Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 19:36

assie schreef:
Benzz schreef:
Je doet hiermee een beetje alsof JT een leuk recreatie paard is, terwijl hij gewoon op inter 2 niveau gestart is.

Dan interpreteer je mijn tekst anders dan ik hem bedoel.
Ik bedoel meer te zeggen dat als je voor jezelf fokt, voor een veulen dat een leuk rondje moet kunnen lopen, dat ik het karakter veel belangrijker vind dan "muggenziften" over of een nek 1 cm dieper ligt.
En dat jouw persoonlijke smaak en liefde voor de hengst ook minstens zo belangrijk zijn als fokker.

Ik snap je punt. Ben mijn huidige paard door aan het trainen voor de ZZZ. Ik zoek een paard wat met een fijn karakter op het hogere niveau mee zou kunnen lopen. Karakter is hierbij belangrijker dan een 75% Grand Prix proef kunnen lopen. Of ik hem houd hangt af van de klik, wat voor mij 100% gevoel is. Wil dus niet volledig niet commercieel fokken.

Jerenzo is overigens Grand Prix geklasseerd

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:49

Ik vind het wel een leuk paard en welke beter is...dan zou je ze onder dezelfde ruiter moeten zien voor het eerlijkste beeld.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:53

Jerenzo is niet commercieel, afstammelingen rapportage viel ook wat tegen.

Maar als je er een goed gevoel bij hebt TS dan gewoon er voor gaan.

Je zal er ongetwijfeld een leuk paard mee kunnen fokken. Of hij echt kan verbeteren..ik weet het niet. Dat merk je dan vanzelf.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:55

Benzz schreef:
Front maken prima, maar die hals blijft diep uit de borst.


Ik heb ook nergens gezegd dat ie dat niet heeft.. alleen dat zijn hals verticaler is en die van Jerenzo horizontaler is en ik denk dat hij door die combinatie (horizontaal en diep uit de borst)het front niet gaat verbeteren.
Maar kennelijk is goed lezen echt heel moeilijk. :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:01

Elisa2 schreef:
Jerenzo is niet commercieel, afstammelingen rapportage viel ook wat tegen.

Maar als je er een goed gevoel bij hebt TS dan gewoon er voor gaan.

Je zal er ongetwijfeld een leuk paard mee kunnen fokken. Of hij echt kan verbeteren..ik weet het niet. Dat merk je dan vanzelf.

Als de veulenrapportage (waar jij nooit naar kijkt) opeens leidend is, prima! Mauro heeft helemaal geen veulenrapportage terwijl er toch al 2 seizoenen veulens van geboren zijn.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:06

Altijd knap als mensen denken te weten wat je wel of niet doet ;-)

Jerenzo dekt inmiddels 6 jaar..heeft nog nooit wat aangewezen gehad. Ken er eigenlijk geen keuringstoppers van of nakomelingen die goed gepresteerd hebben in de jonge paarden competities.

Ookal dekt ie weinig, als hij echt goed zou fokken zou er vast wel wat boven komen drijven lijkt me.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:25

Ronne_Erano schreef:
assie schreef:

Dan interpreteer je mijn tekst anders dan ik hem bedoel.
Ik bedoel meer te zeggen dat als je voor jezelf fokt, voor een veulen dat een leuk rondje moet kunnen lopen, dat ik het karakter veel belangrijker vind dan "muggenziften" over of een nek 1 cm dieper ligt.
En dat jouw persoonlijke smaak en liefde voor de hengst ook minstens zo belangrijk zijn als fokker.

Ik snap je punt. Ben mijn huidige paard door aan het trainen voor de ZZZ. Ik zoek een paard wat met een fijn karakter op het hogere niveau mee zou kunnen lopen. Karakter is hierbij belangrijker dan een 75% Grand Prix proef kunnen lopen. Of ik hem houd hangt af van de klik, wat voor mij 100% gevoel is. Wil dus niet volledig niet commercieel fokken.

Jerenzo is overigens Grand Prix geklasseerd

Zou Spielberg dan wat zijn? Ook wat vrijer bloed (Sandro Hit - Rubinstein), fijn karakter en zijn nakomelingen doen het goed in de sport.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:25

Elisa2 schreef:
Altijd knap als mensen denken te weten wat je wel of niet doet ;-)

Jerenzo dekt inmiddels 6 jaar..heeft nog nooit wat aangewezen gehad. Ken er eigenlijk geen keuringstoppers van of nakomelingen die goed gepresteerd hebben in de jonge paarden competities.

Ookal dekt ie weinig, als hij echt goed zou fokken zou er vast wel wat boven komen drijven lijkt me.


22 nakomelingen. 1tje uit 2018 en de rest jonger.

Daarbij: een ggk hengst is 80% marketing, ligt er maar net aan hoeveel geld je er in wil pompen.

