Fokadvies Imposantos x Sandreo x Samber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
equitation

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-09-08

Fokadvies Imposantos x Sandreo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 11:05

Hoi,

Aangezien ik zelf binnenkort niet meer kan rijden ivm zwangerschap wil ik mijn 4 jarige merrie laten dekken.
Veulen is voor mijzelf, toekomstige opvolger/2e sportpaard.

Merrie is groot +/- 1,77 m. Afgelopen zomer zadelmak gemaakt. Heel fijn karakter, braaf en niet kijkerig maar wel werklust. Door de grootte en wat pech in de opfok wel echt de tijd nodig. Foto is van oktober. Ze begint nu pas uit te zwaren. Ze heeft best veel bot dus veulen mag van mij tikje chiquer en wat compacter. Paar cm kleiner heeft ook mijn voorkeur. Merrie heeft drie echt goede gangen en beweegt heel groot. Mijn fokdoel is samengevat dus eigenlijk een net wat kleinere, compactere/rondere rug, chiquere versie (voornamelijk hoofd). Ik heb zelf altijd Frankie Lee in mijn hoofd gehad als ideale combi maar af en toe twijfel ik door de guitige snuitjes van de McLaren veulens. Ben benieuwd wat jullie denken.

Afbeelding

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Fokadvies Imposantos x Sandreo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 00:32

Grappig ik dacht juist ook aan die 2 hengsten. Voor McLaren moet de merrie zelf wel een sterk achterbeen hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 02:35


baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 03:09

janderegelaa schreef:
Met Imposantos heb je echt een luxe hengst nodig.
Fascination zou heel mooi zijn:
https://www.vanbockxgravehorses.com/fascination

Wil je perse een kleinere qua maat, Sarai of For Ferrero.


Fascination mooie hengst maar ook 1.74m
Sarai is 1.70m en niemand weet nog hoe hij fokt.
Dus dat is helemaal niet zeker

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Imposantos x Sandreo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:01

Aansprekende merrie!

Als ze een goed buigend achterbeen heeft denk ik aan McLaren. For Ferrero of een zoon zou inderdaad ook wel kunnen passen.

Frankie Lee heb ik nog niet genoeg nafok van gezien.

equitation

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 11:06

For Ferrero heb ik inderdaad bij stalgenoten met een Gelderse merrie met lang hoofd echt verbetering gezien qua luxe/uitstraling en veel knapper hoofd maar de een of andere manier pakt de hengst zelf mij gewoon niet.

McLaren vind ik super qua uitstraling en uiterlijk maar ik denk dat Frankie misschien beter past omdat ik van snel en vlug houd. Merrie is niet perse traag in haar denken/reactie maar ze moet wel dat grote lange lijf meenemen zeg maar. Maar goed over een paar jaar als ze verder in africhting is, wordt het ook nog allemaal anders.

Hier klein stukje film van afgelopen week, voor het eerst sinds de zomer weer op vreemd terrein.

https://youtube.com/shorts/S57jRxMfX8c? ... 5ypUvr95fL

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:40

baudyh schreef:
janderegelaa schreef:
Met Imposantos heb je echt een luxe hengst nodig.
Fascination zou heel mooi zijn:
https://www.vanbockxgravehorses.com/fascination

Wil je perse een kleinere qua maat, Sarai of For Ferrero.


Fascination mooie hengst maar ook 1.74m
Sarai is 1.70m en niemand weet nog hoe hij fokt.
Dus dat is helemaal niet zeker

Een kleinere hengst is helemaal niet gezegd dat je ook kleinere krijgt. Imposantos is wel duidelijk maar Sandreo vergroot ook. Ik zou dat stukje los laten.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:30

equitation schreef:
For Ferrero heb ik inderdaad bij stalgenoten met een Gelderse merrie met lang hoofd echt verbetering gezien qua luxe/uitstraling en veel knapper hoofd maar de een of andere manier pakt de hengst zelf mij gewoon niet.

