Fokadvies voor merrie Incognito X Jazz X Negro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Fokadvies voor merrie Incognito X Jazz X Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 20:56

Het is al weer een lange tijd geleden dat ik hier iets gepost heb.
Ik ben me eigenlijk al een jaar lang aan het bedenken welke hengst ik op onze merrie ga gebruiken.

Het is een Incognito X Jazz X Negro.
Kwa bloedvoering zit ik dus krap in de keuzes.
Snel kom je dan al uit bij buitenlandse hengsten maar omdat het haar eerste keer insemineren zal zijn ga ik denk ik toch liever voor een hengst die vers dekt in Nederland.

Mijn verbeter punten voor de merrie zouden zijn:
De rug / schoft / hals verbinding zou wat fraaier mogen zijn.
Ze heeft een heel lichte onderhals.
Verder beweegt ze heel fijn en lichtvoetig en zijn haar gangen allemaal prima.
Ze is erg lief maar is wel een bloederig paard en is scherp genoeg van haarzelf.
Een hengst met een heel braaf karakter vind ik erg fijn.

Ze wordt dit jaar 3 jaar en wij willen graag met haar naar de stamboek keuring.
Zij heeft dus verder nog geen predikaten.

Voor nu staat boven op mijn lijstje: Sarai L

Maar Red Viper, Bloomberg, Bon Esprit en Omar Sharif zijn ook kanshebbers.

Va Bene vind ik ook erg mooi.

Onze 3 jarige Jameson RS2 X Cabochon laten we met Mac Laren dekken, deze is voor de Incognito denk ik niet heel passend.

Wat jaren geleden ben ik hier goed geholpen dus ook nu ben ik benieuwd naar jullie adviezen en kennis van nafok.
Bedankt alvast!!

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor merrie Incognito X Jazz X Negro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:28

Heb je een goede standfoto en linkje naar horsetelex?

Hebben jullie deze merrie zelf gefokt?

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: Fokadvies voor merrie Incognito X Jazz X Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 08:32


Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:10

Op Horsetelex staat dat het een hengst is. :+

Is het de goede?

Hoe is haar achterbeengebruik en kracht?

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: Fokadvies voor merrie Incognito X Jazz X Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 15:29

Ja dat zag ik ook al
Het is de goede, geen idee waarom dat er staat en hoe je dat kan veranderen.
Mijn 1e gefokte paard staat er ook wel op en de andere niet?

Maar Rituals beweegt heel goed, sterk achterbeen en mooi lichtvoetig.
Het is een fijn paardje.
Ze wordt in Juli ook pas 3.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 13:02

Afbeelding

Afbeelding



Vandaag even snel gemaakt, niet zo mooie gepoets maar voor het idee ;)

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor merrie Incognito X Jazz X Negro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:25

Die is duidelijk nog niet uitgegroeid, de bovenlijn gaat nog wel bijtrekken. :-)

Fijn in ieder geval dat het wel het goede paard is op horsetelex haha.

Va Bene is wel weer lijnenteelt, al zit het wel wat verder weg.

Van Sarai L is natuurlijk nog niet bekend hoe hij doorfokt, For Romance zit er achter dus dat kan wel bloederiger zijn dan hij zelf is. Als dat bloed je aanspreekt zou ik eerder voor Secret zelf gaan. Die kan zeker wel het front en de bovenlijn verbeteren.

Verder van je lijstje vind ik Bon Esperit het meeste bij je wensen passen. Echter is er nog niet zoveel bekend over zijn nafok.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:45

Ik zou kijken naar hengsten waarvan de nakomelingen al wat ouder zijn zodat je weet wat doorgegeven wordt.
De merrie is nog niet op de keuring geweest en het wordt ook haar eerste veulen dus veel info heb je nog niet.