Paard is 1.77m normaal dat hij als jong paard niet spektakel liet zien en aangezien de gemiddelde dressuur fokker liever massaal achter een hengst aan loopt waar ze 30 seconden een filmpje online zien vind ik het niet vreemd dat hij weinig gedekt heeft.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:26

Kunnen sommige mensen in dit topic elkaar niet gewoon negeren?

Je kunt het verloop van een fokkerij topic als dit gewoon uittekenen als bepaalde personen eraan deelnemen.

En zo ontstaat er een erg vervelende sfeer voor de rest. Ik vind dat gedrag knap egoïstisch en kinderachtig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:43

Elisa2 schreef:
Altijd knap als mensen denken te weten wat je wel of niet doet ;-)

Jerenzo dekt inmiddels 6 jaar..heeft nog nooit wat aangewezen gehad. Ken er eigenlijk geen keuringstoppers van of nakomelingen die goed gepresteerd hebben in de jonge paarden competities.

Ookal dekt ie weinig, als hij echt goed zou fokken zou er vast wel wat boven komen drijven lijkt me.

Hij dekt ook weinig, de nadruk ligt op de sport volgens dit stuk: https://www.kwpn.nl/Files/Files/Overige ... tief-1.pdf

Maar 5 merrie’s op de keuring, 1 ster, 1 voorlopig keur en 2 elite is gewoon fantastisch. De 5e was een thuiskeuring en daar kunnen ze geen ster worden. De eerste Elite merrie (Nurieta) was een NMK merrie en had echt hele dikke cijfers voor exterieur en gangen (80/85) dat kun je wel een keuringstopper noemen.

Overigens vallen de dekaantallen van Mauro me ook niet mee die had ik echt hoger verwacht.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:29

Elisa2 schreef:
Ik heb ook nergens gezegd dat ie dat niet heeft.. alleen dat zijn hals verticaler is en die van Jerenzo horizontaler is en ik denk dat hij door die combinatie (horizontaal en diep uit de borst)het front niet gaat verbeteren.
Maar kennelijk is goed lezen echt heel moeilijk. :+


Lees nou nog eens je eigen reacties terug en bedenk je dan of je dit inderdaad zo hebt gezegd.

Een verticale hals die diep uit de borst komt, geeft niet perse een mooi of makkelijk front. Integendeel zelfs, er lopen meerdere paarden in de top mee die dat laten zien. Dan moet je echt heel best kunnen sturen om de hals op lengte te kunnen houden.

Ronne_Erano schreef:
Ik snap je punt. Ben mijn huidige paard door aan het trainen voor de ZZZ. Ik zoek een paard wat met een fijn karakter op het hogere niveau mee zou kunnen lopen. Karakter is hierbij belangrijker dan een 75% Grand Prix proef kunnen lopen. Of ik hem houd hangt af van de klik, wat voor mij 100% gevoel is. Wil dus niet volledig niet commercieel fokken.


Ik denk dat dit heel waardevolle informatie is. Wat voor paard rijd je graag zelf? Zijn er naast karakter bepaalde kenmerken die je juist graag liever wel of niet ziet? Zoals je bijvoorbeeld Kaiser Weltino te popperig vindt, rijd je liever een paard met meer lengte in het lijf? Of liever een paard met wat meer massa of juist een eleganter type?

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:03

Even een gedachte van een leek:
Als je een goede merrie hebt en die laat dekken door een hengst met heel fijn karakter, die misschien niet commercieel is maar wel kwaliteit laat zien, komt er toch waarschijnlijk een prima paard uit met fijn karakter waar je aangezien je zelf al behoorlijk niveau hebt handig genoeg bent om ver te komen. Om garantie te hebben om het allerhoogste niveau te halen moet je volgens mij niet een veulen fokken maar een goed getalenteerd paard kopen.

In het geval dat het niet klikt of het paard niet genoeg kwaliteit heeft kun je een goed op niveau gereden paard met een fijn karakter volgens mij eenvoudig weer verkopen, want wie wil dat nou niet?

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 16:27

Ik denk dat dit heel waardevolle informatie is. Wat voor paard rijd je graag zelf? Zijn er naast karakter bepaalde kenmerken die je juist graag liever wel of niet ziet? Zoals je bijvoorbeeld Kaiser Weltino te popperig vindt, rijd je liever een paard met meer lengte in het lijf? Of liever een paard met wat meer massa of juist een eleganter type?[/quote]

Ik rijd het liefst een intelligent werkwillig paard. Eentje die zijn eigen lopen aankan medisch gezien. Liever ho ho dan go go. Liever iets meer lengte en massa, gezien ik zelf 1.80 ben en het anders al snel uit verhouding vindt. Hele bloederige benenzwaaiers ben ik niet zo’n fan van. Goed achterbeen en/of bewerkbaar achterbeen, stap en galop het belangrijkste qua gangen.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 16:33

Nanna schreef:
Even een gedachte van een leek:
Als je een goede merrie hebt en die laat dekken door een hengst met heel fijn karakter, die misschien niet commercieel is maar wel kwaliteit laat zien, komt er toch waarschijnlijk een prima paard uit met fijn karakter waar je aangezien je zelf al behoorlijk niveau hebt handig genoeg bent om ver te komen. Om garantie te hebben om het allerhoogste niveau te halen moet je volgens mij niet een veulen fokken maar een goed getalenteerd paard kopen.