McLaren vind ik super qua uitstraling en uiterlijk maar ik denk dat Frankie misschien beter past omdat ik van snel en vlug houd. Merrie is niet perse traag in haar denken/reactie maar ze moet wel dat grote lange lijf meenemen zeg maar. Maar goed over een paar jaar als ze verder in africhting is, wordt het ook nog allemaal anders.

Hier klein stukje film van afgelopen week, voor het eerst sinds de zomer weer op vreemd terrein.

https://youtube.com/shorts/S57jRxMfX8c? ... 5ypUvr95fL


Vind het een typische Sandreo om te zien qua bouw en beweging. Ik snap de wens voor wat meer electriciteit. Zou ook letten op een hengst die echt makkelijk kan schakelen en klein kan worden. In dit geval denk ik ook dat McLaren zelf een beetje hetzelfde beweegt achter als de merrie. FF geeft dit stukje wel door, maar zo'n hengst moet je wel aanspreken inderdaad.

Frankie lijkt me wel de luxe en electriciteit doorgeven, voor mijn smaak beweegt hij achter wat groot en in hoeverre hij het kleiner maken kan doorgeven weet ik niet.

All at Once kan ook scherpte doorgeven en een goed achterbeen, hengst verkleind ook.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:38

Ik snap de gedachtegang rond Frankie Lee zeker.
Ik denk dat hij kan brengen wat je zoekt zonder in te leveren op karakter. Plus je blijft mooi vrij qua bloedspreiding.

Ik had een paar hengsten in mijn hoofd (First Lewis/Johnny Depp) maar je komt dan al snel op terugfokken op Jazz dus denk dat die vrije bloedvoering zeker meegenomen moet worden in de keuze.

Helemaal out of the box: Network
Rijbaarheid en instelling. Heeft de hengstencompetities super meegelopen.

equitation

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 14:06

Elisa2 schreef:
equitation schreef:
For Ferrero heb ik inderdaad bij stalgenoten met een Gelderse merrie met lang hoofd echt verbetering gezien qua luxe/uitstraling en veel knapper hoofd maar de een of andere manier pakt de hengst zelf mij gewoon niet.

McLaren vind ik super qua uitstraling en uiterlijk maar ik denk dat Frankie misschien beter past omdat ik van snel en vlug houd. Merrie is niet perse traag in haar denken/reactie maar ze moet wel dat grote lange lijf meenemen zeg maar. Maar goed over een paar jaar als ze verder in africhting is, wordt het ook nog allemaal anders.

Hier klein stukje film van afgelopen week, voor het eerst sinds de zomer weer op vreemd terrein.

https://youtube.com/shorts/S57jRxMfX8c? ... 5ypUvr95fL


Vind het een typische Sandreo om te zien qua bouw en beweging. Ik snap de wens voor wat meer electriciteit. Zou ook letten op een hengst die echt makkelijk kan schakelen en klein kan worden. In dit geval denk ik ook dat McLaren zelf een beetje hetzelfde beweegt achter als de merrie. FF geeft dit stukje wel door, maar zo'n hengst moet je wel aanspreken inderdaad.

Frankie lijkt me wel de luxe en electriciteit doorgeven, voor mijn smaak beweegt hij achter wat groot en in hoeverre hij het kleiner maken kan doorgeven weet ik niet.

All at Once kan ook scherpte doorgeven en een goed achterbeen, hengst verkleind ook.


Grappig dat je All At Once noemt, zelf niet eens aan gedacht. Paar jaar terug een All At Once merrie van iemand gereden en dat is echt het fijnste paard wat ik ooit heb gereden. Zo vlug, sensibel op de goede manier/elektrisch. Was niet het paard met de meeste souplesse en die was eigenlijk te klein +/- 1,60m. Maar goed die eigenschappen ben ik in combi met mijn eigen merrie niet zo bang voor. Hm nu serieuze twijfel, dank!

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:20

Graag gedaan :D

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Fokadvies Imposantos x Sandreo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:34

Na het zien van je filmpje zou ik niet voor Mclaren kiezen. Maar Frankie lee snap ik.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Fokadvies Imposantos x Sandreo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:35

Ik snap Frankie Lee ook zeker! Lijkt mij een mooie keuze voor deze merrie.