, als het lastig werd zette ze die er op.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 23:03


Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:05

Hmmmm.... Ik vind het wel een leuke merrie. Zo op stand lijkt ze wat degelijk en de hals staat er niet zo mooi op. Maar onder het zadel lijkt het me wel een fijn paard, heeft ze een mooiere hals, is ze meewerkend, de stap is niet helemaal taktzuiver, maar verder beweegt ze zo slecht nog niet. Ik kan me wel voorstellen dat je er met de juiste hengst een goed veulen uit kunt fokken.

Verder komt ze uit een goede moeder, dat maakt haar ook wel interessant voor de fokkerij.

Mijn advies zou zijn om contact op te nemen met Van de Sande en daar om advies te vragen. En de fokker wil misschien ook wel meedenken.

Wat voor blessure heeft ze?

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:30

Is het veulen voor de verkoop of jezelf en wat voor blessure heeft ze ?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:36

Neig je zelf meer naar een wat meer allround dressuur hengst of meer een springer? Wil je per se KWPN of eventueel ook iets Gelders of misschien nog wel een ander stamboek?

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:44

@Aimee bedankt voor je reactie. De takt in stap word denk ik voornamelijk veroorzaakt door spanning. In draf is die spanning makkelijker/sneller af te laten vloeien. Goed idee inderdaad om van de Sande hierin bij te betrekken. Ik ga proberen daar contact mee te leggen. Blessure leek in 1e instantie een hardnekkige peesblessure, echter bleek er botnecrose in het been te zitten die de pees irriteert.

@Oehlala in 1e instantie wil ik het veulen zelf houden (mocht ze drachtig worden en een knap veulen er uit komen etc) en daarna de merrie verkopen.

@Iris82 nee hoor volledig dressuur is helemaal prima. Ik heb weinig springambitie nog en anders heb ik nog de mogelijkheid om te springen met een springgefokte. Het liefst KWPN maar iets duits zou ook nog kunnen. Gelders is niet zo mijn type.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:56

Ze komt uit een heel goed lijntje maar verder vind ik haar nog niet zo meevallen qua exterieur en beweging. In beweging loopt ze ook erg op de voorhand, wat ook niet gunstig is met het oog op slijtage en blessures.Vind het kruis erg hellend en het fundament kwalitatief ook niet heel correct. (beenstanden)

Ik denk dat contact opnemen met van der Sande wel een goede tip is, en echt..welke hengst je er ook op zet. Zorg dat deze echt goede voeten en een correct fundament heeft.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:08

Botnecrose wordt veroorzaakt door een tekort aan bloedtoevoer. Wat is daar de oorzaak van?

En welk type hengst denk je zelf aan?

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 17:21

@Elisa2 bedankt voor je input. Neem ik zeker mee met de beslissing.

@Aimee In eerste instantie een hengst die de minpunten van mijn merrie kunnen verkleinen. Een goed en gezond paard is natuurlijk het belangrijkst.
Is de oorzaak altijd te achterhalen door zoiets? Ik ga het in ieder geval bespreken met de arts waar ze onder behandeling is/was.
Het ideale paard zou voor mij zijn sensibel/heet maar niet explosief zijn. Een fijn rijbaar paard met een lief karakter die graag wil werken en het liefst wat makkelijk kan verzamelen en opwaarts loopt. Het liefst niet te rank slank gebouwd. Ik heb vandaag de hengstencompetitie zitten kijken en welke mij aanspraken: Secret Lover, Merlot VDL, Network. Wat mij niet aansprak (maar dat kan ook aan het moment liggen) was extreme US, Everest en Newport. Het lichtvoetige ruime bewegen zonder dat het hakketakkig is. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb verwoord.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:56

Ik denk toch dat ik niet zou kiezen om te fokken met deze merrie. De niet al te beste voeten, de hals, haar beweging, het fundament, ik zou dat een te grote gok vinden. Een hengst kán verbeteren, maar je kunt ook alle kenmerken van je merrie doorfokken. Ik zou dan eerder een veulen of paard kopen die bij je past, niet gaan fokken. Maar ik ben daar altijd best kritisch op. Je hoeft geen topdier te fokken inderdaad, maar wel een gezond dier.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:34

vibabu schreef:
@Aimee In eerste instantie een hengst die de minpunten van mijn merrie kunnen verkleinen. Een goed en gezond paard is natuurlijk het belangrijkst.
Is de oorzaak altijd te achterhalen door zoiets? Ik ga het in ieder geval bespreken met de arts waar ze onder behandeling is/was.
Het ideale paard zou voor mij zijn sensibel/heet maar niet explosief zijn. Een fijn rijbaar paard met een lief karakter die graag wil werken en het liefst wat makkelijk kan verzamelen en opwaarts loopt. Het liefst niet te rank slank gebouwd. Ik heb vandaag de hengstencompetitie zitten kijken en welke mij aanspraken: Secret Lover, Merlot VDL, Network. Wat mij niet aansprak (maar dat kan ook aan het moment liggen) was extreme US, Everest en Newport. Het lichtvoetige ruime bewegen zonder dat het hakketakkig is. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb verwoord.


