Welke sectie A-hengst voor mijn shetlander x welshmerrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Welke sectie A-hengst voor mijn shetlander x welshmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 16:05

Op dit moment zit ik erg te twijfelen om binnen nu en twee jaar mijn welsh x shetlandkruising te laten dekken. Echter ben ik nog geheel onbekend met het fokken van kleine pony's, vandaar dat ik benieuwd ben naar de objectieve mening van 'buitenstaanders'.

Mijn merrie is 1.05M hoog, haar vader is een shetlander en haar moeder een welshpony, allebei met papieren. Ze is onwijs werkwillig, kan goed stappen en draven en heeft een meewerkend karakter. Daarentegen is ze wel vrij sensibel en gevoelig, ik zou het dus fijn vinden als ik een hengst kan vinden die dit een beetje compenseert.

Omdat ik haar eventuele nakomeling graag zelf wil houden, lijkt het me leuk om een mooi kleurtje met uiteraard een goed en braaf karakter te fokken. Het uiteindelijk doel is om ze in een tweespan te laten lopen en ohz te beleren voor kleinere kinderen. Een slagje groter zou hierom fijn zijn; ik neig zelf naar ongeveer 1.10M. Het liefst zou ik een nakomeling ook niet veel ranker zien dan Annelijn is, een robuuster type vind ik mooier dan de mini-hoofdjes en dunne beentjes.

Afbeelding

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke sectie A-hengst voor mijn shetlander x welshmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:01

Misschien zou je eens bij https://www.ysselvliedt.com/ kunnen informeren. Zij hebben een aantal hengsten waarvan er vast wel eentje bij zit die geschikt is voor jouw knappe dame!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:21

Als je groter wilt fokken dan is een Welsh A hengst gebruiken het meest voor de hand liggend. Je zou dan het beste kunnen kijken naar een Welsh A hengst die aan je wensen voldoet en informeren bij mensen die verstand hebben van Welshjes fokken of dit mogelijk passend kan zijn.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Welke sectie A-hengst voor mijn shetlander x welshmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:39

Het weekend van 9&10 februari is de Welsh hengstenkeuring in Ermelo. Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen ;)

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:57

Elisa2 schreef:
Als je groter wilt fokken dan is een Welsh A hengst gebruiken het meest voor de hand liggend. Je zou dan het beste kunnen kijken naar een Welsh A hengst die aan je wensen voldoet en informeren bij mensen die verstand hebben van Welshjes fokken of dit mogelijk passend kan zijn.

Ben ik het niet helemaal mee eens, ze wil ook minder sensibel en gevoelig.
En laten de meeste Welshjes nou wel echte bloederige diertjes zijn.

Ik zou dan eerder in de hoek van bijvoorbeeld de Dartmoor gaan kijken.
Vaak wat nuchterder , hebben maat en wat meer body.
Of wellicht zou je nog bij het NAS kunnen kijken.


Bedenk wel voordat je fokt, er kan totaal wat anders uitkomen dan je verwacht en hoopt.
Zeker in zo'n combinatie.
Ik heb zelf ooit de combi Welsh (nmprs moederdier, 1.15 cm ) met een nmprs hengst ( 95 cm ) gemaakt en de nakomeling is gewoon rond de 1.15 uitgekomen kwa maat , was alleen wat luxer dan zijn moeder.
Terwijl ik de hoop had dat hij binnen de maximale maat van het stamboek zou blijven.

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:24

Er zijn ook heus hele brave Welsh ponies te vinden hoor. Mijn hengstje is zo met veel karakter maar echt doodbraaf en zo ongeveer bomproof geboren.
Gewoon bekijken welke ponies ook gebruik ponies zijn en dan vind je vanzelf de brave en werkwillige hengsten. Ze zijn er genoeg.

Ts, ik heb mijn sensibele A merrie 2x laten dekken door Perlhof Gable, en 2x een heel fijn en braaf veulen er uit gekregen.

