Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 14:41

Ik heb wel ea in mijn hoofd, maar misschien dat er hier bokkers zijn met een idee waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. :D

Het gaat om een 8 jarige grote zwarte barock pinto merrie (ik schat haar rond de 1.72)
Ze komt uit een schimmel moeder (v. Gribaldi) en een bonte barock pinto vader, maar is prachtig zwart met een klein kolletje en een snebje.
Ze heeft 37.5% fries bloed in haar aderen stromen.

https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... ribel-navi

Ik heb deze merrie in augustus vorig jaar gekocht. Ondanks dat ik zelf meer in het ziekenhuis lig (20 opnames in 2,5 jaar tijd) dan dat ik kan rijden. Maar ik kon deze merrie niet laten staan, ik ken haar al vanaf de geboorte en weet hoe haar karakter is. Dus haar ook meer aangeschaft met het idee, dan kunnen we misschien niet fanatiek rijden, maar veulentjes fokken moet dan zeker wel lukken! Het is echt een super lief paard, qua bewegingen ook echt niet verkeerd.
Ze is in de voorbenen wel erg toontredend, je ziet het ook met bewegen, ze zet af en land ook in een troontredende houding. Ze maait dan weer niet.

Ik heb van mijn ex-dekhengst nog rietjes liggen, die ik echt heel graag nog zou willen gebruiken.
Want een nakomeling van mijn eigen paard, dat is mijn penny droom. De veulens die hij gegeven heeft, zijn allemaal super relaxt, veel behang en mooi formaat. En vooral dat karakter geeft toch wel doorslag. Ik volg er nog een heel aantal op de socials en als ik dan zie hoe braaf alles gaat, hoe nuchter ze allemaal zijn, dan gun ik iedereen gewoon zo'n paard. En paps zelf is meer dan braaf, zo'n once in a life time paard, ik kan het gewoon niet uitleggen.


Afbeelding
(dit is de vaderdier waar ik dus de eerste pogingen mee ga doen!)

Echter, met natuurlijk dekken kreeg hij alles in 1 ronde drachtig, nu de rietjes zijn ingevroren is de kwaliteit heel erg verslechterd. Ik heb nog voor 4 ruime rondes liggen, maar niet voor het hele seizoen zeg maar.

En daar komt dan de vraag, wat doen we als backup? Want áls we dan toch bezig zijn, dan moet er at the end toch wel een veulen komen!

Ik heb als reserve hengst de KFPS hengst Kees 531 in mn hoofd. Die heb ik vorig jaar op de hengstenshow gezien en daar was ik echt van onder de indruk. Ik denk ook dat hij goed op de merrie past. Daarnaast ben ik gewoon echt friezen fan (want naast deze merrie heb ik nog een frieze Ruin v. Hette en de ex-dekhengst is een halve fries)
Je ziet inmiddels zelfs in het hogere werk paarden terug komen met wat fries bloed in de aderen, dus zo verkeerd denk ik dan ook niet.

Maar welke hengsten zouden nog meer kunnen passen?
Ik wil niet inleveren op de maat, en ook niet terug fokken op het wat rankere model.
Wel wil ik de galop verbeteren, dus wat meer een rollende galop, en wat meer knie actie in de draf. Ze draaft wat vanuit onderuit. En de galop blijft ze iets vlak in.

Een kleurtje sta ik ook zeker voor open! Maar het hoeft dan ook niet perse een homozygoot te zijn, hetrozygoot is ook prima als daar tegenover staat dat het een goede beweger is.
Het mag dus ook kwpn, aes, nrps etc zijn, maar het aller liefst heb ik iets met fries erin.

Waarom dan niet een barock pinto hengst?
Omdat ik de kwaliteit van deze hengsten over het algemeen niet heel fantastisch vind.
Ik heb de hengst Ieme wel in mijn achterhoofd, maar verder vind ik de hengsten zelf niet zo, ik ben dan bang dat ik juist achteruit ga in kwaliteit en beweging. Daarbij zit in deze merrie ook Willem van Nassau, en heel veel hengsten in het bestand hebben Willem of bontfire in hun lijn zitten en dat wil ik gewoon niet.

