Pony dressuur hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 09:57

Voor de meeste merries ben ik uit de hengsten keuze dit jaar, maar voor 1 merrie nog niet... en ik vind m erg lastig.

Dus ben benieuwd of jullie misschien nog ideeën hebben, wat ik zoek:
- dressuur pony hengst, D pony en liefst niet bovenin de maat (140-144 zou ideaal zijn)
- niet te veel massa en voldoende lengte
- 3 bovengemiddeld goede gangen
- goed ondertredend achterbeen
- zeer veel schoudervrijheid met mooi knie in het voorbeen
- veel souplesse en lichaamsgebruik
- voorkeur Duits gefokt
- geen schimmel


Merrie heeft zelf een zeer sterk achterbeen (maar wil daar ook absoluut niet op in leveren), best veel massa. Ze mag meer souplesse en lichaamsgebruik hebben en ook schoudervrijheid.

Haar vader is Orchid's Floris, internationaal GP springende new forest hengst. Moeder is Cleo van de Beekerheide (v. Conrad SR) en zij is ook de moeder van de goedgekeurde hengsten Nilay van de Beekerheide en Noxville van de Beekerheide. Cleo is weer een zus van onder andere EK pony Nina van de Beekerheide (de moeder van de op dit moment FEI nummer 1 van de wereld en goedgekeurde hengst His Royal Badness DK). Nouja even heel kort, maar haar moederlijn is heel succesvol in zowel sport als fokkerij. :D

Haar eerste veulentje is van Strandgaards Mangold, hij is nu bijna 3 jaar en goedgekeurd als hengst in Duitsland/Rheinland en hij is aangewezen hengst bij het NRPS.

Eigenlijk heeft hij alle sterke punten van zijn moeder gekregen, maar ook lichaamsgebruik en souplesse van zijn vader Mangold. Dus ergens zoek ik eigenlijk dus een kopietje van Mangold als hengst, hij zelf dekt helaas niet meer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En haar zoon:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd welke ideeën jullie nog hebben! :D

Mox
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-03-24

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:00

ik heb mijn merrie (nichtje van ggk hengst the Mickle's Moxie) gedekt met Geronimo en daar kwam een mega beweger met veel souplesse uit. Erg blij met het resultaat.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:04

Wil je ook nog EU? Want dan wordt de keus al beperkter ;)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 10:09

Mox schreef:
ik heb mijn merrie (nichtje van ggk hengst the Mickle's Moxie) gedekt met Geronimo en daar kwam een mega beweger met veel souplesse uit. Erg blij met het resultaat.


Geronimo is inderdaad wel passend, misschien iets groot voor deze merrie (ze is zelf 148 en moederlijn fokt best groot).
Hij geeft wel veel beweging aan veulentjes mee.


LaDonna75 schreef:
Wil je ook nog EU? Want dan wordt de keus al beperkter ;)


Nee EU hoeft niet, merrie gaat naar Nederland voor de keuring en ibop deze zomer. Dus een tussenstop in Duitsland om te dekken is ook nog een mogelijkheid. :D

Sansa
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:38


lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 08:18

Ik zou bijna willen zeggen Cyrano maar ik denk dat ze er ook dit jaar niet mee gaan dekken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk zelf dat Davinci du bois ook mooi kan matchen. Hengst met veel houding uit een wat kleinere vaderlijn. De moeder is jou wel bekend. Ik heb zelf een volle zus van moeder en die is mooi in de d maat gebleven met 1,46/1,47. Misschien lever je wat in op voorbeen, daarvoor moest je echt bij djamaï zijn destijds, maar de kracht van achter, sterke bovenlijn, goede zelf houding en 3 goede gangen. Ik heb er uit mijn welshpony een veulen van gefokt en ben er aangenaam door verrast. De welsh kan gewoon niet stappen, is al heel snel telgang, veulen stapt super en ook op de andere 3 gangen heeft hij de moeder echt verbeterd. Het veulen wordt wel groter als de moeder (moeder 1,16m) maar ik vind niet dat hij heel groot heeft gefokt. Zeker dat ik hem ook een keer ga gebruiken op een van de grote merries.


