Welke hengst achten jullie geschikt voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Welke hengst achten jullie geschikt voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 14:27

Hallo medebokkers,

Wij hebben een super lieve merrie van 1.18. Graag willen we een veulen met haar fokken die we dan ook willen aanhouden.

Ze is zelf een stekelvos geboren uit een schimmel moeder (volle welsh) en heeft een onbekende vader. Waarschijnlijk zit er New Forest bloed in haar vaders lijn. Ze staat ingeschreven bij het Frieze stamboek..

Nu heb ik er geen verstand van, dus vandaar dit topic.

Het liefst willen we een veulen die toch wel groter wordt dan moeder. Maar te veel verschil is niet wenselijk voor moeder heb begrepen, dus daar moeten we zeker rekening mee houden! Daarnaast houd ik zelf onwijs van kleurtjes als valk of palomino. Nu weet ik dat je dan voor een Cremello hengst moet gaan. Maar kleur is niet alles natuurlijk.

Wat zien jullie aan de hand van foto's wat verbeterd zou kunnen worden en welke hengst raden julie dan aan? Maakt niet uit welke kleur. Is lastig alleen aan de hand van fotos beoordelen dat snap ik.

Ik zal eens kijken of ik een filmpje mee kan downloaden.

Alvast bedankt voor jullie tijd!


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst achten jullie geschikt voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:42

Heb je ook een goede standfoto? Van voren lijkt de pony erg frans te staan. En wat is het doel met de nakomeling? Heb beste kun je denk ik kijken naar een Welsh hengst, dat sluit aan bij het bloed wat er al in zit. Je zou dan naar een B pony kunnen kijken.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke hengst achten jullie geschikt voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:43

Ik verplaats dit topic naar EHK waar het beter past.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:55

Even niet negatief opvatten, ik probeer alleen even de andere kant aan te stippen; je schrijft zelf dat je er geen verstand van hebt. Waarom wil je een veulen fokken met je pony? Op het moment dat het veulen rijklaar zou kunnen zijn past je jongste wsl nog net op de pony van 1.18. Het veulen zou eventueel 10 cm groter kunnen worden. Maar dat geeft je dan nog 1, misschien 2 jaar respijt en dan zul je toch echt een grotere maat moeten vinden. Qua karakter is het niet gegarandeerd dat veulen hetzelfde is als mama.

Is het wellicht handiger om op dat moment te kijken naar een qua maat passende opvolger, waarbij je dan ook makkelijk op karakter van de al volwassen opvolger kunt selecteren.

Begrijp me niet verkeerd, een veulen is natuurlijk superleuk, maar kan ook behoorlijk wat stress, onvoorziene kosten en vaak helaas een niet passend dier opleveren.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Welke hengst achten jullie geschikt voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:52

Ik heb uit mijn grote B pony 2 veulens gefokt beide grote C pony's geworden. De eerste keer gedekt met een D pony en de tweede keer met een E hengst. Dracht en veulenen was absoluut geen probleem. Wat vooral ook belangrijk is wat is je doel met het veulen naast meer maat.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Welke hengst achten jullie geschikt voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 03:53

Even kleine correctie; je pony is niet ingeschreven/opgenomen bij of in het Friese paarden stamboek, ze heeft alleen een paspoort die is uitgegeven door dat specifieke stamboek.
Zo heb ik ooit een shet gehad met een paspoort uitgegeven door het Fjordenpaardenstamboek.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 04:48

Leuk dier!
Ik zou gaan voor welsh bloed en dan een stukje groter met vooral kindproof karakter. Zeker bezoekje brengen dus!

Ik weet dat Sublime Sponte d-maat is en dubbel creme draagt. Volgens mij zit eigenaar op bokt.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Welke hengst achten jullie geschikt voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 07:32

Overleg eens met Marjolein88, zij is de eigenaresse van Du Bois hengstenhouderij en fokt vaker met D hengsten op kleinere Welsh merries en dat pakt heel erg mooi uit.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:15

troi schreef:
Leuk dier!
Ik zou gaan voor welsh bloed en dan een stukje groter met vooral kindproof karakter. Zeker bezoekje brengen dus!

Ik weet dat Sublime Sponte d-maat is en dubbel creme draagt. Volgens mij zit eigenaar op bokt.

Sponte is aardig fors/veel massa.
Dat zou ik dan weer niet zo snel doen op een A'tje.
Mijn E hengst (arabier)heeft 2 jaar terug bijv twee A Welsh pony's gedekt.

Afbeelding
Inmiddels is deze groter dan mama en lijkt een erg leuke pony te worden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:25

Recentere foto van bovenstaand veulen

Afbeelding

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:15

troi schreef:
Leuk dier!
Ik zou gaan voor welsh bloed en dan een stukje groter met vooral kindproof karakter. Zeker bezoekje brengen dus!

Ik weet dat Sublime Sponte d-maat is en dubbel creme draagt. Volgens mij zit eigenaar op bokt.


Dank je om sublime aan te bevelen, maar hij is E-pony.

En hij staat dit jaar niet ter publieke dekking.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:58

Voor het fokken van een rij-/kinderpony is een goed karakter volgens mij één van de belangrijkste aspecten, samen met gezondheid.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:18

https://www.newforestpony.nl/horses/thu ... galanthus/
https://www.newforestpony.nl/horses/stapelbroeks-pim/

Bij het New forest heb je enkele leuke kleine maatjes. Vooral Thunbergia's Galanthus vind ik geweldig, als ik een kleine merrie had, dan had ik die zeker gebruikt. Goed bewegen en echt een kinderpony.
Hij heeft ook een goedgekeurde zoon, dat is stapelbroeks pim. Ook echt een top kinderpony. Die twee zijn beschikbaar bij Stal Nieuwmoed in Vorden.

En dit jaar zijn er nog 2 kleine maat New forest goedgekeurd, Thunbergia's Calvin Klein en Luna's Brian. Rene Boskamp is de eigenaar van deze hengsten en ook van Paddingtons o'malley, de vader van deze hengsten. Als je op zijn facebookpagina kijkt dan zie je meerdere foto's van ze.