Wel echt heel belangrijk, de hengst moet echt een goede stand van het voorbeen hebben!

(en haar groooooote oren mogen nog wel een slag kleiner als je dan iets te zeuren hebt whahahahaha)



Een echte standfoto heb ik niet....We zullen het hier mee moeten doen, je kunt dan ook wel zien dat ze achter extreem stijl staat en dat dat niet haar echte houding is.
Maar om een klein beetje een indruk te krijgen van de merrie zelf.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:16

Sorry, het is niet leuk om te horen misschien maar met zo´n merrie zou ik nooit gaan fokken. Dat is geen fokken, maar vermeerderen.
De stand van het achterbeen is zeer slecht en de stand van het voorbeen is ook al niet best. En correcte beenstanden staan toch wel aan de basis van een gezond paard.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 15:21

Nou nou, stand van het achterbeen is zeer slecht?
Dat baseer je op een foto van een paard dat zeer overstrekt staat achter? Bijzonder

Eens over de voorbenen, maar de reactie over de achterbenen vind ik echt zeer overdreven.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:26

Ok. Dus wij moeten op basis van een foto die niet goed is adviseren wat te doen? Doe dan eerst een goede foto hier.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:27

Ik denk dat Carola genoeg ervaring heeft om het op deze foto's te kunnen zien eigenlijk ;)

Als je wil dekken, moet je je dus voornamelijk gaan focussen op correcte standen èn een hengst die het door geeft. Dan heb je nog steeds veel kans dat het de kant van de moeder uit rolt, maar iets minder risico.

Is het veulen voor jezelf? Dan zou het een optie zijn, als het veulen is voor de verkoop zou ik ws ook niet voor je merrie kiezen. Behalve de aandachtspunten in haar bouw, zitten er ook niet echt predikaten op, of heb ik die gemist in de link?

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:28

De Friese hengst Kees vond ik in zijn eerste jaar vooral opvallen door zijn enorm weke rug als 3.5 jarige hengst. Verder loopt die wel leuk ja

Wat vind je van Tiësto? Maat genoeg, 170cm. Vrij van dwergen en waterhoofd. Homozygoot zwart tobiano. Ik vind hem heel fijn en los bewegen met veer. Heeft mijn merrie enorm verbeterd en mijn twenter heeft heel veel kwaliteit. Beenstand is ook goed. Mijn merrie staat frans en het veulen (de twenter dus) is mooi recht :j

Wel gekeurd bij het Bonte Paarden stamboek maar makkelijk in te schrijven bij het barock pinto
Afbeelding

Mijn 2 jarige , nu 162cm, Tiësto x Pier 448
Afbeelding

Edit
Zie nu de stamboom. Willem van Nassau. In Tiësto zit ook Willem. Volgens mij zelfs 2x...

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 15:38

@ kabayo, ik wilde het net zeggen, Tiesto is gewoon echt willem haha. En ik vind het echt jammer dat een hengst voor een open stamboek al begint met lijnteelt.... en dan al helemaal op willem waar er al zoveel van zijn. Vind dat voor deze merrie ook wel jammer, dat ze willem in haar bloed heeft. Maar haar vader Bellman, die heb ik in spanje mogen rijden en wát een paard was dat!
Die valt echt af helaas......

@c_alsemgeest, ik heb het notabene nog in de tekst gezet dat de merrie op deze foto achter extreem stijl staat en niet haar werkelijke stand is. Als ze én voor én achter zo slechte stand zou hebben zou ik er ook echt niet mee fokken.
Maar ze staat voor met 1 been toontredend, de andere ook maar minimaal.
Predicaten heeft ze niet, het is een barock pinto merrie, en daarvan vind ik predicaten sowieso al twijfelachtig. Gefokt in spanje, daarna naar een 16 jarig meisje gegaan als 2,5 jarige en verder weinig mee gedaan.

Veulen is voor mijzelf.

Furst
Berichten: 608
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:54

Ik vind het een mooie merrie. Zou Nacimiento D van op Bokt hier niet op passen? Hij is goedgekeurd bij het AES stamboek las ik :)

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:13

carola schreef:
Sorry, het is niet leuk om te horen misschien maar met zo´n merrie zou ik nooit gaan fokken. Dat is geen fokken, maar vermeerderen.
De stand van het achterbeen is zeer slecht en de stand van het voorbeen is ook al niet best. En correcte beenstanden staan toch wel aan de basis van een gezond paard.



