Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:05

Elisa2 schreef:
Die gaat geen goede rug geven..

Filmpje kun je op youtube zetten of vimeo en dan posten, eventueel met een verborgen link op youtube.

Die Negro heeft wel echt super mooie punten hoor, ik blijf richting dat bloed denken. Wellicht als haar stap goed genoeg is dat Powerdale interessant is. Het is nog een gokje, want het is een jonge hengst maar de hengst zelf heeft een prachtig front, goede rug en hele goede galop.

Dat is een Glamourdale, van Lord Leatherdale?

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:06

Ronne_Erano schreef:
Video van de tweede Taurus kun je vinden op https://m.youtube.com/watch?v=xMa0Tk5FQ ... e=youtu.be


Duidelijk, merrie heeft zichzelf aardig door gefokt zo te zien. :-)

Als ik haar zo zie zou ik vooral voor een hengst gaan die het achterbeen er wat meer onder zet in beweging en met wat meer 'kap'.

Klopt San, dat is bewust op de verbeterpunten die TS wenst.

Nu ik ook filmpje van de merrie heb gezien en mijn eigen ideeën er bij gebruik zou ik bijvoorbeeld denken aan een hengst als Mauro Turfhorst.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 23:10

Elisa2 schreef:
Ronne_Erano schreef:
Video van de tweede Taurus kun je vinden op https://m.youtube.com/watch?v=xMa0Tk5FQ ... e=youtu.be


Duidelijk, merrie heeft zichzelf aardig door gefokt zo te zien. :-)

Als ik haar zo zie zou ik vooral voor een hengst gaan die het achterbeen er wat meer onder zet in beweging en met wat meer 'kap'.

Klopt San, dat is bewust op de verbeterpunten die TS wenst.

Nu ik ook filmpje van de merrie heb gezien en mijn eigen ideeën er bij gebruik zou ik bijvoorbeeld denken aan een hengst als Mauro Turfhorst.


Ze is nu dragende van Mauro. Eind mei hopelijk een gezond veulen.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:17

Grappig, dezelfde gedachte waarschijnlijk. :D

Ben benieuwd naar het veulen! Moest ook denken aan Proud James voor haar maar geloof dat de dekvoorwaarden niet super zijn.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:23

Elisa2 schreef:
Nu ik ook filmpje van de merrie heb gezien en mijn eigen ideeën er bij gebruik zou ik bijvoorbeeld denken aan een hengst als Mauro Turfhorst.


Serieus? Je valt over de halsaanzet van Jerenzo en vervolgens draag je Mauro aan? Over een hengst met een hals die diep uit de borst komt gesproken 8)7

Ik hoop dat TS zelf af kan wegen welke adviezen serieus te nemen en welke niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:31

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:
Nu ik ook filmpje van de merrie heb gezien en mijn eigen ideeën er bij gebruik zou ik bijvoorbeeld denken aan een hengst als Mauro Turfhorst.


Serieus? Je valt over de halsaanzet van Jerenzo en vervolgens draag je Mauro aan? Over een hengst met een hals die diep uit de borst komt gesproken 8)7

Ik hoop dat TS zelf af kan wegen welke adviezen serieus te nemen en welke niet.

Ja, dat vind ik ook wel apart. Daarnaast zou ik zeker geen Lord Leatherdale zo dicht erop willen hebben, door Powerdale erop te zetten. Teveel inteelt. Ook heeft die geen kap.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 23:45

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:
Nu ik ook filmpje van de merrie heb gezien en mijn eigen ideeën er bij gebruik zou ik bijvoorbeeld denken aan een hengst als Mauro Turfhorst.


Serieus? Je valt over de halsaanzet van Jerenzo en vervolgens draag je Mauro aan? Over een hengst met een hals die diep uit de borst komt gesproken 8)7

Ik hoop dat TS zelf af kan wegen welke adviezen serieus te nemen en welke niet.