En anders een veulen van Don cremello du bois. Hij wordt al ouder en je weet dan 99% zeker dat je een fijn sportdier fokt.

Afbeelding
Afbeelding
Helaas niet echt beweginsfoto's.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 02:19

Wat vind je van FS Mr Gold?

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 04:51

Ik was vandaag bij AT Schurf en daar viel de hengst Denim AT mij wel positief op. Geen zwaar type, 1.45m groot, enorm veel balans voor zijn leeftijd en lekker los door het lijf. Daarbij ook nog eens super nuchter/braaf. Misschien tikkeltje recht achterbeen maar ik was wel fan. Is natuurlijk nog jong maar komt wel uit een interessant lijntje (Dating AT).

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 09:52

LaDonna75 schreef:
Wat vind je van FS Mr Gold?


Die vind ik nog heel lastig. Vind hem enorm intressant en Mr. Right bloed heeft het bij milo en vos ook heel erg goed gedaan (Mr. Right heeft milo ook echt gestempeld).

Op de HK van het nrps helaas niet zelf kunnen zien (hij zat direct in de groep na mijn hengst, dus ik stond op stal met hem). Cmh terug gekeken, maar vind t lastig. Zou meer lichaamsgebruik voor deze merrie willen zien, maar andere video's van hem hebben dat juist wel. En hij zou iets meer houding mogen maken, maar daarentegen doet de merrie dat zelf wel veel.

Helaas was hij zaterdag extreem gespannen en bang, dus nu gaan we komende zaterdag nog eens goed kijken. Hij moet nu direct na mijn hengst in de groep.

Ik heb m in ieder geval nog wel erg hoog staan. Mr. Right bloed zonder paard erbij zie je ook niet zo veel in nl. En Numero Uno blijft ook gewoon mooi bloed.


Umeo schreef:
Ik was vandaag bij AT Schurf en daar viel de hengst Denim AT mij wel positief op. Geen zwaar type, 1.45m groot, enorm veel balans voor zijn leeftijd en lekker los door het lijf. Daarbij ook nog eens super nuchter/braaf. Misschien tikkeltje recht achterbeen maar ik was wel fan. Is natuurlijk nog jong maar komt wel uit een interessant lijntje (Dating AT).


Was de show op clip my horse? Straks even zoeken!

Denim vond ik op de HK het achterbeen niet zo heel fijn. Maar wel een mooi type verder. D-Gold geeft vaak weke ruggen en je ziet er veel afbreken in beweging in de rug, dat doet deze in ieder geval niet!

Dating zelf heb ik ook nog wel hoog staan.


Ik vind m zo lastig voor deze merrie. :=
Haar zoon zou eigenlijk precies passen, dus wat dat betreft heeft Mangold wel alles verbeterd wat ik wilde verbeteren. :))


Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:06

Ik ben altijd wel gecharmeerd van Cream de Luxe DV. Alleen die is wel 1.48.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:24

Ik begrijp je lastige gevoel ;) maar ja, als je wel wil dekken, zul je je Mangold-gevoel moeten loslaten. Hij dekt nou eenmaal niet meer. Het klinkt zo op scherm misschien harder dan ik het bedoel, waarvoor alvast mijn excuses. Een tweede Milo ga je ook niet fokken, dus je zult ergens "concessies" moeten doen. Of eigenlijk: gewoon voor een andere pony gaan, en je erbij neer moeten leggen dat het zo is ;) Nogmaals, ik bedoel het niet verkeerd maar wil je enkel helpen.
Dat gezegd hebbende, het blijft lastig jonge hengsten te beoordelen als ze zo gespannen zijn. Hopelijk kun je hem zaterdag beter zien. Ik zal nog eens nadenken over andere opties.

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:58

Citaat:
Was de show op clip my horse? Straks even zoeken!