Ik zat bijv te denken aan Just wimphof. Geeft mooie modellen door en qua bloedvoering kom je ook wat vrijer.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 11:25

Elisa2 schreef:
Die is duidelijk nog niet uitgegroeid, de bovenlijn gaat nog wel bijtrekken. :-)

Fijn in ieder geval dat het wel het goede paard is op horsetelex haha.

Va Bene is wel weer lijnenteelt, al zit het wel wat verder weg.

Van Sarai L is natuurlijk nog niet bekend hoe hij doorfokt, For Romance zit er achter dus dat kan wel bloederiger zijn dan hij zelf is. Als dat bloed je aanspreekt zou ik eerder voor Secret zelf gaan. Die kan zeker wel het front en de bovenlijn verbeteren.

Verder van je lijstje vind ik Bon Esperit het meeste bij je wensen passen. Echter is er nog niet zoveel bekend over zijn nafok.


Ja over de bovenlijn maak ik me ook geen zorgen, ze staat nog aardig overbouwd haha.
Op de foto's ook iets meer dan in het echt.
Onze Jameson x Cabochon van 3 jaar is al wat meer paard maar die is ook eerder in het jaar jarig.
Als ze straks de wei op gaan, gaan ze weer hard groeien.

Thanx voor je inbreng, weer iets om over na te denken.
Bon Esprit was eigenlijk mijn aller eerste keuze maar omdat die in Duitsland staat houdt me dat een beetje tegen.

Secret zelf ook natuurlijk, misschien moet ik me daar eens in verdiepen hoe dat met dekken gaat.

Ik ben zelf fan van Negro bloed maar aangezien al onze merries dat voeren wordt de keuze daarin weer beperkt.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 11:27

simpie94 schreef:
Ik zou kijken naar hengsten waarvan de nakomelingen al wat ouder zijn zodat je weet wat doorgegeven wordt.
De merrie is nog niet op de keuring geweest en het wordt ook haar eerste veulen dus veel info heb je nog niet.

Ik zat bijv te denken aan Just wimphof. Geeft mooie modellen door en qua bloedvoering kom je ook wat vrijer.


Ja dat is zeker waar!

Ik ben zelf niet zo'n Just Wimphof fan, heb daar ook heel verschillende nakomelingen van gezien en ben niet altijd enthousiast.
Ik snap natuurlijk dat de merrie daarin ook meetelt maar ben gewoon niet overtuigd.

Wel heb ik eens gehoord dat zijn moeder de aller mooiste merrie ooit is ;)

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:51

O’toto komt natuurlijk uit die merrie.
Ik vind zelf zijn nafok aanspreken alleen ze zijn nog jong ook. Volgens mij wordt nu zijn tweede jaargang geboren.

Eigen gevoel is gewoon erg belangrijk in een keuze dus als je niet enthousiast bent over een hengst moet je het zeker niet doen.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 15:12

simpie94 schreef:
O’toto komt natuurlijk uit die merrie.
Ik vind zelf zijn nafok aanspreken alleen ze zijn nog jong ook. Volgens mij wordt nu zijn tweede jaargang geboren.

Eigen gevoel is gewoon erg belangrijk in een keuze dus als je niet enthousiast bent over een hengst moet je het zeker niet doen.


Ik vind O'toto heel gaaf!!
Maar heb ik idd ook nog niet zoveel van gezien.
En ja het is een gevoel, gelukkig zijn er heel veel mooie hengsten!

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:16

Sarai zelf vind ik erg bloederig wat misschien qua type iets te fijn is op jouw merrie?
Andere Secret zonen waar al wel nakomelingen van te zien zijn, zijn Succession en Secret Lover. Allebei qua bloedvoering ook mogelijk, alleen wat anders qua type. SL is qua bevruchting misschien niet ideaal voor een eerste veulen.

denisesilver

Berichten: 2892
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:06

MariekeS_ schreef:
Sarai zelf vind ik erg bloederig wat misschien qua type iets te fijn is op jouw merrie?
Andere Secret zonen waar al wel nakomelingen van te zien zijn, zijn Succession en Secret Lover. Allebei qua bloedvoering ook mogelijk, alleen wat anders qua type. SL is qua bevruchting misschien niet ideaal voor een eerste veulen.