De merrie is verre van perfect, en een perfecte hengst bestaat naar mijn mening ook niet. Denk dat ik dus moet bedenken wat voor mij het zwaarst weegt. De punten die anderen inbrengen daar leer ik van als beginnend fokker, maar uiteindelijk ga ik altijd af op mijn eigen oog en gevoel.

Zojuist Eva gesproken over Jerenzo en zijn nakomelingen en zaterdag ga ik hem en wat van zijn nakomelingen in het echt bewonderen. Dan heb ik in ieder geval een meer compleet beeld.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 23:47

Elisa2 schreef:
Grappig, dezelfde gedachte waarschijnlijk. :D

Ben benieuwd naar het veulen! Moest ook denken aan Proud James voor haar maar geloof dat de dekvoorwaarden niet super zijn.


Mooie hengst, maar misschien wel heel “compact”. Verder schuift ie vanwege de hengstenhouder icm transport en voorwaarden flink naar achteren op de lijst.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 23:50

Ja, dat vind ik ook wel apart. Daarnaast zou ik zeker geen Lord Leatherdale zo dicht erop willen hebben, door Powerdale erop te zetten. Teveel inteelt. Ook heeft die geen kap.[/quote]

Mee eens qua inteelt. Merrie heeft redelijk vrij bloed dus vind ik zonde. Is niet nodig en medisch gezien vermoed ik onverstandig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:59

Ik zou gewoon JT doen. Die merrie fokt prima en van hem zijn de nakomelingen die ik gezien heb ook echt goed. En het is weer eens iets anders.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:45

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:
Nu ik ook filmpje van de merrie heb gezien en mijn eigen ideeën er bij gebruik zou ik bijvoorbeeld denken aan een hengst als Mauro Turfhorst.


Serieus? Je valt over de halsaanzet van Jerenzo en vervolgens draag je Mauro aan? Over een hengst met een hals die diep uit de borst komt gesproken 8)7

Ik hoop dat TS zelf af kan wegen welke adviezen serieus te nemen en welke niet.


Heb je Mauro weleens gezien? :o? zit toch echt een wezenlijk verschil tussen zijn front en die van Jerenzo. Maar kritiek leveren op anderen is makkelijk als je zelf kennelijk niks meer kunt aandragen. Merrie is dragend van Mauro dus ik denk dat TS zeker wel kan zien wat serieus te nemen en wat niet.

Powerdale is trouwens een andere hengst dan Mauro ;)

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:47

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Nu ik ook filmpje van de merrie heb gezien en mijn eigen ideeën er bij gebruik zou ik bijvoorbeeld denken aan een hengst als Mauro Turfhorst.



Ja, dat vind ik ook wel apart. Daarnaast zou ik zeker geen Lord Leatherdale zo dicht erop willen hebben, door Powerdale erop te zetten. Teveel inteelt. Ook heeft die geen kap.


Powerdale heeft een prachtig front, mooie lange en verticale hals. Zoals ik al zei..maar kennelijk is lezen moeilijk. Gebaseerd op de wensen van de TS: front, rug en galop verbeteren.
En zoals ik ook al zei..nu ik de merrie gezien heb zou ik zelf andere verbeterpunten belangrijker vinden. :+

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:49

Ronne_Erano schreef:
Zojuist Eva gesproken over Jerenzo en zijn nakomelingen en zaterdag ga ik hem en wat van zijn nakomelingen in het echt bewonderen. Dan heb ik in ieder geval een meer compleet beeld.


Wedden dat je dan om bent :j, en nee ik heb geen aandelen :D

Ik ga met janderegelaa mee :) Helemaal mee eens!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:59

Ronne_Erano schreef:
Aimee schreef:


Serieus? Je valt over de halsaanzet van Jerenzo en vervolgens draag je Mauro aan? Over een hengst met een hals die diep uit de borst komt gesproken 8)7

Ik hoop dat TS zelf af kan wegen welke adviezen serieus te nemen en welke niet.