Moest wel lachen om je uitspraak. Maar het is best teleurstellend om te fokken zonder te vermeerderen. Fokken is per definitie vermeerderen.

Had je de achterbenen ook slecht gevonden zonder het zien van de ‘standfoto’ met zadel?

Ik had het niet gezien hoor. Ja die standfoto is slecht, maar je ziet wel dat het niet haar natuurlijke houding is.

als ze die foto er niet bij had gedaan, was men vast positiever geweest. schat ik zo in.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:39

Volgens mij heeft de merrie net geplast op de foto ?
Dan staan ze altijd wat anders :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:27

ivy_power89 schreef:
Nou nou, stand van het achterbeen is zeer slecht?
Dat baseer je op een foto van een paard dat zeer overstrekt staat achter? Bijzonder

Eens over de voorbenen, maar de reactie over de achterbenen vind ik echt zeer overdreven.

Ik ben het eigenlijk wel eens met Carola. Als ik alleen al naar de achterhoeven kijk dan denk ik al oei…Rechtsachter staat ze met een gebroken hoefas terwijl ze gestrekt staat. Kun je nagaan hoe dat is als ze normaal staat. Waarschijnlijk heel week gekoot.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:37

Ik denk dat ik mij nergens voor hoef te verantwoorden, maar ik zal mijn mening over het achterbeen toelichten: ik zie een zeer afhangend / hellend kruis, een zeer rechte, steile sprong en inderdaad een gebroken voetas achter. Ik denk net als Jan dat de merrie inderdaad week gekoot is en een zeer incorrecte beenstand heeft. Ik zie uiteraard wel dat ze gestrekt staat achter, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze een correcte beenstand heeft als ze wel normaal vierkant staat.
Maar ik zou zeggen: plaats vooral een fatsoenlijke standfoto om het tegendeel te bewijzen. Dat is sowieso wel handig om mee te beginnen als je fokadvies wilt.

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:12

carola schreef:
Ik denk dat ik mij nergens voor hoef te verantwoorden, maar ik zal mijn mening over het achterbeen toelichten: ik zie een zeer afhangend / hellend kruis, een zeer rechte, steile sprong en inderdaad een gebroken voetas achter. Ik denk net als Jan dat de merrie inderdaad week gekoot is en een zeer incorrecte beenstand heeft. Ik zie uiteraard wel dat ze gestrekt staat achter, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze een correcte beenstand heeft als ze wel normaal vierkant staat.
Maar ik zou zeggen: plaats vooral een fatsoenlijke standfoto om het tegendeel te bewijzen. Dat is sowieso wel handig om mee te beginnen als je fokadvies wilt.


Nou nergens hoeven te verantwoorden? Je reageert op een topic, wat je eigen keuze is. Een toelichting is juist fijn. Wat je nu ook hebt gedaan. Dat is leerzaam en voegt wat toe.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:43

Je hebt toch veel meer foto’s van haar? Heb haar namelijk regelmatig op insta gezien haha.
Maar ben het wel eens met het commentaar over haar bouw. Ik vind haar voor én achter niet correct. Al vind ik het wel een leuke merrie en snap ik je gevoel erachter. Dus ik zou lekker 4 rondes met je eigen hengst proberen. En duimen op een knap veulentje uit die combi. Maar als dat niet lukt, zou ik het zo laten en vooral lekker genieten van de 3 geweldige dieren die je al hebt staan. <3

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 19:55

Nou veel meer foto's heb ik eigenlijk niet. Wat je op insta ziet zijn overstrekte foto's als ik weer eens een poging waag om in mn eentje foto's te maken maar dit paard altijd met mij mee draait (iets met altijd snoep in je zak hebben en paarden die dit weten) maar een fatsoenlijke stand foto heb ik niet.
Een uitspraak op basis van die paar foto's doen is dan ook echt niet fair, voor het paard (en dan ga ik al bijna aan mn eigen kennis twijfelen, zeer week, zeer stijl, zeer recht, alles zeer ernstig, kan dit paard nog wel fatsoenlijk lopen, heb ik met zulke schele ogen gekeken toen ik dit paard kocht....)

