Hengst gezocht voor Cob Normandie merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Hengst gezocht voor Cob Normandie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 13:46

Beste,

Ik ben op zoek naar een geschikte hengst voor een cob Normandie merrie. Merrie is 11 jaar en heeft al eerder veulens gehad.
Merrie is ongeveer 1,65 hoog, en bruin van kleur.
Merrie heeft een ontzettend koel en werkwillig karakter wordt gebruikt voor trektochten en voor de koets.
Is absoluut niet lui.

Wat ik zoek in de hengst:
- liefst zwart
- verbetering in stap en galop
- mag wat hoger in het bloed zitten
- tussen de 165 en 170 hoog
- sierlijke bouw
- spring of eventing


Veulen is niet voor de verkoop

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor Cob Normandie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:54

Ik ben bang dat je uit een zwaar warmbloedpaard geen spring of eventingpaard gaat fokken. Welke hengst je er ook op zet. Of is dat het doel niet maar zoek je gewoon een hengst die wat meer luxe en sport kan geven?

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst gezocht voor Cob Normandie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:57

Heb je een foto van de merrie? Wat is het doel met je veulen?

Ik moest eigenijk gelijk aan een Groninger hengst zoals Leffe denken maar die komt totaal niet in de buurt bij je wensen :+

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 14:03

Elisa2 schreef:
Ik ben bang dat je uit een zwaar warmbloedpaard geen spring of eventingpaard gaat fokken. Welke hengst je er ook op zet. Of is dat het doel niet maar zoek je gewoon een hengst die wat meer luxe en sport kan geven?


Dat is absoluut het doel niet inderdaad. gewoon een hengst die wat meer sport en luxe geeft.

Het doel van het veulen is recreatief rijden voor buiten. Met toch wat uitstraling richting sport.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor Cob Normandie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:06

Groninger moest ik ook aan denken maar kan dat het dan nog te zwaar wordt.

Misschien een leuke Gelderse hengst met springaanleg?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hengst gezocht voor Cob Normandie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:35

Ik denk dat een Groninger helemaal geen rare keuze is voor een Normandische Cob, Groningers zijn lichter maar passen wel goed in het type.

Ik zou niet zomaar een warmbloed erop zetten, maar proberen bij een zwaarder type te blijven. En dan zit je met een Groninger (of aanverwant stamboek) denk ik prima.

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 14:47

_San87_ schreef:
Ik denk dat een Groninger helemaal geen rare keuze is voor een Normandische Cob, Groningers zijn lichter maar passen wel goed in het type.

Ik zou niet zomaar een warmbloed erop zetten, maar proberen bij een zwaarder type te blijven. En dan zit je met een Groninger (of aanverwant stamboek) denk ik prima.


Waarom zou jij ervoor kiezen om er geen warmbloed op te zetten?
Laatst bijgewerkt door NZ92 op 20-02-24 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hengst gezocht voor Cob Normandie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:49

Als je ook springen/eventing mee wil nemen zou je kunnen kijken naar een Irish Draught hengst. Zware warmbloeden, worden in Ierland en Engeland nog erg veel ingezet voor de jacht. Grote, dappere paarden met een hele goede galop (goed als in efficiënt, niet dat zwaaien wat sommige dressuurhengsten doen). Worden ook veel ingezet in kruisingen, zo heb je bijvoorbeeld het Irish Sport Horse gekregen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:09

NZ92 schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk dat een Groninger helemaal geen rare keuze is voor een Normandische Cob, Groningers zijn lichter maar passen wel goed in het type.

Ik zou niet zomaar een warmbloed erop zetten, maar proberen bij een zwaarder type te blijven. En dan zit je met een Groninger (of aanverwant stamboek) denk ik prima.


Waarom zou jij ervoor kiezen om er geen warmbloed op te zetten?

Omdat een ranke, slanke warmbloed niet in het type past dat jouw paard is. Jouw paard is een zwaar, kort type, niet voor niets een zwaar warmbloed. Ik zou in dat type blijven (dus er een Groninger, IHW'er of Oud-Oldenburg oid op zetten). Deze paarden zijn ook zwaar warmbloed, maar wel de lichtere klasse, wat denk ik beter aansluit bij het type van jouw merrie. Dan fok je waarschijnlijk wel een minder zwaar paard, en veredelt het wat, naast dat je beweging toe kunt voegen.

Irish Draught, wat Berdien zegt, past ook goed in dat rijtje.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:55

Zijn er Irish Draught hengsten die in NL die makkelijk te verkrijgen zijn?

Ik zie dat de Normandische cob aan de basis staat van de fokkerij van de Selle Francais. Dat is Normandische cob gekruist met Engels volbloed. Als je het dan over veredelen hebt dan is dit dus een succesvolle kruising gebleken.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hengst gezocht voor Cob Normandie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:11

Als ze er al zijn, dan zijn het er niet veel. Ik heb destijds voor mijn eigen ID merrie gekeken, maar het gros van de hengsten staat in Engeland/Ierland. Daar is alsnog wel diepvries-sperma van te krijgen, maar dat maakt het traject wel wat ingewikkelder en mogelijk kostbaarder.

Muronia

Berichten: 19558
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengst gezocht voor Cob Normandie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 07:49

Ik weet niet hoe je merrie eruit ziet en wat exterieurmatig haar verbeterpunten zijn maar er zijn ook zeker sportief gebouwde Groningers en aanverwanten. Afgelopen weekend hebben we net de keuring gehad en ik heb in dit topic wat foto's en informatie over de hengsten gedeeld:
[F-AM] Zwaar Warmbloed fokkers?

Er is ook een filmpje van de keuring, die zal ik daar ook nog even delen, dan zie je (bijna) alle beschikbare Groninger hengsten langskomen.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:56

Heeft het stamboek geen adviezen gezien de wens voor nieuw bloed en ik me kan voorstellen dat er voorkeuren zijn.

Gezien de geschiedenis van dit ras zou een lichter type en daarmee dus ook Selle Francais of Engels Volbloed geen rare keus zijn.

Bij de Altwürttemberger is trouwens een Cob Normand hengst ingezet voor nieuw bloed.