De merrie is verre van perfect, en een perfecte hengst bestaat naar mijn mening ook niet. Denk dat ik dus moet bedenken wat voor mij het zwaarst weegt. De punten die anderen inbrengen daar leer ik van als beginnend fokker, maar uiteindelijk ga ik altijd af op mijn eigen oog en gevoel.

Zojuist Eva gesproken over Jerenzo en zijn nakomelingen en zaterdag ga ik hem en wat van zijn nakomelingen in het echt bewonderen. Dan heb ik in ieder geval een meer compleet beeld.

Wat leuk! Volgens mij is Jerenzo echt een heel fijn paard. Laat je weten hoe het was?


Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Ja, dat vind ik ook wel apart. Daarnaast zou ik zeker geen Lord Leatherdale zo dicht erop willen hebben, door Powerdale erop te zetten. Teveel inteelt. Ook heeft die geen kap.


Powerdale heeft een prachtig front, mooie lange en verticale hals. Zoals ik al zei..maar kennelijk is lezen moeilijk. Gebaseerd op de wensen van de TS: front, rug en galop verbeteren.
En zoals ik ook al zei..nu ik de merrie gezien heb zou ik zelf andere verbeterpunten belangrijker vinden. :+

Grappig, ik vind de hals van Powerdale vooral iel en niet helemaal in verhouding met zijn lichaam, zo op stand. Mij spreekt de hengst totaal niet aan, iig.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 11:29

En zoals ik ook al zei..nu ik de merrie gezien heb zou ik zelf andere verbeterpunten belangrijker vinden. :+[/quote]

Interessant! Waar zou jij met name op focussen als je de merrie ziet? Je noemt kap en achterbeen er meer onder, zijn dat voor jou de voornaamste zaken?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:45

Elisa2 schreef:
Heb je Mauro weleens gezien? :o? zit toch echt een wezenlijk verschil tussen zijn front en die van Jerenzo. Maar kritiek leveren op anderen is makkelijk als je zelf kennelijk niks meer kunt aandragen. Merrie is dragend van Mauro dus ik denk dat TS zeker wel kan zien wat serieus te nemen en wat niet.

Powerdale is trouwens een andere hengst dan Mauro ;)


Waarom trek jij steeds de conclusie dat iemand een hengst niet heeft gezien als diegene het niet eens is met jouw bevindingen?
Het lijkt mij eerder dat jij de hengsten niet gezien hebt en/of dat je wel wat lessen in het kijken kunt gebruiken.

Dat de merrie dragend is van Mauro heeft hier niets mee te maken. Ik val erover dat jij een hengst negatief neerzet (“het is geen fokhengst”) omdat hij een hals zou hebben die diep uit de borst komt, om vervolgens zelf een hengst aan te dragen die een hals heeft die veel dieper uit de borst komt.

Ik heb zo het vermoeden dat jij niet door het rijden heen kunt kijken. Want die hengsten worden vooral nogal verschillend gereden en daardoor lijkt het front van Mauro beter. Hij heeft ook wel een mooie kap, maar de hals komt echt heel erg diep uit de borst.

En natuurlijk weet ik dat Powerdale een andere hengst is dan Mauro, maar ik reageerde op je advies over Mauro. Over jouw adviezen met sterke inteelt heb ik je namelijk al eens vragen gesteld en dat wilde ik nu buiten beschouwing laten. Gelukkig reageren anderen daar al op.

Ook gelukkig dat TS bij Jerenzo en nakomelingen gaat kijken. Veel plezier!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:02

Oh ja… ik had nog niet gereageerd op de conclusie dat ik niets meer aan zou kunnen dragen. Terwijl ik met Kaiser Weltino kwam, alleen vindt TS die de popperig. Dat is natuurlijk prima. Verder dacht ik nog aan Kjento. Maar ik vond het eigenlijk niet nodig om nog meer hengsten aan te dragen, want ik sluit me aan bij janderegelaa.