Zou Santiano niet iets zijn, Sezuan bloed?

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 09:15

MariekeS_ schreef:
Sarai zelf vind ik erg bloederig wat misschien qua type iets te fijn is op jouw merrie?
Andere Secret zonen waar al wel nakomelingen van te zien zijn, zijn Succession en Secret Lover. Allebei qua bloedvoering ook mogelijk, alleen wat anders qua type. SL is qua bevruchting misschien niet ideaal voor een eerste veulen.


Thanx voor je mening.
Ik heb hem niet in het echt gezien, dacht hij is nog maar 3 jaar en weet niet echt wat dat bloed doet.
Secret Lover heb ik ook aan gedacht maar ivm de bevruchting houdt mij dat ook tegen.

Ik vind Succession mwah, of denken jullie daar anders over?

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 09:43

denisesilver schreef:
MariekeS_ schreef:
Sarai zelf vind ik erg bloederig wat misschien qua type iets te fijn is op jouw merrie?
Andere Secret zonen waar al wel nakomelingen van te zien zijn, zijn Succession en Secret Lover. Allebei qua bloedvoering ook mogelijk, alleen wat anders qua type. SL is qua bevruchting misschien niet ideaal voor een eerste veulen.

Zou Santiano niet iets zijn, Sezuan bloed?


Heb ik ook aan gedacht, hoe fokt die?

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: Fokadvies voor merrie Incognito X Jazz X Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 09:43

En wat vinden jullie van Bloomberg?

denisesilver

Berichten: 2892
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:14

Er loopt een topic over afstammelingen van Santiano
[FB] Nakomelingen My blue hors Santiano

Ik ben er zelf een beetje uit, daarom mijn vraag of die hengst zou passen aan de mensen in dit topic die er meer verstand van hebben :o

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 10:16

denisesilver schreef:
Er loopt een topic over afstammelingen van Santiano
[FB] Nakomelingen My blue hors Santiano

Ik ben er zelf een beetje uit, daarom mijn vraag of die hengst zou passen aan de mensen in dit topic die er meer verstand van hebben :o


Leuk! Ik ga kijken.

denisesilver

Berichten: 2892
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Fokadvies voor merrie Incognito X Jazz X Negro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:39

Als tip, wat hier weleens door andere fokkers gegeven wordt; staar je niet blind op alle hengsten die rondlopen. Er kunnen veel combinaties goed uitpakken. Kijk naar wat je merrie nodig heeft en wat jij een aanprekende hengst vind. Houd je lijstje kort.

Ik kijk zelf makkelijk naar de familiebanden topics over bepaalde hengsten, zodat ik wat te weten kom over het karakter en waar de hengsten op hebben verbeterd. Een sort van afstammelingenkeuring waarbij niet alleen de hele knappe veulens worden getoond.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 21:57

denisesilver schreef:
Als tip, wat hier weleens door andere fokkers gegeven wordt; staar je niet blind op alle hengsten die rondlopen. Er kunnen veel combinaties goed uitpakken. Kijk naar wat je merrie nodig heeft en wat jij een aanprekende hengst vind. Houd je lijstje kort.

Ik kijk zelf makkelijk naar de familiebanden topics over bepaalde hengsten, zodat ik wat te weten kom over het karakter en waar de hengsten op hebben verbeterd. Een sort van afstammelingenkeuring waarbij niet alleen de hele knappe veulens worden getoond.


Thanx voor de tip!
Er zijn gewoon zoveel mooie hengsten maar vooral met oog op de bloedlijn van mijn paard vind ik het lastig.

De andere 3 jarige wordt morgen geïnsemineerd met MCLaren, die keuze was snel gemaakt.

We verwachten dit jaar ook een le Formidable en een Indian Rock.