En inderdaad binnenkort kun je naar de Centrale hengstenkeuring en ook leuke hengsten bekijken.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:11

Het is al een kruising shet x welsh, door terug te fokken op een van die twee heb je de meeste fokzekerheid wat betreft type en beweging. Als je er Dartmoor aan toevoegt wordt het een nog grotere mix met nog grotere vraag wat er uit gaat komen.

Er zijn inderdaad verschillende types qua karakter en bouw bij de welshjes.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Welke sectie A-hengst voor mijn shetlander x welshmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:10

Maar welsh geeft wel kans op luxe klein hoofdje.
Ik zou willen toevoegen dat een grote maat (1.07m) shetlander als vaderdier ook een mooi resultaat kan geven. Iets meer massa, behang, en volgens mij net wat meer kans op een bont vererving. Dat laatste weet ik niet zeker, ik weet dat bont bij welsh niet voorkomt en bij shetlanders juist wel.

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:50

Elisa2 schreef:
Het is al een kruising shet x welsh, door terug te fokken op een van die twee heb je de meeste fokzekerheid wat betreft type en beweging. Als je er Dartmoor aan toevoegt wordt het een nog grotere mix met nog grotere vraag wat er uit gaat komen.

Er zijn inderdaad verschillende types qua karakter en bouw bij de welshjes.

Welsh heeft zoveel types en bloedlijnen dat dat dus net zo'n grote mix kan zijn.

Tuurlijk bestaan er brave welshjes, maar het is wel bekend dat ze vaak meer bloed voeren en snel pittig zijn voor kinderen.
Ik heb ook super brave welshjes staan/ gefokt, super menpony's en 100% betrouwbaar maar goed ze zijn wel wakker als ze aan het werk moeten.


Om het doel van de TS te bereiken zou ik dan inderdaad misschien nog eerder kijken naar een grote maat / groot fokkende NSPS hengst zoals Marigold ook al zegt.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Welke sectie A-hengst voor mijn shetlander x welshmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:15

Mocht je nog een leuke Welsh zoeken voor de dekking,
Onze gaat dit jaar aangeboden worden voor de dekking. Geeft vaak palomino en valk door en is goedgekeurd voor het leven als dekhengst. Is een Welsh sectie A Palomino.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 01:18

Iets moeilijker te vinden, maar misschien is een Classic Pony wat?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:52

Marigold schreef:
Maar welsh geeft wel kans op luxe klein hoofdje.
Ik zou willen toevoegen dat een grote maat (1.07m) shetlander als vaderdier ook een mooi resultaat kan geven. Iets meer massa, behang, en volgens mij net wat meer kans op een bont vererving. Dat laatste weet ik niet zeker, ik weet dat bont bij welsh niet voorkomt en bij shetlanders juist wel.


Maar hoe zie je voor je dat dit vergrotend fokt? TS wil graag vergroten. Anders was het een prima optie geweest maar een 1.07 cm gaat denk ik moeilijk een 1.10 cm geven. Tenzij er een hengst is die enorm vergroot.

Happinez, dat klopt..daarom kan ze het beste kijken naar een bewezen oudere hengst waar van duidelijk is wat hij fokt qua type, beweging en karakter. Dat geeft de meeste zekerheid.

Mario1991
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-24

Re: Welke sectie A-hengst voor mijn shetlander x welshmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:42

Het overwegen om je Welsh x Shetlandkruising te laten dekken is een grote beslissing. Het is goed dat je nadenkt over wat je precies zoekt in een hengst, vooral om het sensitieve karakter van je merrie te compenseren. Het fokken van een pony met een specifiek temperament en uiterlijk vereist zorgvuldige planning en kennis.

Voor een nakomeling van ongeveer 1.10M, overweeg een hengst die iets groter is dan je merrie, maar nog steeds binnen het gewenste type valt. Let bij het kiezen van een hengst niet alleen op kleur, maar ook op gezondheid, karakter en bouw. Het doel om de nakomeling als tweespan en voor kinderen te gebruiken, vereist een betrouwbaar en stabiel karakter.