In het geval dat het niet klikt of het paard niet genoeg kwaliteit heeft kun je een goed op niveau gereden paard met een fijn karakter volgens mij eenvoudig weer verkopen, want wie wil dat nou niet?


Denk dat je een goed punt benoemt. Zekerheid heb je natuurlijk nooit met fokken. Met kopen weet je toch beter wat je in huis hebt. En misschien zoeken we ook teveel naar het “ideale” plaatje. Een veulen van een commerciële hengst zal wel beter verkopen dan van eentje die jou als persoon erg aanspreekt, maar minder commercieel is. Dus ik denk dat ik moet bedenken hoe belangrijk dat commerciële nu eigenlijk voor me is.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:43

Boras schreef:
Kunnen sommige mensen in dit topic elkaar niet gewoon negeren?

Je kunt het verloop van een fokkerij topic als dit gewoon uittekenen als bepaalde personen eraan deelnemen.

En zo ontstaat er een erg vervelende sfeer voor de rest. Ik vind dat gedrag knap egoïstisch en kinderachtig.


Je hebt helemaal gelijk, ik ga er ook niet meer op in. Vind het ook nogal vervelend naar de TS toe.

TS, als je echt een Grand Prix topper wilt fokken is het vooral erg belangrijk dat de merrie de juiste kwaliteit heeft. Een hengst kan maar tot zoveel verbeteren. Bewezen hengsten geven daar in de meeste zekerheid.
Als karakter het belangrijkste is dan is het wijs om te kijken naar een hengst die bewezen fijne karakters door geeft.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:03

Ronne_Erano schreef:
Ik rijd het liefst een intelligent werkwillig paard. Eentje die zijn eigen lopen aankan medisch gezien. Liever ho ho dan go go. Liever iets meer lengte en massa, gezien ik zelf 1.80 ben en het anders al snel uit verhouding vindt. Hele bloederige benenzwaaiers ben ik niet zo’n fan van. Goed achterbeen en/of bewerkbaar achterbeen, stap en galop het belangrijkste qua gangen.


Kijk eens aan.

Als ik met deze informatie de KWPN database doorzoek, en ik hou ook nog een beetje rekening met de merrie, dan kom ik uit op: Bloomberg, Jerenzo Texel en Vivaldi. Misschien Iconic B.

Ik neem even aan dat Vivaldi afvalt vanwege dekgeld en voorwaarden.
Over Bloomberg weet ik, eerlijk gezegd, vrijwel niks. Rijdt daar nog iemand mee?
En dan Jerenzo, die volgens de afstammelingenreportage “formaat [kan] toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij alsmede rijdbaarheid en instelling.” In het artikel dat janderegelaa hierboven deelt, kun je ook lezen dat hij uit een stam komt met royale, goedbewegende veulens: “Zonder uitzondering zijn de merries royaal gebouwd en hebben ze veel uitstraling. Ze hebben maat, formaat en rek en dat zie je ook direct terug in de veulens.”

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:54

Serieus Bloomberg en Vivaldi noemen voor een goed achterbeen? 8)7

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:57

Beiden alleen ervaring achter het beeldscherm. En elkaar maar afzeiken.

Jt is een prima keuze, erg fijn paard met top karakter.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:29

Zegt de top afzeiker van Bokt. :D

Die zelf een tijdje terug nog iets heel anders zei over JT, maar goed. Dat ff terzijde.

Ik stuur je even een pb TS.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:49

Elisa2 schreef:
Serieus Bloomberg en Vivaldi noemen voor een goed achterbeen? 8)7


Dat staat er niet. Ik heb er zelfs geen verdere uitleg bij gezet, dus je vult het zelf zo in.

Een goed achterbeen is het op één na laatste wat TS noemt, bovendien nog met “en/of bewerkbaar achterbeen” erachteraan. Dus daar heb ik ook geen prioriteit aan gegeven.

Maar Jerenzo heeft een prima bewerkbaar achterbeen en Vivaldi vererft dat ook. Verder ga je de perfecte hengst niet vinden. Maar Jerenzo is een prima keuze.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:16

Moderatoropmerking:
Volgens mij is hier genoeg discussie gevoerd. Graag het vriendelijk houden, iedereen mag zijn mening hebben. En terug ontopic.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 22:35

Ik heb genoeg informatie voorbij zien komen. Iedereen bedankt voor met mee denken. Topic van van mij gesloten worden