En die foto's gaan er ook niet komen voorlopig want ik lig al 5 dagen in het ziekenhuis en ik verwacht dat er nog wel paar dagen bij gaan komen.

Bedankt voor de input :)

Furst
Berichten: 608
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:00

Beetje off topic, maar veel beterschap voor je!

Kan je niet eens wat foto's maken met iemand er bij? Dat doe ik altijd. Dan zorg ik dat iemand mijn paard vast heeft en ik echt vanaf de zijkant, recht foto's kan nemen. Dan kan ik wat bijsturen met "stapje achter, naar voor" ofzo :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:14

ivy_power89 schreef:
Nou veel meer foto's heb ik eigenlijk niet. Wat je op insta ziet zijn overstrekte foto's als ik weer eens een poging waag om in mn eentje foto's te maken maar dit paard altijd met mij mee draait (iets met altijd snoep in je zak hebben en paarden die dit weten) maar een fatsoenlijke stand foto heb ik niet.
Een uitspraak op basis van die paar foto's doen is dan ook echt niet fair, voor het paard (en dan ga ik al bijna aan mn eigen kennis twijfelen, zeer week, zeer stijl, zeer recht, alles zeer ernstig, kan dit paard nog wel fatsoenlijk lopen, heb ik met zulke schele ogen gekeken toen ik dit paard kocht....)

En die foto's gaan er ook niet komen voorlopig want ik lig al 5 dagen in het ziekenhuis en ik verwacht dat er nog wel paar dagen bij gaan komen.

Bedankt voor de input :)

Je kunt het bij de galop foto ook wel zien dat ze heel week is. Linkerachterbeen. En dit terwijl ze hele korte koten heeft, dan verwacht je dat niet. Het kruis is idd zoals Carola zegt, heel afhangend en dat correleert wel weer met de koten. Een teveel afhangend kruis is altijd slap. Net als de koten. Je weet dat ik jouw hengst prachtig vind en misschien zal hij wat verbeteren aan haar maar ik zou het ook niet snel doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:20

Anomien schreef:
carola schreef:
Sorry, het is niet leuk om te horen misschien maar met zo´n merrie zou ik nooit gaan fokken. Dat is geen fokken, maar vermeerderen.
De stand van het achterbeen is zeer slecht en de stand van het voorbeen is ook al niet best. En correcte beenstanden staan toch wel aan de basis van een gezond paard.



Moest wel lachen om je uitspraak. Maar het is best teleurstellend om te fokken zonder te vermeerderen. Fokken is per definitie vermeerderen.

Had je de achterbenen ook slecht gevonden zonder het zien van de ‘standfoto’ met zadel?

Ik had het niet gezien hoor. Ja die standfoto is slecht, maar je ziet wel dat het niet haar natuurlijke houding is.

als ze die foto er niet bij had gedaan, was men vast positiever geweest. schat ik zo in.

Fokken is wel altijd vermeerderen maar vermeerderen is niet altijd fokken. Fokken doe je met een visie. Vermeerderen niet.

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:23

Ben ik helemaal met je eens. Alleen stond dat er niet. :+ Flauw van mij. Ik snapte wel wat ze bedoelde.

Maar vermeerderen hoeft in het algemeen niet altijd een ongezond dier op te leveren. Het plaatje van de paarden in de hoge sport is natuurlijk niet voor iedereen het doel.

Maar de basis moet wel gezond zijn. Dat wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:29

Anomien schreef:
Ben ik helemaal met je eens. Alleen stond dat er niet. :+ Flauw van mij. Ik snapte wel wat ze bedoelde.

Maar vermeerderen hoeft in het algemeen niet altijd een ongezond dier op te leveren. Het plaatje van de paarden in de hoge sport is natuurlijk niet voor iedereen het doel.

Maar de basis moet wel gezond zijn. Dat wel.