Denim vond ik op de HK het achterbeen niet zo heel fijn. Maar wel een mooi type verder. D-Gold geeft vaak weke ruggen en je ziet er veel afbreken in beweging in de rug, dat doet deze in ieder geval niet!

Dating zelf heb ik ook nog wel hoog staan.


Ik vind m zo lastig voor deze merrie. :=
Haar zoon zou eigenlijk precies passen, dus wat dat betreft heeft Mangold wel alles verbeterd wat ik wilde verbeteren. :))


Ik snap wat je bedoelt, maar de perfecte pony bestaat jammer genoeg niet. Ik was erg gecharmeerd door alles uit de Dating AT-lijn (Dating zelf, Denim en ook Dependence AT vond ik een heel leuke en correcte pony, wel groot).

Met die 'Duitse-rug', om het zo maar even te noemen, heb ik zelf minder problemen omdat ik zie dat veel pony's en ook paarden met zo'n type rug het wel erg goed doen in de sport (te veel is natuurlijk nooit goed). Zijn vaak ook pony's met veel lossigheid. D-Power heeft misschien zelf een iets trager achterbeen, maar bij zijn nakomelingen die ik gezien heb, vond ik dit net niet.

Is FS Mr. Right zelf geen optie?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 15:32

LaDonna75 schreef:
Ik begrijp je lastige gevoel ;) maar ja, als je wel wil dekken, zul je je Mangold-gevoel moeten loslaten. Hij dekt nou eenmaal niet meer. Het klinkt zo op scherm misschien harder dan ik het bedoel, waarvoor alvast mijn excuses. Een tweede Milo ga je ook niet fokken, dus je zult ergens "concessies" moeten doen. Of eigenlijk: gewoon voor een andere pony gaan, en je erbij neer moeten leggen dat het zo is ;) Nogmaals, ik bedoel het niet verkeerd maar wil je enkel helpen.
Dat gezegd hebbende, het blijft lastig jonge hengsten te beoordelen als ze zo gespannen zijn. Hopelijk kun je hem zaterdag beter zien. Ik zal nog eens nadenken over andere opties.



Nee zelfs met Mangold zelf ga ik geen tweede Milo fokken natuurlijk. Dat is ook niet mijn doel hoor, al wil ik echt wel een stal vol met Milo's. :))

Maar wat ik zoek voor deze merrie is bij de pony's sowieso wel wat lastiger te vinden. Meeste pony's missen wel souplesse/lichaamsgebruik en juist dat heeft deze merrie wel nodig, ze mist dat zelf dus ook wel wat. Verder vind ik sterke verbindingen ook belangrijk, dus geen weke ruggen die afbreken in beweging en zo. Zie ze ook graag echt gaan zitten in beweging/opwaarts bewegen en vaak zie je ze achter toch ook nog wel hoog blijven of zelfs neerwaarts in beweging. Spektakel hoeft van mij dan ook weer niet, liever functioneel en dan krijg je beweging er wel in met normaal trainen.

En ik ben kieskeurig, moet er echt een Ja gevoel bij hebben, anders dek ik liever niet. _O-

Khan paste denk ik ook wel goed, maar niet drachtig van geworden.
Was daarom ook wel benieuwd naar de kent nu.

Dallmayr (bloed) ben ik ook weg van, qua beweging wel echt wat ik zoek. Maar ben bang dat ik met Dallmayr zelf te veel pony krijg en maat is ook wel een dingetje. Zonen heb ik darf ich bitten nog wel hoog.

Verder zit ik te kijken naar next Diamond zonen, next Diamond zelf vind ik te veel massa, te zwaar en niet genoeg lengte. Maar hij fokt extreem goed en veel hele goede zonen gezien. Nanga ben ik ook nog steeds wel echt fan van.
New jersey (Numero Uno zoon) ook, maar die is weer 149...

Cosmopolitan zelf ook nog en C'est Special. En dan Mr. Right zelf uiteraard nog en Dating.

Golden star blijf ik ook heel fijn vinden.
Golden Grey is ook wel echt een groot favoriet, maar ben beetje bang dat veulen met deze merrie ook zwaar gaat worden.