De merrie heeft op de video met het Taurus veulen trouwens een typische opdruk van Lord Leatherdale.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:27

Aimee schreef:
Oh ja… ik had nog niet gereageerd op de conclusie dat ik niets meer aan zou kunnen dragen. Terwijl ik met Kaiser Weltino kwam, alleen vindt TS die de popperig. Dat is natuurlijk prima. Verder dacht ik nog aan Kjento. Maar ik vond het eigenlijk niet nodig om nog meer hengsten aan te dragen, want ik sluit me aan bij janderegelaa.

De merrie heeft op de video met het Taurus veulen trouwens een typische opdruk van Lord Leatherdale.

Ik vind dat je ook moeilijk over die merrie kunt oordelen want ze is nooit getraind en als ze dan een paar veulens gehad heeft ziet die rug er niet meer uit terwijl de veulens allemaal een goede rug hebben. En dat werkt ook weer door in haar beweging. Daarom kun je in dit geval bij hengstenkeuze misschien beter naar de veulens kijken dan naar de merrie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:51

janderegelaa schreef:
Aimee schreef:
Oh ja… ik had nog niet gereageerd op de conclusie dat ik niets meer aan zou kunnen dragen. Terwijl ik met Kaiser Weltino kwam, alleen vindt TS die de popperig. Dat is natuurlijk prima. Verder dacht ik nog aan Kjento. Maar ik vond het eigenlijk niet nodig om nog meer hengsten aan te dragen, want ik sluit me aan bij janderegelaa.

De merrie heeft op de video met het Taurus veulen trouwens een typische opdruk van Lord Leatherdale.

Ik vind dat je ook moeilijk over die merrie kunt oordelen want ze is nooit getraind en als ze dan een paar veulens gehad heeft ziet die rug er niet meer uit terwijl de veulens allemaal een goede rug hebben. En dat werkt ook weer door in haar beweging. Daarom kun je in dit geval bij hengstenkeuze misschien beter naar de veulens kijken dan naar de merrie.

Vraag uit pure interesse; als ik de foto's die TS plaatst van de veulens bekijk, dan zie je vooral bij het tweede Taurus veulen een heel korte schoft, wat de merrie zelf ook heeft en ook door lijkt te geven. De Negro-nakomeling heeft wat dat betreft al een veel betere schoft, maar ook wel diezelfde vorm als de merrie, hetzij in mindere mate.

Neem je dat mee in de beoordeling van de rug? Of staat dat er los van? En die schoft in gedachte houdend, zou je dan nog steeds Jerenzo een goede optie vinden, gezien zijn bovenlijn (ook een wat korte schoft)?

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:19

Hier wat foto’s van mijn Jerenzo veulen uit een gelderse merrie van Parcival.
Foto’s zijn niet van goede kwaliteit. Het veulen is helaas met twee weken overleden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Berichten: 748
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:14

Ik heb er nog te weinig verstand van dus kan niet zeggen of het de juiste match is maar wat ik wel weet is dat Jerenzo een hele lieve en brave hengst is. Ik ben daar op stal geweest en krijg regelmatig filmpjes doorgestuurd van Eva haar dochter die er nu op rijdt en ze doet het super. Heb er zelf toen ook over nagedacht om met hem te dekken juist voor zijn karakter.
Je moet je gevoel volgen. Heb ik ook gedaan en hopelijk krijg ik eind maart een mooi en gezond veulen.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:23

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:
Heb je Mauro weleens gezien? :o? zit toch echt een wezenlijk verschil tussen zijn front en die van Jerenzo. Maar kritiek leveren op anderen is makkelijk als je zelf kennelijk niks meer kunt aandragen. Merrie is dragend van Mauro dus ik denk dat TS zeker wel kan zien wat serieus te nemen en wat niet.

Powerdale is trouwens een andere hengst dan Mauro ;)


Waarom trek jij steeds de conclusie dat iemand een hengst niet heeft gezien als diegene het niet eens is met jouw bevindingen?
Het lijkt mij eerder dat jij de hengsten niet gezien hebt en/of dat je wel wat lessen in het kijken kunt gebruiken.