Als de botnecrose aan een voorbeen is, zou ik ECVM foto’s laten maken om te kijken of daar geen blokkade zit die de bloedtoevoer belemmert.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 21:53

Aimee schreef:
vibabu schreef:
@Aimee In eerste instantie een hengst die de minpunten van mijn merrie kunnen verkleinen. Een goed en gezond paard is natuurlijk het belangrijkst.
Is de oorzaak altijd te achterhalen door zoiets? Ik ga het in ieder geval bespreken met de arts waar ze onder behandeling is/was.
Het ideale paard zou voor mij zijn sensibel/heet maar niet explosief zijn. Een fijn rijbaar paard met een lief karakter die graag wil werken en het liefst wat makkelijk kan verzamelen en opwaarts loopt. Het liefst niet te rank slank gebouwd. Ik heb vandaag de hengstencompetitie zitten kijken en welke mij aanspraken: Secret Lover, Merlot VDL, Network. Wat mij niet aansprak (maar dat kan ook aan het moment liggen) was extreme US, Everest en Newport. Het lichtvoetige ruime bewegen zonder dat het hakketakkig is. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb verwoord.


Als de botnecrose aan een voorbeen is, zou ik ECVM foto’s laten maken om te kijken of daar geen blokkade zit die de bloedtoevoer belemmert.


Er is een mri van gemaakt :) Dit staat er over in: Mediaal is er minder kalkhoudendheid van de palmaire cortex bij de proximale aanhechting van suspensory
ligament. Proximal suspensory vertoont in mediale lob een verdikking van het collagene deel met verdrukking van
het vet-spier gedeelte. Ik ben totaal geen medicus maar dit zou denk ik een verklaring kunnen zijn? Ik heb trouwens wel volledig vertrouwen in de behandelend arts en als hij aangeeft dat het een goede fokmerrie zou zijn dan ga ik er vanuit dat hij dat niet zegt terwijl het niet zo is.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:01

Ik vind het een leuke merrie om te zien!
Een bekende van mij heeft wellicht een fijne match. Gaat om deze hengst, Red Label Afbeelding https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /red-label

Jonge hengst nog maar is echt enorm fijn en vooral super braaf van karakter, goed dressuurgefokt (van Fynch Hatton, goede moederstam ook met veel sport, predicaten en gekeurde hengsten). Ik denk dat hij het front van je merrie zou kunnen verbeteren en toch de verder goede bovenlijn van je merrie zou behouden. Daarnaast heeft hij ook goede röntgenfoto's van top tot teen.

Je zou zijn eigenares altijd even kunnen contacten natuurlijk, die heeft sws alle info!

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:49

LEuke merrie hoor en uitstekend papier.
En tja, dat hertenhalsje, ik denk direct aan Barbria natuurlijk (tja, ik ben zelf de jongste niet meer :+ ).

Lijn met meer hals en gewoon in het algemeen wat meer 'lengte' zou denk ik verbeteren. Als je dan wat verder kijkt dan de hengst zelf maar wat meer 'achterin' de bloedlijn zou ik aansluiten op Contender / Ramiro dat soort bloed. Dat geeft zelfs als het in de 2e of 3e generatie zit vaak direct meer rek en 'inhoud'. Plus super karakters.

Hoeft niet veel volbloed meer bij, ze heeft, op de foto in sportconditie, genoeg chique en luxe van zichzelf.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Welke hengst voor mijn merrie Eastwood S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:19

Heb mijn merrrie bij Red Viper gedekt is nu drachtig van hem mooi gebouwde hengst goed karakter

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:29

vibabu schreef:
Earth schreef:
Ze heeft best een fijne body en ik vind op die laatste foto haar voeten wel heel erg meevallen hoor.
Ik zou wel letten op een hengst met een goede hals, want ze neigt een beetje naar een onderhals/hertenhals. Dus focus vooral op een paard met een goed front.
En als ze toch platvoeten heeft en daar problemen mee heeft, dan zou ik wel even opletten met fokken, want dat kan zeker wel erfelijk zijn.
De vader is niet goedgekeurd, dat is wel een aandachtspunt.



Klopt, dit kan ik er over vinden even snel: Eastwood werd door Stal van de Sande gefokt en is het laatste veulen van Pradin.

Deze hengst van Ampère werd aangewezen voor het verrichtingsonderzoek, maar liep daar helaas wat pech op. Hij is later verkocht naar Amerika.

Hij loopt daar nu wel in de Lichte Tour rond.

De platvoeten hebben eigenlijk geen problemen opgeleverd. Met beslag was het ook best knap geworden. Maar ik benoem het omdat ik het wel een aandachtspunt vind.

Hertenhals kan ik mij ook in vinden! dat was ook een puntje met het rijden, als het lastig werd zette ze die er op.

Dit is beslist geen hertenhals! Dat ziet er heel anders uit. Ik zou kijken of je nog sperma kunt krijgen van Jarville, die heeft in combinatie met de moeder Next Level gebracht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:37

Earth schreef:
Ik denk toch dat ik niet zou kiezen om te fokken met deze merrie. De niet al te beste voeten, de hals, haar beweging, het fundament, ik zou dat een te grote gok vinden. Een hengst kán verbeteren, maar je kunt ook alle kenmerken van je merrie doorfokken. Ik zou dan eerder een veulen of paard kopen die bij je past, niet gaan fokken. Maar ik ben daar altijd best kritisch op. Je hoeft geen topdier te fokken inderdaad, maar wel een gezond dier.

Het is gewoon een mooie merrie. Ze wordt (no offense) niet zo heel goed gereden en dat zie je terug in de beweging en spierontwikkeling. Voeten heb ik geen problemen mee. En foktechnisch gezien is het wel de halfzus van Next Level. Daarom Jarville als dat zou lukken. Vind die Secret van Peter ook mooi trouwens.