Umeo schreef:
Citaat:
Was de show op clip my horse? Straks even zoeken!

Denim vond ik op de HK het achterbeen niet zo heel fijn. Maar wel een mooi type verder. D-Gold geeft vaak weke ruggen en je ziet er veel afbreken in beweging in de rug, dat doet deze in ieder geval niet!

Dating zelf heb ik ook nog wel hoog staan.


Ik vind m zo lastig voor deze merrie. :=
Haar zoon zou eigenlijk precies passen, dus wat dat betreft heeft Mangold wel alles verbeterd wat ik wilde verbeteren. :))


Ik snap wat je bedoelt, maar de perfecte pony bestaat jammer genoeg niet. Ik was erg gecharmeerd door alles uit de Dating AT-lijn (Dating zelf, Denim en ook Dependence AT vond ik een heel leuke en correcte pony, wel groot).

Met die 'Duitse-rug', om het zo maar even te noemen, heb ik zelf minder problemen omdat ik zie dat veel pony's en ook paarden met zo'n type rug het wel erg goed doen in de sport (te veel is natuurlijk nooit goed). Zijn vaak ook pony's met veel lossigheid. D-Power heeft misschien zelf een iets trager achterbeen, maar bij zijn nakomelingen die ik gezien heb, vond ik dit net niet.

Is FS Mr. Right zelf geen optie?


Nee de perfecte pony bestaat zeker niet, helaas eigenlijk haha. Dating en dat lijntje ben ik ook wel groot fan van.

Duitse ruggen vind ik wel echt een dingetje, zolang ze niet afbreken in beweging komen ze wel ver (en dan is het voor mij ook minder groot probleem, merrie zelf is sterk ook). Maar de Duitse ruggen die afbreken, die komen ook niet zo ver in de sport en doen zeker niet lang mee als ze het niveau al halen. Ik ken ze in ieder geval niet.
Maar zolang ze gaan zitten, bekken kantelen en opwaarts bewegen. Dan vind ik het ook geen probleem of in ieder geval een minder groot probleem. D-Gold zelf heeft dat dus ook niet, Denim ook niet. Dus het is niet altijd zo.
D-Choice vond ik ook heel fijn, maar die is ook weer groot. Crispino vond ik op de hk al goed, met name aan de longe.

Mr. Right zelf is zeker een optie. :j

Ik heb Denim even terug gekeken, maar ik had een andere pony in gedachte. Lijkt niet verkeerd, ga even Lars berichtje doen. :))

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:14

Citaat:
Duitse ruggen vind ik wel echt een dingetje, zolang ze niet afbreken in beweging komen ze wel ver (en dan is het voor mij ook minder groot probleem, merrie zelf is sterk ook). Maar de Duitse ruggen die afbreken, die komen ook niet zo ver in de sport en doen zeker niet lang mee als ze het niveau al halen. Ik ken ze in ieder geval niet.
Maar zolang ze gaan zitten, bekken kantelen en opwaarts bewegen. Dan vind ik het ook geen probleem of in ieder geval een minder groot probleem. D-Gold zelf heeft dat dus ook niet, Denim ook niet. Dus het is niet altijd zo.
D-Choice vond ik ook heel fijn, maar die is ook weer groot. Crispino vond ik op de hk al goed, met name aan de longe.


Om nog even terug te komen op die ruggen: te extreem is inderdaad nooit goed. Ik wil niet dat ze aan de achterkant afbreken, maar ik zie ook niet graag een rug die zo recht is als een plank, als je begrijpt wat ik bedoel.

Citaat:
Mr. Right zelf is zeker een optie. :j


Zo, keuze gemaakt :D

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:16

Dat zeg ik nou ook heel tijd al. :')

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 19:41

Nee een rechte rug is zeker ook niet wenselijk. :D
Gewoon een goede sterke rug, lekker eenvoudig (niet). _O-

Ja Mr. Right zelf, misschien dat maar gewoon doen ook... :=
Maar Denim vind ik ook wel intressant.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:47

Ik heb weinig verstand van hengsten maar de ponyhengst A New Story sprak mij laatst enorm aan om zn beweging.