Dat de merrie dragend is van Mauro heeft hier niets mee te maken. Ik val erover dat jij een hengst negatief neerzet (“het is geen fokhengst”) omdat hij een hals zou hebben die diep uit de borst komt, om vervolgens zelf een hengst aan te dragen die een hals heeft die veel dieper uit de borst komt.

Ik heb zo het vermoeden dat jij niet door het rijden heen kunt kijken. Want die hengsten worden vooral nogal verschillend gereden en daardoor lijkt het front van Mauro beter. Hij heeft ook wel een mooie kap, maar de hals komt echt heel erg diep uit de borst.

En natuurlijk weet ik dat Powerdale een andere hengst is dan Mauro, maar ik reageerde op je advies over Mauro. Over jouw adviezen met sterke inteelt heb ik je namelijk al eens vragen gesteld en dat wilde ik nu buiten beschouwing laten. Gelukkig reageren anderen daar al op.

Ook gelukkig dat TS bij Jerenzo en nakomelingen gaat kijken. Veel plezier!


Je komt zelf met Kaiser Weltino als iemand vraagt om een hengst die de bovenlijn moet verbeteren.. 8)7 ik denk dat je zelf nog wel wat lesjes in kijken kan gebruiken. ;)

Mauro heeft een prachtig front en een stuk beter dan Enzo. En dat ziet de TS ook anders had ze hem nooit gekozen.

Maar als je zo op Bokt wilt zitten prima, dan zal ik in vervolg ook eens wat kritischer reageren op je eigen in mijn ogen niet zo zinvolle hengsten advies.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:26

Ronne_Erano schreef:
En zoals ik ook al zei..nu ik de merrie gezien heb zou ik zelf andere verbeterpunten belangrijker vinden. :+


Interessant! Waar zou jij met name op focussen als je de merrie ziet? Je noemt kap en achterbeen er meer onder, zijn dat voor jou de voornaamste zaken?[/quote]

Ja, ik zie echt het achterbeen van Lord Leatherdale. Een wat lang achterbeen wat ook achter blijft in de beweging. Ik zou dus echt voor een hengst gaan die het achterbeen goed buigt en goed onder het lichaam kan zetten. De hals vind ik helemaal niet zo verkeerd maar is wat horizontaal en zou wat verticaler mogen in mijn ogen en wat meer gedragen worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:32

Elisa2 schreef:
Je komt zelf met Kaiser Weltino als iemand vraagt om een hengst die de bovenlijn moet verbeteren.. 8)7 ik denk dat je zelf nog wel wat lesjes in kijken kan gebruiken. ;)

Mauro heeft een prachtig front en een stuk beter dan Enzo. En dat ziet de TS ook anders had ze hem nooit gekozen.

Maar als je zo op Bokt wilt zitten prima, dan zal ik in vervolg ook eens wat kritischer reageren op je eigen in mijn ogen niet zo zinvolle hengsten advies.

Misschien moet je eerst zelf eens een veulentje gaan fokken. En feit is dat je regelmatig met tegenstrijdige "adviezen" komt. En ook wel met adviezen die echt niet kloppen maar dan vind je je eigen waarneming beter dan die van stamboekrapporteurs.

En Mauro is een prachtige hengst maar hals komt idd diep uit de borst en als je dat net afraadt bij JT heb je dus gewoon je huiswerk niet goed gedaan. Kun je wel met een l*lverhaal in de aanval gaan en iemand zijn kennis in twijfel trekken maar het kan helemaal geen kwaad om een keer te zeggen dat je je vergist hebt. Levert je echt meer credits op.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:34

Ik weet dat jij dat graag zou willen. ;-)

Zal ze even naast elkaar zetten dan kunnen jullie zelf de verschillen zien.

Ik zei dat Jerenzo een horizontale hals heeft die diep uit de borst komt, zoals je kunt zien is de hals bij Mauro een stuk minder horizontaal.

Afbeelding

Afbeelding