Ik ben allang blij als de basis gezond is. Dat is sowieso een voorwaarde voor de hogere sport maar dat is van zoveel meer afhankelijk.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:01

ivy_power89 schreef:
Nou veel meer foto's heb ik eigenlijk niet. Wat je op insta ziet zijn overstrekte foto's als ik weer eens een poging waag om in mn eentje foto's te maken maar dit paard altijd met mij mee draait (iets met altijd snoep in je zak hebben en paarden die dit weten) maar een fatsoenlijke stand foto heb ik niet.
Een uitspraak op basis van die paar foto's doen is dan ook echt niet fair, voor het paard (en dan ga ik al bijna aan mn eigen kennis twijfelen, zeer week, zeer stijl, zeer recht, alles zeer ernstig, kan dit paard nog wel fatsoenlijk lopen, heb ik met zulke schele ogen gekeken toen ik dit paard kocht....)

En die foto's gaan er ook niet komen voorlopig want ik lig al 5 dagen in het ziekenhuis en ik verwacht dat er nog wel paar dagen bij gaan komen.

Bedankt voor de input :)


Een paard staat zoals het gebouwd is. Natuurlijk kan er toevallig net een keer een ongelukkige foto gemaakt zijn, maar als ze telkens zo overstrekt op de foto staat, dan zegt dat iets over de beenstanden. Dat is natuurlijk niet leuk om te horen, zeker als je het zelf nog niet gezien had. Maar je kunt het natuurlijk wel meenemen in je overwegingen en keuzes :)

Bij een (zeer) toontredende stand zou ik trouwens ook wat röntgenfoto’s van de voorvoeten laten maken.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 21:46

Nou als ik hier mensen moet geloven heb ik dit paard met mn ogen dicht en zonder enig verstand gekocht ;)
Áls ik al zorgen zou hebben, zou ik dat om de toontredende stand van vooral de rechter voorvoet hebben, niet van de stand van de achterbenen.

Ik kan heus wel wat hebben, als het redelijk is ;) zeer stijl, zeer hellend en zeer week klinkt als een incorrect paard en dat vind ik ietwat of eigenlijk behoorlijk overdreven.

Paard is röntgenlogisch met hals en rug sprankelend door de keuring gekomen.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenkeuze voor zwarte barock pinto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:25

Sterkte met je ziekenhuis opname.

Een rontgenkeuring zegt iets over de gewrichten en eventuele afwijkingen, niet over het exterieur / bouw.

Ik ben oprecht heel benieuwd naar andere of meer foto's, en ik ben de eerste die mijn woorden terug neemt als het dan anders lijkt. Alleen ben ik toch redelijk overtuigd van mijn gelijk helaas.

Een gezond paard fokken wil iedereen, dat is gewoon het belangrijkste voor de toekomst van je veulen. En dat begint met gezond en correct beenwerk. Als fokker is het echt heel belangrijk dat je kritisch en objectief naar je eigen paard kijkt.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:50

Ik heb even de vader opgezocht, en die heeft een vergelijkbaar achterbeen/ stand.

Ik denk dat dit voornamelijk door de Friezen kant komt. Daarom zou ik juist niet iets gebruiken met Fries er in, maar echt zorgen voor een hengst die dat stuk kan verbeteren. Ook het toontredende is niet wenselijk.

Ben het wel met de rest eens, dat het belangrijk is om te fokken met een goed en correct fundament. Vind deze merrie net een beetje..ehm..van alles wat niks wordt zeg maar. Leuk als rijpaard qua kruising maar niet echt als fokdier. :o

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:53

Elisa2 schreef:
Ik heb even de vader opgezocht, en die heeft een vergelijkbaar achterbeen/ stand.

Ik denk dat dit voornamelijk door de Friezen kant komt. Daarom zou ik juist niet iets gebruiken met Fries er in, maar echt zorgen voor een hengst die dat stuk kan verbeteren. Ook het toontredende is niet wenselijk.

Ben het wel met de rest eens, dat het belangrijk is om te fokken met een goed en correct fundament. Vind deze merrie net een beetje..ehm..van alles wat niks wordt zeg maar. Leuk als rijpaard qua kruising maar niet echt als fokdier. :o

De merrie heeft niet eens 40% fries bloed. Ik denk niet dat het fundament dan specifiek bij het Friese ras weg komt