Hij is volgens de rapporten alleen wat week gekoot schijnbaar. Ik was vooral onder de indruk van zn opwaartse front.

https://welsh-hengsten.nl/dekhengst/a-new-story/

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:36

Saaams schreef:
Ik heb weinig verstand van hengsten maar de ponyhengst A New Story sprak mij laatst enorm aan om zn beweging.

Hij is volgens de rapporten alleen wat week gekoot schijnbaar. Ik was vooral onder de indruk van zn opwaartse front.

https://welsh-hengsten.nl/dekhengst/a-new-story/


Deze hengst heb ik afgelopen weekend tijdens de Stallions Night van de DPC gezien en wauw. Wat mij betreft echt met kop en schouders de beste hengst die avond! Mijn merrie voert helaas hetzelfde bloed, anders had ik het wel geweten. Zou er bijna een tweede merrie voor kopen :P

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:58


BigOne
Berichten: 38264
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:08

Van mangold ook geen diepvries sperma beschikbaar ?

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:10

Quir schreef:
Nee een rechte rug is zeker ook niet wenselijk. :D
Gewoon een goede sterke rug, lekker eenvoudig (niet). _O-

Ja Mr. Right zelf, misschien dat maar gewoon doen ook... :=
Maar Denim vind ik ook wel intressant.


Ik vind hem ook erg aansprekend en vond het echt opmerkelijk hoeveel natuurlijke balans hij heeft. Als mijn merrie niet hetzelfde bloed zou voeren, had ik hem misschien wel gekozen!

Ik moet dus gewoon een pony bijkopen, probleem opgelost :D

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 20:06

Story is milo zijn buurman. <3
Hij is inderdaad heel opwaarts en heeft heel veel beweging.


suffie schreef:
Ben je met Mr. Right niet bang voor het wffs binnen je ponyfokkerij?

Ik werd zaterdag nog getipt voor de hengst Cashcode die bij Celle ter dekking staat.

https://m.youtube.com/watch?v=VpAK4fuR2 ... 1d1cLEMKrc


Nee FFS ben ik niet zo bang voor, mijn merries zijn allemaal vrij getest. CA daarnaast vind ik een ander verhaal (ook dragers kunnen lichte symptomen hebben (gelukkig lang niet allemaal), bij FFS is dat nooit het geval) en CA komt ook redelijk veel voor bij de pony's en FFS niet. FFS dragers zijn dus nog steeds wel hele intressante sport pony's.

Cashcode is dus ook een CA drager. :)


BigOne schreef:
Van mangold ook geen diepvries sperma beschikbaar ?


Nee helaas niet, zijn fokker wil daarom milo ook heel graag naar Denemarken halen.



Umeo schreef:
Quir schreef:
Nee een rechte rug is zeker ook niet wenselijk. :D
Gewoon een goede sterke rug, lekker eenvoudig (niet). _O-

Ja Mr. Right zelf, misschien dat maar gewoon doen ook... :=
Maar Denim vind ik ook wel intressant.


Ik vind hem ook erg aansprekend en vond het echt opmerkelijk hoeveel natuurlijke balans hij heeft. Als mijn merrie niet hetzelfde bloed zou voeren, had ik hem misschien wel gekozen!

Ik moet dus gewoon een pony bijkopen, probleem opgelost :D


Pony's bij kopen is altijd het enige juiste antwoord. :D

Voor deze merrie gelukkig wel vrij, dus ik overweeg m zeker. Hij heeft inderdaad veel balans en daar hou ik wel van.

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 01:08

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Davinci du Bois !!!!

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Pony dressuur hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:52

Toch maar eindelijk eens voor Mr Right kiezen dan! :j

Kloesje
Berichten: 138
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:30

Luxor, palomino is 1.43 , nrps en welsh.
Van Le matsjo x Morgenland's Fabian